  • 1. Data: 2012-02-29 19:25:02
    Temat: Przeróbka oświetlenia na LED
    Od: "Macieks" <M...@...pl>

    Witam, b.proszę znawców LED o info czy ktoś przerabiał podwieszane oprawy
    świetlówkowe na 2 świetlówki przez włożenie do opraw 2 pasków mocnych taśm
    LED, np. taśm 300 LED SMD 5050? Czy klosz takiej oprawy nie stłumi za bardzo
    światła z LED? Jakie najmocniejsze taśmy są w tej chwili dostępne?

  • 2. Data: 2012-02-29 20:45:31
    Temat: Re: Przeróbka oświetlenia na LED
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-02-29 20:25, Macieks pisze:
> [...]
    > mocnych taśm LED, np. taśm 300 LED SMD 5050? Czy klosz takiej oprawy nie
    > stłumi za bardzo światła z LED? Jakie najmocniejsze taśmy są w tej
    Najmocniejsze = najwydajniejsze? No właśnie takie na smd 5050 (a ledy
    5050 to są realnie 3 struktury led w jednej obudowie), markowe, po
    300led/5m = 60led na metr, czyli po 3 ledy na 5cm.

    Dostępne są też 600led/5m = 6 ledów na 5cm, ale to są "tylko" 3528,
    czyli po 1 strukturze na obudowę. Czasem lepiej mieć gęściej ledy niż
    mocniejsze (bardziej jednolite światło).

    Z moich obserwacji wynika, że "bardziej markowe" bywają te na białym
    podkładzie, te na "złoto-brązowym" miewają słabsze diody (gdy się
    zastosuje oba typy koło siebie - widać róznicę). Ale nie świadczy to o
    wszystkich możliwych białych paskach led... Z dostepnych w PL całkiem
    dobrze mi się sprawują oznaczane marką "whiteenergy" (to tylko importer
    chińszczyzny, ale przynajmniej trzymają parametry, i kupiona rolka teraz
    i parę miesięcy temu - obie mają taką samą jasność i barwę bieli).

    pamiętaj o tym że taki pasek grzeje się całkiem sporo - trzeba mu
    zapewnić dobre chłodzenie!

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2012-02-29 20:53:34
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-02-29 20:25, Macieks pisze:
    > Witam, b.proszę znawców LED o info czy ktoś przerabiał podwieszane
    > oprawy świetlówkowe na 2 świetlówki przez włożenie do opraw 2 pasków
    > mocnych taśm LED,
    Co do sensu tej konkretnie przeróbki - wg mnie to nie ma sensu.
    Świetlówka liniowa ma bardzo dobrą sprawność, jest tania, masz do wyboru
    bardzo dużo odmian "białości", a oprawa 'rastrowa' (z lustrzanymi
    odbłyśnikami) praktycznie całe wypromieniowane ze świetlówki światło
    kieruje w dobrą stronę.
    Zysku z wsadzenia tam ledów - nie będzie, bo ledy i tak już dają światło
    ukierunkowane, więc lustra będą bez zastosowania.

    Jeśli masz takie oprawy, i chcesz je ulepszyć - zdecydowanie polecam
    wstawienie "stateczników elektronicznych" (nie "zapłonników"! całych
    stateczników zasilających świetlówki). Dadzą ci brak migotania 50Hz,
    płynne i szybkie włączenie bez mrugania, większą jasność z takiej samej
    rury, dłuższą żywotność rur i cichszą pracę (zwykłe dławiki lubią sobie
    czasem buczeć w oprawie, co w suficie podwieszanym bywa rezonowane i
    potęgowane)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2012-02-29 21:28:32
    Od: "kamtzu" <...@...pl>

    Użytkownik "Macieks" <M...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > LED, np. taśm 300 LED SMD 5050? Czy klosz takiej oprawy nie stłumi za
    > bardzo światła z LED? Jakie najmocniejsze taśmy są w tej chwili dostępne?

    Nie warto. Porównaj sobie strumień świetlny
    1) przykładowa taśma led
    https://www.hurt.com.pl/tasma-diodowa-300-led-smd-5m
    -ciepla-biala,p6679.html
    rolka (ciepła) daje 720lm i bierze 24W czyli 30lm/W
    2) świetlowka liniowa http://www.brilux.pl/produkty.aspx?act=p_sp&p_id=107
    9
    1200lm/18W czyli 66lm/W

    Nie wspominając o jakości światła. Dobrą jakość i lepszą sprawnosć uzyskasza
    jedynie na porządnych, markowych "power ledach" ale jak bym nie liczył to
    koszt zakupu zwraca się po wielu latach. Led to przyszłość ale jeszcze
    trochę za wcześnie.

  • 5. Data: 2012-02-29 23:10:03
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-02-29 22:28, kamtzu pisze:
    > Nie wspominaj?c o jako?ci ?wiat?a. Dobr? jako?ae i lepsz? sprawnosae uzyskasza
    > jedynie na porz?dnych, markowych "power ledach" ale jak bym nie liczy? to
    > koszt zakupu zwraca sie po wielu latach. Led to przysz?o?ae ale jeszcze
    > troche za wcze?nie.
    Led ma bardzo dużo zalet, które można wykorzystać:
    - szybko zaświeca się i gaśnie, zgodnie ze sterowaniem zasilaniem, nie
    ma efektu rozgrzewania się, w dodatku miganie wcale mu nie szkodzi

    - łatwo można regulować jasność (w dół) w bardzo szerokim zakresie przez
    regulację PWM - nie szkodzi mu to, a stosunek jasność<>moc pobierana
    jest mocno liniowy (a nie jak w żarówkach - zmniejszenie jasności o 90%
    daje tylko 40-50% oszczędności energii)

    - mają bardzo dużą sprawność w porównaniu do żarówek o małych mocach.
    Jako oświetlenie choinkowe, subtelne doświetlenie (!) detali jak np
    schodów, przejść, sufitów, gzymsów - nadają się idealnie. Malutkie
    żarówki mają bardzo słabą sprawność, więcej grzania niż świecenia,
    dopiero żarówki halogenowe mają sensowne sprawności lm/W, a diody - mają
    podobną sprawność niezależnie od mocy

    - świecą w jedną stronę. Zależnie od optyki-soczewki w samych ledach -
    od kilku do 120', ale w wielu przypadkach to o wiele lepiej niż żarówka
    czy świetlówka, która świeci "prawie w kulę" 360', i wymaga
    odbłyśnika-reflektora by skierować światło w pożądanym kierunku.
    ...itd
    Tylko że akurat te zalety w tym przypadku - niezbyt się przydają. Tutaj
    naprawdę zwykła świetlówka liniowa jest najlepsza.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2012-03-01 09:05:44
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > Witam, b.proszę znawców LED o info czy ktoś przerabiał podwieszane oprawy
    > świetlówkowe na 2 świetlówki przez włożenie do opraw 2 pasków mocnych taśm
    > LED, np. taśm 300 LED SMD 5050?

    znawcą nie jestem, ale na allegro widziałem ledy zmontowane już w postać
    świetlówki liniowej, czyli roboty z przeróbka na pewno mniej...

    pozdrawiam
    s_13

  • 7. Data: 2012-03-01 09:11:55
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 29 lutego 2012, 20:25:02 UTC+1 użytkownik Macieks napisał:
> [...]
    > LED, np. taśm 300 LED SMD 5050? Czy klosz takiej oprawy nie stłumi za bardzo
    > światła z LED? Jakie najmocniejsze taśmy są w tej chwili dostępne?

    A jeśli wolno zapytać: czemu ma służyc taka przeróbka?

  • 8. Data: 2012-03-01 13:58:20
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-02-29 20:25, Macieks pisze:
    > Witam, b.proszę znawców LED o info czy ktoś przerabiał
    Nie ma to sensu ani ekonomicznego, ani estetycznego, ani dla komfortu
    oświetlenia. Światło diodowe zawiera tylko fragmenty widma światła
    białego i oddaje kolory w sposób wysoce zafałszowany. W świetle
    kiepskich LED człowiek wygląda jak umrzyk, a w świetle tych "porządnych"
    tylko niewiele lepiej.
    Już Kopernik stwierdził, że pieniądz lepszy jest wypierany przez gorszy
    i tu mamy tego nomem omen najjaskrawszy przykład.
    Może za kilka lat coś się poprawi?
    Jacek

  • 9. Data: 2012-03-01 14:52:04
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

> [...]
    > LED, np. taśm 300 LED SMD 5050? Czy klosz takiej oprawy nie stłumi za
    > bardzo światła z LED? Jakie najmocniejsze taśmy są w tej chwili dostępne?

    Ani swiatla wiecej nie bedzie, ani to tansze ale gotowce sa.
    http://eco-light-led.com/pl/jarzeniowka-led.html
    http://www.lightmarket.pl/menu-20-SWIETLOWKI_LED-123
    73849182954.html

    Tmek

  • 10. Data: 2012-03-01 19:09:10
    Od: "kamtzu" <...@...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    > Led ma bardzo dużo zalet, które można wykorzystać:

    Wszystko sie zgadza. U mnie np. taki pasek led (dwa odcinki po 50cm -
    lacznie 120 diod) znalazl sie nad lustrem w lazience - daje bezcieniowe
    oswietlenie twarzy i nie szkodzi mu czeste uruchamianie (oswietlenie w
    lazience dziala na czujnik ruchu). Przy remoncie kuchni dam ledy do
    oswietlenia blatu (rowniez na czujnik ruchu).

    Swietnym miejscem dla oswietlenia led jest np. ogrod czy elewacja budynku -
    jakosc swiatla praktycznie nie ma tutaj znaczenia, nie szkodza im mrozy a
    swiecac sie cala noc w miare szybko sie zwroca koszty inwestycji.