  • 1. Data: 2012-12-17 16:27:41
    Temat: uwarstwianie temperaturowe w bojlerach
    Od: a...@g...com

    hej - poprawcie jesli sie myle:
    w bojlerze pionowym temp cieplej wody u gory bedzie tylko tak duza jak maksymalna
    temperatura ladowania?
    prawda czy tez jest mozliwosc ze sie 'uwarstwi' kilka stopni wiecej niz max
    ladowania?
    bzdura tak mysle...
    bojler zwykly, zadne tam pary przegrzane itp wynalazki...., kombinacje z cisnieniem,
    wymiennikami .... zakladamy brak strat, bo oczywiscie bedzie zawsze nizej niz max.
    to jak to idzie?
    thx

  • 2. Data: 2012-12-17 19:22:40
    Temat: Re: uwarstwianie temperaturowe w bojlerach
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 17 grudnia 2012 16:27:41 UTC+1 użytkownik a...@g...com
    napisał:
> [...]
    cisnieniem, wymiennikami .... zakladamy brak strat, bo oczywiscie bedzie zawsze nizej

    nie bedzie wyzsza. A wskutek mieszania bedzie nizsza niz temp ladowania.
    A tym bedzie blizsza temperaturze ladowania im mniejsze mieszanie bedzie zachodzic
    podczas unoszenia sie wody znad wezownicy/grzalki ladujacej.

  • 3. Data: 2012-12-17 21:12:34
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    ps.com...
    W dniu poniedziałek, 17 grudnia 2012 16:27:41 UTC+1 użytkownik
    a...@g...com napisał:

    Czesc.

    Pozwolice ze sie przyłącze. ;-)

> [...]
    >A tym bedzie blizsza temperaturze ladowania im mniejsze
    >mieszanie bedzie zachodzic podczas unoszenia sie wody znad

    Mozna wiec powiedziec ze temperatura wody wewnatrz zbiornika bedzie sie
    zblizala to temperatury ladowania ale nigdy jej nie osiagnie :-)))

    W koncu to nie perpetum mobile.

    Mysle ze laserowo nikt temperatury mierzyc nie bedzie bo roznica
    bedzie dazyla do zera.

    Oczywiscie, zmiejszajac nagle temp. "ladowania" (hehehehe ta nowomowa)
    woda w zbiorniku bedzie wyzsza przez czas jakis az do momentu
    kiedy znow bedzie ~ rowna temp. wody w wezownicy.

    pozdrawiam
    Adams

  • 4. Data: 2012-12-17 23:00:18
    Od: w...@g...com

    Hej
    Bdb pytanie, sam chciałem zapytać o to samo grupę.

    A gwoli ciekawości, jak to będzie, gdy zrobimy eksperyment: mamy baniak z wodą o
    temperaturze X, wymieszamy wodę w tym baniaku dokładnie (postrząsnąc,poprzewracać,
    etc.) i osiągniemy równe 40stopni w całym baniaku. Czy po przykładowo jednego
    godzinie na dole będzie 30, na dole 50?

    pzdr
    Bogdan

  • 5. Data: 2012-12-18 00:49:02
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    a...@g...com pisze:
> [...]
    > bojler zwykly, zadne tam pary przegrzane itp wynalazki...., kombinacje
    > z cisnieniem, wymiennikami .... zakladamy brak strat, bo oczywiscie

    co do sedna to koledzy już napisali.

    Ciekawostkę podam, termowizyjne zdjęcie bufora na którym widać
    uwarstwienie. Zimna z dołu jest wyciągana, ogrzewana i chodzi na górę:
    http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachment
    id=19541&d=1281463003

    bajcik

  • 6. Data: 2012-12-18 08:18:31
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 17 Gru, 23:00, w...@g...com wrote:
> [...]
    etc.) i osiągniemy równe 40stopni w całym baniaku. Czy po przykładowo jednego

    Nie.
    Chyba że baniak stoi na zimnym betonowym fundamencie i jest
    wychładzany od dołu.

    Woda w baniaku ma tendencje do wyrówywania temperatury.

    Troche można sobie na oczy rzucić jak to wygląda (choć zjawisko nie
    jest takie samo) za pomocą szklanki gorącej wody i torebki herbaty.
    Torebkę połozyć na powierzchni wody. Nie mieszać, nie ruszać. Tylko
    patrzeć.
    Dobrze żeby torebka miała sznurek. Wtedy zadbać aby nie utonęła.

    Aczkolwiek rozwarstwiona woda w bojlerze bedzie się dosyć wolno
    mieszać (głównie przez przewodzenie energii przez scianki bojlera.

  • 7. Data: 2012-12-18 10:33:17
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    Czesc ;-)))
    >wymieszamy wodę w tym baniaku dokładnie osiągniemy równe 40stopni w całym
    >baniaku.
    >Czy po przykładowo jednego godzinie na dole będzie 30, na dole 50?

    A ty tak na serio czy dla zartow ??????
    Troche mnie rozbawiles.

    Nie ma takiej mozliwosci zeby temperatura w zbiorniku byla wyzsza niz
    wczesniej calosci dokladnie wymieszanej.
    Temperatura po godzinie bedzie miala mniej niz 40 stopni
    mierzac ją w najciepleszym miejscu dla niej.

    pozdrawiam
    Adams

  • 8. Data: 2012-12-18 11:34:16
    Temat: Re: uwarstwianie temperaturowe w bojlerach [MSPANC]
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > jak to będzie, gdy zrobimy eksperyment:
    > mamy baniak ... równe 40stopni w całym baniaku.
    > Czy po przykładowo jednego godzinie na dole będzie 30, na dole 50?

    tak!
    a po dalszych 2-3 godzinach powierzchnia się zagotuje
    a dół zacznie zamarzać

    wtedy zaczną pracować zabezpieczenia ciśnieniowe
    i dlatego ważne jest, żeby one były powyżej linii zamarzania...

    na koniec może się okazać, ze przez nieszczelności wycieknie gradient
    temperatury
    i uszkodzi kafelki pod bojlerem!

  • 9. Data: 2012-12-18 11:38:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.12.2012 23:00, w...@g...com pisze:
> [...]
    (postrząsnąc,poprzewracać, etc.)
    > i osiągniemy równe 40stopni w całym baniaku. Czy po przykładowo jednego godzinie na

    A maturę masz?

    Bo to podstawy fizyki - druga zasada termodynamiki.

    To co przedstawiasz to tzw. "perpetuum mobile drugiego rodzaju".

  • 10. Data: 2012-12-18 12:44:42
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości news:kapgr8
    > a po dalszych 2-3 godzinach powierzchnia się zagotuje
    > a dół zacznie zamarzać
    >
    > wtedy zaczną pracować zabezpieczenia ciśnieniowe
    > i dlatego ważne jest, żeby one były powyżej linii zamarzania...

    Tak jest to wazne, bo wtedy nastapi przebiegunowanie ziemii i od tej pory to
    góra zbiornika bedzie lodowata a doł gorący ale z czasem i to sie
    zmieni...... :D

    pozdrawiam
    Adams