  • 61. Data: 2019-05-18 00:07:55
    Temat: Re: Piec kondensacyjny z zew. zasobnikiem - czy koniecznie?
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-05-17 o 22:56, Uzytkownik pisze:

    > Trzeba dołożyć zewnętrzny zawór przełączający.

    Sam kocioł nim steruje, tak? Czy to musi być jakiś specjalny
    wypasiony/dedykowany zawór czy może być cokolwiek?

    > Podobnie jak i naczynie przeponowe.

    No właśnie w filmiku reklamowym na YT zauważyłem, że tam nie ma
    naczynia. W moim przypadku dołożenie zewnętrznego to nie problem.

    > Niezależnie czy jest to kocioł Intergas,
    > ACV czy Thermagen to jest to produkt wyprodukowany w tej samej fabryce
    > firmy Intergas w Holandii.

    I mówisz, że się nie psują, elektronika też?
    Rozumiem, że żeby uzyskać 5-cio letnią gwarancję, to trzeba dokonywać
    corocznych przeglądów. Ile pi*drzwi kosztuje taki przegląd?

  • 62. Data: 2019-05-18 06:34:11
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>

    Cena tych kotłów jest 2x większa od kotłów innych marek. Może i to Mercedes. Ale moc
    minimalna na poziomie 6 kW jest trudna do zaakceptowania.

  • 63. Data: 2019-05-18 07:51:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 17 May 2019 21:16:45 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Aristony? Nie są najgorsze, ale według mojej oceny to daleko im do
    > Intergasa/ACV-a/Thermagena

    Czy ACV nie jest marką Thermagena? W dokumentacji do ACV są
    identyczne rysunki jak w Thermagenie...
    A i zauważyłem, że Thermagen nie ma wbudowanego naczynia przeponowego.

    --
    Marek

  • 64. Data: 2019-05-18 07:56:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 18 May 2019 00:07:55 +0200, nadir <n...@h...org> wrote:

    > Rozumiem, że żeby uzyskać 5-cio letnią gwarancję, to trzeba
    > dokonywać
    > corocznych przeglądów. Ile pi*drzwi kosztuje taki przegląd?

    Przedstawiciel Thermagena powiedział, że w PL dają 7 letnią gwarancję
    (co ciekawe w Holandii na ten sam kocioł dająjest 15 letnią) pod
    warunkiem, że co roku serwis z czyszczeniem kotła. Dobre pytanie
    jakie koszta tego serwisu.

    --
    Marek

  • 65. Data: 2019-05-18 09:41:12
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-18 o 00:07, nadir pisze:

    > Sam kocioł nim steruje, tak? Czy to musi być jakiś specjalny
    > wypasiony/dedykowany zawór czy może być cokolwiek?

    Elektronika kotła zarówno 1 jak i 2 funkcyjnego bezpośrednio obsługuje
    taki zawór jak i czujnik CWU.

    Zawór może być jakikolwiek zasilany i sterowany napięciem 230V.
    Zazwyczaj montuje się Honeywell VC4013

    Na płycie są wyjścia 3 (faza zasilanie), 5 (sterowanie), 6 (neutralny).
    Jeżeli dysponujesz zaworem, który sterowany jest 2 fazami (faza 1 -
    otwieranie, faza 2 - zamykanie) to trzeba dołożyć przekaźnik ze stykiem
    przełączalnym, ponieważ kocioł steruje jednym przewodem (faza jest lub
    fazy brak).

    > No właśnie w filmiku reklamowym na YT zauważyłem, że tam nie ma
    > naczynia. W moim przypadku dołożenie zewnętrznego to nie problem.

    W przypadku kotłów serii HRE nie ma w nich wbudowanego naczynia. Ale
    można dokupić do tych kotłów ramę montażową z płaskim naczyniem. Ramę
    jako pierwszą montuje się na ścianie, a kocioł wiesza się na tej ramie.

    Ale ACV ma w swojej ofercie serię kotłów HR, które posiadają wbudowane
    naczynie przeponowe. Mają nieco większą obudowę i pozbawione są
    elektronicznego pomiaru ciśnienia.

    Seria HRE ma pomiar elektroniczny ciśnienia.

    > I mówisz, że się nie psują, elektronika też?
    > Rozumiem, że żeby uzyskać 5-cio letnią gwarancję, to trzeba dokonywać
    > corocznych przeglądów. Ile pi*drzwi kosztuje taki przegląd?

    Pi*drzwi 250-350zł. Zależy jak daleko ma serwisant. Ponadto do
    czyszczenia wymiennika używane są specjalne środki, które rozpuszczają
    brud. Koszt samego środka do wyczyszczenia wymiennika to ok. 50-60zł.
    Serwisant przy każdym przeglądzie zobowiązany jest wyczyścić wymiennik
    ciepła, wyczyścić filtry, wyczyścić i przesmarować specjalną pastą
    uszczelkę (uszczelka jest wielokrotnego użytku i w zasadzie nie wymaga
    wymiany, ale w razie uszkodzenia jest wymieniana), sprawdzić szczelność
    komina (załącza się pracę kotła na największej mocy i sprawdza się
    przyrządem po stronie powietrza czy nie przedostają się do powietrza
    spaliny, sprawdzić szczelność połączeń, pomierzyć parametry spalania
    oraz ciśnienia gazu na wejściu i wyjściu bloku gazowego, wyregulować
    stosunek gazu i powietrza, wykonać wydruki, które pozostają jako
    dokumentacja wykonanego przeglądu.

    Jeżeli chodzi o czyszczenie wymiennika to warto to robić co roku,
    zwłaszcza jak ma się sąsiadów, którzy palą oponami. Niestety syf z węgla
    i spalanych plastików u sąsiada przedostaje się do powietrza, które
    kocioł zasysa do spalania. Co prawda większość tego syfu jest
    wypłukiwane z kotła kondensatem, ale potrafi się przykleić do
    powierzchni wymiennika i zapchać szczeliny.

    Awarie tych kotłów są bardzo rzadkie. Przez ok. 15 lat spotkałem się
    tylko z jedynym przypadkiem uszkodzenia elektroniki. Ale jestem pewien,
    że spowodowana ona była zastosowaniem i uszkodzeniem różnicówki 3
    fazowej - jednej na cały dom. Różnicówka wielokrotnie "wybijała" (nawet
    przy mnie wybiła kilkakrotnie), a podczas załączania prawdopodobnie
    powodowała pojawianie się napięć międzyfazowych w obwodach 1-fazowych.

    Podstawą bezawaryjnej elektroniki każdego kotła jest zastosowanie w
    instalacji ograniczników przepięć, sprawnego uziemienia oraz
    zabezpieczenie obwodów 1-fazowych różnicówkami 1-fazowymi. Ponadto
    bardzo ważną, a rzadko wykonywaną czynnością, choć wymaganą przez prawo
    jest uziemianie metalowego wkładu kominowego. Wkłady takie mają długości
    nawet kilkanaście metrów i działają jak antena radiowa. W razie
    wyładowań atmosferycznych odległych nawet o kilka kilometrów w takich
    kominach indukują się napięcia.

    Jeżeli Twoja instalacja nie spełnia tych wymagań to musisz się liczyć z
    większym prawdopodobieństwem uszkodzenia elektroniki kotła - niezależnie
    czy to będzie ACV czy też jakikolwiek inny kocioł.

  • 66. Data: 2019-05-18 09:56:44
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-18 o 07:51, Marek pisze:

    > Czy ACV nie jest marką Thermagena? W dokumentacji do ACV są identyczne
    > rysunki jak w Thermagenie...
    > A i zauważyłem, że Thermagen nie ma wbudowanego naczynia przeponowego.

    Nie jest.

    Thermagen to marka kotłów polskiej firmy Secespol. Kotłów, które
    produkowane są przez holenderską firmę Intergas. Secespol nie produkuje
    tych kotłów tak samo z resztą jak ACV.

    Firma Secespol jest liderem o zasięgu światowym zajmującym się produkcją
    wymienników ciepła.

    ACV to belgijska firma, która sprzedaje kotły firmy Intergas pod własną
    marką ACV. Firma ta poza sprzedawaniem ww kotłów, produkuje swoje kotły
    wysokiej klasy serii Prestige z wysokowydajnym wymiennikiem ze stali
    nierdzewnej.

    Dokumentacja jest taka sama, bo to są prawie te same kotły produkowane w
    Holandii. Dotyczy to kotłów Thermagen oraz ACV HRE. Różnica między nimi
    jest tylko w tym, że Thermageny mają wbudowaną bramkę radiową do
    bezpośredniej współpracy ze sterownikami/regulatorami radiowymi firmy
    Honeywell.

    Ponadto ACV oferuje linię kotłów HR o nieco odmiennej konstrukcji od
    HRE. Mają też nieco inny wymiennik ciepła. Secespol (Thermagen) nie
    oferuje kotłów serii HR.

  • 67. Data: 2019-05-18 10:10:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 18 May 2019 09:56:44 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > wysokiej klasy serii Prestige z wysokowydajnym wymiennikiem ze
    > stali
    > nierdzewnej.

    A właśnie. ACV &co mają wymiennik ze stopów glinu Rozumiem, że
    miedziany szkilet instalacji w kotłowni im nie szkodzi?

    --
    Marek

  • 68. Data: 2019-05-18 10:37:36
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-18 o 10:10, Marek pisze:

    > A właśnie. ACV &co mają wymiennik ze stopów glinu Rozumiem, że
    > miedziany szkilet instalacji w kotłowni im nie szkodzi?

    Nie szkodzi, ponieważ woda przepływa poprzez miedziane wężownice
    zatopione w aluminiowym bloku wymiennika ciepła.

    Wyprzedzając kolejne pytanie:

    Nie ma problemów z elektrokorozją pomiędzy miedzianą rurą, a aluminiowym
    blokiem wymiennika, ponieważ rura jest zatopiona w tym bloku i nie ma
    tam dostępu wody ani wilgoci z powietrza.

  • 69. Data: 2019-05-18 11:33:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 18 May 2019 10:37:36 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
> [...]
    > blokiem wymiennika, ponieważ rura jest zatopiona w tym bloku i nie
    > ma
    > tam dostępu wody ani wilgoci z powietrza.

    No i nie wiem na co się zdecydować. Doceniam i uznaję jakość tych
    produktów Intergasa. Ale wydać 7k na ACV czy 2k na Aristona Evo z
    możliwością przedłużenia gwarancji na 8 lat... Ot zagwozdka.

    --
    Marek

  • 70. Data: 2019-05-18 11:40:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 17 May 2019 18:50:49 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Ale o wiele lepiej jest wykorzystać do tego duży bufor z wbudowaną
    > wężownicą nierdzewną do grzania CWU lub typu zbiornik w zbiorniku.

    A właśnie. Co wychodzi bardziej ekonomicznie: grzanie gazem cwu
    przeplywowo w dwufunkcyjnym czy bojler elektryczny grzany tylko w 2
    taryfie? Może ktoś to już przeliczał?

    --
    Marek