  • 1. Data: 2012-10-29 09:18:27
    Temat: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z głowicami
    Od: xfiles <s...@g...com>

    Witam,

    potrzebuje rady odnosnie automatyki sterowania ogrzewaniem w instalacji z kotłem na
    ekogroszek.
    Na poczatku ogrzewanie bylo sterowne jedynie sterownikem kotla, ale widomo, ze takie
    sterowanie nie jest efektywne. Mam teraz sterownik Auraton 2005tx. Jest na pewno
    roznica w komforcie temperaturowym. Pojawily sie tez osczednosci, bo piec nie grzeje
    24h/dobe. Jednak jest pewien problem z roznica temperatur w pomieszczeniach.
    Sterownik mam w jadalni, gdzie toczy sie 90% zycia w ciagu dnia. Problem w tym, ze
    kuchnia jest podlaczona z jadalnia i gdy sie gotuje to w obydwu pomieszczeni8ach jest
    goraco, a w innych wrecz zimno, bo steronik nie wlacza ogrzewania. Dlatego poszukuje
    jakiegos innego rozwiazania. Wg mnie idealnie byloby zalozyc elektroniczne glowice
    termostatyczne polaczone z jakims sterownikiem, ktory po otrzymaniu sygnalu od
    glowicy, ze zawor jest otwarty wlaczal pompe na piecu. W tym wypadku moznaby sterowac
    temperatura w kazdym pokoju oddzielnie i tak naprawde bedzie grzal tylko wybrany
    grzejnik. Szukalem w internecie, ale niestey takiego sterownika i glowic nie moge
    znalezc. Znalazlem jedynie sterowniki sterujace glowicami, ale bez mozliwosci
    sterowania pompa. Zalezy mi na tym, by moc ten system rozbudowywac stoponiowo. Czyli,
    zebym mogl dokupywac pojedyncze glowice i dolaczac do systemu.
    Czy ktos moze zna jakies dostepne na rynku rozwiazania?

  • 2. Data: 2012-10-29 09:50:41
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 października 2012 09:18:28 UTC+1 użytkownik xfiles napisał:
    > Na poczatku ogrzewanie bylo sterowne jedynie sterownikem kotla, ale widomo, ze
    >takie sterowanie nie jest efektywne.

    Dlaczego nioeefektywne? Sterown ik kotła i głowice termostatyczne na grzejnikach,-
    ropzwiązanie proste i skuteczne. tylko trzeba pamietac aby chociaz jeden grzejnik(np
    łazienka był bez głowicy/ciągle otwarty zeby nie nastapiła sytuacja że popma chodzi a
    wszystkie grzejniki zamkniete

  • 3. Data: 2012-10-29 10:14:39
    Od: xfiles <s...@g...com>

    niefektywne, bo pompa pracuje bez przerwy pomimo braku zapotrzebowania na cieplo.
    Idealnie, byloby gdyby pompa pracowala tylko wtedy, gdy w ktoryms z pomieszczen
    temperatura spadla ponizej wartosci ustalonej

  • 4. Data: 2012-10-29 10:37:59
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

[...]
    ______________________

    Do auratona moze zakupić elektoro zawory, ale wowczas w każdym pokoju musisz
    miec sterownik auratona, to kosztowne rozwiązanie i problemowe ze względu na
    doprowadzenie przewodów pomiędzy elektrozaworem oraz auratonem oraz
    zasilaniem do zaworu.

    Ja u siebie testowałem różne rozwiązania i to o którym piszę i inne,
    sprawdziło się zakupienie termostatów elektronicznych na baterie, na któych
    dowolnie mozesz sobie regulować temperatury w określonych godzinach i dnaich
    tygodnia. koszt od 35zł najtańsze do ok 120zł HONEYWEL (te drugie kupiłem,
    zupełnie niepotrzebnie bo rodzicom juz kupiłem te za 35zł i tak samo się
    sprawdzają).Mam tez doprowadzone przewody zasilania do termostatów ale
    wykrozystałem je do czegoś innego bo bateria juz 3 sezon mi wystrzymuje bez
    problemu.

    koszt elektrozaworu do auratona to ok 50-100zł są na 230V i na 24V, u siebie
    kupowałe na 230V, obecnie auraton reguluje mi podłogę tylko w lazience, z
    biegiem czasu potwierdzam to co wcześniej mi pisali, ze to tez bez sensu i
    obyło by się bez sterownika, ponieważ można podłogę wyregulować na stałą
    temeraturę a jej obniżanie nie ma sensu ekonomicznego.
    Może to ma uzasadnienei ekonomiczne w budynkach szkieletowych, ale nie w
    takich gdzie mury chłoną ciepło.

  • 5. Data: 2012-10-29 10:41:32
    Temat: Re: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z glowicami
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > niefektywne, bo pompa pracuje bez przerwy pomimo braku zapotrzebowania na
    > cieplo. Idealnie, byloby gdyby pompa pracowala tylko wtedy, gdy w ktoryms
    > z pomieszczen temperatura spadla ponizej wartosci ustalonej

    to jeszcze zalezy czym ogrzewa budynek, bo jak np weglem to i tak musi byc
    jakis odbior,
    kiedys opisywalem eksperyment jaki zrobilem zima dla zaoszczedzenia na
    weekend :)
    wyjechalem na 3 dni, na zewnatrz bylo ok -10, jak wrocilem spadla temp o ok
    3-4 stopnie, powrot do
    tej temperatury, to bylo zuzycie prawie calego podajnika wegla, a jak bym
    nie wylaczal kotla to poszlo by mnie zdecydowanie mniej opalu, moje zdanie
    jest takie, ze w domu gdzie ktos mieszka na codzien i nie jest to dom
    szkieletowy
    to nie zaoszczedzisz obnizajac temperature, aby o tym sie przekonac musialem
    niepotrzebnie zainstawstowac w rozne sprzety :)

  • 6. Data: 2012-10-29 10:44:35
    Od: "jur" <g...@w...pl>

    Taki efekt osiągniesz stosując zwykłe głowice termostatyczne na grzejnikach.
    Problem dławienia pompy łatwo rozwiązać skryzowanym bypassem na rozdzielaczu
    grzejników. Mam tak zrobione i działa idealnie.

  • 7. Data: 2012-10-29 12:22:18
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "xfiles" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    >sie 90% zycia >w ciagu dnia. Problem w tym, ze kuchnia jest podlaczona z
    >jadalnia i gdy sie gotuje to w obydwu pomieszczeni8ach jest goraco, a w

    Przeciez rozwiazanie jest banalne.
    Przenies czujnik temperatury w inne miejsce. Tam, gdzie nie bedzie
    ogrzewania dodatkowymi urzadzeniami. W jadalni i kuchni zainstaluj glowice
    termostatyczne zamykajace obieg w tych grzejnikach, a reszta domu bedzie
    normalnie ogrzewana.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2012-10-29 14:15:04
    Od: dddddd <n...@w...pl>

    W dniu 2012-10-29 09:18, xfiles pisze:
> [...]
    systemu.
    > Czy ktos moze zna jakies dostepne na rynku rozwiazania?

    przerabiałem to... w zasadzie to przerabiam (bo nie ma czasu na
    realizację) - chcę osiągnąć to samo co ty tylko z piecem gazowym.
    Plan jest taki: głowice elektroniczne na każdym grzejniku (z biedronki,
    już kupiłem po sezonie za 10zł/szt. więc jakieś radiowe po 200zł/szt.
    odpadają) do tego trzeba przerobić obieg: wstawiamy sprzęgło
    hydrauliczne (gotowe chyba koło 2000zł - Termen, gość ze sklepu
    powiedział że pospawa mi jakie chcę za kilkaset zł, myślę że można by to
    wyrzeźbić dużo taniej). Do tego pompka do obiegu za sprzęgłem (taka
    która wyłączy się jak nie ma obiegu). Efekt: jak wszystkie zawory przy
    grzejnikach zamknięte obieg 'wtórny' stoi, w obiegu 'pierwotnym' woda
    dogrzewa się tylko jeżeli jest taka potrzeba.
    O ile z głosami niewielkich oszczędności jestem w stanie się zgodzić, o
    tyle ja chciałbym w swojej sypialni chłodniej - bo nie lubię jak jest
    gorąco, u dziecka cieplej, a w przedpokoju dużo zimniej - bo tam
    niewiele się przebywa, a pomieszczenie jest jakby całkowicie oddzielone
    - na parterze mam właśnie tylko przedpokój+ pom. gospodarcze. Jeśli
    zastosujemy powyższe rozwiązanie mamy pełną dowolność sterowania
    ogrzewaniem i możemy ustawić praktycznie w każdym pomieszczeniu inną
    temperaturę.

    Lukasz

  • 9. Data: 2012-10-29 14:43:04
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > powyższe rozwiązanie mamy pełną dowolność sterowania ogrzewaniem i możemy
    > ustawić praktycznie w każdym pomieszczeniu inną temperaturę.

    Tylko musisz zamykać pokoje w pomieszczeniach :)

  • 10. Data: 2012-10-29 17:22:48
    Temat: Re: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z g?owicami
    Od: dddddd <n...@w...pl>

    W dniu 2012-10-29 14:43, Amir pisze:

    > Tylko musisz zamykaae pokoje w pomieszczeniach :)

    wiadomo że nie zda to egzaminu przy otwartej kuchni na salon, ale np. u
    mnie pokój dziecka, sypialnia, czy łazienka są cały czas zamknięte,
    przedpokój też - a do tego jest piętro niżej. W łazience wystarczy mi 19
    stopni, podniesione tylko w czasie godzin kąpielowych do np. 23st.C. - a
    chwilowe (na 2 godziny) podniesienie temperatury IMO nie będzie tyle
    kosztować co grzanie non stop do 23st.C.

    Lukasz