  • 1. Data: 2010-04-24 19:11:38
    Temat: Płyta indukcyjna - podłączenie
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    Kupiłem do kuchni płytę indukcyjną (4 pola grzejne ok. 6kW).
    Rozpakowałem, zabrałem się za podłączenie, a tu niespodzianka. Z płyty
    wyprowadzony jest kabel 3x2,5mm2 (spodziewałem się że będzie to 5x2,5mm2).
    W instrukcji napisano, że należy podłączyć jedną fazę, ewentualnie
    dopuszczalne jest podłączenie dwufazowe.
    Trochę mi nie pasuje to podłączenie na jedną fazę, bo chciałem sobie
    rozdzielić obciążenia. Problem w tym, że do kuchni doprowadziłem 6x2,5mm2.
    Jak to sensownie podzielić?
    Czy pozostaje mi podłączenie na jedną fazę 3x5mm2 (przez zrównoleglenie
    parami żył z 6x2,5mm2)?
    Proszę o radę.
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 2. Data: 2010-04-24 20:16:28
    Temat: Re: Płyta indukcyjna - podłączenie
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Trochę mi nie pasuje to podłączenie na jedną fazę, bo chciałem sobie
    > rozdzielić obciążenia. Problem w tym, że do kuchni doprowadziłem 6x2,5mm2.

    A zobacz czy nie ma na płycie tam gdzie kabel dochodzi przyłacza gdzie mozna
    poprzełaczać odpowiednio fazy?

    > Czy pozostaje mi podłączenie na jedną fazę 3x5mm2 (przez zrównoleglenie
    > parami żył z 6x2,5mm2)?

    A tego nie rozumiem

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2010-04-24 20:34:58
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > A zobacz czy nie ma na płycie tam gdzie kabel dochodzi przyłacza gdzie
    > mozna poprzełaczać odpowiednio fazy?

    Masz na myśli podłączenie trzech faz? Nawet jeśli "się da", to ze względu na
    gwarancję nie chcę podłączać inaczej niż dopuszcza to producent.

    > A tego nie rozumiem

    Do kuchni mam podciągnięte dwa kable 3x2,5mm2. Mogę je sparować
    (zrównoleglić) i dostanę odpowiednik 3x5mm2.
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 4. Data: 2010-04-24 20:39:57
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > W instrukcji napisano, że należy podłączyć jedną fazę, ewentualnie
    > dopuszczalne jest podłączenie dwufazowe.

    Dokładnie sprawdź isntrukcję :)
    Bo spalisz kuchenkę jak źle podłączysz :).
    Bo jak masz 3x2,5mm2 z kuchenki to albo musiz zmostkować 2 przewody i
    ciągnać tylko jedną fazę a ten trzeci to N (zero).
    Albo podłączasz 2 fazy i N.
    Ale to dokładnie sprawdź!!!!!
    Bo może ty masz tylko 3,6 kW.

> [...]
    > Jak to sensownie podzielić?
    > Czy pozostaje mi podłączenie na jedną fazę 3x5mm2 (przez zrównoleglenie

    Nie wiem coś tu pomieszałeś :) skąd te 3x5mm2 ? Chyba że literówka.
    No właśnie czemu 6x2,5mm2? Znaczy L1, L2, L3 (fazy), N (zero), PE
    (uzimienie) a ten 6 to rezerwa?
    Ja tu nie widzę problemu bo podłączasz do kuchenki L1, L2, i N. reszta
    przewodów z tego 6 zyłowego nie podłączona.
    Pamiętaj że z jednej fazy wyciągniesz maksymalnie 3,6 kW przy przewodzi
    2,5mm2 i zabezpieczeniu 16A.
    Nic się instalacji elektryznej nie stanie jak ją nierównomiernie obciążysz,
    tzn. z głową bo jak obciązysz tylko L1,L2 a L3 będzie wolne to może Ci
    zadziałać zabepzieczeni przedlicznikowe :).
    Aż poszedłem sprawdzic moją indukcję i mam 4 przewody.
    L1, L2, N i PE

    Może ty masz tylko na jedną fazę?
    Najczęściej staosuje się kolory : L1,L2,L3 czarny brązowy szary/biały; N to
    niebieski a PE to żółto zielony.
    Ale nie sądzę abyś mógł puścić do kuchnki tym 2,5mm2 6kW bo to będzie około
    26 A i ta linka (od indukcji) może tego nie wytrzymać.

    Jakie przewdy-kolory są w przewodzie od indukcji?????

  • 5. Data: 2010-04-24 20:42:41
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > Do kuchni mam podciągnięte dwa kable 3x2,5mm2. Mogę je sparować
    > (zrównoleglić) i dostanę odpowiednik 3x5mm2.
    > Pozdr.
    > Krzysiek

    Tak dokładnie chyba nie będzie, ale może się mylę tzn jak puścisz dwoma
    przewodami to możę ci różny prąd płynać np w jednym 10A a w drugim 16A.
    ALe tu mogę się mylić :)

  • 6. Data: 2010-04-24 21:00:57
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > Tak dokładnie chyba nie będzie, ale może się mylę tzn jak puścisz dwoma
    > przewodami to możę ci różny prąd płynać np w jednym 10A a w drugim 16A.
    > ALe tu mogę się mylić :)
    Przy tych samych parametrach i długościach kabli prądy muszą być identyczne.
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 7. Data: 2010-04-24 21:16:08
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > Dokładnie sprawdź isntrukcję :)
    Nie ma co spawdzać. Jeśli mam podłączyć dwie fazy to muszę wyrzucić
    istniejący kabel od kuchenki i podłączyć kabel czteroprzewodowy.

    > Nie wiem coś tu pomieszałeś :) skąd te 3x5mm2 ? Chyba że literówka.
    > No właśnie czemu 6x2,5mm2? Znaczy L1, L2, L3 (fazy), N (zero), PE
    > (uzimienie) a ten 6 to rezerwa?

    Mam dwa kable 3x2,5mm2. Wiem, że 2,5mm2 na 6kW przy jednej fazie to za mało,
    dlatego mogę zrównoleglić oba kable. 5mm2 na 6kW już wystarczy. Niemniej
    pierwotnie planowałem podłączenie trójfazowe, dlatego pociągnąłem dwa kable
    3x2,5mm2 (nie miałem akurat 5x2,5mm2).

    Pozdr.
    Krzysiek

  • 8. Data: 2010-04-24 22:06:50
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > Nie ma co spawdzać. Jeśli mam podłączyć dwie fazy to muszę wyrzucić
    > istniejący kabel od kuchenki i podłączyć kabel czteroprzewodowy.

    A jak inaczej chciales to podlaczyc na trzech zylach?
    U mnie na odwrocie plyty jest schemat podlaczenia 1f i 3f. Zakladam
    odpowiedni kabel, podlaczam do odpowiednich stykow i gra. Zmien kabel i
    bedzie git.

    > Mam dwa kable 3x2,5mm2. Wiem, że 2,5mm2 na 6kW przy jednej fazie to za
    > mało,

    Jednak producent dopuszcza takie podlaczenie na jednej fazie, wiec pewnie
    nie za malo. Moja indukcja ma 7kW i moge ja podlaczyc do jednej fazy co dla
    sprawdzenia uczynilem i jakos kable sie nie topily. Ostatecznie ile razy
    cztery pola beda grzaly pelna moca?

    > dlatego mogę zrównoleglić oba kable. 5mm2 na 6kW już wystarczy. Niemniej
    > pierwotnie planowałem podłączenie trójfazowe, dlatego pociągnąłem dwa
    > kable 3x2,5mm2 (nie miałem akurat 5x2,5mm2).

    Mozesz dac i kabel grubosci kolana, tylko co z tego jak zabezpieczenie jest
    jakie jest.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2010-04-24 22:17:49
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > Niemniej pierwotnie planowałem podłączenie trójfazowe, dlatego pociągnąłem
    > dwa kable 3x2,5mm2 (nie miałem akurat 5x2,5mm2).

    No to ja już nie wiem w czym masz problem?
    Czy masz podpiąć jedną fazę i czy 2?

    Pozdrawiam
    Michał

  • 10. Data: 2010-04-25 07:36:01
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > A jak inaczej chciales to podlaczyc na trzech zylach?
    A gdzie ja napisałem, że chcę to łączyć na trzech żyłach??? Mam do
    dyspozycji 6 żył o przekroju 2,5mm2.

> [...]
    > dla sprawdzenia uczynilem i jakos kable sie nie topily. Ostatecznie ile
    > razy cztery pola beda grzaly pelna moca?

    Producent dopuszcza i to musi działać, ale wolałbym uniknąć zabezpieczenia o
    znacznej wartości tylko dla jednego odbiornika.

    > Mozesz dac i kabel grubosci kolana, tylko co z tego jak zabezpieczenie
    > jest jakie jest.
    >
    > Pozdro.. TK
    Zabezpieczenia docelowego jeszcze nie mam (prąd budowlany) i rozdzielnia też
    jeszcze nie uzbrojona. To co mam, to doprowadzone do kuchni dwa kable
    3x2,5mm2.

    Widzę, że nieprecyzyjnie zadałem pytanie i pewnie stąd nieporozumienia.
    Nie pytam o konfiguracje połączenia, bo to precyzyjnie opisuje producent na
    schemacie.
    Proszę o radę jak najrozsądniej zagospodarować 6 żył 2,5mm2 które mam
    dostępne dla podłączenia dwóch faz do kuchni.
    Trzech faz podłączyć nie mogę (producent nie dopuszcza takiego rozwiązania),
    a przy podłączeniu jednej fazy oczywistym rozwiązaniem wydaje się być
    zrównoleglenie parami żył 2,5mm2, tak że w konsekwencji dostanę odpowiednik
    trzech żył o przekroju 5mm2.

    I to tyle.

    Pozdr.
    Krzysiek