  • 1. Data: 2012-12-17 22:54:58
    Temat: Pompa ciepła powietrze-woda
    Od: w...@g...com

    Witam.
    Niech mi ktoś wytłumaczy, skąd pozyskiwany jest zysk, przy korzystaniu z pompy
    ciepła, gdzie dolnym źródłem ciepła jest powietrze. Pytania, na które nie znam
    odpowiedzi, a może to jest kluczem, to:
    1) Czy schłodzenie/zmiana ciśnienia danego gazu - np.freonu kosztuje mniej energii,
    aniżeli odwrotny proces ?
    2) Czy podniesienie temperatury/ciśnienia danego gazu,np. freonu wymaga tyle samo
    energii, co powiedzmy zwykłą grzałką elektr. ?

    Przeczytałem parę opisów, ale nie rozumiem, jak pompa ciepłą powietrze-woda jest
    taniej ogrzać dom, niż samym prądem, skoro najogólniej patrząc - mając 3 obszary
    'energii': 'ujemna' na zewnątrz domu, 'dodatnia' wewnątrz domu, oraz dostarczana
    energia jako prąd - pompa powietrze-woda potrzebuje mniej energii, niż kocioł
    elektryczny.

    pzdr
    Bogdan

  • 2. Data: 2012-12-17 23:36:23
    Temat: Re: Pompa ciepła powietrze-woda
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 17.12.2012 22:54, w...@g...com pisze:
    > Witam.
    > Niech mi ktoś wytłumaczy, skąd pozyskiwany jest zysk,
    trochę nie "kumam" Twojego nazewnictwa, ale wytłumaczę Ci to tak. jeśli
    w pokoju masz 20 stopni, a na zewnątrz 10, to da sie ogrzać pokój -
    oczywiście nie. chyba że masz pompę ciepła. tzn wstawiasz 2 wymienniki -
    pokojowy i zewnętrzny. zewnętrzny ochładzasz do 0 stopni. więc wiatr
    "ogrzewa" go do 10 stopni, podnosi temperaturę czynnika, który musisz
    przetransportować do pokoju, w którym tą różnice 10 stopni możesz
    odzyskać. To takie trochę tłumaczenie dla przedszkolaka, ale działa.
    (poczytaj na wiki o pompach ciepła)
    najważniejsze jest to że im wyższa różnica pomiędzy temperaturą
    wymiennika a otoczeniem, tym większy Twój zysk, niestety w okolicach
    zera stopni przestaje się ten proces opłacać.

    ToMasz

    w tytule postu, jest "powietrze woda" nie rozumiem. jakbyś zewnętrzny
    wymiennik wrzucił do rzeki - byłoby super!

  • 3. Data: 2012-12-18 06:30:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > domu, 'dodatnia' wewnątrz domu, oraz dostarczana energia jako prąd -
    > pompa powietrze-woda potrzebuje mniej energii, niż kocioł

    pobieramy energie z powietrza zewnętrznego ochładzając je. i tyle.

    co tu trudnego do zrozumienia. to tak samo skomplikowane jak działania
    lodówki.

  • 4. Data: 2012-12-18 06:31:16
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ToMasz wrote:
> [...]
    >
    > w tytule postu, jest "powietrze woda" nie rozumiem. jakbyś zewnętrzny
    > wymiennik wrzucił do rzeki - byłoby super!

    powietrze woda bo czerpie energie z powietrza a oddaje do wody, tak sie
    nazwya takie pompy ciepła.

  • 5. Data: 2012-12-18 08:48:44
    Od: w...@g...com

> [...]
    > wymiennika a otoczeniem, tym większy Twój zysk, niestety w okolicach
    > zera stopni przestaje się ten proces opłacać.

    Dzięki za odpowiedzi. Rozumiem powyższe, ale właśnie jedno mnie zastanawia, cytuję :
    "zewnętrzny ochładzasz do 0 stopni" . Czy aby ochłodzić zewnętrzny do zera stopni (i
    potem z róznicy 0stopni i 10stopni na dworze odzyskać ciepło z różnicy temperatur)
    potrzebujemy mało energii ? Czy tutaj jest sedno sprawy ?

    pzdr
    Bogdan

  • 6. Data: 2012-12-18 09:28:23
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    >Niech mi ktoś wytłumaczy, skąd pozyskiwany jest zysk, przy korzystaniu z
    >pompy ciepła, gdzie dolnym źródłem ciepła jest powietrze.

    żródłem ciepła jest powietrze czyli w efekcie pompa je schładza. Do pompy
    wlatuje zima powiedzmy -5 , wylatuje -10. Ilosc uzyskanej energii to masa
    powietrza x ciepło własciwe x dT. Pompa tym ciepłem nagrzewa wodę w układzie
    centralnego ogrzewania - dlatego to jest powierze-woda.
    Ta ilosc w stosunku do zużytego prądu to COP.

    b.

  • 7. Data: 2012-12-18 11:58:30
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Przeczytałem parę opisów, ale nie rozumiem, jak pompa ciepłą
    > powietrze-woda jest taniej ogrzać dom, niż samym prądem,

    bo nie jest taniej!
    jeśli uwzględnisz koszt instalacji to przez 10 lat wychodzisz na "0"
    (średnio)
    ale nikt Ci nie mówi że w tym czasie co najmniej raz wymienisz sprężarkę
    (zużyje sie mechanicznie)
    a wtedy iluzoryczne oszczędności z przyszłości nigdy nie nastąpią...

    taniej i prościej grzać sie od razu prądem...

    > pompa powietrze-woda potrzebuje mniej energii, niż kocioł elektryczny.

    a to akurat jest normalne i wynika z praw fizyki
    gdyby patrzeć tylko na koszt energii elektrycznej
    i efekt cieplny jaki uzyskujesz wewnątrz, to możesz w optymalnych warunkach
    mieć po prostu sporą nadsprawność układu.

    nie wiem jak to jest w PC, ale klima odprowadza ok 4kW ciepła zużywając 1kW
    prądu...
    więc mamy cos jakby 500% sprawności...

  • 8. Data: 2012-12-18 12:02:03
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Mon, 17 Dec 2012 13:54:58 -0800 osobnik zwany wemibo
    napisał:

    > Witam.
    > Niech mi ktoś wytłumaczy, skąd pozyskiwany jest zysk,

    http://bit.ly/VNeBt3

    proszę

    --
    mst <at> gazeta <.> pl