  • 1. Data: 2014-04-02 15:24:35
    Temat: wycinarka(bruzdownica) do styropianu
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam,
    potrzebuje w styropianie(właściwie w styrodurze) pochować
    rurki(pex-al-pex 16mm, oraz odkurzacz centralny fi ~50mm)

    czym to powycinać?

    zrobiłem sobie przecinarkę do styropianu, w postaci drucika oporowego
    podłączonego do trafo, ale do bruzdowania się to nie nada bo drucik zbyt
    wiotki (0,35mm)

    Lutownica transformatorowa chyba nie da radę z takimi średnicami bruzd?

    a może ten mój drucik 0,35mm nawinąć na coś, jakąś pałąk? ale z czego by
    go zrobić - nie może to być przewodnik, a i temperaturę musi wytrzymać sporą

    Czy może drut oporowy o średnicy 2..3mm dałby radę? czy on też po
    podgrzaniu będzie zbyt wiotki?

  • 2. Data: 2014-04-02 16:12:48
    Temat: Re: wycinarka(bruzdownica) do styropianu
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Albercik" napisał w wiadomości grup

    > potrzebuje w styropianie(właściwie w styrodurze) pochować rurki(pex-al-pex
    > 16mm, oraz odkurzacz centralny fi ~50mm)

    > czym to powycinać?

    Ja "bruzdy" w styropianie (zarówno miękkim jak i twardym XPS) wycinałem po
    prostu nożykiem do tapet lub nożem kuchennym (takim dużym z ząbkami "do
    chleba") . dwa nacięcia i wyłamanie środka. Tam gdzie trzeba było coś
    poprawić używałem zwykłego tarnika do drewna (byle miał duże zęby).

    > Lutownica transformatorowa chyba nie da radę z takimi średnicami bruzd?

    Nawet jakby dała to szkoda czasu. Nożykiem to są dwa cięcia - kilka senund i
    już pół metra bruzdy zrobione.

    > a może ten mój drucik 0,35mm nawinąć na coś, jakąś pałąk? ale z czego by
    > go zrobić - nie może to być przewodnik, a i temperaturę musi wytrzymać
    > sporą

    Porcelana

    > Czy może drut oporowy o średnicy 2..3mm dałby radę? czy on też po
    > podgrzaniu będzie zbyt wiotki?

    Im większa średnica tym (przy tej samej mocy) mniejsza temperatura na styku
    drut-styropian. Dodatkowo trzeba wytopić szerszy rzaz)

    Ps. Spotkałem też taki styropian (nie pamiętam odmiany) że bardzo klinował
    nożyk - wtedy używałem brzeszczotu do metalu - ma lekko pofalowane
    (rozwiedzione) ząbki i się nie klinował gdy go ciągnąc pod kątem 45 stopni.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2014-04-02 16:43:36
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    > a może ten mój drucik 0,35mm nawinąć na coś, jakąś pałąk? ale z czego by
    > go zrobić - nie może to być przewodnik, a i temperaturę musi wytrzymać
    > sporą

    ja robiłem wzornik kształtu w postaci drutu stalowego fi3mm ownietego tasma
    teflonowa dla izolacji elektrycznej a na to nawiniety byl drucik oporowy w
    drobna spirale.
    No i transformator odpowiedniej mocy sie przydaje.

    Mozna by tez drut oporowy wydłubac z samochodowej opornicy bo jest dosc
    gruby i nie trzeba kombiunowac
    http://allegro.pl/opornica-rezystor-mercedes-a-klasa
    -w168-97-01-i4102084441.html i
    dobrac odpowiednio zasilanie.

    b.

  • 4. Data: 2014-04-02 18:12:01
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 2 kwietnia 2014 16:43:36 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    >
    > No i transformator odpowiedniej mocy sie przydaje.
    >

    > Mozna by tez drut oporowy wydłubac z samochodowej opornicy bo jest dosc

    Drut oporowy się kupuje w sklepie, Jak ktoś zbyt mało rozgarnięty żeby taki sklep
    znaleźć to w sklepach elektrycznych są spirale różnej mocy zrobione z drutów o rożnej
    średnicy. Kilka złotych taka spirala kosztuje. Bez problemu daje się ją rozwinąć żeby
    drut był prosty.

  • 5. Data: 2014-04-02 18:48:37
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
> [...]
    >drutów o >rożnej średnicy. Kilka złotych taka spirala kosztuje. Bez
    >problemu daje się ją rozwinąć żeby drut był prosty.

    jasne - kup drut oporowy w byle sklepie - ale taki zeby miał z 2-3mm
    średnicy. Moze u ciebie w wiejskim sklepiku takie mają, u mnie jakos nie.

    b.

  • 6. Data: 2014-04-02 19:29:39
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 2 kwietnia 2014 18:48:37 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    >

    > jasne - kup drut oporowy w byle sklepie - ale taki zeby miał z 2-3mm
    >
    > średnicy. Moze u ciebie w wiejskim sklepiku takie mają, u mnie jakos nie.

    Jakoś potrafisz uzasadnić dlaczego 3 milimetry średnicy ma miec drut. Czy tylko tak
    sobie napisałeś żeby nie było że głupi jesteś?

  • 7. Data: 2014-04-02 20:21:21
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
    >Jakoś potrafisz uzasadnić dlaczego 3 milimetry średnicy ma miec drut. Czy
    >tylko tak sobie napisałeś żeby nie było że głupi jesteś?

    zeby wyciąć w styropianie okreslony kształt trzeba go zamodelować drutem
    grzewczym o odpowiedniej wytrzymałosci mechanicznej. Czyli jakies 3mm.

    Jesli potrafisz tym drucikiem pozyskanym ze spiral grzewczych fi okolo nic
    wyciąć rowek na rurę jaką chce watkotwórca tos miszcz.

    b.

  • 8. Data: 2014-04-02 20:35:08
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 02.04.2014 19:29, k...@g...com pisze:

    ps.com...

    > Jakoś potrafisz uzasadnić dlaczego 3 milimetry średnicy ma miec drut. Czy tylko tak
    sobie napisałeś żeby nie było że głupi jesteś?

    No właśnie wydaje mi się że te ze 2..3mm ten drut musiał by mieć, bo ja
    potrzebuje go wygiąć w kształt litery "C" i on powinien jakąś tam
    sztywność po rozgrzaniu reprezentować..
    mam obecnie cienki drut 0,35mm i jest to zdecydowanie za mało - po
    rozgrzaniu jest jak sznurek.

    Drut 2..3mm można dostać na allegro, ale nie ukrywam że wolałbym zrobić
    coś z czegoś co znajdę w "szufladzie" a tam jest np drut 0,35mm

    @Budyń - nie widzę Twoich postów, jedynie jak ktoś zacytuje, jak to
    przeczytasz(a może kto inny będzie wiedział) tę izolacje z taśmy
    teflonowej to takiej jak do uszczelniania rur? - taka też się gdzieś w
    szufladzie znajdzie...

  • 9. Data: 2014-04-02 20:55:00
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 2 kwietnia 2014 20:21:21 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    >

    > Jesli potrafisz tym drucikiem pozyskanym ze spiral grzewczych fi okolo nic
    >
    > wyciąć rowek na rurę jaką chce watkotwórca tos miszcz.

    nie miszcz tylko ktoś kto wie jak to zrobić. To się robi cienkim prostym drutem , od
    razu wycina się cały kształt według wzornika. Robi się takie coś na typowej wycinarce
    do styropianu składającej się z kawałka płyty dwóch wsporników do których zamocowany
    jest drut ( z jednej strony przy pomocy sprężyny o odpowiedniej sile). A jak ktoś
    chce być taki dobry że chce jakoś po chińsku to wycinać ukształtowanym drutem to nie
    może to być drut tylko taśma z drutu oporowego. Jak znam życie to w czterech płytach
    trzeba wyciąć rowek ale bez doktoratu zrobić się tego nie da. Ja bym nie wycinał
    tylko wychapał płytę żeby pasowała do rury a ubytki uzupełnił pianką. Gruby drut nie
    będzie wcale sztywniejszy po rozgrzaniu niż cienki. Też się wygnie. Ciekawe skad
    pytający weźmie zasilacz co daje 0,5V i kilkanaście albo kilkadziesiąt amperów żeby
    rozgrzać gruby drut. Teoretycznie można z lutownicy transformatorowej, ale po kilku
    minutach pracy z taniej lutownicy dym pójdzie. Dobrze ktoś radził że nożykiem
    wycinać.

  • 10. Data: 2014-04-02 21:22:39
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu środa, 2 kwietnia 2014 15:24:35 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:
    > Czy może drut oporowy o średnicy 2..3mm dałby radę? czy on też po
    > podgrzaniu będzie zbyt wiotki?

    Ja uzywalem drutu miedzianego 2.5mm z lutownica oporowa. Jak sie pare sekund
    poczekalo na nagrzanie to sam wchodzil w styropian bez nacisku, wiec sie nie wyginal.

    bajcik