  • 1. Data: 2010-12-03 08:12:05
    Temat: Piec trociniak - jak rozpalic
    Od: "Przemyslaw Salata" <p...@P...pl>

    Witam

    Potrzebuje pomocy w sprawie techniki rozpalania pieca trociniaka, takiego tylko
    stary uzywany
    http://allegro.pl/piec-piecyk-trociniak-najwiekszy-t
    anie-grzanie-i1336234533.html

    Niby robilem wszystko jak mi sasiad pokazywal, probowalem 2 godziny i porazka.
    Probowalem gazetami, rozpalilem nawet male ognisko ze szczap nad dziura wlotowa
    z wior i nic.

    --
    Pozdrawiam i dziekuje za pomoc.
    Z.

  • 2. Data: 2010-12-03 09:04:00
    Temat: Re: Piec trociniak - jak rozpalic
    Od: "RobertP." <r...@p...onet.pl>

    On Fri, 03 Dec 2010 09:12:05 +0100, Przemyslaw Salata

> [...]
    >
    > Niby robilem wszystko jak mi sasiad pokazywal, probowalem 2 godziny i
    > porazka. Probowalem gazetami, rozpalilem nawet male ognisko ze szczap

    Witam,
    Nie jestem pewien czy dobrze rozumiem gdzie to ognisko rozpaliłeś, ale
    trzeba wrzucić rozpalone szczapy (najlepiej smolne) z góry _do otworu_
    który jest w środku (na zdjęciach z aukcji nie widać czy na pokrywie jest
    mały dekielek przez który można te szczapy wrzucić, ale IMO powinien być).
    Oczywiście zakładam też, że trociny były porządnie ubite z włożonym jakimś
    kołkiem w środku, a po wyjęciu tego kołka otwór się nie zasypał). Trociny
    w trociniaku palą się właśnie od tego centralnego otworu do brzegu tego
    dużego wyjmowanego "wiadra" a nie od góry.

    RobertP.

  • 3. Data: 2010-12-03 10:16:34
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Przemyslaw Salata" <p...@P...pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Niby robilem wszystko jak mi sasiad pokazywal, probowalem 2 godziny i
    > porazka. Probowalem gazetami, rozpalilem nawet male ognisko ze szczap nad

    Do dupy zrobiony.

    Piec powinien mieć wlot powietrza przy samym dnie, śr.około 10 cm z zasuwką.
    Wkład zaś kanał dla tego powietrza uformowany z blachy o przekroju w
    przybliżeniu półkola - sięgający środkowego kanału formowanego przez lekko
    stożkowy kołek podczas ubijania trocin. Kanał ten ma wycięty półokrąg na
    przyleganie tego kołka, po to by oba kanały były drożne. Trociny ubija sie
    ubijakiem, którym jest taki sam kołek jak ten do formowania tego pionowego
    kanału. Wtedy wystarczy kawałek gazety, aby taki trociniak rozpalić. Trociny
    muszą być mocno ubite. Płomień z gazety zapala trociny wewnątrz pionowego
    kanału i na powierzchni, lecz głównym opałem jest gaz powstający w wyniku
    suchej destylacji drewna. Trociniak pozostawia bardzo mało popiołu ale dużo
    sadzy - dlatego ja wypalałem je wkładając zapaloną gazetę do rury
    odprowadzającej spaliny.
    UWAGA - po rozpaleniu płomienia w trociniaku zasuwkę na dopływie zasuwa
    się - wystarczy dopływ szczelinami. Duży trociniak wystarczyło nabijać raz
    na dobę, mniejszy - dwa razy. Otwarcie zasuwki może zwiększyć ilość ciepła,
    ale też traci się ekonomię opału - spala się szybko trociny a nie gaz...