  • 1. Data: 2011-01-10 13:04:51
    Temat: Prąd w akwarium
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    Crosspostuje temat który zadałem na akwarium - bo wiem że tu jest więcej
    fachowców od prądu. Pomożecie?

    Temat dziwny ale tak to wygląda: baniak zlany rok temu, holender, hi-tech,
    0,7 W/l, butla CO2 z mixerem (Hydor).
    Banika od poczatku chodzi słabo - rośliny niby rosną, ale nie są wybujałałe,
    ostatnio problem z glonami (nitki)

    Już od dłuższego czasu przy zmianie wody czułem przy powierzchni wody
    mrowienie palców, ale olewałem to. Ostatnio wziąłem fazer, i zaczynam
    sprawdzać - po włożeniu końcówki do wody i trzymając za "volt" próbnik
    sięświeci - napięcie stałe. Ale o zgrozo wkładam badając fazę - i lampka też
    się świeci, nie tak mocno jak po włożeniu do kontaktu, ale sięświeci.
    Winowajcą okazał się mixer CO2 (włoski badziew) który pewnie robił przebicie
    (dlaczego przy zmianie wody jak mnie mrowiło w palce to różnicowo-prądowy
    nie wywalał?) - po wywaleniu już próbnik nie pokazuje fazy, ale non stop
    pokazuje napięcie stałe - i tu zaczynają się schody. Tegp napięcia brak
    tylko jak odłączę od kontaktu cały system przedłużaczy z głównego gniazdka -
    to logiczne.
    Ale odłączenie WSZYSTKICH urządzeń na prąd po kolei z przedłużaczy nie
    likwiduje problemu - fazer dalej wykazuje napięcie stałe przy powierzchni
    wody. Ciekawostką jest to, że jak dotknę drugą ręką bolca uziemiającego w
    gniazdku w jakimkolwiek przedłużaczu drugą ręką sprawdzając napiecie stałe,
    to ono znika. Po dotkinięciu bolca nie ma, jak nie dotykam jest.
    Drugą kuriozalną sprawą jest to że prąd do całego akwarium jest dostarczony
    przez przedłużacz bez bolca - dopiero pod ten przedłużacz są podłączone
    kolejne już z bolcami.

    Czy ktoś może mi powiedzieć o co chodzi z tym stałym napięciem?

    I pytanie do akwarystów - czy obecność przebicia lub takiego stałego
    napięcia może spwodować gorszy wzrost roślin i glony?

    MS

  • 2. Data: 2011-01-10 13:18:05
    Temat: Re: Prąd w akwarium
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

> [...]
    > nie wywalał?) - po wywaleniu już próbnik nie pokazuje fazy, ale non stop

    Może mrowienie to nieco za mało na to, aby zaskoczyła różnicówka ?
    (a przynajmniej ja takiej czułej nie spotkałem).
    Mi raz zadziałała różnicówka "na mnie" - jak rozbierając jedną obudowę
    (pod napięciem) ścisnąłem obudowę (metalową) jednocześnie dotykajać
    przewodu fazowego. Ale "kopnięcie" było naprawdę solidne, i "trzepało"
    mnie jakieś 2 sekundy, zanim różnicówka rozłączyła (całe szczęście, że
    była).

  • 3. Data: 2011-01-10 14:57:58
    Od: " apstryk" <a...@N...gazeta.pl>

    Maciej S. <m...@c...pl> napisał(a):
> [...]
    > przez przedłużacz bez bolca - dopiero pod ten przedłużacz są podłączone
    Jeśli po drodze nie było uziemienia, to różnicówka nie zadziałała. Wymień
    wszystkie przedłużacze na uziemione ("z bolcami") i tak zostaw. Z ciekawości
    możesz przeprowadzić test mrowienia :-)

  • 4. Data: 2011-01-10 15:46:45
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik " apstryk" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Jeśli po drodze nie było uziemienia, to różnicówka nie zadziałała. Wymień
    > wszystkie przedłużacze na uziemione ("z bolcami") i tak zostaw. Z
    > ciekawości
    > możesz przeprowadzić test mrowienia :-)

    Taaaa, jasne. Znaczy sie chroni tylko tych, którzy złapią jedna ręka za faze
    a drugą za uziemienie? Ty sobie poczytaj o zasadach działania różnicówki, bo
    jej do działania przewód ochronny jest w ogóle niepotrzebny.

    b.

  • 5. Data: 2011-01-10 15:49:48
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej S." <m...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Ostatnio wziąłem fazer

    pl.rec.gwiezdne.wojny :-)

    b.

  • 6. Data: 2011-01-10 16:11:57
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Użytkownik "Maciej S." <m...@c...pl> napisał w wiadomości

    > pl.rec.gwiezdne.wojny :-)

    Nononono, zeby star treka od star wars nie odrozniac, ech...

  • 7. Data: 2011-01-10 16:19:21
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    " apstryk" <a...@N...gazeta.pl> wrote:
    > Jeśli po drodze nie było uziemienia, to różnicówka nie zadziałała. Wymień
    > wszystkie przedłużacze na uziemione ("z bolcami") i tak zostaw. Z ciekawości
    > możesz przeprowadzić test mrowienia :-)

    A co to da? Nie widziałem osprzętu akwariowego, które miałoby wtyczkę "z
    bolcem".
    Grzałki, filtry, pokrywy oświetleniowe - wszystko w 2 klasie izolacji z
    "wąskimi" wtyczkami.
    Ponadto różnicówka nie potrzebuje przewodu ochronnego, ale o tym napisał już
    Budyń.

    --
    Bartek

  • 8. Data: 2011-01-10 16:55:07
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Nononono, zeby star treka od star wars nie odrozniac, ech...

    Dokładnie, co za czasy .....
    Ostatnio moja siostra cioteczna (połowa studiów) spytała się mnie co to za
    zespół "Dire Straits"
    Uświadomiłem sobie że jestem stary (mam 35 lat) :)))

    MS

    MS

  • 9. Data: 2011-01-10 17:20:48
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Dokładnie, co za czasy .....

    stare starwarsy były fajne. Ale startreka i zreszta nowych starwarsów nie
    mogłem strawić - jakis nadmiar plasteliny i silikonu... I startreka nie
    lubie -bardzo mnie to męczyło czytając książkę "fizyka podróży
    międzygwizdnych" bo tam strasznie dużo nawiązan do tego było.

    b.

  • 10. Data: 2011-01-10 18:15:07
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

> [...]
    > lubie -bardzo mnie to męczyło czytając książkę "fizyka podróży
    > międzygwizdnych" bo tam strasznie dużo nawiązan do tego było.

    A Kysz, jak można nielubić Star Treka - a plastelina i silikon byłbo wtedy
    nie mieli grafiki komputerowej.

    MS