    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Bielenie drzew
    From: XL <i...@g...pl>
    Date: 03 Jun 2020 06:05:54 GMT

    Krasnal <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Wyczytałem, że bielimy drzewa owocowe krótko przed zimą.
    > Patrzę na pnie moich papierówek i śilwy. Takie stare omszałe......może
    > teraz "zapudrować" wapnem?

    Bielenie odziomków drzew to nie jest zabieg upiększający, lecz
    zapobiegający ich pękaniu zimą.
    Podczas pogodnych mroźnych dni nasłoneczniona ciemna(sic!) powierzchnia
    odziomka nagrzewa się od strony, gdzie bezpośrednio operują promienie
    słoneczne, gdyż ciemna i chropowata powierzchnia pochłania dużo światła,
    które zamienia się w niej na energię cieplną. Powoduje to rozszerzanie się
    tego obszaru pnia i ogromne naprężenia między nim a obszarem zmrożonym
    (nienagrzewającym się). Wynikiem są bardzo głębokie peknięcia.
    Dlatego maluje się pnie na biało, bo biel ODBIJA światło.

    --
    XL Homoseksualizm NIE JEST wrodzony: