  • 1. Data: 2014-08-25 12:24:59
    Temat: Ciepła woda
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Czy ktoś mógłby się podzielić swoją wiedzą na temat tego skąd wziąć
    ciepłą wodę? ;-)

    Sytuacja wygląda tak: domek letniskowy, zasilanie 1 fazą, brak ciepłej
    wody, innych źródeł energii brak. Chciałbym uzyskać efekt możliwie
    zbliżony do komfortu blokowiskowego, czyli: odkręcam kurek i leci ciepła
    woda :-)

    Dotychczas (np. na wakacjach) zdarzało mi się korzystać np. z ogrzewczy
    przepływowych, ale albo było to zrobione źle, albo działało dziwnie,
    tzn. raz leciała woda zimna, raz gorąca, wpływ na regulację był jakiś
    zero-jedynkowy. Dodatkowo u mnie brak 3 faz, więc chyba nie da się tego
    zastosować.

    Podobnie było z bojlerami, tzn. w trakcie brania prysznica, ktoś inny
    mył ręce w umywalce, co kończyło się szokiem termicznym dla tego pod
    prysznicem ;-), ale tu przynajmniej nie ma problemu z zasilaniem - jedna
    faza wystarczy. Właściwie nie wiem z czego wynikały te problemy z
    nagłymi zmianami temperatury wody przy zwiększonym poborze. Za niskie
    ciśnienie? Może ktoś wyjaśni, bo chyba przy bojlerze nie powinno tak być?

    Pytanie brzmi: czy gdybym zdecydował się na bojler elektryczny (innych
    opcji chyba nie mam), to można uzyskać efekt ciepłej wody powiedzmy w
    trzech punktach poboru (prysznic, umywalka, zlew), bez gwałtownych zmian
    temperatury? Czy w jakiś sposób niweluje się zmianę temperatury w
    zbiorniku związaną z dolewaniem do niego zimnej wody (jakiś termostat na
    wyjściu czy coś w tym stylu)?

    Maciek

  • 2. Data: 2014-08-25 13:03:00
    Temat: Re: Ciepła woda
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Czy ktoś mógłby się podzielić swoją wiedzą na temat tego skąd wziąć
    > ciepłą wodę? ;-)

    [ciach]

    Skoro masz tylko jedną fazę to bojler jest jedynym praktycznym rozwiązaniem.
    Skoro po odkręceniu kranu temperatura pod prysznicem spada to znaczy, że
    prawdopodobnie ciśnienie ciepłej wody wody jest zbyt słabe.
    Aby to zniwelować najprościej do prysznica kupić baterie termostatyczną.

    Jednoczesny pobór w trzech punktach jest oczywiście możliwy z bojlera tylko
    musisz pamiętać że ma on ograniczoną pojemność i takie użytkowanie sprawi że
    zapas ciepłej wody szybko się wyczerpie.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2014-08-25 13:11:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.08.2014 12:24, Maciek pisze:

> [...]
    > wody, innych źródeł energii brak. Chciałbym uzyskać efekt możliwie
    > zbliżony do komfortu blokowiskowego, czyli: odkręcam kurek i leci ciepła

    Bojler.

    [ciach]

    > Podobnie było z bojlerami, tzn. w trakcie brania prysznica, ktoś inny
    > mył ręce w umywalce, co kończyło się szokiem termicznym dla tego pod
    > prysznicem ;-), ale tu przynajmniej nie ma problemu z zasilaniem - jedna

    Do kranów (niezależnie ilu) trafia woda praktycznie taka sama jak
    wylatuje z bojlera. Otwarcie dodatkowego punktu poboru może tylko
    spowodować, że szybciej ta temperatura będzie spadać. Przynajmniej przy
    prawidłowo skonstruowanym bojlerze.

    Może to był jakiś mocno prymitywny bojler, może to nie był bojler tylko
    ogrzewacz przepływowy udający bojler (choć to dziwna konstrukcja by
    była), może prysznic miał taki gówniany termostat (te potrafią nie
    nadążać za zmianami ciśnienia w całej instalacji).

    Jak w ogóle masz dostarczoną wodę i pod jakim ciśnieniem?

    Ja mam własną pompę i zbiornik hydrogoforowy pod ciśnieniem około 5,5bar
    - ale za nim mam już reduktor ustawiony na 2bar i bojler jest dopiero za
    reduktorem. I wszystko ładnie działa - nie mam szoków termicznych ;)

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 4. Data: 2014-08-25 13:20:59
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.08.2014 13:03, Ergie pisze:

    > Skoro po odkręceniu kranu temperatura pod prysznicem spada to znaczy, że
    > prawdopodobnie ciśnienie ciepłej wody wody jest zbyt słabe.

    W sumie nie powinno - źródło jest to samo, więc jak spada ciśnienie
    ciepłej to spada ciśnienie zimnej i nawet jeśli woda pod prysznicem jest
    mieszanką, to temperatura nie powinna się zmienić.

    > Aby to zniwelować najprościej do prysznica kupić baterie termostatyczną.

    Albo tam właśnie taka była i nie była najlepsza - u moich rodziców
    miałem z baterią termostatyczną doświadczenie i nie było ono zbyt przyjemne.

  • 5. Data: 2014-08-25 13:38:00
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" napisał w wiadomości grup

    > W sumie nie powinno - źródło jest to samo, więc jak spada ciśnienie
    > ciepłej to spada ciśnienie zimnej i nawet jeśli woda pod prysznicem jest
    > mieszanką, to temperatura nie powinna się zmienić.

    _Zwykle_ jest tak, że ciepłej potrzeba więcej. Woda (zmieszana) to np. 3/4
    ciepłej i 1/4 zimnej. Więc po odkręceniu drugiego kranu zapotrzebowanie na
    wodę ciepłą rośnie bardziej niż na zimną. I zimna jeszcze sobie spokojnie
    płynie rurką 1/2 cala, a ciepła już ma opory.

    > Albo tam właśnie taka była i nie była najlepsza - u moich rodziców miałem
    > z baterią termostatyczną doświadczenie i nie było ono zbyt przyjemne.

    Z bateriami termostatycznymi jest tak, że należy kupować dobrą albo wcale.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2014-08-25 14:02:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.08.2014 13:38, Ergie pisze:

> [...]
    > zapotrzebowanie na wodę ciepłą rośnie bardziej niż na zimną. I zimna
    > jeszcze sobie spokojnie płynie rurką 1/2 cala, a ciepła już ma opory.

    Ah, to może ma znaczenie że ja mam rurki 3/4? Dopiero baterie mają swoje
    zwężki.

    > Z bateriami termostatycznymi jest tak, że należy kupować dobrą albo wcale.

    Jak ze wszystkim... "Nas ubogich nie stać na oszczędzanie" ;)
    (a przynajmniej bezmyślne oszczędzanie - ze swojego samochodu kupionego
    3 lata temu za 3 tysiące jestem bardzo zadowolony, choć wygląda dość
    paskudnie ;) )

  • 7. Data: 2014-08-25 14:58:43
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-08-25 12:24, Maciek pisze:
> [...]
    > temperatury? Czy w jakiś sposób niweluje się zmianę temperatury w
    > zbiorniku związaną z dolewaniem do niego zimnej wody (jakiś termostat na

    Wszystko można :)
    Można zastosować zawór mieszający termostatyczny na wyjściu z bojlera,
    ale nie zaleca się grzać wody w bojlerze do wysokich temperatur ze
    względu na szybsze zakamienianie się bojlera oraz na zwiększone straty
    cieplne.
    Podstawą jednak jest odpowiednio duży bojler dla potrzeb, a jego
    wielkość zależna jest od ilości osób korzystających z wody.
    Pamiętaj też, że dużo zależy też od konstrukcji samego bojlera oraz
    umiejscowienia grzałek elektrycznych. Jeżeli masz bojler poziomy to
    grzałki zamontowane są w połowie zbiornika i tak naprawdę grzeją tylko
    trochę więcej jak połowę znajdującej się w nim wody, bo woda się
    uwarstwia tzn. ogrzana zbiera się u góry zbiornika, a na dole masz wodę
    sporo chłodniejszą.
    Jak chcesz nagrzać całą objętość zbiornika to musisz kupić pionowy
    bojler wiszący z grzałkami od dołu. Wtedy nagrzejesz całą objętość wody.
    Ponadto pionowe bojlery podczas korzystania z wody nie wychładzają się
    tak szyb ko jak bojlery poziome, w których napływająca, zimna woda
    szybko się miesza z ogrzaną wodą.
    Jeżeli chcesz wodę do kąpieli to przyjmij uproszczoną zasadę, że
    minimalna objętość bojlera dla jednej osoby to 150 litrów + 50 litrów na
    każdą kolejną osobę w rodzinie. Przykładowo jak rodzina liczy sobie 4
    osoby to musisz mieć bojler o objętości 150 + 50 + 50 + 50 = 300 litrów.

  • 8. Data: 2014-08-25 15:26:44
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > kolejną osobę w rodzinie. Przykładowo jak rodzina liczy sobie 4 osoby to
    > musisz mieć bojler o objętości 150 + 50 + 50 + 50 = 300 litrów.

    Przypominam że to jest domek letniskowy. Ile czasu trzeba czekać aż się
    zagrzeje 300l wody? W praktyce jak się w piątek po południu przyjedzie i
    włączy prąd to ciepła woda będzie dopiero w sobotę :-)

    Jeśli już koniecznie ktoś chce (zupełnie bez sensu) 300l wody to lepiej
    powiesić dwa bojlery 150l. Dzięki temu ciepła woda będzie o połowę szybciej.

    W praktyce za komuny standardem był bojler 80-100l na rodzinę i to
    wystarczało. Po prostu nie było deszczownic ani wanien z hydromasażem, a aby
    wziąć 10-minutowy prysznic wystarczy 15 litrów ciepłej wody na osobę*.

    * - 15 litrów ciepłej + 5 litrów zimnej to rzem 20 litrów co przy przepływie
    2l / minutę daje 10 minut prysznica.

    Pozdrawiam
    Ergie

    ROTFL

  • 9. Data: 2014-08-25 15:50:06
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.08.2014 14:58, uzytkownik pisze:

> [...]
    > ale nie zaleca się grzać wody w bojlerze do wysokich temperatur ze
    > względu na szybsze zakamienianie się bojlera oraz na zwiększone straty

    Z drugiej strony jak dasz za niską, to legionella ją lubi i też może być
    problem...

  • 10. Data: 2014-08-25 15:55:16
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.08.2014 15:26, Ergie pisze:

    > Przypominam że to jest domek letniskowy. Ile czasu trzeba czekać aż się
    > zagrzeje 300l wody? W praktyce jak się w piątek po południu przyjedzie i
    > włączy prąd to ciepła woda będzie dopiero w sobotę :-)

    Nie chce mi się teraz teog liczyć, ale chyba deczko przesadziłeś.

    Ja mam 120l i po kilku godzinach jest już porządnie nagrzana.

    (później policzę, chyba że ktoś mnie ubiegnie ;) )

    Inna sprawa że te 300l to faktycznie ostra przesada - przy jednej osobie
    i 120l kiedyś omyłkowo zostawiłem wyjętą wtyczkę i dopiero po 2 dniach
    to zauważyłem i stwierdziłem że faktycznie, jakoś mniej zimniej wody
    ostatnio dodawałem ;)