  • 1. Data: 2014-07-29 21:13:24
    Temat: Okna dachowe poddasze/strych
    Od: b...@g...com

    Przeglądałem ostatnie tematy na forum i chciałbym rozwinąć temat okien dachowych.
    Jeśli dobrze zrozumiałem, to takie okna, nawet niewielkie, mogą latem mocno podnosić
    temperaturę na strychu.
    Jeśli dobrze zrozumiałem, to rolety w nich poprawiły by sprawę?
    -czy ma znaczenie kolor i materiał takich rolet?

    Jeszcze jak jest zimą, czy zimą takie okna bez rolet będą dawać ciepło od słońca czy
    też obniżać temperaturę na strychu?

    Zakładam, że strych ma okna od strony południowej.

  • 2. Data: 2014-07-29 21:51:08
    Temat: Re: Okna dachowe poddasze/strych
    Od: "forestdumb" <...@...z>

    Użytkownik wrote:
    > Przeglądałem ostatnie tematy na forum i chciałbym rozwinąć temat
    > okien dachowych.
    > Jeśli dobrze zrozumiałem, to takie okna, nawet niewielkie, mogą latem
    > mocno podnosić temperaturę na strychu.

    przyspieszaja nagrzewanie, to chyba jasne. Dach bez okien tez sie nagrzeje,
    dluzej to zajmie ale efekt tak czy siak bedzie ten sam, wentylacja i
    klimatyzacja wskazna tak czy siak. Nie ma czegos takiego jak chlodne poddasze w
    lecie bez klimy.

    > Jeśli dobrze zrozumiałem, to rolety w nich poprawiły by sprawę?
    > -czy ma znaczenie kolor i materiał takich rolet?

    a fizyke mial w szkole? Lupa podpal czarna kartke i biala, zobacz co szybciej
    zacznie sie dymic.

    Roleta jaka by nie byla najskuteczniejsza bezie taka od zewnatrz, inaczje robi
    za grzejnik chyba jasne. Skutecznosc takiej w srodu jest dyskusyjna.

    > Jeszcze jak jest zimą, czy zimą takie okna bez rolet będą dawać
    > ciepło od słońca czy też obniżać temperaturę na strychu?

    Beda o ile bedzie slonce, jak dobry pakiet szybowy, a wiekszosc takie ma to tak
    zimno nie bedzie. Okno tak czy siak jest potrzebne, dorwij rolety zewnetrzne bo
    w lecie czesto producenci robia promocje na takie wlasnie elementy. Rolety
    materialowe ok 200zl, takie jakby antywlamaniowe znacznie drozsze... wiec
    material starczy imho.

  • 3. Data: 2014-07-30 08:30:11
    Od: adam <a...@w...pl>

    W dniu 2014-07-29 21:13, b...@g...com pisze:
> [...]
    > Jeśli dobrze zrozumiałem, to rolety w nich poprawiły by sprawę?
    > -czy ma znaczenie kolor i materiał takich rolet?

    Odwiedź kilka punktów z roletami i będziesz wiedział. Wielu producentów
    tkanin na rolety podaje parametry odbicia, przepuszczalności, absorpcji
    itp. Wybieraj te najlepsze (najdroższe). Wybieraj też rolety, o takiej
    konstrukcji, żeby po montażu miały tkaninę jak najbliżej szyby, wtedy
    poducha gorącego powietrza między szybą a roletą jest mniejsza. Rolety
    zewnętrzna na pewno są skuteczniejsze, ale ja nie chcę.

    > Jeszcze jak jest zimą, czy zimą takie okna bez rolet będą dawać ciepło od słońca
    czy też obniżać temperaturę na strychu?

    Będą dawać. Tak jak w samochodzie, zimą w słoneczny dzień jest cieplej.
    Ale jest jeszcze kwestia powierzchni takiego okna w stosunku do kubatury
    poddasza.

    W ogóle okna dachowe to kwestia kompromisu. Montujesz je za niemałe
    pieniądze, a potem kupujesz rolety, aby je zasłonić. Ale dobrze je mieć,
    w zimie dobrze doświetlają, a w lecie mimo że zasłonięte nie dają
    wrażenia że siedzisz w piwnicy.

  • 4. Data: 2014-07-30 08:39:59
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-30 08:30, adam pisze:

> [...]
    > pieniądze, a potem kupujesz rolety, aby je zasłonić. Ale dobrze je mieć,
    > w zimie dobrze doświetlają, a w lecie mimo że zasłonięte nie dają

    Tej piwnicy to nie rozumiem. Zauważyłem za to jedną zależność: ludzie
    montują okna dachowe na potęgę a potem płaczą, że im za gorąco.

    Wniosek - gdzie tylko możliwe nie wstawiać okien połaciowych tylko
    zwyczajne - ścienne.

    --
    MN

  • 5. Data: 2014-07-30 08:42:37
    Od: Marek <m...@g...pl>

    > Wniosek - gdzie tylko możliwe nie wstawiać okien połaciowych tylko
    > zwyczajne - ścienne.

    i powstaja domki potworki z masa jaskolek i lukarn ... nastepny dom to
    parterowka.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 6. Data: 2014-07-30 09:13:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 30 Jul 2014 08:39:59 +0200, Marcin N

    > auważyłem za to jedną zależność: ludzie montują
    > okna dachowe na potęgę a potem płaczą, że im za gorąco.

    W zimie natomiast płaczą, że zimno. ;)
    Z drugiej strony rozumiem, w bunkrze się niemiło mieszka.

    > Wniosek - gdzie tylko możliwe nie wstawiać okien
    > połaciowych tylko zwyczajne - ścienne.

    To trochę trudne w przypadku dachu wielospadowego. :P

    Dlatego ja w pewnym momencie poddasze użytkowe chciałem mieć z dachem
    mansardowym i ew. lukarnami, także aby powiększyć powierzchnię użytkową.
    Niestety dach mansardowy nie wygląda dobrze w domu jednorodzinnym (chyba że
    styl dworku) -- poza tym jest upierdliwy w budowie, ocieplaniu, etc. Stąd
    idę w "kostkę", gdzie wszystkie okna są elewacyjne.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2014-07-30 09:31:26
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-30 09:13, Myjk pisze:
    > Wed, 30 Jul 2014 08:39:59 +0200, Marcin N

    > W zimie natomiast płaczą, że zimno. ;)
    > Z drugiej strony rozumiem, w bunkrze się niemiło mieszka.

    > To trochę trudne w przypadku dachu wielospadowego. :P

    Dlatego mówi się, ze dopiero trzeci dom nie ma podstawowych błędów
    takich jak "piękny wygląd z zewnątrz" przy braku odrobiny praktycyzmu w
    użytkowaniu.

    --
    MN

  • 8. Data: 2014-07-30 11:54:03
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

> [...]
    > montują okna dachowe na potęgę a potem płaczą, że im za gorąco.

    > Wniosek - gdzie tylko możliwe nie wstawiać okien połaciowych tylko

    To ile ciepła "wpadnie" przez okno zależy od jego efektywnej (po
    uwzględnieniu kąta padania promieni słonecznych) powierzchni, a nie od
    rodzaju ścienne/dachowe.

    Okno dachowe przy tej samej powierzchni i ustawieniu na południe wpuszcza
    więcej ciepła ale też więcej światła więc może być mniejsze. Problemem nie
    jest rodzaj okien ale ich ilość. Po co w pokoju 15m2 cztery okna dachowe
    każde o pow. 1m2 ??? Bo na wizualizacji w projekcie ładnie wygląda taka
    grupa okien. Tymczasem gdyby były dwa to byłoby wystarczająco jasno, a
    pomieszczenie dwukrotnie mniej by się nagrzewało.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2014-08-01 01:26:43
    Od: s...@g...com

    A czy zaklejenie od środka szyby/albo okna, folia aluminiową kuchenna to dobry
    pomysł?
    A może taka folia srebrna, jaką się podkleja wełnę izolująca strych, bo mi zostało
    tyle, ze akurat na dwa okna co mam starczy?

  • 10. Data: 2014-08-01 08:06:50
    Od: adam <a...@w...pl>

    W dniu 2014-08-01 01:26, s...@g...com pisze:
> [...]
    > A może taka folia srebrna, jaką się podkleja wełnę izolująca strych, bo mi zostało
    tyle, ze akurat na dwa okna co mam starczy?

    Od ciepła odizoluje, ale jak go zasłonisz tak na amen to jaki był sens
    wstawiać to okno?