  • 41. Data: 2021-10-14 15:01:18
    Temat: Re: Crosspost: Dzielę się: Akumulatory i ich żywotność
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.10.2021 o 22:07, LordBluzg(R) pisze:

> [...]

    I chuj z tego wyszło :/ Panel 280W w "gównosłońce" napierdala 0,6A,
    jeszcze na starym akumulatorze, czyli niewiele więcej.

    Wamać, mogłem to przemyśleć/doczytać/sprawdzić i dokupić do obecnego
    100W panelu jeszcze 2 takie i połączyć to równolegle. Człowiek uczy się
    na błędach. Obecnie nie uśmiecha mi się łączyć równolegle dwóch różnych
    paneli bo 100W panel ma 20V Max a 280W panel ma 40V co lekko komplikuje
    sprawę. Generalnie nie powinno to aż bardzo przeszkadzać ale zabrakło mi
    teraz trochę miejsca na stelażu bo ten 280W ma 195x100cm a 100W miał
    120x60cm, czyli 3szt 100W bym jeszcze zmieścił razem.

    Akumulator z TIRa, jeszcze się ładuje ale już osiągnął (po wszelakich
    zaklęciach/kombinacjach) i 3 dniach ładowania małym prądem 14,2V. Jedna
    cela jest/była zasiarczona. Wykazuje całkiem ładne parametry więc coś z
    tego będzie. Jutro go wepnę i będą pomiary całości po czasie...

    Generalnie, jak spojrzeć na pojemność i cenę 220Ah akumulatora to 600zł
    nie jest tragedią (za nowy). Zobaczymy ile to wytrzyma.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 42. Data: 2021-10-14 18:27:38
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 14 October 2021 at 15:01:32 UTC+2, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    >
    > Generalnie, jak spojrzeć na pojemność i cenę 220Ah akumulatora to 600zł
    > nie jest tragedią (za nowy). Zobaczymy ile to wytrzyma.

    Jak sprawdziłeś która ?

    Kupiłem do osobówki 90Ah Boscha i kosztował prawie 400zl

    to za 600zl nie da się kupić 220Ah nowego, pewnie powyżej 1000 - 1200zł

    Ładowałem tego mojego Panasonica do 13,5V i wsadziłem do UPS-a
    i od razu padł, gdy p[odłączyłem obciązenie.

    Ładowałem w UPS-ie 2 dni i kontrolki świecą, ale sam się rozładowuje przez noc, gdy
    wyłączone zasilanie UPS-a

    czyli Panasonic złom

    Mam drugiego , on się ładował do 12, 5V

    spobuję.

    Używany Aku aku to bardzo trudny problem, bo żadnych narzędzi diagnostycznych nie ma.

    ==Panel 280W w "gównosłońce" napierdala 0,6A,

    Niestety panele sa wrażliwe na brak slońca i porę roku

    Gdy prze laty chciałem kupić, to były tylko używane.
    Pojechaliśmy z kolegą aby kupić jako nowość
    i na szczęscie dzien był pochmurny i zabrałem miernik

    I napięcie było w normie, ale prą 10 razy mniejszy
    i nie wiedziałem ile od zużycia a ile od braku słonca.
    Na szczęscie nie kupiłem/.

    Łączenie równoległe niczego nie da, bo będzie 3 x 4A czyli 12A
    i jako 0,1C to będzie ladowac aku 120Ah

    ale 220Ah dopiero za 2 dni,

    No i te dziwne napięcia, nie obslugiwane przez przetwornicę

    Każdy myśli kupie solara, aku i połączę bezpośrednio i coś z tego będzie

    A nie będzie niczego bo napięcia niezgodne

    ==bo 100W panel ma 20V Max a 280W panel ma 40V

  • 43. Data: 2021-10-14 19:00:20
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.10.2021 o 18:27, a a pisze:
    [...]
    > == Jedna cela jest/była zasiarczona.
    >
    > Jak sprawdziłeś która ?

    Nie stosowałem spacji przed pytajnikiem (jest to niedozwolone).

    Pierwsza cela od minusa, mało bąbliła :)

    > Kupiłem do osobówki 90Ah Boscha i kosztował prawie 400zl

    Ja kupiłem też do osobówki 90Ah za 440, Varta. Potzrebowałem natychmiast
    i nie było czasu na szukanie.

    > to za 600zl nie da się kupić 220Ah nowego, pewnie powyżej 1000 - 1200zł

    Pierdolisz.
    https://www.olx.pl/d/oferta/akumulator-arctic-ciezar
    owy-225ah-1350a-wroclaw-CID5-IDz3NHP.html?reason=ip%
    7Clister

    > Ładowałem tego mojego Panasonica do 13,5V i wsadziłem do UPS-a
    > i od razu padł, gdy p[odłączyłem obciązenie.

    Bo trzeba sprawdzić pojemność przyrządem lub stosując obciążenie z
    żarówek/czas/przekaźnik odcięcia przy zbyt niskim napięciu.

> [...]
    >
    > spobuję.
    >
    > Używany Aku aku to bardzo trudny problem, bo żadnych narzędzi diagnostycznych nie

    Są, trochę kosztują ale możesz podjechać do punktu i Ci za darmo sprawdzą.

> [...]
    > Na szczęscie nie kupiłem/.
    >
    > Łączenie równoległe niczego nie da, bo będzie 3 x 4A czyli 12A

    Jeśli już, to 3x6A....czyli 18A x 13V=234W przy pełnym słońcu.

    Jak nie da jak da? Przy gównosłońcu z panela 100W mam 0,5A (13x0,5=6,5W)
    ten sam panel w słońcu ma 5A (6x13=78W)

    Ten "nowy" jeszcze nie dostał full słońca, więc nie wiem ile mi wyda.
    Teraz i tak będę miał zaniżony pomiar bo słońce jest "słabsze" o tej
    porze roku.

    > No i te dziwne napięcia, nie obslugiwane przez przetwornicę

    Obsługiwane jak najbardziej. Sterowniki chińskie pracują do 50V.

    > Każdy myśli kupie solara, aku i połączę bezpośrednio i coś z tego będzie
    >
    > A nie będzie niczego bo napięcia niezgodne
    >
    > ==bo 100W panel ma 20V Max a 280W panel ma 40V

    Nieznasz się :) Przy połączeniu równoległym, kiedy jest obciążenie
    akumulatorem, oba panele wyrównują swoje napięcie do wartości
    akumulatora na wejściu sterownika (mam tam V/A i zwyczajnie widzę te
    wskazania). Panel 280W będzie dawał większy prąd a panel 100W mniejszy.

    W przypadku naładowania akumulatora do FULL dopiero wtedy pojawi się
    różnica napięć na panelach, bo nie będzie obciążenia i generalnie
    niczemu to nie szkodzi bo panele można łączyć w ten sposób, ponieważ
    mają separację od innych źródeł. W ten sposób podłączyłem sobie wiatrak,
    czyli równolegle z panelem do sterownika i sobie śmiga (wiatrak też ma
    wyjście przez diodę).

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 44. Data: 2021-10-14 19:14:28
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.10.2021 o 19:00, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    > mają separację od innych źródeł. W ten sposób podłączyłem sobie wiatrak,
    > czyli równolegle z panelem do sterownika i sobie śmiga (wiatrak też ma

    Aaa, zapomniałem. Łączenie panela bez sterownika, to proszenie się o
    kłopoty. Sterownik ładuje impulsowo i zabezpiecza przed przeładowaniem
    jak i nadmiernym wyładowaniem. Kosztuje ~30zł (10,20,30A). Są na Allegro.

    Masz linka:
    https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-kontro
    ler-solarny-30a-12-24v-10454218496
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 45. Data: 2021-10-14 19:58:03
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 14 October 2021 at 19:14:37 UTC+2, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    wskazania). Panel 280W będzie dawał większy prąd a panel 100W mniejszy.

    -- ==bo 100W panel ma 20V Max a 280W panel ma 40V

    naum się
    w przypadku połączenia równoleglego 2 paneli o różnym napięciu,
    prądy się dodadzą, a napięcie zestawu będzie napięciem panelu o najniższym napięciu
    czyli moc będzie ( I1 + I2) x 20V
    ponieważ prąd ogniwa to 8A, to będzie (8A + 8A) x 20V = 16A x 20V = 320W
    a sam duży panel ma moc 280W czyli porównywalną
    a dla sprawności pracy przetwornicy wazniejsze będzie wyższe napięcie
    pojedynczego panela: 40V niz zestawu połaczonego równolegle: 20V

    czyli takie łączenie różnych paneli jest bez sensu, bo nie generuje żadnego zysku
    a zmniejsza sprawność przetwornicy

  • 46. Data: 2021-10-14 21:05:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-14 o 19:58, a a pisze:
> [...]
    > czyli moc będzie ( I1 + I2) x 20V
    > ponieważ prąd ogniwa to 8A, to będzie (8A + 8A) x 20V = 16A x 20V = 320W
    Guzik prawda, sam się 'naum' że prądy paneli się NIE dodają.

    --
    Janusz

  • 47. Data: 2021-10-14 21:11:15
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.10.2021 o 19:58, a a pisze:

> [...]

    > naum się
    > w przypadku połączenia równoleglego 2 paneli o różnym napięciu,

    No, dodadzą się zgodnie z 1 prawem Kirchhoffa :)

    > a napięcie zestawu będzie napięciem panelu o najniższym napięciu
    > czyli moc będzie ( I1 + I2) x 20V

    Brednia. Napięcie będzie takie, jakie ma akumulator. Napisałem Ci wyżej,
    że mam tam PRZED sterownikiem volto/amperomierz i widzę wskazania.
    Do momentu, kiedy akumulator się ładuje, napięcie nie przekracza 14,4V
    i obojętnie jaki panel jest podłączony, czy 20V czy 40V.
    (jest możliwość korekcji w ustawieniu sterownika od 12,5-14,4V). Po
    naładowaniu akumulatora, napięcie rośnie do MAX panelu.

    https://www.dropbox.com/s/l98pzcm6n44il19/regulator%
    20solarny%20pwm.pdf?dl=0

    > ponieważ prąd ogniwa to 8A, to będzie (8A + 8A) x 20V = 16A x 20V = 320W

    Brednia.
    Chyba jeszcze nie załapałeś, dlaczego panel 280W ma napięcie 40V ano
    dlatego, ze producent sobie tak wydumał, żeby nie łączyć ogniw
    równolegle dla wartości 20V, ponieważ musiałby stosować inne przekroje
    połączeń, co wpływa na cenę :)

    > a sam duży panel ma moc 280W czyli porównywalną
    > a dla sprawności pracy przetwornicy wazniejsze będzie wyższe napięcie
    > pojedynczego panela: 40V niz zestawu połaczonego równolegle: 20V

    Brednia. Sterownik pracuje w układzie prądowym a nie napięciowym.

    > czyli takie łączenie różnych paneli jest bez sensu, bo nie generuje żadnego zysku
    > a zmniejsza sprawność przetwornicy

    Brednia. Zwiększa PRĄD ładowania :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 48. Data: 2021-10-14 22:17:09
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 14 October 2021 at 21:11:42 UTC+2, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > połączeń, co wpływa na cenę :)
    > Brednia. Sterownik pracuje w układzie prądowym a nie napięciowym.

    Nikt nie podłącza paneli solarnych bezpośrednio do akumulatora.

    Podłącza się do kontrolera ladowania
    Maximum Power Point Tracking (MPPT),
    gdyż maksymalizuje energię odbieraną z solara na ładowanie,
    gdyż nie redukuje napięcia wejściowego do napięcia aku
    i ładuje pełną mocą solara, a nie 8A x napięcie aku

    a on ma wyjścia do podłączenia aku i wyjscie do podłączenia urządzenia odbiorczego

  • 49. Data: 2021-10-14 22:34:00
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.10.2021 o 22:17, a a pisze:

> [...]

    > i ładuje pełną mocą solara, a nie 8A x napięcie aku
    >
    > a on ma wyjścia do podłączenia aku i wyjscie do podłączenia urządzenia

    Napisz mi, nachuj Ci wklejam linki w które nie klikasz a później piszesz
    dalsze brednie?

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 50. Data: 2021-10-14 22:54:27
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 14 October 2021 at 22:34:41 UTC+2, LordBluzg(R) wrote:

    ler-solarny-30a-12-24v-10454218496

    > Napisz mi, nachuj Ci wklejam linki w które nie klikasz a później piszesz
> [...]
    naum się i przestań ściemniać
    nie interesują mnie twoje oferty i nic nie kupię

    i zapamiętaj:

    Gdy panel 12V do ladowania aku 12V to używamy kontrolera PWM
    a gdy panele 20V , 40V i ładujemy aku 12V
    (100W panel ma 20V Max a 280W panel ma 40V )
    to używamy kontrolera ładowania MPPT

    a jak chcemy połączyć równolegle panel 20V i 40V to nigdy tego nie robimy
    ale stosujemy 2 kontrolery MPPT
    każdy osobno do 20V i do 40V a dopiero wyjścia do aku łączymy równolegle,
    bo prądu się dodają, a napięcia wyrównane

    i każde dziecko to wie,
    gdyż cała energia solara jest używana do ladowania aku 12V