  • 1. Data: 2014-04-02 12:10:35
    Temat: Czy pompa ciepła powietrze-woda może zyskać na zróżnicowanej taryfie za prąd?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Zaciekawiło mnie, czy zastosowanie taryfy za prąd: dzień/noc - może
    zwiększyć ekonomikę pompy ciepła?

    Czy PC da się tak wysterować, żeby na przykład 80% energii pobierała w
    "tanim okresie"? Jakie wymagania musiałaby spełniać instalacja CO i CWU,
    żeby miało to sens?

    --
    MN

  • 2. Data: 2014-04-02 12:35:58
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 2 kwietnia 2014 12:10:35 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
    > Zaciekawiło mnie, czy zastosowanie taryfy za prąd: dzień/noc - może
    > zwiększyć ekonomikę pompy ciepła?

    Oczywiscie, ze tak. I chyba wiekszosc posiadaczy pomp tak robi.
    Tyle, ze pomp gruntowych w ktorych temperatura DZ nie zalezy od pory dnia
    / nocy. W pompie powietrznej niestety tania taryfa (22-6) przypada w okresie
    kiedy jest zwykle chlodniej wiec pompa musi grzac z nizszym COPem.

    > Czy PC da się tak wysterować, żeby na przykład 80% energii pobierała w
    > "tanim okresie"? Jakie wymagania musiałaby spełniać instalacja CO i CWU,
    > żeby miało to sens?

    Wystarczy wszedzie podlogowka. Moja instalacja ma dokladnie takie proporcje
    (80:20 - tania:droga). Oszczedzam dzieki temu jakies 500-800 pln / sezon.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2014-04-02 12:37:04
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 02 Apr 2014 12:10:35 +0200, Marcin N

    > Jakie wymagania musiałaby spełniać instalacja CO i CWU,
    > żeby miało to sens?

    Musi być budynek w miarę energooszczędny,
    podłogówka i ew. zbiornik buforowy.

    --
    Pozdor Myjk

  • 4. Data: 2014-04-02 12:37:39
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 2 kwietnia 2014 12:35:58 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

> [...]

    A jezeli chodzi o sam sposob sterowania to wystarczy sterownik pokojowy
    z obsluga stref czasowych. Ustawiasz wtedy grzanie w taniej taryfie do
    np. 22.5 stC., a w drogiej do 21.5 stC (temperatury trzeba dobrac
    doswiadczalnie w zaleznosci od domu). I to wszystko - samo sie bedzie
    regulowac :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2014-04-03 12:37:48
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Adam napisał:

> [...]
    > np. 22.5 stC., a w drogiej do 21.5 stC (temperatury trzeba dobrac
    > doswiadczalnie w zaleznosci od domu). I to wszystko - samo sie bedzie

    Tylko wiesz - to się akurat kłóci z potrzebami termicznymi ludzi, do
    spania lepiej ciut temperaturę obniżyć jak podwyższyć (w chłodzie lepiej
    się wyśpisz, podwyższenie temperatury może spowodować w skrajnym
    przypadku pobudkę z głowa jak globus...)

    Nie widzę innego sposobu rozwiązania tego problemu jak odpowiednio duży
    zasobnik ciepa - w taniej taryfie grzejemy zasobnik i znacznie lżej
    budynek, w droższej - podkręcamy grzanie budynku ciepłem z zasobnika.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2014-04-03 12:55:51
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 kwietnia 2014 12:37:48 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak
    napisał:

> [...]
    > się wyśpisz, podwyższenie temperatury może spowodować w skrajnym
    > przypadku pobudkę z głowa jak globus...)

    Praktyka pokazuje ze wahania sa tak minimalne ze w ogole nie ma o czym mowic:)
    Poza tym podlogowka reaguje z duzym opoznieniem - jak bedzie chodzic cala
    noc to cieplo zacznie oddawac wtedy kiedy trzeba czyli od rana przez caly
    dzien :-)

    > Nie widzę innego sposobu rozwiązania tego problemu jak odpowiednio duży
    > zasobnik ciepa - w taniej taryfie grzejemy zasobnik i znacznie lżej
    > budynek, w droższej - podkręcamy grzanie budynku ciepłem z zasobnika.

    Przy kaloryferach moze i tak ale przy kaloryferach raczej bym pompy ciepla
    nie uzyl :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2014-04-03 13:15:10
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 3 Apr 2014 03:55:51 -0700 (PDT), Adam

> [...]
    > noc to cieplo zacznie oddawac wtedy kiedy trzeba czyli od rana przez caly

    Dlatego właśnie mój "plan" przewiduje PC działającą w 2 taryfie grzejąc
    bufor. Jednocześnie temperatura podłogówki będzie niższa niż w normalnej
    instalacji na rzecz dogrzewania powietrza (również z bufora CO, w tandemie
    z rekuperacją naturalnie).

    --
    Pozdor Myjk

  • 8. Data: 2014-04-03 13:25:50
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 kwietnia 2014 13:15:10 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Dlatego właśnie mój "plan" przewiduje PC działającą w 2 taryfie grzejąc
    > bufor.

    Dokladnie tak mam w tej chwili. Zrezygnuj z bufora - jest niepotrzebny.
    Pogarsza COP. Nic nie zyskasz, trudniej sterowac, a komfort naprawde nie
    rozni sie az tak mocno (jak bedziesz mial dobrze ocieplony i "ciezki" dom.

    Ja nie wiem czy na przyszly sezon nie sprobuje przerobic instalacji na
    takie proste sterowanie pokojowe z pominieciem bufora :) Choc pewnie mi sie
    nie bedzie chcialo - od poczatku pazdziernika ten sezon kosztowal mnie
    (CO+CWU+pompy - cala kotlownia na podliczniku) 1750 pln i wyszlo ~82% w taniej
    taryfie :-)

    > Jednocześnie temperatura podłogówki będzie niższa niż w normalnej
    > instalacji na rzecz dogrzewania powietrza (również z bufora CO, w tandemie
    > z rekuperacją naturalnie).

    Powietrzem to tam duzo nie zagrzejesz, szczegolnie ze bedziesz puszczal 100-120
    m3/h. Cieplo wlasciwie powietrza jest tak male ze wrecz pomijalne.

    Przy 100m3/h i roznicy (w domu 22 stC, wentylacja puscisz z tej pompy
    max 30stC) przepuscisz jedynie jak dobrze licze... ~200W energii czyli
    tyle co wydziela duza plazma w salonie :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2014-04-03 13:38:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 3 Apr 2014 04:25:50 -0700 (PDT), Adam

    > Przy 100m3/h i roznicy (w domu 22 stC,
    > wentylacja puscisz z tej pompy max 30stC)

    Czemu tylko 30sC?

    --
    Pozdor Myjk

  • 10. Data: 2014-04-03 13:46:06
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 kwietnia 2014 13:38:52 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Czemu tylko 30sC?

    Bo przy 30stC pompa bedzie miala COP 4 - 4,5 ? Jak puscisz 50stC to COP
    spadnie do 2 - 2,5. Jest sens? :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.