    Date: Mon, 25 Aug 2014 14:58:43 +0200
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ciepła woda

    W dniu 2014-08-25 12:24, Maciek pisze:
    > Witam
    >
    > Czy ktoś mógłby się podzielić swoją wiedzą na temat tego skąd wziąć
    > ciepłą wodę? ;-)
    >
    > Sytuacja wygląda tak: domek letniskowy, zasilanie 1 fazą, brak ciepłej
    > wody, innych źródeł energii brak. Chciałbym uzyskać efekt możliwie
    > zbliżony do komfortu blokowiskowego, czyli: odkręcam kurek i leci ciepła
    > woda :-)
    >
    > Dotychczas (np. na wakacjach) zdarzało mi się korzystać np. z ogrzewczy
    > przepływowych, ale albo było to zrobione źle, albo działało dziwnie,
> [...]

    Wszystko można :)
    Można zastosować zawór mieszający termostatyczny na wyjściu z bojlera,
    ale nie zaleca się grzać wody w bojlerze do wysokich temperatur ze
    względu na szybsze zakamienianie się bojlera oraz na zwiększone straty
    cieplne.
    Podstawą jednak jest odpowiednio duży bojler dla potrzeb, a jego
    wielkość zależna jest od ilości osób korzystających z wody.
    Pamiętaj też, że dużo zależy też od konstrukcji samego bojlera oraz
    umiejscowienia grzałek elektrycznych. Jeżeli masz bojler poziomy to
    grzałki zamontowane są w połowie zbiornika i tak naprawdę grzeją tylko
    trochę więcej jak połowę znajdującej się w nim wody, bo woda się
    uwarstwia tzn. ogrzana zbiera się u góry zbiornika, a na dole masz wodę
    sporo chłodniejszą.
    Jak chcesz nagrzać całą objętość zbiornika to musisz kupić pionowy
    bojler wiszący z grzałkami od dołu. Wtedy nagrzejesz całą objętość wody.
    Ponadto pionowe bojlery podczas korzystania z wody nie wychładzają się
    tak szyb ko jak bojlery poziome, w których napływająca, zimna woda
    szybko się miesza z ogrzaną wodą.
    Jeżeli chcesz wodę do kąpieli to przyjmij uproszczoną zasadę, że
    minimalna objętość bojlera dla jednej osoby to 150 litrów + 50 litrów na
    każdą kolejną osobę w rodzinie. Przykładowo jak rodzina liczy sobie 4
    osoby to musisz mieć bojler o objętości 150 + 50 + 50 + 50 = 300 litrów.