  • 1. Data: 2012-04-22 13:41:30
    Temat: Bojler elektryczny
    Od: ark_fx <a...@g...pl>

    Witam,
    do grzania ciepłej wody w lecie chce użyć mały bojler elektryczny 40
    litrów ( koszty przyłącza gazu pomogły mi podjąć tą decyzje ) ale mam
    pytanie odnośnie ciśnienia w takim sprzęcie. Z tego co patrze po
    sklepach to mają 6-8 bar. Czy to wystarczy żeby zasilić w ciepłą wode
    łazienke na piętrze ?

    Bojler by był zainstalowany w kotłowni , przełączany z dużego zbiornika
    250l. który nagrzewał by już piec zależnie od potrzeb ( goście itp. )

    Może ktoś ma jakiś konkretny model który można polecić ? Z tego co
    czytam w sieci to ważne żeby miał dobrą izolacje i szybki czas nagrzewania.

    Może ktoś instalował niedawno i liczył ile wiecej prądu idzie przy
    grzaniu małym bojlerem ?

  • 2. Data: 2012-04-22 16:08:10
    Temat: Re: Bojler elektryczny
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 22-04-2012 o 13:41:30 ark_fx <a...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > pytanie odnośnie ciśnienia w takim sprzęcie. Z tego co patrze po
    > sklepach to mają 6-8 bar. Czy to wystarczy żeby zasilić w ciepłą wode
    0,5 bara ci starczy czyli ~5m słupa wody.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2012-04-22 20:42:35
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik ark_fx napisał:

    > Może ktoś instalował niedawno i liczył ile wiecej prądu idzie przy
    > grzaniu małym bojlerem ?

    Nie rozumiem dlaczego przy grzaniu małym bojlerem miałoby iść więcej
    prądu...
    Czy dużym, czy małym, to woda do podniesienia swojej temp o daną ilość
    stopni C potrzebuje daną ilość ciepła na kg masy. Zatem pomysł, że małym
    bojlerem może pójść więcej, niż dużym, jest infantylne. Skłaniałbym się
    nawet ku tezie, że mniejszym poszłoby mniej energii, bo nagrzewa się
    dokładnie taka ilość wody, jaka jest aktualnie potrzebna. Jak grzejesz
    dużym, to możesz zagrzewać więcej wody, niż potrzebujesz i więcej
    ciepłej wody jest niewykorzystane, zatem niepotrzebnie stygnie tracąc
    bezpowrotnie swoje ciepło.
    Inna sprawa, że grzanie małym bojlerkiem może być mniej komfortowe, bo
    zdarza się, że ciepłej wody zabraknie - z dużym taka sytuacja wystąpi
    rzadziej.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 4. Data: 2012-04-23 10:28:26
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Nie rozumiem dlaczego przy grzaniu małym bojlerem miałoby iść więcej
    > prądu...

    Straty z dużych naczyń są mniejsze niż z małych gdyż stosunek powierzchni do
    objętości tych pierwszych jest inny.
    Zrób eksperyment. Nalej do jednego wiadra 1l gorącej wody a do drugiego
    10litrów i obserwuj które szybciej ostygnie.
    Oczywiście trzeba sobei ustalić kompromis pomiędzy stratami z małego
    zbiornika a potrzebą grzania dużej objętości wody.

    Marek

  • 5. Data: 2012-04-23 11:19:47
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 23 Apr 2012 10:28:26 +0200, 4CX250 napisał(a):

    > Straty z dużych naczyń są mniejsze niż z małych gdyż stosunek powierzchni do
    > objętości tych pierwszych jest inny.

    Niby tak, ale to nie straty mniejsze, tylko stosunek wielkość/straty.
    Wszytko rozbija sie o przewidywane zapotrzebowanie na ciepłą wodę.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 6. Data: 2012-04-23 12:06:05
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    wiadomości news:c1.01.3Vbhvl$15V@mike.oldfield.org.pl...

    > Niby tak, ale to nie straty mniejsze, tylko stosunek wielkość/straty.
    > Wszytko rozbija sie o przewidywane zapotrzebowanie na ciepłą wodę.

    Człowieku. No to przecież o tym wspomniałem.

    Cytuję siebie "Oczywiście trzeba sobie ustalić kompromis pomiędzy stratami z

  • 7. Data: 2012-04-23 22:13:02
    Od: ark_fx <a...@g...pl>

    No ja to widze tak jak z czajnikiem elektrycznym , mniej wody sie
    szybciej nagrzewa a co za tym idzie krocej chodzi grzałka. A że ( z tego
    co czytam po sieci ) woda tam nagrzewa sie przewaznie do ok 70 stopni
    czyli po pomieszaniu daje troche tej ciepłej wody na podstawowe potrzeby
    . Jeśli trzeba bedzie wiecej to sie napali w piecu.
    Z tego co piszą producenci to te 35-40 litrów nagrzewa w 1,5 h a jesli
    jest dobra izolacja zbiornika ( wszędzie pianka poliuretanowa ) to i
    dogrzewanie nie włącza sie za często.

    Czy ta teorie może ktoś potwierdzić ?

    ps. czyli rozumiem ze z podaniem wody na piętro nie bedzie problemu ?

    może ktoś poleci jakiś konkretny model ? Majster (sprzedawca) od C.O.
    upiera sie nad najlepszością ariston'a regent ... ?

  • 8. Data: 2012-04-24 07:52:57
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2012-04-22 13:41, ark_fx pisze:
> [...]
    > czytam w sieci to ważne żeby miał dobrą izolacje i szybki czas nagrzewania.
    >
    > Może ktoś instalował niedawno i liczył ile wiecej prądu idzie przy

    Ja tam nie wiem, ale na chłopski rozum to ciśnienie nie ma najmniejszego
    znaczenia, bo i tak będzie zasilany wodą z sieci, więc ciśnienie wody
    będzie takie jak na sieci. Jak zakręcisz zawór to i z bojlera Ci nie
    poleci - chyba, że go jakoś odpowietrzysz.

    Te 6-8 bar to chyba odporność zbiornika na ciśnienie.

    Druga sprawa, to bojler 40 litrów to wystarczy na wykąpanie się jednej
    osoby pod prysznicem. Oczywiście chodzi mi o normalną kilkuminutową
    kąpiel pod wodą, a nie zmoczenie, zakręcenie, namydlenie, spłukanie.
    Moja żona czasami jak się wykąpie, to muszę czekać z pół godziny, żeby
    mieć ciepłą wodę. A mam zasobnik 140 litrów :) Ale to jest skrajność...

    Pozdry,
    MW

  • 9. Data: 2012-04-24 09:05:33
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "ark_fx" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    Witam.

    > Z tego co piszą producenci to te 35-40 litrów nagrzewa w 1,5 h a jesli
    > jest dobra izolacja zbiornika ( wszędzie pianka poliuretanowa ) to i
    > dogrzewanie nie włącza sie za często.

    IMHO kombinujesz, 40L to sa dwa wiaderka wody, czy to bedzie pianka
    czy styropian, czy hgw co jeszcze to nie ma znaczenia dla strat
    dla takiej ilosci wody.

    Poltora godziny grzania tej ilosci wody tez mija sie z celem
    zbiornik 3x wiekszy nagrzejesz w takim samym czasie.

    IMHO jesli tak liczysz i liczysz to kup przeplywowy podgrzewacz
    wody, dziala wtedy tylko kiedy jest taka potrzeba.

    pozdrawiam
    Adams

  • 10. Data: 2012-04-24 09:13:33
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2012-04-24 09:05, Adams pisze:
> [...]
    >
    > IMHO jesli tak liczysz i liczysz to kup przeplywowy podgrzewacz
    > wody, dziala wtedy tylko kiedy jest taka potrzeba.

    Ale to musiałby być taki minimum 12kW, co przy dzisiejszym standardzie
    przyłączy (z reguły 13kW) będzie problemem. No i potrzebna jest siła.

    Pozdrawiam,
    MW