  • 21. Data: 2021-08-03 22:13:40
    Temat: Re: Ogrzewacie garaże?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-08-03 o 19:06, ToMasz pisze:

    > to 20 grzań. dwoma farelkami, takie grzanie będzie kosztować 1zł od
    > sztuki. Czy warto kombinować z innym ogrzewaniem? Moim zdaniem nie.

    Dwoma farelkami nie nagrzejesz garażu w sensownym czasie, bo farelki nie
    poradzą sobie ze stratami ciepła na skutek dużego wychłodzenia ścian.

    Nagrzewnica wodna nagrzeje w przeciągu 15-30min pod warunkiem, że kocioł
    jest odpowiednio dużej mocy np. 20-25kW i kiedy rusza ogrzewanie garażu
    to kocioł przede wszystkim grzeje ten garaż pełną mocą.

    Aby podgrzać powietrze w garażu załóżmy przebywając w nim przez 2-3
    godziny, trzeba wcisnąć kilkadziesiąt kilowatogodzin energii. Załóżmy
    niech to będzie 20kWh.

    Licząc energię po obecnej cenie 70gr/kWh to nie jest to złotówka, a
    raczej 14zł.

    W przypadku gazu będzie to koszt ok. 4zł (2m3 gazu).

    Kwestią jest tylko jak często chce się korzystać z tego ogrzewania.

    > Czy warto płacić za budowę garażu w bryle budynku? Pomijając
    > widzimisię - absolutnie nie. Pod wiatą jest zdrowiej taniej i
    > odśnieżać nie trzeba.

    Czy warto płacić za budowę czegokolwiek, np. domu?

    Wiesz ludzie wykorzystują garaże także jako warsztaty.

    > Ps. oczywiście majsterkowanie może też być naprawą auta, wykonywaniem
    > pracy która trwa długo, ale można ją wycenić. w takim przypadku koszt
    > ogrzewania będzie znacznie wyższy, ale nie przekroczy 1%
    > zysku/oszczędności z tej pracy

    To zależy co wykonujesz. Jak dla przykładu wykonujesz w 2-3 dni montaż
    automatyki, która daje kilka tysiaków dochodu to kwestia kosztów czy
    będziesz ogrzewał elektrycznie czy gazowo przestaje mieć znaczenie. Ale
    znaczenie ma natomiast to, że grzejąc nagrzewnicą elektryczną o mocy
    20-25kW musisz mieć odpowiednio mocną instalację oraz odpowiednio duży
    przydział mocy, a to nie są tanie rzeczy.

  • 22. Data: 2021-08-03 22:17:41
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Brudasy tak mają.
    ;-)

    -----

  • 23. Data: 2021-08-03 22:21:44
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 2 sierpnia 2021 o 07:33:16 UTC-5 Janusz napisał(a):
> [...]
    wężem na wierzchu na ścianie. W garażu było ciepło, nigdy nie mniej niż 12 st.C -
    tyle ciepła oddawał pracujący kopciuch. Ale będzie gaz/kocioł gazowy, kopciuch już
    nie ogrzeje garażu swoim ciepłem.
    (pozostawić instalację do ewentualnego odzyskania i ponownego zawieszenia grzejnika w
    razie zmiany planu), i na koniec zatynkować na gładko

    > Nie, bo masz większe straty z pokoi sąsiadujących.

    Nieprawda. Kazda przegroda powoduje opor przeplywu ciepla oraz zwieksza powierzchnie
    do ogrzania.
    Zwykle rownanie, nawet nie rozniczkowe pokaze ze grzanie garazu to dodatkowe starty
    ciepla.

    Ale mniej niz na ogrzanie garazu.

  • 24. Data: 2021-08-03 22:48:18
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Dwoma farelkami nie nagrzejesz garażu w sensownym czasie, bo farelki nie
    > poradzą sobie ze stratami ciepła na skutek dużego wychłodzenia ścian.
    znowu zapomniałeś dodać "moim zdaniem". Częściowo masz racje, bo nie
    ustaliliśmy żadnych granic. JA pół życia spędziłem w garażu, w
    szeregowcu i moje doświadczenia są takie. Jak coś trzeba robić w aucie,
    to najlepiej wjechać z ciepłym silnikiem i farelka bez grzania ustawić
    na nim. oczywiste? Teraz tak, ale nie spotkałem nikogo kto tak robi.
    Dwie farelki to wystarczająca moc aby ogrzać garaż. co znaczy ogrzać? A
    no jak na dworze jest minus 15 to w garażu plus 10 będzie odczuwalne
    jako bardzo przyjemna temperatura. Jak trzeba siedzieć i lutować, 1kw
    promieniujący albo dmuchający w tyłek - też spowoduje że będzie
    przyjemnie, niezależnie od ogólnej temperatury. Natomiast 2 farelki,
    około 4 kilowaty, podniesie znacząco i szybko temperaturę. Tak szybko,
    że chłodzenie ze strony ścian zostanie niezauważone.

    > Nagrzewnica wodna nagrzeje w przeciągu 15-30min pod warunkiem, że kocioł
    > jest odpowiednio dużej mocy np. 20-25kW

    nie wiem jak odwołać sie do Twojej wyobraźni. pi razy oko, potrzeba 1kw
    na 10m2. I to przy założeniu że na zewnątrz jest mocno na miniusie, a w
    środku ma być ponad 20 na plusie. dwa farelki dadzą ok 200% tego co
    trzeba. nagrzewnica 20kw na gaz/olej ma wydatek 300-350m3 na godzinę. w
    garazu jest 45m3 czyli... 8 razy mniej?. Dalej twierdzę, popierając to
    praktyką, że dwa farelki są w stanie mocno poprawić komfort cieplny
    garazu. skutecznie ogrzać z minius 20 na plus 20 w pół godziny -
    absolutnie nie. ale podnieść i utrzymać różnice temperatur o 15-20
    stopni - tak.
    (po za tym, faktycznie nie mówimy o podniesieniu temperatury całego
    garażu, tylko jakiegoś tam pola roboczego. nie ważne czy to maska
    samochodu czy warsztat z imadłem. raczej po tym garażu się nie lata dookoła)
    natomiast jeśli trzeba siedzieć raczej nieruchomo - polecam promienniki,
    nawet lampe kwokę która ma chyba tylko 150w.
    Reasumując: Ja bym w garażu ogrzewania nie robił. Gdybym miał garażowe
    hobby, zainwestowałbym najpierw w izolacje bramy (dawałem koce 50cm od
    bramy), a później w lepsze ogrzewanie.

    ToMasz

  • 25. Data: 2021-08-03 22:51:02
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 3 Aug 2021 13:21:44 -0700 (PDT), ptoki

> [...]
    powierzchnie do ogrzania.
    > Zwykle rownanie, nawet nie rozniczkowe pokaze ze grzanie garazu to dodatkowe starty

    Dla przykładu moje OZC wykazało, że gdybym ocieplił ścianę, wpisanego w
    obrys budynku garażu, od części mieszkalnej, zaoszczędziłbym 1MWh energii
    (cieplnej) rocznie (czy wprost w sezonie grzewczym). Gdybym miał ten garaż
    ogrzać, to bym stracił oczywiście jeszcze więcej (w tym na ocieplenie
    podłogi od gruntu oraz grzejnik/rurki).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 26. Data: 2021-08-03 22:58:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 3 sierpnia 2021 o 21:49:17 UTC+2 Runt napisał(a):

    > nie masz nic do powiedzenia w temacie ogrzewania garażu to stul pysk.
    > >
    > o d k r y w c z e ! ;-)))))
    >

    > --
    > Runt
    >
    > Thanks for visiting and have a fantastic day!
    Z odkrywczych działań to pizdziak vel runt dziura w dupie znasz takie jak klient
    hansa odkrywał czy masz runt dziurę w dupie.

  • 27. Data: 2021-08-04 10:06:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-08-03 o 22:48, ToMasz pisze:

    > znowu zapomniałeś dodać "moim zdaniem".

    Dokładnie tak samo jak i Ty zapomniałeś dodać "moim zdaniem".

    Ja natomiast podpieram się typowymi normami BHP, które określa, że przy
    pracy fizycznej temperatura nie może być niższa jak 14'C, zaś przy
    pracach umysłowych i lekkich pracach fizycznych, siedzących temperatura
    w pomieszczeniu nie powinna być niższa jak 18'C.

> [...]
    > około 4 kilowaty, podniesie znacząco i szybko temperaturę. Tak szybko,
    > że chłodzenie ze strony ścian zostanie niezauważone.

    Wyobraź sobie, że ja też mam garaż, ba... nawet 2 garaże jeden
    wolnostojący, a drugi w bryle budynku. Też sporo robię w garażach w
    okresie zimy, zwłaszcza w tym znajdującym się w bryle budynku. Kiedy nie
    miałem tam ogrzewania wodnego, uruchamiałem 2 nagrzewnice elektryczne,
    każda po 2,4kW oraz piecyk gazowy o mocy 5kW i znośnie zaczynało się tam
    robić dopiero po kilku godzinach grzania.

    > nie wiem jak odwołać sie do Twojej wyobraźni.

    Nie musisz się odwoływać do mojej wyobraźni. Odwołaj się do moich
    doświadczeń, a znam te zagadnienia nie tylko z własnego podwórka.

    > pi razy oko, potrzeba 1kw na 10m2. I to przy założeniu że na zewnątrz
    > jest mocno na miniusie, a w środku ma być ponad 20 na plusie. dwa
    > farelki dadzą ok 200% tego co trzeba.

    pi razy oko to takie jest zapotrzebowanie grzewcze czyli takie, które
    kompensuje straty i umożliwia utrzymanie temperatury na stałym poziomie,
    ale pod warunkiem, że działa to ogrzewanie cały czas.

    Kiedy masz pomieszczenie wychłodzone i chcesz je rozgrzać w pół godziny
    to musisz dostarczyć w tym czasie wielokrotnie większą moc.

    Abyś to sobie uzmysłowił wyobraź sobie dziurawe wiaderko. Poziom wody w
    tym wiaderku to jest temperatura wewnętrzna, a ilość wody to jest ilość
    energii. Aby napełnić to wiaderko do określonego poziomu (czyli
    określonej temperatury) to lejąc wodę strumieniem niewiele większym od
    tego strumienia, który wypływa z tego wiaderka będzie to trwało bardzo
    długo.

    Jak zaczniesz wlewać bardzo dużym strumieniem to wiaderko szybko się
    napełni, a strumień napełniający trzeba będzie zmniejszyć do równego
    temu wypływającemu. W taki dokładnie sposób działają nagrzewnice wodne.
    Aby szybko podnieść temperaturę powietrza w pomieszczeniu to nagrzewnica
    musi tym powietrzem obracać kilka razy szybciej. Dlatego tak ważnym
    jest, aby ona miała ten wydatek 300-350m3/h pomimo, że w garażu jest
    raptem 45m3

> [...]
    > garazu. skutecznie ogrzać z minius 20 na plus 20 w pół godziny -
    > absolutnie nie. ale podnieść i utrzymać różnice temperatur o 15-20

    Podniesienie temperatury o 15-20'C, kiedy na zewnątrz masz -20'C to
    wewnątrz będziesz miał od -5'C do 0'C. Zaiste będzie to znaczne
    podniesienie komfortu, bo pracować przy -20'C, a pracować przy 0'C to
    jest ogromna różnica. Tyle, że nie jest to temperatura, aby wykonywać
    prace bez intensywnego ruchu przez dłuższy czas.

> [...]
    > Reasumując: Ja bym w garażu ogrzewania nie robił. Gdybym miał garażowe
    > hobby, zainwestowałbym najpierw w izolacje bramy (dawałem koce 50cm od

    I dlatego najlepszym rozwiązaniem są nagrzewnice wodne, bo nie trzeba
    grzać ciągle i nie trzeba grzać długo. Grzeje się tylko wtedy, kiedy
    potrzebne jest ciepło. Jest to grzanie najbardziej komfortowe i
    najoszczędniejsze.

    Z nagrzewnicami jest o tyle ciekawie, że automatyka nagrzewnic może
    sterować prędkością wentylatorów w zależności od różnicy temperatur
    pomiędzy zadaną, a osiągniętą w pomieszczeniu. Kiedy pomieszczenie jest
    mocno wychłodzone to wentylator startuje na pełnych obrotach i stopniowo
    zaczyna zwalniać, kiedy temperatura w pomieszczeniu zaczyna się zbliżać
    do zadanej. Kiedy ta temperatura zostanie osiągnięta to wentylator kręci
    się już bardzo wolno, utrzymując tylko stabilnie temperaturę.

    Takich nagrzewnic już trochę zamontowałem i uwierz mi, że nie ma
    lepszego rozwiązania do takiego garażu, który ma pełnić także funkcje
    warsztatu. Wciskasz jeden guzik, idziesz zjeść obiad czy wypić kawę,
    wracasz i masz cieplutko tak, że możesz pracować w koszulce z krótkim
    rękawem, kiedy na zewnątrz jest -15 czy -20'C.

    Oczywiście Ty możesz uważać, że dla Ciebie lepsze będą 2 farelki. Ale
    one się nawet nie umywają do takich nagrzewnic zasilanych kotłem CO.

  • 28. Data: 2021-08-04 14:32:18
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > do wolnostojącego, to trzeba jakieś długie
    > spodnie wciągnąć, kurtkę, no i w klapkach nie bardzo jeżeli akurat pada
    > śnieg i jest 20cm już na kostce.
    W samo sedno. Żona trzyma auto w garażu w domu, a ja mam "mój" garaż
    wolnostojący. Zawsze jest zadyma, że z "jej" garażu zrobiłem warsztat,
    chociaż mam swój. Powód jest jak wyżej ;-)
    Jacek

  • 29. Data: 2021-08-05 14:21:41
    Od: Runt <r...@s...prv>

    W dniu 2021-08-03 o 22:58, KANALIA Zenek Kapelinder pisze:

    > Z odkrywczych działań to pizdziak vel runt dziura w dupie znasz takie jak klient
    hansa odkrywał czy masz runt dziurę w dupie.

    W O N KASTRACIE! ;-)

    --
    Runt

  • 30. Data: 2021-08-05 15:18:58
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    On 02.08.2021 12:31, Majka wrote:
    > Witam,
    >
    > Czy ogrzewacie wasze garaże?

    [...]

    Cześć,
    nie ogrzewam (wolnostojący ocieplony z boków i góry)
    W zimie temperatury na plusie, ale przy -20 tylko minimalnie ponad 0.
    Podczas majsterkowania używam promiennika kwarcowego ustawionego gdzieś
    tak, aby mnie "widział" - da się nawet posiedzieć.

    > M.
    Y.