  • 1. Data: 2021-12-13 12:31:34
    Temat: Awaria pompy ciepła
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    No i jest. Wczoraj około 15 po niemal równo 4 latach (bez dwóch tygodni)
    padł siłownik zaworu trójdrożnego. Ale padł tak że zrobił zwarcie i
    wyleciał bezpiecznik główny pompy (C20). Oczywiście bezpiecznik od razu
    zaiskrzył i wyskoczył ponownie przy próbie jego załączenia.

    Udało się odpiąć siłownik i ręcznie korkiem ustawić grzanie CO -
    wiadomo. Ale poza siłownikiem, zwarł się przekaźnik na płycie głównej...
    więc też będzie do wymiany.

    I teraz pytanie, bo nie wpadłem na pomysł w scenariuszach które
    wcześniej zakładałem że siłownik może zrobić zwarcie. Myślałem że co
    najwyżej po prostu zacina się w którejś pozycji. Konstruktorzy płytki
    prawdopodobnie też nie.

    Na razie mam pomysł na wpięcie między przekaźnikiem (w nowej płycie) a
    nowym siłownikiem, bezpiecznika samochodowego w oprawie o odpowiednim
    amperażu 1-2A. I to samo pewnie między pompę obiegową i dodatkową
    grzałkę. Bo jak z każdym zwarciem na peryferiach ma się upalać płyta
    główna za prawie tysiaka, to słabo trochę.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2021-12-13 14:33:01
    Temat: Re: Awaria pompy ciepła
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 13 December 2021 at 12:31:36 UTC+1, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > grzałkę. Bo jak z każdym zwarciem na peryferiach ma się upalać płyta
    > główna za prawie tysiaka, to słabo trochę.

    4 lata to nadal obowiązuje gwarancja eksploatacyjna i rękojmia producenta, bo produkt
    ma żywotnośc 10 lat
    i każda modyfikacja, naprawa unieważni tytuł prawny do skorzystania z niej.

    Pompa dostała certyfikat unijny z instytutu i należy się z nim zapoznać i na nim
    oprzeć roszczenie
    i tylko wymiana całej elektroniki,
    a jak monoblock to elektronika na polu , a zatem nienaprawialna.

    Jak zaczniesz grzebac to skonczysz tak jak w innym wątku naprawiaja lampki na choinkę
    za 20zł, gdy Mimiec kupuje nowe, z gwarancją i jak problem to dostaje nowe na wymiane
    albo zwrot kasy i znów kupuje nowe, bez rzeźbienia, bo tam nikt już nie wie co to
    jest elektronika, przekaźnik, ani używek ze śmietnika nie zaklada na choinkę, bo nie
    będzie ryzykował porażenia prądem lub pożaru chałupy

    Ma chodzić i od tego sa prawa konsumenckie i komisarz unijny d/s ochrony konsumentów,
    aby wszystko grało.

    (Dziadostwo w Europie: tylko w Polsce - przysłowie unijne)

  • 3. Data: 2021-12-13 18:26:33
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > Na razie mam pomysł na wpięcie między przekaźnikiem (w nowej płycie) a
    > nowym siłownikiem, bezpiecznika samochodowego w oprawie o odpowiednim
    NIE, NIE, jeszcze raz NIE. Bezpiecznik musi być na odpowiednie napięcie
    pracy,
    skoro wywaliło ci C20 to znaczy że siłownik jest zasilany z 230V. I na
    takie napięcie musi być bezpiecznik, prąd mały bo siłownik bierze
    pewnie kilkadziesiąt wat podczas przełączania, więc od 300mA do 1A
    powinien być ok.

    Dajesz sobie taką oprawę na obudowę sterownika (robisz gustowną dziurę w
    plastiku)
    https://www.tme.eu/pl/details/zhl30a/gniazda-bezpiec
    znikowe-na-panel/stelvio-kontek/ptf-30/
    lub
    https://www.tme.eu/pl/details/r3-12e/gniazda-bezpiec
    znikowe-na-panel/sci/
    podłączasz przewody z oprawy szeregowo z cewką i dajesz taki bezpiecznik
    https://www.tme.eu/pl/details/zkt-1a/bezpieczniki-5x
    20mm-zwloczne/eska/522-517/

    dałem ci linki z tme ale to wszystko kupisz w hurtowni elektrycznej czy
    sklepie elektronicznym.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2021-12-13 19:51:23
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.12.2021 18:26, Janusz wrote:
> [...]
    > takie napięcie musi być bezpiecznik, prąd mały bo siłownik bierze pewnie
    > kilkadziesiąt wat podczas przełączania, więc od 300mA do 1A powinien być

    Jasne, że bezpiecznik musi być dobrany też do napięcia. Użyłem za duży
    skrót myślowy.

    Dzięki. Coś sobie znajdę.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2021-12-26 17:52:18
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.12.2021 19:51, Mateusz Bogusz wrote:
    > Dzięki. Coś sobie znajdę.

    A dałem coś takiego
    https://allegro.pl/oferta/gniazdo-bezpiecznika-na-sz
    yne-din-fi-5x20mm-12a-11116595728
    z WTA-T 1A 230V.

    Plus siłownik za 100zł i nowa płyta główna za 600zł.

    Informacyjnie - jakby ktoś się zastanawiał, co tam może się zepsuć w PC.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2021-12-26 18:16:29
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 26 December 2021 at 17:52:20 UTC+1, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    >
    > Plus siłownik za 100zł i nowa płyta główna za 600zł.
    >
    > Informacyjnie - jakby ktoś się zastanawiał, co tam może się zepsuć w PC.

    oj tam oj tam,
    pompa ciepła padła
    rekuperator padł

    same klęski
    i cóz to przeskrobałeś w młodości

    a pamiętaj, zawsze są 3 plagi w ciągu roku ;)

  • 7. Data: 2021-12-26 19:19:34
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.12.2021 18:16, a a wrote:
    > oj tam oj tam,
    > pompa ciepła padła
    > rekuperator padł

    Są większe i mniejsze problemy. PC grzała już 4h od awarii, późniejsza
    wymiana części to było po prostu przywrócenie automatyki. Reku
    wyłączone, ale kratki odetkane więc chyba się nie uduszę przez kilka
    kolejnych nocy.

    > same klęski
    > i cóz to przeskrobałeś w młodości

    Ja tam zawsze dostrzegam jakieś szczęście w nieszczęściu (PC mogła paść
    przy -15C i nie dać się naprawić przez dwa tygodnie) - zależy jak
    patrzysz ;-)

    > a pamiętaj, zawsze są 3 plagi w ciągu roku ?

    Projektor też już był we wrześniu, to chyba możemy skreślić bingo (i
    wystarczy na ten rok :-P).

    Pisze jak jest, nie jak niektórzy że "od roku już nie zaglądali do
    kotłowni" lub "jeździli 10 lat aż do sprzedaży i poza laniem paliwa nic
    nie trzeba było robić".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2021-12-26 19:25:39
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 26 December 2021 at 19:19:36 UTC+1, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    >
    > Pisze jak jest, nie jak niektórzy że "od roku już nie zaglądali do
    > kotłowni" lub "jeździli 10 lat aż do sprzedaży i poza laniem paliwa nic

    siostra znajomej wybudowała nowy dom
    i grzeją olejem opałowym
    Zawsze można pojechać w okolicy do frytkarni po przypalony olej rzepakowy, aby
    grzać tanio i ekologicznie

  • 9. Data: 2022-01-08 11:30:03
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.12.2021 17:52, Mateusz Bogusz wrote:
    > Plus siłownik za 100zł i nowa płyta główna za 600zł.
    >
    > Informacyjnie - jakby ktoś się zastanawiał, co tam może się zepsuć w PC.

    Przypomniałem sobie, że przy zakupie mogłem wykupić 5 letnią gwarancję.
    Ale już wiem dlaczego tego nie zrobiłem.

    https://ibb.co/dfy8p4d

    Opłata (sprzed 4 lat) za dodatkowe 36m-c gwarancji (czyli 5 lat
    sumarycznie) to 2214zł + 3x369zł za wymagane przeglądy. Co daje 3321zł.

    A wasze PC/kotły gazowe, miały możliwość wykupienia dodatkowej
    gwarancji, jakie koszty?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2022-01-08 15:51:39
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 8 January 2022 at 11:30:05 UTC+1, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    > sumarycznie) to 2214zł + 3x369zł za wymagane przeglądy. Co daje 3321zł.
    >
    > A wasze PC/kotły gazowe, miały możliwość wykupienia dodatkowej

    Znajomy ma szwedzka pompe ciepla z dużym wymiennikiem rurowym z aluminiowymi
    radiatorami outdoor i zero awarii od 10 lat, bo tam nie ma żadnej elektroniki.

    Jest pompa i jest termostat i jest wyłacznik i zero elektroniki, zero sterownika

    Czyli tylko to co każdy ma w lodówce i to w starym modelu bez wyświetlacza, bez
    programatora.

    Ok, technologia starego Minska była niezawodna przez 50 lat

    I to będzie pracowalo kolejne 50 lat, o ile pompa się nie spali.

    Wszystko co zawiera elektronike, sterowniki, komputery, to jest syf i zawsze się
    zepsuje a naprawa kosztuje więcej niż nowe, bo częsci nie ma.