  • 1. Data: 2009-05-16 14:50:24
    Temat: Postarzenie drewna, jętki i stęple - jak najskuteczniej?
    Od: "JG" <j...@i...pl>

    Witam!
    Jakimi metodami mozna postarzyc suche, nowe drewno sosnowe na poddaszu?
    Chodzi mi głównie o jętki i stęple.
    Słyszalem cos o użyciu sody , ew. kwasu a nastepnie szczotka druciana..
    Ktos moze ma doswiadczenie w tej dziedzinie ??
    Chce uzyskac dosc gleboko wytrawiaona fakture nastepnie uzyskac kolor dębu
    bagiennego. (czyli dwa odcienie ciemnego brązu)
    Kiedys podobno byla opisywana taka metoda w muratorze, lecz nie moge znalezc
    tego numeru...

    pozdr JARO

  • 2. Data: 2009-05-16 20:21:21
    Od: p...@i...pl

    On 16 Maj, 16:50, "JG" <j...@i...pl> wrote:
    > Witam!
    > Jakimi metodami mozna postarzyc suche, nowe drewno sosnowe na poddaszu?
    > Chodzi mi głównie o jętki i stęple.

    prostymi. wystarczy z 50 lat i jest ok.

    > Słyszalem cos o użyciu sody , ew. kwasu a nastepnie szczotka druciana..

    jaki efekt chcesz uzyskac?

    > Ktos moze ma doswiadczenie w tej dziedzinie ??

    jakies

    > Chce uzyskac dosc gleboko wytrawiaona fakture nastepnie uzyskac kolor dębu
    > bagiennego. (czyli dwa odcienie ciemnego brązu)

    dab bagienny powiadasz... sosna bedzie zawsze sosna, a dab ma kolor
    debu, szypulkowy, bezszypulkowy, czerwony czy bagienny..no chyba ze
    czerny ale nie poderjrzewam...

    > Kiedys podobno byla opisywana taka metoda w muratorze, lecz nie moge znalezc
    > tego numeru...

    a co do szczotkowania (nie stalowa szczotka) to sie nazywa
    "szczotkowanie" i polega min. na tym o czym piszesz. Maszynka do
    szczotkowanie obrabia sie drewno (szczotka wybiera miekka czesc sloja
    i zostawia twarda co daje efekt "wypracowania" przez lata) pozniej
    malujesz odpowiednia bejca , lakierujesz i wyglada jak stare (po 20
    latach;-) )

    pzdr
    krezychut

    ps
    jutro jak lech wywietrzeje to opisze jak nalezy, albo pisz na priva

  • 3. Data: 2009-05-17 08:51:28
    Od: mk <d...@t...pl>

    Kiedyś tornad pisał o takiej swojej pracy w USA, podlinkowywał zdjęcia.
    Pdr. M.

  • 4. Data: 2009-05-17 08:58:23
    Od: m...@g...com

    On 16 Maj, 16:50, "JG" <j...@i...pl> wrote:
> [...]
    > bagiennego. (czyli dwa odcienie ciemnego brązu)
    > Kiedys podobno byla opisywana taka metoda w muratorze, lecz nie moge znalezc

    Ja piaskowalem, ale efekt nie byl zbyt mocny.
    Potem wypalalem palnikiem gazowym i wydrapywalem szczotka - mocniejszy
    efekt.

  • 5. Data: 2009-05-17 20:08:52
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    JG wrote:
    > Chce uzyskac dosc gleboko wytrawiaona fakture nastepnie uzyskac kolor debu
    > bagiennego. (czyli dwa odcienie ciemnego br?zu)

    uzyj szczotki strukturyzującej na wiertarce, potem olej.
    tu jest o szczotkach (na zdjeciu szczotka z ciastoramy, na ktoryms z
    nastepnych zblizenie belki):
    http://www.bokomaru.com.pl/?p=214

    --
    bartek

  • 6. Data: 2009-05-17 20:22:10
    Od: "JG" <j...@i...pl>

    > uzyj szczotki strukturyzującej na wiertarce, potem olej.
    > tu jest o szczotkach (na zdjeciu szczotka z ciastoramy, na ktoryms z
    > nastepnych zblizenie belki):
    > http://www.bokomaru.com.pl/?p=214

    No dokladnie!
    Tylko czym "rozmiekczyc" wlókna drewna by bardziej wydrzec ta strukture ?

    JARO

  • 7. Data: 2009-05-17 20:23:29
    Od: "JG" <j...@i...pl>

    >jutro jak lech wywietrzeje to opisze jak nalezy,

    no pisz! bo ciekawm niezmiernie! :)

    pozdr JARO

  • 8. Data: 2009-05-18 11:39:03
    Od: p...@i...pl

    On 17 Maj, 22:23, "JG" <j...@i...pl> wrote:

    > no pisz! bo ciekawm niezmiernie! :)

    no halo, to sie postaram...

    ja robie tak i to proste jest w sumie: po struganiu szczotkuje
    maszynka do szczotkowania dosc mocno by wybralo miekkie czesci sloja,
    na to biala bejca, wygladzic welna (to tez "postarza" barwe) stalowa i
    jak trzeba to jakis lakier. Wazne aby krawedzie elementow przed
    szczotkowaniem byly zaoblone i to dosc krzywo. Można tez pobejcowac
    przed szczotkowaniem, lub opalic ale wtedy trudno jest dobrze
    wyszczotkowac by byla rowna barwa. Co jeszcze wazne to to, aby
    szczotkowac przed wbudowaniem elementow. Szczotkowanie wbudowanych
    elementow to koszmarne zajecie i nie da sie zrobic dokladnie.
    Do szczotkowanie winno sie uzywac przeznaczynych do tegop szczotek.
    Zwykla szczotka druciana do wiertarki jest zbyt ostra i trzeba pozniej
    duzo welnowac.

    juz niedlugo bedzie na mojej stronie troche fotek wiejskiej chalupki
    ktora wlasnie teraz w takim starowiejskim stylu robimy

    pzdr
    krzychut
    www.czernihowka.com.pl

  • 9. Data: 2009-05-18 12:36:23
    Temat: Re: Postarzenie drewna, je^tki i ste^ple - jak najskuteczniej?
    Od: "..::Adam::.." <e...@o...pl>

    > pzdr
    > krzychut
    > www.czernihowka.com.pl

    zaraz Cię tu zbluzgają że masz nieocieplone szczyty tutaj
    http://www.czernihowka.com.pl/galeria2.html
    i Ci jeden z drugim przyjedzie toto skuwać :)

    Pozdrawiam
    Adam

  • 10. Data: 2009-05-18 14:03:34
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    JG wrote:
    > Tylko czym "rozmiekczyc" wlókna drewna by bardziej wydrzec ta strukture ?

    powinno dac rade bez rozmiekczania. moze ewentualnie skusisz sie na
    profi szczotki SIA, bo te castoramowe sztuk 2 polegly na jakichs 20 mb
    belek. wazne zeby miec obydwa ksztalty - sloneczko i tulipanka :-)
    belki na zdjeciach maja co prawda 50 lat, ale twarde sa jak cholera, bo
    w drewnie jest duzo zywicy. przy cieciu deski podlogowej, ktora lezala
    owe 50 lat na nieocieplonym i mocno wentylowanym poddaszu nieraz pila
    zacinala sie na amen.

    --
    bartek