  • 1. Data: 2011-01-10 11:34:22
    Temat: czujnik gazu
    Od: "Tom" <t...@i...eu>

    Witam
    czy ktoś używa, ma doświadczenie i może mi polecić czujnik wielofunkcyjny (
    wykrywajacy
    czad, gaz lpg i ziemny ).
    Zastanawiam się nad czujnikiem Orno HM 712DVY (
    http://www.czujniki.net/index.php/id_2723_mode_prodd
    et.html ), ale może macie większe
    doświadczenie który czujnik jest dobry, a nie szajs. Chciałbym umieścić go
    piwnicy/garażu.
    Interesuje mnie czujnik wykrywajacy te 3 zagrożenia.

    pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2011-01-10 21:56:54
    Temat: Re: czujnik gazu
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Tom" <t...@i...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > macie większe doświadczenie który czujnik jest dobry, a nie szajs.
    > Chciałbym umieścić go piwnicy/garażu. Interesuje mnie czujnik wykrywajacy

    Jeśli coś jest do wszystkiego to jest do niczego i taki czunik to absolutny
    bezsens ponieważ te 3 gazy mają diametralnie różne właściwości.
    Gaz ziemny zbiera się u góry, pod sufitem pomieszczena bo jest LŻEJSZY od
    powietrza.
    LPG zbiera się przy podłodze i w zagłębieniach bo jest zdecydowanie CIĘŻSZY
    od powietrza.
    Tlenek węgla ma ciężar i gęstość zbliżoną do powietrza z bardzo niewielką
    tendencją do unoszenia się w górę.
    Pytanie za 100 punktów: gdzie, ztn na jakiej wysokości umieścisz czujnik i
    przed czym ma on Cię chronić?
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2011-01-11 08:54:31
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-01-2011 o 22:56:54 Jackare <j...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    >>
    > Jeśli coś jest do wszystkiego to jest do niczego i taki czunik to
    > absolutny bezsens ponieważ te 3 gazy mają diametralnie różne właściwości.
    Proszę, jeżeli nie masz pojęcia o czujnikach to nie pisz głupot,
    ja 10 lat temu robiłem czujnik gazu (czadu) i te czujniki mają szerokie
    spektrum czułości, o d czadu przez matan, etan aż po alkocho etylowy,
    oczywicie mają różne czułosci ale na tyle dobre że mogą je wykrywać,
    generalnie mozna przyjąć że czujnik czadu, metan wykryje tylko musi być
    odpowiednio umieszczony.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 4. Data: 2011-01-11 10:52:13
    Od: "Tom" <t...@i...eu>

> [...]
    oczywicie mają różne czułosci ale na tyle dobre że mogą je wykrywać,
    generalnie mozna przyjąć że czujnik czadu, metan wykryje tylko musi być

    Dzieki za info. Sytuacja jest taka, że piwnica łączy sie z garazem. W piwnicy jest
    piecyk i cała jego aparatura, a w garazu stoi samochod z instalacja lpg. Dodatkowo
    piwnica
    z garazem jest pod domem. Chcialbym zeby takie urządzonko monitorowalo jako tako lpg,
    gaz
    ziemny i czad. A wiecie moze jak ma byc taki czujnik 3 w 1 umieszczony ?
    Tomek

  • 5. Data: 2011-01-11 11:34:06
    Od: "tadeusz" <t...@o...pl>

    > z garazem jest pod domem. Chcialbym zeby takie urządzonko monitorowalo
    > jako tako lpg, gaz
    > ziemny i czad. A wiecie moze jak ma byc taki czujnik 3 w 1 umieszczony ?
    > Tomek

    Na ruchomym ramieniu, które porusza się cyklicznie i w miarę szybko od
    sufitu do podłogi i odwrotnie.

    Tadeusz

  • 6. Data: 2011-01-11 12:09:04
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    oczywicie mają różne czułosci ale na tyle dobre że mogą je wykrywać,
    generalnie mozna przyjąć że czujnik czadu, metan wykryje tylko musi być

    Czytaj ze zrozumieniem. Przecież o tym piszę ! Nie neguję faktu, że wykrywa
    różne rodzaje gazów, tylko że to co ten czujnik wykryje będzie zależało
    wyłącznie od jego umieszczenia. Nie będzie więc skutecznie monitorować
    stężenia wszystkich trzech gazów. Wykrywając propan-butan nie będzie
    wykrywał gazu ziemnego (metanu) bo gazy te koncentrują się w różnych
    miejscach.
    --
    Jackare

  • 7. Data: 2011-01-11 18:18:25
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik janusz_kk1 napisał:

> [...]
    > oczywicie mają różne czułosci ale na tyle dobre że mogą je wykrywać,
    > generalnie mozna przyjąć że czujnik czadu, metan wykryje tylko musi być

    Spektrum czułości (w sumie są to katalityczne czujniki gazów palnych -
    chuchnięcie przez nawalonego też zarejestrują) może i szerokie w teorii
    - ale jak Jackare napisał - w konkretnej lokalizacji raczej tylko jeden
    z gazów dobrze wykrywa... Maksymalnie dwa, bo CO się w zasadzie nie
    stratyfikuje masowo a jedynie termicznie - i już mamy powód dla którego
    metan i CO można wykrywać jednym czujnikiem a propan-butan i CO już
    niekoniecznie - bo propan-butan wykrywa się w momencie wystąpienia
    przecieku z instalacji bez obecności ognia (chłodny, ciężki - na bank
    pójdzie dołem) ale CO ze spalania LPG to już się stratyfikował będzie
    górą - bo jak ze spalania to ciepły.
    W ulotce do "uniwersalnego" czujnika tego ci nie napiszą.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2011-01-11 18:23:51
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jackare napisał:
> [...]
    > CIĘŻSZY od powietrza.
    > Tlenek węgla ma ciężar i gęstość zbliżoną do powietrza z bardzo
    > niewielką tendencją do unoszenia się w górę.

    Teoria. Praktyka mówi co innego - tlenek węgla pochodzi ze spalania,
    jest ciepły. I dlatego mimo minimalnej różnicy masy cząsteczkowej w
    stosunku do średniego ciężaru cząsteczkowego dla powietrza tlenek węgla
    zdecydowanie pociągnie w pierwszej kolejności w górę. Dopiero po
    wyrównaniu temperatur i wymieszaniu powietrza rozejdzie się w miarę
    równo - i skoro azot nie ma tendencji do stratyfikowania się w górę
    (ruchy Browna radykalnie przeciwdziałają stratyfikacji) to CO, mając
    praktycznie tę samą masę cząsteczkową też podlegał stratyfikacji
    grawitacyjnej nie będzie.

    --
    Darek

  • 9. Data: 2011-01-11 22:05:37
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4d2ca03a$0$2504$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]

    (ruchy Browna radykalnie przeciwdziałają stratyfikacji) to CO, mając
    praktycznie tę samą masę cząsteczkową też podlegał stratyfikacji

    dzięki za szersze naświetlenie sprawy.
    Jackare

  • 10. Data: 2011-01-12 19:36:15
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Tom pisze tak:

    > Zastanawiam się nad czujnikiem Orno HM 712DVY

    Sprawdź czy nie jest cichy bo te co kupiłem były.

    Kupiłbym ten EURA Sygnalizator czadu i gazu GS-890

    http://www.czujniki.net/index.php/id_2208_mode_prodd
    et.html

    --
    Piotr