  • 1. Data: 2009-03-02 17:41:13
    Temat: Patent na wykrycie nieszczelności
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    Witam,

    Moja instalacja CO to 85 m2 podłogówki i 2 grzejniki na parterze oraz 10
    grzejników na poddaszu.
    Całość zasilana z pieca jednofunkcyjnego a po drodze są rozdzielacze (1 dla
    podłogówki i 2 dla kaloryferów).
    Piec ma manometr pokazujący ciśnienie w układzie.
    A teraz opis problemu.
    Jak uzupełnie wodę w układzie i napuszcze do ciśnienia, np. 1 bar to po
    kilku tygodniach ciśnienie jest wyraźnie mniejsze.
    Spada do 0.8 bara.
    Gdzieś mi woda "ucieka" a nie widać na łączeniach żadnych wykropleń.
    Jedyna możliwość to nieszczelny lut (instalacja pomiedzy piecem a
    rozdzielaczami zrobiona w miedzi) gdzieś na rurkach które biegną sobie teraz
    w mojej wylewce.
    Jakiś patent na sprawdzenie małych wycieków czy mam czekać aż "pieprznie" i
    będzie widać ?

  • 2. Data: 2009-03-02 18:44:10
    Temat: Re: Patent na wykrycie nieszczelności
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "rpdrobny" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jak uzupełnie wodę w układzie i napuszcze do ciśnienia, np. 1 bar to po
    > kilku tygodniach ciśnienie jest wyraźnie mniejsze.

    To jest naprawde maly wyciek.

> [...]
    > teraz w mojej wylewce.
    > Jakiś patent na sprawdzenie małych wycieków czy mam czekać aż "pieprznie"

    Moze Ci uciekac tak wolno, ze odparowuje i nie widac. Najprosciej
    dosypac/dolac takiej substancji, ktora uszczelnia male wycieki. Najlepiej
    jednak byloby znalezc ten wyciek.

  • 3. Data: 2009-03-02 19:14:48
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Co Cię podkusiło, żeby dawać lutowaną miedź w wylewki ?
    Prowadzi się miekką miedzią, a lepiej AluPexem.
    Do tego podstawowa zasada - żadnych lutowań, ani złączy w wylewkach.

    > Jakiś patent na sprawdzenie małych wycieków czy mam czekać aż "pieprznie"
    > i będzie widać ?

    Kamera termowizyjna .... ;))))))
    Teraz poważnie.
    Musisz kolejno odcinać poszczególne obwody, aby się upewnić, że to w
    wylewce, a nie w innym miejscu.
    Żeby wykryć miejsce wycieku musisz spuścić wodę z tej instalacji i
    napompować ją powietrzem.
    Potem trzeba wziąć pędzelek i słoik napełniony wodą z dodatkiem jakiegoś
    detergentu lub mydła i po kolei zamazać tymi mydlinami wszystkie połączenia.
    Tam, gdzie jest wyciek pojawią się bąbelki.
    Jeżeli okaże się, że jednak jest to nieszczelność w wylewce to należy
    odłączyć ten odcinek od pozostałych urządzeń i instalacji, a następnie
    napompować go powietrzem do kilkunastu atmosfer, a następnie zabawić się w
    lekarza i pobawić się stetoskopem.
    Zdjęcia instalacji przed wylaniem wylewek ułatwia zlokalizowanie wstępne
    przebiegu instalacji.

  • 4. Data: 2009-03-02 19:44:26
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Co Cię podkusiło, żeby dawać lutowaną miedź w wylewki ?
    > Prowadzi się miekką miedzią, a lepiej AluPexem.
    > Do tego podstawowa zasada - żadnych lutowań, ani złączy w wylewkach.

    A ja tak z ciekawosci, bo niestety nie uniknalem tego problemu u siebie. Jak
    nie lutowac w wylewkach, jezeli istnieje koniecznosc laczenia trojnikow przy
    pionach np.? Co z PP do CWU i WU? Lutowana miedz na laczeniach jest mniej
    trwala niz zlacznki Pex i PP?

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2009-03-02 20:05:48
    Od: "Aragorn" <a...@i...pl>

    Sprawdz czy zawor bezpieczenstwa jest OK.
    Czesto zdarza sie ze wina lezy po stronie zaworu tj przepuszcza.

  • 6. Data: 2009-03-02 20:28:01
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    rpdrobny wrote:
> [...]
    > Spada do 0.8 bara.
    > Gdzieś mi woda "ucieka" a nie widać na łączeniach żadnych wykropleń.
    Niekoniecznie, masz w instalacji automatyczny odpowietrnik?
    jeżeli masz to on ci spuszcza ciśnienie bo woda cały czas pozbawia się
    rozpuszczonego powietrza, a może to trwać parę miesięcy.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 7. Data: 2009-03-02 20:43:23
    Od: "Adi7" <a...@g...com>

    masz układ otwarty czy zamknięty? jeśli otwarty to woda naturalnie
    odparowuje z układu i trzeba go uzupełniać
    tak czy inaczej proponuje termowizję i paragony napewno pomoże :)

    Adi

  • 8. Data: 2009-03-02 21:33:39
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > trojnikow przy pionach np.? Co z PP do CWU i WU? Lutowana miedz na
    > laczeniach jest mniej trwala niz zlacznki Pex i PP?

    Nie chodzi o mniejszą trwałość lecz wredne błędy, które ujawniają się
    dopiero po czasie.
    W przypadku AluPexa używa się tylo zagniatanych złączek, bo te są szczelne i
    trwałe.
    Jednak najlepiej jest nie montować złączek w wylewkach. Tak trzeba zrobić,
    żeby ewentualne połączenia były na wierzchu np. w szafkach rozdzielczych lub
    ewentualnie w ścianach, gdzie w razie problemów można w prosty sposób
    dotrzeć do tych złączek.
    Jeżeli już ktoś upier się przy miedzi to pod wylewki kładzie się rurę z
    miękkiej miedzi z krążka w jednym odcinku. Lutowania zawsze na wierzchu lub
    ewentualnie w ścianach.

  • 9. Data: 2009-03-03 10:07:40
    Od: "Krzysiek" <k...@z...com.pl>

> [...]
    > teraz w mojej wylewce.
    > Jakiś patent na sprawdzenie małych wycieków czy mam czekać aż "pieprznie"

    Mam podobny problem.
    Zauważyłem, że ma to związek z powietrzem w zbiorniku wyrównawczym.
    Do niedawna nawet nie wiedziałem, że w piecu jest wbudowany zbiornik
    wyrównawczy.
    Dopuszczałem wody do instalacji bo ciągle gdzieś uciekała.
    Hydraulik poradził mi, żeby dopompować powietrza do tego zbiornika i jest
    znacznie lepiej.
    W moim przypadku w piecu jest wentyl jak w kole samochodowym i wystarczy
    dopompować pompką :)

  • 10. Data: 2009-03-03 14:44:46
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Adi7 pisze:
    > masz układ otwarty czy zamknięty? jeśli otwarty to woda naturalnie
    > odparowuje z układu i trzeba go uzupełniać
    > tak czy inaczej proponuje termowizję i paragony napewno pomoże :)

    Ales blysnal. I wyparowanie ciutka wody z instalacji o wysokoci np. 7m,
    co spowoduje, ze naczyniu przelewowym bedzie o 1cm mniej zauwazysz na
    manometrze wyskalowanym w barach?

    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz sie do projektu.