  • 31. Data: 2014-04-10 10:54:32
    Temat: Re: Czy pompa ciepła powietrze-woda może zyskać na zróżnicowanej taryfie za prąd?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    dyskusyjnych:97ed306c-80ff-4c0c-87a9-d79283d49249@go
    oglegroups.com...

    > W sypialni w domu która jest najczęściej używana tylko nocą podwyższanie
    > temperatury na dzień moim zdaniem nie ma sensu ani
    > "użytkowego" ani finansowego.

    Na cały dzień IMO też nie ma sensu, ale ustawienie wyższej na czas wstawania
    jest bardzo przyjemne. W poprzednim domu miałem tak zrobione i teraz mi tego
    brakuje a ciągle są pilniejsze wydatki i zajęcia by się tym zająć.

    A mianowicie miałem ustawioną temp. 19 stopni przez cały dzień i 21 od 7-8
    rano (wstaję ok. 7:30) w weekendy to podwyższenie temperatury było ustawione
    między 8 a 10.

    Ekonomicznie koszt jest znikomy bo po godzinie głowica zamyka grzejnik i po
    prostu przez jakiś czas się nie otwiera, a znacznie przyjemniej się wstaje i
    ubiera gdy jest cieplej.

    Oczywiście to wymaga grzejników i głowic elektronicznych (ok. 100zł /
    sztuka).

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 32. Data: 2014-04-10 11:26:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 10:54:32 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > Oczywiście to wymaga grzejników i głowic elektronicznych (ok. 100zł /
    > sztuka).
    W biedronce cyklicznie się pojawiają takie głowice i bywały nawet po 10zł

  • 33. Data: 2014-04-10 11:46:07
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 10 Apr 2014 01:11:37 -0700 (PDT), Kris

    > Dlatego całą noc powinna być komfortowa temperatura.
    > Tak żeby nie zniechęcała do wylezienia spod kołdry.

    Dlatego większość czasu będzie temperatura "idealnie" komfortowa do snu, by
    w ostatniej fazie zaczęła się powoli podnosić. Nie powinno to wpłynąć
    negatwynie na komfort snu, za to na pobudkę, owszem.

    > W sypialni w domu która jest najczęściej używana tylko nocą

    Jeśli chodzi o sypialnię małżeńską, to się zgadzam. Ale sypialnie dzieci
    często pełnią także rolę pokoju dziennego (lekcje, zabawa etc.) i warto
    jest tam mieć wpływ na temperaturę nie tylko rano, ale i po
    południu/wieczór.

    > podwyższanie temperatury na dzień moim zdaniem nie ma sensu
    > ani "użytkowego" ani finansowego.

    I ponownie, czego jakoś nie udaje się wyraźnie podkreślić. Ten system ma
    _głównie_ chłodzić nawiewane powietrze w lecie. I z pewnością będzie to
    tańszy system niż kupowanie i montowanie klimatyzatora w każdym
    pomieszczeniu. Tymbardziej, że klimatyzatory wcale przyjemne w używaniu nie
    są. Wiem, bo mam splita w obecnym domu. Skuteczne może jest, bo potrafi w
    2h wypompować z 8 stopni, ale co z tego skoro hałasuje i dmucha jak
    szalone. W nocy nie da się przy tym spać, chyba ze ktoś jest głuchy, albo
    ma wysoki próg tolerancji na hałasy. Ja nie mam.

    --
    Pozdor Myjk

  • 34. Data: 2014-04-10 12:16:00
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > W biedronce cyklicznie się pojawiają takie głowice i bywały nawet po 10zł

    W takim razie warto zapolować.

    Na allegro najtańsze no-name są po 59:
    http://allegro.pl/listing/listing.php?string=g%C5%82
    owica+elektroniczna&search_scope=

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 35. Data: 2014-04-10 12:22:28
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 9 kwietnia 2014 18:03:04 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > W tym czasie u ciebie będzie zero, to jaki COP będziesz mieć przy GZ 30?
    > Czyżby taki sam jak ja przy grzaniu do 40?

    Zero jeszcze nigdy nie mialem :-) Naprawde nie przeceniaj odwiertow - one
    sie wcale tak bardzo nie roznia od poziomego (sasiad ma odwierty i tez ma
    wszystko opomiarowane wiec mam porownanie). Roznica miedzy 6, a 2 stC (i to
    tylko w lutym bo od poczatku sezonu do grudnia/stycznia poziomy ma wyzsze
    temperatury!!) ma niewielki wplyw na COP. Roznica w GZ miedzy grzaniem do
    28, a do 40stC (a nawet 50stC jezeli chcesz grzac powietrzem) bedzie miala
    wplyw na COP ogromny.

    > Mylisz się. Nie chcę. Chcę jedynie niwelować bezwładność podłogówki, która
    > przez swoją specyfikę ma mocno ograniczoną możliwość grzania otaczającego
    > powietrza.

    Od niwelacji to jest niwelator ;) Ty chcesz dogrzewac powietrzem dom. Zobacz
    jakie marne ma cieplo wlasciwe powietrze i ile go musisz przerzucic zeby
    dostarczyc przykladowy 1kW mocy.

    > Bez kozery powiem: pińćset.

    Wystarczy policzyc. Cieplo wlasciwe powietrza ~1000J / kg * k

    > Ten "niski" COP koło kiszki mi lata, bo nawet _jeśli_ pompa będzie musiała
    > pracować 2-3h dziennie dłużej, to są to "straty" na poziomie 100 zł per
    > sezon grzewczy.

    Mylisz sie :-) Przy tym systemie ktory projektujesz zaplacisz IMHO 50-80%
    wiecej za ogrzewanie. Czyli dla powiedzmy "standardowego" domku 140-200m2
    zamiast 1,5k zaplacisz pewnie z 2,5k. Ten tysiak z nawiazka wystarczylby
    do sprawnego chlodzenia domu zwyklym klimatyzatorem (ktory takze by
    umozliwil podgrzanie powietrza w sypialni o okreslonej temperaturze
    dzialajac ze sprawnoscia powietrznej pompy ciepla). A wydatki ktore chcesz
    poniesc na inwestycje spokojnie wystarcza (i jeszcze zostanie) na
    instalacje.

    > Do czego za małe? Popełniasz podstawowy błąd zakładając, że ja tym będę
    > OGRZEWAĆ dom, tak jakbym nie miał podłogówki. Zatem przypominam ci, że
    > podłogówka będzie w całym domu i będzie cały czas pracować.

    No to wez to i policz. Jaki bedziesz mial dom? Jak murowany to zapomnij ze
    wentylacja podgrzejesz go w pare godzin o 2stC. Ja podlogowka grzejac
    24/h podgrzewam caly dom o 2stC w dwa-trzy dni :) Jak chcesz podgrzewac
    tylko sypialnie ? Ile m3/h chcesz przerzucac i o jakiej temperaturze?

    > Nie muszę przepuszczać nawet tyle, bo wsytarczy mi podnieść tylko
    > temperaturę nawiewanego powietrza dla osiągnięcia komfortu cieplnego.

    Takie rzeczy tylko w domu szkieletowym z zerowa akumulacja cieplna. W domu
    murowanym nie podgrzejesz tylko samego powietrza bo odrazu to cieplo
    wciagna mury :)

    > Ja
    > tym powietrzem nie zamierzam GRZAĆ, tylko wtłaczać powietrze na tyle
    > ciepłe, żeby podłogówka nie musiała z siebie wylewać siódmych potów przez
    > dwa dni aby to _powietrze_ w końcu ogrzać.

    To sie wlasnie nazywa GRZANIE, nie wymyslaj jakichs dziwnych nazw na to
    jak "niwelacja", czy "wtlaczanie powietrza" :-) Po prostu chcesz szybko
    podgrzac powietrze o 2-3stC. W domu murowanym to sie nie uda. Stan sobie
    kiedys pod anemostatem to zobaczysz ze tego "podmuchu" w ogole nie czuc.
    Zeby bylo czuc to musialbys w jedno pomieszczenie walic z 1000m3/h, a wtedy
    halas z anemostatu bedzie wiekszy niz z duzego wentylatora chodzacego
    na maksimum. Czyli zero komfortu.

    > W tym akurat momencie była mowa o CHŁODZENIU,
    > a Ty dalej swoje i klepiesz o ogrzewaniu.

    Ale to przeciez jeden system ktory ma chlodzic w lato i grzac w zimie.
    Moim zdaniem bedzie niewydajny i glosny w lato i nieekonomiczny i glosny
    w zimie. W ogole za sam pomysl grzania pompa ciepla powietrza nalezy sie
    zolta kartka :)

    > Oczywiście, że ci się kupy nie trzyma, bo bierzesz pod uwagę samą
    > podłogówkę, która piekielnie powoli się "rozpędza". Musi się najpierw beton
    > nagrzać, żeby całość zaczęła skutecznie promieniować w otaczające
    > _powietrze_.

    W domu murowanym nie da sie nagrzac samego powietrza, ono odrazu odda to cieplo
    murom. To sie nazywa akumulacja.

    > Do tego przy swojej niskotemperaturowej podłogówce nadmuchujesz za pomocą
    > WM _chłodne_ powietrze. Nawet posiadając rekuperator i tak piekielnie długo
    > się schodzi z ogrzaniem tego *POWIETRZA* w pomieszczeniu (i przy utrzymaniu
    > sensownego, a twojego uwielbionego COP), bo po pierwsze podłoga ma
    > ograniczoną możliwość oddawania ciepła, po drugie ciągle jest dostarczane
    > do pomieszczenia dużo zimniejsze powietrze (5-17sC w zależności od temp na
    > zewnątrz) niż ma być w pomieszczeniu. Wtedy istotnie podniesienie
    > temperatury powietrza zajmuje dużo czasu.

    Farmazony opowiadasz. Jest zupelnie odwrotnie - powietrze ogrzac jest bardzo
    latwo tylko ze to cieplo z powietrza odrazu jest kumulowane w murach. Im
    ciezszy budynek / sciany tym wiecej ciepla pomiesci. I tylko dlatego zmiany
    temperatur powietrza tak dlugo trwaja - nie dlatego ze powietrza sie nie da
    szybko ogrzac tylko dlatego ze to cieplo odrazu pojdzie w mury. Podgrzewajac
    szybko powietrze i majac chlodne mury - i tak nie bedziesz odczuwal komfortu
    cieplnego.

    > Dlatego nawiewane powietrze o temp. ~20sC we współpracy z podłogówką da
    > przykładowo te 20sC w otoczeniu. Jak zachcę mieć w pomieszczeniu powietrze
    > 22 to nawieję powietrze o temp. wyższej. Szału nie będzie, ale będzie to
    > odczuwalne dla ciała jako ciepło i o to się rozbiega.

    Nie bedzie odczuwalne wcale. Chyba ze masz budynek szkieletowy.

    > Oczywiście pomijam już zupełnie fakt, że priorytetami dla ew. zmian
    > temperatury będą same sypialnie i tylko na czas "wstawania". Siłą rzeczy
    > twoje wyliczenia się rzeczywiście zupełnie kupy nie trzymają, bo ja nie
    > zamierzam w ten sposób OGRZEWAĆ domu, co sobie dosyć fantazyjnie założyłeś.

    A Ty dalej te bzdury :-) Umowmy sie - zeby zmienic temperature (a do tego
    dazysz) powietrza mozna uruchomic:

    1. grzanie (wtedy zrobi sie cieplej)
    2. chlodzenie (wtedy bedzie chlodniej)

    Nie ma zadnej innej posredniej opcji. Ty chcesz OGRZAC powietrze. To czy tam
    bedzie podlogowka czy nie nie ma zadnego znaczenia. Policz pojemnosc cieplna
    scian ktore otaczaja sypialnie, wylewki i sufity i zobaczysz ile energii
    musialbys wpompowac (w kW) zeby podniesc temperature o 2stC. HINT: naprawde
    nie wystarczy nawiewac powietrza o temperaturze 2stC wyzszej zeby taka byla
    odczuwalna.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 36. Data: 2014-04-10 12:25:18
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 08:14:44 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Będzie komfortowo. Co więcej ogólne warunki będą zbliżone do naturalnych, w
    > nocy jest chłodniej, a rano powoli robi się stopniowo cieplej -- co niejako
    > zmusza organizm do pobudki. Niska temperatura za kołdrą skutecznie
    > zniechęca do wstawania -- nie tylko mnie, ale także moją żonę i córkę.

    *Dokladnie* tak bedzie jak zaczniesz grzac podlogowke o 22 i skonczysz o 6,
    czyli w godzinach taniej taryfy. Gdzies nad ranem zaczniesz dopiero
    odczuwac to cieplo z podlogi. I o ile temperatura powietrza zawsze bedzie
    stala (ja mam w sypialni ~19 stC) to komfort bedzie zawsze idealny bo
    nad ranem bedzie duzo mocniej czuc "cieple promieniowanie" podlogowki na
    sobie.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 37. Data: 2014-04-10 12:35:45
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 11:46:07 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Dlatego większość czasu będzie temperatura "idealnie" komfortowa do snu, by
    > w ostatniej fazie zaczęła się powoli podnosić. Nie powinno to wpłynąć
    > negatwynie na komfort snu, za to na pobudkę, owszem.

    A to na pewno - jak sie wlaczy ten wentyl 600-1000m3/h to tez bym wstawal
    w podskokach :D

> [...]
    > często pełnią także rolę pokoju dziennego (lekcje, zabawa etc.) i warto
    > jest tam mieć wpływ na temperaturę nie tylko rano, ale i po

    W takim razie buduj szkielet, tylko w takim mozesz szybko zmieniac temperatury.

> [...]
    > _głównie_ chłodzić nawiewane powietrze w lecie. I z pewnością będzie to
    > tańszy system niż kupowanie i montowanie klimatyzatora w każdym

    Nie trzeba w kazdym - wentylacja to sobie dosc dobrze wymiesza.
    Inwestycyjnie i eksploatacyjnie patrzac na to co chcesz zrobic na pewno
    klimatyzatory beda tansze.

> [...]
    > W nocy nie da się przy tym spać, chyba ze ktoś jest głuchy, albo
    > ma wysoki próg tolerancji na hałasy. Ja nie mam.

    A zastanawiales sie dlaczego tak dmucha i halasuje? :)
    Przeciez dokladnie tak samo bedzie dmuchac Twoja WM chcac schlodzic caly dom.
    FI ZY KA! Niskie cieplo wlasciwe powietrza wymusza duze przeplywy. Tobie sie
    wydaje ze wystarczy wpuscic w anemostaty 15stC z dowolnym przeplywem i
    po chwili w pokoju bedzie 15stC? :) No mam nadzieje, ze nie. Ale wszystko
    co piszesz na to wskazuje ..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 38. Data: 2014-04-10 13:21:27
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 10 Apr 2014 03:22:28 -0700 (PDT), Adam

    > HINT: naprawde nie wystarczy nawiewac powietrza
    > o temperaturze 2stC wyzszej zeby taka byla odczuwalna.

    Uwaga, skomplikowany rachunek dla ciebie: 35-20 = ?

    --
    Pozdor Myjk

  • 39. Data: 2014-04-10 13:49:41
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    On 2014-04-02 12:10, Marcin N wrote:> Zaciekawiło mnie, czy zastosowanie
    taryfy za prąd: dzień/noc - może
    > zwiększyć ekonomikę pompy ciepła?
    >
    > Czy PC da się tak wysterować, żeby na przykład 80% energii pobierała w
    > "tanim okresie"? Jakie wymagania musiałaby spełniać instalacja CO i CWU,
    > żeby miało to sens?

    Jako użytkownik takowej odpowiem: ma to sens i szansę działać.
    Tak, jak pisali przedmówcy, pewnym utrudnieniem jest spadek COP w
    godzinach, kiedy pompa ma do dyspozycji tańszy prąd.
    Dlatego:
    - chatka musi byc dobrze ocieplona
    - wszedzie podlogowka
    - nie zalowac betonu na podlogowce lub inwestowac w bufor.

    U nas:
    1. pompa zalacza sie zima ok. 2 w nocy, grzeje do 6. Oddaje cieplo przez
    kilka nastepnych godzin. Przyjemnie sie wstaje rano, kiedy podloga nie
    ziebi w stopy.
    2. nastepnie pc zalacza sie o 13-ej i grzeje do 15-17 w zaleznosci od
    zapotrzebowania. W najwieksze mrozy ciepla wystarcza do 22-23, potem
    czuc, ze podloga nie jest juz letnio-chlodna, a chlodno-zimna ;-).
    W lazience temp jest podciagana nieco wyzej i w godzinach 20-22 mamy
    22-23st. Ale: w lazience jest tez drabinka z grzalka 300W i zegarem.

    Wykorzystanie taniej taryfy to 75-90%, gdyby uwzglednic zmiany COP w
    zaleznosci od temperatury zewnetrznej okaze sie ze dokladam 10-15% do
    rachunku.

    yarecky.

  • 40. Data: 2014-04-10 14:01:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 13:21:27 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Uwaga, skomplikowany rachunek dla ciebie: 35-20 = ?

    15. To teraz bardziej skomplikowany dla Ciebie -> ile W przerzucisz powietrzem
    przy dT 15stC i planowanym m3/h (ile na jeden pokoj liczysz - 200m3/h?) i o
    ile podniesie to temperature w pokoju? Potrafisz to policzyc?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.