  • 61. Data: 2021-01-04 12:13:09
    Temat: Re: Ogrzewanie domu
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Np. wypromieniujesz ją przez okno.

    -----

  • 62. Data: 2021-01-04 12:14:49
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-01-04 o 10:01, Marek pisze:

    > Jest jak najbardziej merytoryczna. Jeśli, żeby się napić herbaty
    > gotujesz 5 litrów wody zamiast 0.3l bo to nie ma dla ciebie znaczenia,
    > to jakiej odpowiedzi się spodziewałeś?
    > Pojęcie starty jest szerokie i nie tylko związane z fizyką pod kątem
    > strat  energii ale też czasu (czyt. kosztu) poświęconego na proces.
    > Nie ma darmowych obiadów.

    Ale się uśmiałem. Większych pierdół to już dawno nie czytałem :)

    Dam Ci poprawne porównanie:

    Kupujesz napije do picia. Kiedy będzie oszczędniej? Czy kupując kilka
    większych butelek/kartonów, które starczą na kilka dni, czy też jeżdżąc
    po najmniejsze opakowania tylko wtedy kiedy chce się komuś pić po kilka
    czy kilkanaście razy dziennie?

    Co jest droższe? Jeździć do sklepu co kilka dni czy po kilka/kilkanaście
    razy dziennie.

    Widzisz każde uruchomienie i zatrzymanie urządzenia grzewczego generuje
    straty. Im częściej się załącza i wyłącza tym straty są większe.

    Podobnie też z tym co napisałeś wcześniej. To nie czas nagrzewania do
    niższej temperatury daje oszczędności tylko proces spalania sprawia, że
    sprawność urządzenia grzewczego jest większa. Ale grzanie niską
    temperaturą ma też "drugą stronę medalu" - im niższą temperaturę chcemy
    utrzymywać w obiegu tym częściej będzie się załączało i wyłączało
    urządzenie grzewcze generując spore straty. W takiej sytuacji duża ilość
    wody w obiegu grzewczym sprawia, że urządzenie grzewcze załącza się i
    wyłącza o wiele rzadziej, a tym samym zmniejszając straty.

    Twoje porównanie z podgrzewaniem wody na herbatę ma się nijak do systemu
    grzewczego, ponieważ w przypadku wody na herbatę jesteśmy zainteresowani
    tylko i wyłącznie ilością ciepła potrzebnego do nagrzania tej wody. W
    przypadku instalacji CO, nagrzana w instalacji woda nie znika. Tak samo
    nie znika ciepło skumulowane w tej wodzie. Ciepło to jest oddawane do
    pomieszczenia i je nagrzewa, a przecież celem jest utrzymanie ciepła w
    domu, a nie robienie herbaty czy też wylewanie nagrzanej wody do
    kanalizacji.

  • 63. Data: 2021-01-04 12:33:56
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 12:13 ąćęłńóśźż <...@...pl> pisze:

    > Np. wypromieniujesz ją przez okno.
    >

    > -----

    a w przypadku instalacji z cienkimi rurkami nie ucieka?
    Ucieczka energii "przez okno" zalezy od oporu cieplnego okna a nie od typu
    instalacji w mieszkaniu.

    TG

  • 64. Data: 2021-01-04 13:00:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 4 stycznia 2021 o 10:57:09 UTC+1 Marek napisał(a):
> [...]
    > który w kolejce swoim maluchem strasznie gazował, myślałem że mu
    > zimno, zagadałem czemu tak robi bo trochę hałas i śmierdzi za nim. A
    > on "wie Pan co, więcej mi do baku wejdzie". Pewnie miał tych samych
    > doradców ekonomicznych jak ci którzy kupują za 30 tys PV i cieszą
    > się, że teraz "tylko" 30 zł miesięcznie za prąd płacą.....
    > Nie jest od czapy, bo bywyraźnie przestawia clue analogi. Nie ma
    > potrzeby tracić czas i pieniądze na gotowanie 5l jak na zaspokojenie
    > tej konkretnej potrzeby wystarcza 0.3l. Już prościej przedstawić się

    To jeszcze udowodnij ze wzór Q=m * c * (t1-t2) jest nieprawdziwy. Dla ułatwienia c
    nie jest skrótem od czas. Zastanawiam się czy grasz w chuja czy naprawdę nie wiesz o
    czym napisałeś. W pierwszym przypadku ok. A w drugim tragedia.

  • 65. Data: 2021-01-04 13:02:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 4 Jan 2021 12:14:49 +0100, Uzytkownik napisał(a):

> [...]
    > wody w obiegu grzewczym sprawia, że urządzenie grzewcze załącza się i
    > wyłącza o wiele rzadziej, a tym samym zmniejszając straty.

    Gadasz straszne bzdury:
    1. Udowodnij że załączenie/wyłączenie "urządzenia grzewczego" (i co to
    jest to "urz. grz. ??) generuje straty. Ja nie widzę związku.
    2."Im niższa temperatura tym częściej"- g. prawda. Maleje jedynie
    współczynnik wypełnienia. Częstością załączania rządzi histereza procesu
    regulacji.
    3. Im niższa temp. wody w kotle tym większa jego sprawność (postudiuj
    wymienniki ciepła).
    4. Bez względu ile wody jest w zładzie, jej ciepło zostanie
    wykorzystane, więc jej ilość w zładzie rzutuje jedynie na czas martwy
    procesu regulacji a nie na jego sprawność.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 66. Data: 2021-01-04 14:49:38
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 12:05 Marek <f...@f...com> pisze:

    > Kolejny fachowiec od "bo woda dłużej ciepło oddaje". I co z tego? Ja
    > właśnie nie potrzebuje tej energii. Mi wystarcza (zużyć) tylko tyle
    > energii, ile jest konieczne do zagrania 0.3l.
    Już to pisałem, nie rozumiesz o czym piszesz.
    Ty zużywasz energię aby podnieść/obniżyć temp. w pomieszczeniu. Nie ma
    znaczenia czy grzejesz 100 czy 10 l wody. Efekt końcowy ma być ten sam -
    np. utrzymanie 23 st. w pomieszczeniu.
    O tym ile tej energii musisz dostarczyć decydują straty przegród
    zewnętrznych.
    Obieg grzewczy to nie garnek - tam woda ciągle krąży przetaczając energię
    z kotła do pomieszczenia.

    > To co podałeś fachowo nazywa się teoretyzowaniem zużycia.
    sprawdziłem, nie znalazłem takiego pojęcia. Podlinkujesz do jakiegoś
    czasopisma fachowego abym się z nim zapoznał?

    > Jeśli więcej gazu poszło na 3-4 cykle dluzsze to będzie dokładnie
    > odwrotnie. Teoretyzowanie - bo nie wiemy jakie są przepływy gazu i czas
    > grzania w obu przypadkach.

    "Mniejsza ilość uruchomień i dłuższe cykle pracy palnika to wyższa
    sprawność urządzenia,"

    źródło: https://kotly.pl/rzeczywista-sprawnosc-kotla-gazoweg
    o/

    Daj linka do opracowania w którym stoi, że częste cykle zmniejszają
    zużycie gazu.

    TG

  • 67. Data: 2021-01-04 14:52:54
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-01-04 12:11, ąćęłńóśźż wrote:
    > Płacisz za ciepło, ale interesuje Ciebie temperatura odczuwalna.

    oczywiście

    > Co po 28°C w kotłowni

    zazwyczaj żeby tego uniknąć wystarczy zaizolować rurki oraz wymiennik cwu

    > czy 105°C w saunie,

    wróćmy do rzeczywistości

    > skoro w sypialni czy salonie miałbyś 16°C.

    znasz jakieś konkretne przypadki kiedy zdecydowana większość ciepła nie
    trafiała tam gdzie powinna i nie dało się tego skorygować zmniejszając
    przepływ przez konkretne grzejniki czy pętlę czy tak teoretyzujemy o niczym?

    oczywiście że jakieś podstawy prawidłowego wykonania instalacji są
    konieczne żeby było dobrze, ale co do zasady w takich hipotetycznych
    przypadkach można to obejść byle wentylatorem

    ja tylko zwracam uwagę przedpiścy że nie da się oszacować tego czy
    'typowa' instalacja w 'typowym' domu jest dobra czy zła na podstawie
    kosztu ogrzewania bo to najbardziej kwestia izolacji a nie sposobu
    wytwarzania czy dostarczania ciepła

    ja na przykład w obecnie występujących temperaturach (-3 do +3) palę ok.
    20 kg ekogroszku po 800 za tonę i uważam to za rewelacyjny wynik

  • 68. Data: 2021-01-04 15:21:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 04 Jan 2021 14:49:38 +0100, "Tomasz Gorbaczuk"
    <g...@a...pl> wrote:
    > znaczenia czy grzejesz 100 czy 10 l wody. Efekt końcowy ma być

    Jeśli dla Ciebie nie ma znaczenia ekonomicznego (w dziedzinie czasu)
    czy grzejesz 100ll czy 10l by uzyskać ta samą temp. to nie ma o czym
    gadać, dla mnie EOT.

    --
    Marek

  • 69. Data: 2021-01-04 15:30:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 4 Jan 2021 12:14:49 +0100, Uzytkownik <a...@s...pl> wrote:
> [...]
    > kilka
    > czy kilkanaście razy dziennie?
    > Co jest droższe? Jeździć do sklepu co kilka dni czy po

    Oczywiście, że to drugie. Moduluje bieżące koszty do bieżącego
    zapotrzebowania. Po co mam kupować na zapas, skoro tego nie
    wykorzystam?
    Po co mam grzać na zapas tone wody jak jutro będzie cieplej?
    Najtańsze jest kupowanie *raz* tyle ile potrzebujesz w najkrótszym
    do przewidzenia czasie.

    > Widzisz każde uruchomienie i zatrzymanie urządzenia grzewczego
    > generuje
    > straty. Im częściej się załącza i wyłącza tym straty są większe.

    Eh... Dla mnie EOT,. Moze ktoś inny ma więcej cierpliwości.

    --
    Marek

  • 70. Data: 2021-01-04 15:32:39
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2021 o 15:21 Marek <f...@f...com> pisze:

    > Jeśli dla Ciebie nie ma znaczenia ekonomicznego (w dziedzinie czasu)
    > czy grzejesz 100ll czy 10l by uzyskać ta samą temp. to nie ma o czym
    > gadać, dla mnie EOT.

    ja o ogrzewaniu a Ty nadal o gotowaniu zupy.
    Ja niczego nie twierdzę, zaznajamiam Cię z faktami.
    Co to za pojęcie "dziedzina czasu" przy rachunku ekonomicznym ogrzewania?
    Celem ogrzewania jest utrzymanie zadanej temp w pomieszczeniu w określonym
    przedziale czasowym.
    np. 23 st w godzinach 6-23 co wymaga dostarczenia 100kW/h energii.
    Gdzie tu się wpasowuje Twoja "dziedzina czasu"?

    Cały czas piszę o ogrzewaniu domu/mieszkania - podaj jakiś jeden jedyny
    przykład w którym to co tu piszesz się sprawdza. Może być
    kumpel/szwagier/znajomy, który wymienił rurki na cieńsze i ma taniej.
    Znasz takiego?

    Podałem linka do pisma branżowego - odniesiesz się do tego?