  • 1. Data: 2012-12-17 11:38:05
    Temat: pompa CO
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    Witam,

    wyposażam kotłownię i utknąłem na pompie CO. Wymyśliłem sobie markowego
    Grundfosa, np. UPS 25-60 za 400zł lub energooszczędna Alpha2 z pięcioletnią
    gwarancją za 550zł (też 25-60). Zużycie energii pierwszej pompy (na
    pierwszym biegu) to ok. 50W, a tej drugiej 5W. Jeśli faktycznie będą takie
    zużycia, to wychodzi mi, że ta druga pompa jest bardziej opłacalna. Nie wiem
    jednak przez ile czasu taka pompa będzie pobierała energię, bo chyba nie
    przez całą dobę?

    A może zamiast Grundfosa kupić coś innego, tańszego.

    No i nie wiem czy 25-60 nie będzie za mocna. Może wziąć słabszą czyli 25-40?
    Mam 13 obwodów ogrzewania podłogowego i 3 kaloryfery które będą podpięte pod
    obieg podłogówki.

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2012-12-17 13:01:44
    Temat: Re: pompa CO
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Mam 13 obwodów ogrzewania podłogowego i 3 kaloryfery które będą podpięte
    > pod obieg podłogówki.

    trudno wróżyć z fusów, ale po co Ci kaloryfery pracujące w niskiej
    temperaturze ?
    do suszenia ręczników? do ozdoby? dla sztuki?
    efektywność ich będzie bardzo wątpliwa, chyba że zrobisz je ogromne...

    ja bym w takiej sieci widział co najmniej dwie pompki - jedna w obwodzie
    mieszacza pętli podłogowych
    a druga zasilająca grzejniki
    nie wiem czy chcesz sie bawić w sprzęgła, bo wtedy doszłaby jeszcze jedna
    pompka kotłowa

    trochę mało danych, np, jaki kocioł - bo może mieć pompę wbudowaną
    albo/i być wielofunkcyjny, a wtedy to jeszcze inna historia...

  • 3. Data: 2012-12-17 13:56:33
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > trudno wróżyć z fusów, ale po co Ci kaloryfery pracujące w niskiej
    > temperaturze ?

    Na razie będą pracowały w niskiej temperaturze, ale może kiedyś zrobię
    osobny obieg i wtedy będą wysokotemperaturowe. Przewody do tych kaloryferów
    są dociągnięte do kotłowni.

    Są to kaloryfery dodatkowe. Dwa w łazienkach i jeden w garażu. W łazienkach
    jest ogrzewanie podłogowe, w garażu praktycznie nie ma ogrzewania (przez
    garaż idzie część rur ogrzewania podłogowego dochodząca do innych
    pomieszczeń). Gdy będzie za zimno w garażu, uruchomię kaloryfer.

    > do suszenia ręczników? do ozdoby? dla sztuki?

    Tak, głównie do suszenia ręczników.

> [...]
    >
    > trochę mało danych, np, jaki kocioł - bo może mieć pompę wbudowaną
    > albo/i być wielofunkcyjny, a wtedy to jeszcze inna historia...

    Kocioł to Junkers Cerapur 14kW, do tego zasobnik 160l. Hydraulik chce dać
    zawór trójdrożny z siłownikiem oraz wspomnianą pompę CO.

  • 4. Data: 2012-12-17 14:23:14
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" <b...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > będą takie zużycia, to wychodzi mi, że ta druga pompa jest bardziej
    > opłacalna. Nie wiem jednak przez ile czasu taka pompa będzie pobierała

    Oj pewnie cala dobe niestety...

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2012-12-17 14:33:31
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    > Oj pewnie cala dobe niestety...

    Ja się za bardzo na tym nie znam, a sprzedawca powiedział mi, że ta pompa
    będzie podłączona do kotła i to właśnie kocioł będzie sterował jej pracą
    czyli cyklicznie załączał i wyłączał.

    Jeśli jednak będzie pracować całą dobę, to policzmy oszczędności.

    45W x 24 godziny x 365 dni x 0,55zł/kWh daje 217zł oszczędności rocznie.
    Zwróci się w niecały rok. Nie wiem jednak czy deklarowane przez producenta
    pobory mocy są bliskie rzeczywistości. Te 5W wydaje mi się podejrzanie
    mało...

  • 6. Data: 2012-12-17 15:12:28
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Ja się za bardzo na tym nie znam, a sprzedawca powiedział mi, że ta pompa
    > będzie podłączona do kotła i to właśnie kocioł będzie sterował jej pracą
    > czyli cyklicznie załączał i wyłączał.

    Wszystko zalezy od sterownika. Wiecej mozna bedzie powiedziec jak opisze
    koncepcje sterowania temperatura, bo jak narazie to widac jedynie, ze
    sprzedawca to ma zaleglosci.

> [...]
    > Zwróci się w niecały rok. Nie wiem jednak czy deklarowane przez producenta
    > pobory mocy są bliskie rzeczywistości. Te 5W wydaje mi się podejrzanie

    Sa filmy na yt pokazujece dzialanie takiej pompy. Ja napewno dzis kupil bym
    cos podobnego. U mnie pompy "chodza" caly sezon, dokladnie trzy sztuki.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2012-12-17 15:23:37
    Od: margol <g...@w...pl>

    W dniu 2012-12-17 11:38, brunet.wp pisze:
> [...]
    >
    > No i nie wiem czy 25-60 nie będzie za mocna. Może wziąć słabszą czyli
    > 25-40? Mam 13 obwodów ogrzewania podłogowego i 3 kaloryfery które będą

    Nie sądzę aby była taka różnica poboru prądu . Samo "pierszy bieg"
    jeszcze nic nie mówi, sprawdź jak się to ma do wydajności, bo może się
    okazać, że ta Alfa na 1 biegu przepompuje 1/10 ilości wody
    w porównaniu do Grundfosa. Co do 40 vs 60 to ze swojego doświadczenia
    wybrał bym 25/60. Dużo zależy od samej instalacji (przekrojów i
    długości rurek) i może się okazać, że przy dużych oporach 40 nie
    będzie dawać rady i odbiorniki na końcu będą niedogrzane, 60 zawsze
    można puścić na niższym biegu.
    Pompa nie będzie działać non stop w przypadku kotła gazowego,
    Czas jest zależny od instalacji ,temperatury zewn.i na temp. na kotle.
    U nie na oleju, 0st C na zewn., 20 st w domu i 60 st na kotle
    obstawiałbym z 5-6 h dziennie.

    mg

  • 8. Data: 2012-12-17 15:36:01
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "margol" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Czas jest zależny od instalacji ,temperatury zewn.i na temp. na kotle.
    > U nie na oleju, 0st C na zewn., 20 st w domu i 60 st na kotle obstawiałbym

    Wszystko zalezy od ustawien. Jezeli jest pogodowka, a tak powinno byc dla
    ogrzewania podlogowego to niestety kociol mierzy ciagle temp. wody w
    instalacji.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2012-12-17 15:45:57
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 grudnia 2012 14:33:31 UTC+1 użytkownik brunet.wp napisał:
    > 45W x 24 godziny x 365 dni x 0,55zł/kWh

    Razy 0,66zł u mnie średnio wychodzi. Ale to z opłatami stałymi- jak podziele kwotę z
    faktury przez ilośc kWh

  • 10. Data: 2012-12-17 16:08:44
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    ps.com...
    > Razy 0,66zł u mnie średnio wychodzi. Ale to z opłatami stałymi- jak
    > podziele kwotę z faktury przez ilośc kWh

    Zgadza się, z opłatami stałymi może tyle wyjść, ale to zależy ile się zużywa
    energii. Jednak w tej kalkulacji trzeba wziąć pod uwagę tylko opłaty
    zmienne, bo przecież niezależnie którą pompę zastosuję, opłaty stałe będą
    takie same.

    Zrobiłem jednak błąd w powyższej kalkulacji. Tam nie powinno być 365 dni, bo
    nie grzejemy przez cały rok. Weźmy połowę roku, czyli
    45W x 24 godziny x 182 dni x 0,55zł/kWh daje 108zł oszczędności rocznie.