  • 1. Data: 2012-10-29 10:32:45
    Temat: Podgrzewanie/Wychładzanie wody w zasobniku CWU wężownicą.
    Od: w...@g...com

    Witam.

    Zbiornik CWU pionowy 140l z grzałką oraz wężownicą (kominek z płaszczem ogrzewa wodę
    w wężownicy).

    Pytanie - czy jest jakiś patent w miarę prosty i tani, aby w momencie gdy temperatura
    przepływającej wody w wężownicy była niższa niż w zbiorniku, odcięło mi przepływ
    tejże wody przez zasobnik?
    (czyli przepływ tylko wtedy, gdy woda w zbiorniku CWU mniejsza, niż w węzownicy).

    Przykładowo, pompa w kominku włącza i wyłącza się przy 40 stopniach (+histeryza
    1minuta). Nie chcę, aby po 'nabiciu' zbiornika CWU do 70stopni, wężownica niejako
    odbierała mi ciepło ze zbiornika.

    A może odbiór przez wężownicę ciepła z wody w zbiorniku jest pomijalnie mały i
    problem jest czysto 'akademicki' :) ?

    pozdrawiam
    Bogdan

  • 2. Data: 2012-10-29 10:44:26
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-10-29 10:32, w...@g...com pisze:
> [...]
    tejże wody przez zasobnik?
    > (czyli przepływ tylko wtedy, gdy woda w zbiorniku CWU mniejsza, niż w węzownicy).
    Sterownik...
    Kupa tego jest, zobacz choćby na alledrogo, i będzie to prostsze w
    ogarnięciu niż budowanie własnej automatyki na termistorach/bimetalach i
    stycznikach i cudach.
    Przecież musisz uwzględnić jeszcze stany przejściowe - np woda w
    zasobniku jest cieplejsza niż w wężownicy, więc teoretycznie obieg
    powinien być zamknięty, ale kominek zaczyna grzać i woda w obiegu
    kominka jest już za gorąca, bo nie ma obiegu...
    Szybciej wziąć gotowy klocek za 100zł i nie doktoryzować się z wszelkich
    możliwych stanów układu

    > A może odbiór przez wężownicę ciepła z wody w zbiorniku jest pomijalnie mały i
    problem jest czysto 'akademicki' :) ?
    Akademicko podchodząc do sprawy - nie ma półprzewodników ciepła.
    Odbiór ciepła z zasobnika CWU do wężownicy jest dokładnie taki sam, jak
    odbiór ciepła z wężownicy do zbiornika.
    Kwestia w którą stronę ciepło jest transferowane tylko zależy od różnicy
    temperatur.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2012-10-29 11:17:18
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 29.10.2012 10:32, w...@g...com pisze:
> [...]
    odbierała mi ciepło ze zbiornika.

    > A może odbiór przez wężownicę ciepła z wody w zbiorniku jest pomijalnie mały i

    masz trzy wyjścia.
    Nie robisz nic, ale straty będą jak pompka będzie pompowała a w piecu
    się nie paliło.
    Robisz prosty czujnik temperatury, ale czujnik przy piecu/kominku żeby
    wykrywał czy się pali, bo jak dasz czujnik gdzieś na rurze, to zanim do
    niego dojdzie ciepłą woda grawitacyjnie to możesz spalić piec. Wada jest
    taka że możesz ustawić tylko jedną temperaturę, np 70st i jak w
    zbiorniku masz powiedzmy 30st wody to pompa się włączy dopiero gdy na
    piecu będzie 70st, czyli nieco później. Zaś jak ustawisz za niską
    temperaturę, powiedzmy 40st, to jak woda w zbiorniku będzie miała 80st a
    w piecu będzie wygasało to woda się będzie wychładzać.
    trzecie wyjście to dwa czujniki i sterownik różnicowy, na piecu będzie
    cieplej niż w zbiorniku(z zachowaną histerezą) to włącza pompę.
    Sterownika takiego znaleźć powinieneś bez problemu.

  • 4. Data: 2012-10-29 12:01:17
    Od: w...@g...com

    Skłaniam się ku pierwszej - nie robić nic ;)

    Oczywiście kominek grzeje CWU i CO - jedna pompka sterowana sterownikiem przy
    kominku.
    Sterownik sam w sobie ma podłączenie do dwóch pomp oraz zaworu 3drożnego
    (niewykorzystane).

    A jeszcze jeden pomysł: zawór sprawdzający temp. wody na rurze zasilającej i
    powrotnej z wężownicy CWU:

    1 Jeżeli temp.wody wchodzącej > temp.wody powrotnej z CWU -> zawór przepuszcza wodę w
    stronę CWU.
    2 Jeżeli temp.wody wchodzącej < temp.wody powrotnej z CWU -> zawór przepuszcza wodę
    spowrotem do kominka (dorobić bypass)
    3 Jeżęli temp.wody wchodzącej > np.60stopni -> zawór bezwględnie przepuszcza wodę w
    stronę CWU

    To chyba by rozwiązało problem i bezpiecznie funkcjonowało ?

    pzdr
    Bogdan

  • 5. Data: 2012-10-29 12:30:11
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 29.10.2012 12:01, w...@g...com pisze:

> [...]
    spowrotem do kominka (dorobić bypass)
    > 3 Jeżęli temp.wody wchodzącej > np.60stopni -> zawór bezwględnie przepuszcza wodę w

    tylko jest drobna różnica badać temperaturę wody w rurze a w zbiorniku,
    bo np w zbiorniku będzie 80st, na piecu już 50st bo dogasa, a na
    czujniku na rurze 40st bo gorzej zaizolowane i szybciej ostygło.
    W takiej sytuacji się włączy obieg do podgrzewania CWU, co prawda tylko
    na chwilę, do czasu dopłynięcia ciepłej wody do czujnika, ale to jednak
    straty. Więc temperaturę musisz mierzyć na zbiorniku wody i to jeszcze
    na odpowiedniej, optymalnej wysokości, oraz na piecu. Nie na rurach.

  • 6. Data: 2012-10-29 12:47:43
    Od: Cezary <c...@p...fm>

    W dniu 2012-10-29 12:01, w...@g...com pisze:

> [...]
    kominku.
    > Sterownik sam w sobie ma podłączenie do dwóch pomp oraz zaworu 3drożnego

    Nie rozumiem po co komplikować, wstawić tez zawór 3drożny, czujnik do
    zbiornika i problem zniknie.

    Pozdrawiam
    CzarekT

    CezaryT

  • 7. Data: 2012-10-29 13:38:12
    Od: w...@g...com

    Może źle się wyraziłem: sterownik ma możliwość podłączenia dwóch pomp i zaworu
    3drożnego (taki po prostu kupiłem). U mnie natomiast jest b.prosta instalacja: jedna
    pompka załącza się przy 45 stopniach (czujnik przy kominku) i obiega wodę w CO i CWU
    (równolegle).

    Ale na jakiej zasadzie zadziała zawór 3drożny? - zablokuje przepływ w zbiorniku CWU,
    gdy np. temperatura osiągnie 70stopni na samym górze zbiornika (tam gdzie będzie
    czujnik)?

    Dodam, że najlepiej, gdyby znalazło się rozwiązanie bez elektroniki, ten pomysł z
    zaworem powyżej całkiem, całkiem.

    pozdr
    Bogdan

  • 8. Data: 2012-10-29 14:25:30
    Od: "Adams" <a...@n...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    Skłaniam się ku pierwszej - nie robić nic ;)

    >Oczywiście kominek grzeje CWU i CO - jedna pompka sterowana sterownikiem
    >przy kominku.

    Jedną pompka bedzie ciezko to zrobic ;-)
    Zawor trojdrogowy to zawor mieszajacy.

    Potrzebujesz cos takiego lub podobnego
    http://allegro.pl/zawor-z-silownikiem-dwudrogowy-zaw
    or-regulacyjny-i2720974493.html

    pozdrawiam
    Adams

  • 9. Data: 2012-10-29 18:32:52
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    >
    > A może odbiór przez wężownicę ciepła z wody w zbiorniku jest
    > pomijalnie mały i problem jest czysto 'akademicki' :) ?

    czyżbys był ofiara kolejnego pana Heńka?

    a gdzie jest jakiś sterownik gdzie oddzielna pompa do ładowania cwu?

    tak normalnie to te sprawy załatwia sterownik. kóry sprawdza temperature w
    zasobniku i na kominku i wg tego włącza lub wyłacza pompe ładowania cwu.

  • 10. Data: 2012-10-29 18:40:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    >
    > Ale na jakiej zasadzie zadziała zawór 3drożny? - zablokuje przepływ w
    > zbiorniku CWU, gdy np. temperatura osiągnie 70stopni na samym górze

    po pierwsze to druga pompa równolegle do co będzie tańszym rozwiązaniem niż
    dość jednak kosztowny zawór trójdrogowy.

    zakładam ze ten sterownik ma możliwość podpięcia czujnika temperatury w
    zasobniku wg tego struje pompą ładowania cwu.

    Panowie naprawdę trzeba w końcu przyjąć do wiadomości że pan Staszek co
    zawsze robił instalacje jest dobry od biedy do ułożenia rur i to pod
    kontroloą czy robi to zgodnie z rysunkiem narysowanym przez kogoś
    mądrzejszego. Ale ci panowie nie potrafią opracować i zbudować bardziej
    skomplikowanych układów grzewczów. (Choć układ typu kominek z płaszczem
    wodnym czy kocioł stałopalny nie jest zbyt skomplikowany imho.

    tak BTW to polecam bardzo fajny nowy sterownik Euroster Uni 2
    http://www.euroster.pl/produkty/sterowniki/euroster-
    uni2/277

    który poza sterowaniem układem kominek zasobnik wymiennik ciepła potrafi też
    pogodowo regulować obwód podłogówki.