    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Cena robocizny za fundament
    Date: Thu, 11 Jun 2009 14:05:57 -0700 (PDT)

    On 11 Cze, 19:57, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Może i tak, ale mam teren... nieciekawy - teraz przeprowadzam wizje
    > lokalne - i bawienie się w piwnice może się skończyć znacznym
    > podwyższeniem kosztów wykonania i zafundowaniem sobie sporej ilości
    > kłopotów z hydroizolacją... Wolę się w to nie bawić.

    Jezeli masz wode - to rzeczywiscie gra nie warta swieczki! Ale zrob
    sobie moze lepiej badania geotechniczne ? Wydasz te 400-500 pln, a
    bedziesz mial pewnosc jak to wyglada ? Ew. zrob wykop na 2m gleboki i
    wszystko bedziesz wiedzial :) Ja jak kupilem dzialke to postawilem
    kumplowi browara i w 2h zrobilismy dziure na 2m gleboka (a bylo ciezko
    bo sama twarda glina byla po drodze;) - przez pare dni obserwowalem i
    nic - sucho - i tak jest od 2 lat :)

    > Zresztą ta rzeczona piwnica wypadłaby pod salonem, zatem w niezbyt
    > 'upatrzonym' miejscu - nie chcę.

    Mozesz przeciez wziasc jeszcze na te pare godzin koparkowego zeby Ci
    wykopal pod cala chaupa ta piwnice!:) Ja mialem taka dziure, ze skarpa
    w najwyzszym miejscu miala 4m - a bylem wtedy totalnym przeciwnikiem
    piwnic (bo to przeciez niemodne;) ale juz sie przekonalem.. Mam teraz
    140m2 piwnic, wyzszych niz parter.. (ok 2,9m! na gotowo bedzie z
    2,7 :), w tym jedno duze pomieszczenie ~50m2 ktore przeznaczam na kino
    domowe i jacuzzi :) Z zewnatrz nawet bys nie poznal, ze mam piwnice -
    wszystko jest przysypane (dom nawet jest troche nizej niz bym chcial
    ale trudno;) - nie mam w piwnicy zadnego okna (0 sztuk;) Mimo tych
    140m2 ja juz sie zaczynam martwic gdzie ja bede trzymal wszystkie
    graty ? Jedno pomieszczonko to "kotlownia" (pompa ciepla, zasobnik,
    licznik wody etc), drugie to wlasnie kino+jacuzzi, trzecie to sauna +
    silownia, czwarte to jedyne pomieszczonko gospodarcze z wyjsciem na
    dwor (buduje na skarpie), no i piaty jest garaz ~35m2 z kanalem ;-)

    > Działka spora, miejsce jest, zatem wybuduje się potem w razie potrzeby
    > jakąś budowlę gospodarczą :-)))

    Daj spokoj, kiedys kazdy dom mial obok stodole.. To zamierzchle
    czasy :P

    > Kierbud mi powiedział, że środek będzie można zasypać gliną z wykopów, a
    > jak będzie się słabo nadawała, to można będzie ją mieszać z pospółką,

    !!!!!!! Stanowczo mowie - UWAZAJ ! Bron boze nie zasypuj niczego
    GLINA! To sie absolutnie nie nadaje do zasypki - to jest grunt
    spoisty, ktorego nie da sie odpowiednio zagescic. Jezeli juz chcesz
    robic takie rzeczy to wszystko czego nie dotknie lyzka koparki,
    tudziez lopata - zasypujesz PIASKIEM, zageszczajac ten nasyp warstwami
    co 20-30cm ! Jezeli zasypiesz to glina to po paru miesiacach zacznie
    Ci sie chudziak zapadac.. Poczytaj pare watkow na forum muratora -
    ludzie nawet wklejali zdjecia pieknych zapadnietych chudziakow,
    tudziez dziur z pieknymi ~15cm pustkami.. Wielu z nich musialo
    wszystko kuc, wywozic ta gline taczkami (bo zaden sprzet tam nie
    wjedzie jak masz juz sciany i strop), a potem spowrotem nawozic piasku
    i zageszczac. Tysiace pln "w plecy" i wiele tygodni opoznien.

    > zatem te dwieście... to tak na oko, bo tego dokładnie nie liczyłem :-) -
    > to już razem z gliną, którą i tak będę miał w sporych ilościach z wykopu.

    Jeszcze raz powtorze - ta glina to sobie mozesz conajwyzej obsypac dom
    dookola, bynajmniej tam gdzie nie bedziesz nic utwardzal, brukowal
    etc. Glina to material ktory raz ruszony - nigdy sie juz nie zagesci.
    Wilgotny / mokry - zwieksza objetosc (chlonie wode), schnac - kurczy
    sie (wiec "opada") i tak caly czas :) Najtanszy piasek II kat.
    kosztuje u mnie ok 16 pln (i to jest bardzo niska cena) - 300t ktore
    chcesz nawiezc to jakies 5k pln + ogrom pracy (ludzi i sprzetu - bo
    nikt Ci recznie nie bedzie przerzucal 300t materialu.. :) jezeli
    chcesz to miec porzadnie zageszczone. Licz wiec 10k pln. Za tyle to
    masz juz zrobiony razem z materialem caly strop pod piwnica. I chocbys
    nie robil tam nawet schodow, elektryki i innych rzeczy, ktore podobno
    kosztuja taki majatek (tak mowia przeciwnicy piwnic) to juz masz
    "gratis" izolacje przeciwwilgociowa i "bufor" termiczny :-) Za rok
    mozesz zalowac, ze tej piwnicy nie zrobiles, bo budowla gospodarcza
    bedzie Cie kosztowac znacznie wiecej - a dodatkowo w zime juz nie
    pojdziesz do niej w kapciach i koszuli bo raz ze bedziesz musial wyjsc
    na zewnatrz, to jej ew. ogrzanie bedzie kosztowac majatek. Piwnice za
    to ogrzewasz za psie pieniadze - bo w niej zawsze jest 7-8st C, wiec
    dogrzewasz tylko te +10st. i masz wzglednie ciepelko - na dworze w
    najwieksze mrozy bedzie trzeba dogrzac +40st :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.