  • 51. Data: 2010-10-11 07:22:46
    Temat: Re: Dom inteligentny a Xcomfort
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Paź, 23:01, "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"
    <r...@p...com.pl> wrote:

    > Jeden z wykonawcow znaleziony w sieci dziwil sie bardzo, ze w domu 130m2
    > chce miec 11 stref grzewczych. Z tego co piszecie - powinienem szukac
    > innego wykonawcy i na ilosci stref nie oszczedzac.

    Ja mam parter 140m2 i mam 12 obwodow. Wiec 11 obwodow dla 130m2 bedzie
    dobre :) No ale to wszystko trzeba policzyc - dla domu pasywnego
    pewnie wystarczylaby jedna rurka 100mb przez caly dom ;D

    > Tak, tak, projekt z obliczeniami bedzie robiony! Na razie pytam, zeby
    > wiedziec czego moge chciec od projektanta. Jak dla mnie to im wiecej
    > stref tym lepsza mozliwosc zarzadzania ogrzewaniem.

    Tu bardziej o moce chodzi. Im gesciej ulozone rurki, tym moc grzejnika
    wieksza. Ale tez zwiekszaja sie dlugosci petli. A to zwieksza opory.
    Maksymalnie przyjmuje sie 80-100mb na petle, dlatego w takim duzym
    salonie moga Ci wyjsc 2, 3, czy wiecej petli. Bo potrzeba wiekszych
    mocy, a w jednej petli ich nie zrealizujesz (za dluga by byla, za duze
    opory - cale cieplo oddalaby na pierwszych 100mb, a reszta bylaby
    niedogrzana, pozatym pompa by mogla nie wyrobic :)

    > OK, przekonaliscie mnie :)
    > To teraz pytanie czy musi to byc oddzielny sterownik czy nie da sie tego
    > zaprogramowac w plc? Kociol bede miec na ekogroszek, wiec po mojemu to

    Ja akurat tego w PLC nie mam bo kupilem sobie taki sterownik:

    http://sanitsystem.pl/sklep/product_info.php?cPath=4
    1&products_id=245

    Co wiecej trzeba? 190 pln i masz w pelni funkcjonalny z dosc duzymi
    mozliwosciami ustawiania i edycji krzywej grzewczej sterownik pogodowy
    (z czujnikiem), do sterowania zaworem troj, czy cztero - drogowym. Ale
    poczekaj az kupisz piec - moze on juz bedzie mial taki sterownik i nie
    bedzie trzeba nic dokupowac :)

    > jeden obieg dla kotla, zeby pracowal na optymalnej mocy, sprzeglo
    > hydrauliczne i obieg podlogowki z zaworem trojdroznym. Czyli sterownik
    > pogodowy bedzie sterowac zaworem trojdroznym, a kociol bedzie miec swoj
    > standardowy sterownik. Dobrze mysle?

    Prosciej dac zawor czterodrogowy (dba zeby powrot do kotla byl zawsze
    cieply), a na instalacje puszcza temp. jaka ustawi mu sterownik :) Ale
    nie wiem jak w to wpiac CWU, z kotlami na paliwa stale nie mialem do
    czynienia :)

    > A CWU chyba lepiej zrobic na PLC niz kupowac bardziej skomplikowany
    > sterownik pogodowy?

    Zalezy co chcesz tym CWU zrobic? IMHO to sterownik w piecu bedzie mial
    juz obsluge CWU.

    > Czy warto miec sterownik pogodowy z czujnikiem temperatury wewnetrznej?
    > Tzn czy warto kupic mozliwie zaawansowany czy taki najtanszy spelni
    > swoja funkcje?

    IMHO nie warto, jak dobrze wyregulujesz podlogowke z samym czujnikiem
    zewnetrznym to bedzie dzialac jak nalezy caly czas. Jak juz Janusz
    pisal - podlogowka ma samoregulacje, jezeli np. napalisz sobie w
    kominku i temp. w pomieszczeniu podniesie sie do np. 24-25stC, a taka
    sama temp. bedzie miala podloga - to ona nie odda juz zadnego W
    energii do pokoju, wiec ten czujnik w pokoju jest Ci zbedny (zreszta
    nim by wylaczyl grzanie i podloga by ostygla to w kominku mialbys juz
    sam popiol ;D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 52. Data: 2010-10-11 07:24:57
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Paź, 23:22, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:
    > łazienkach. W łazienkach ponadto założyłem po drabince - dla komfortu
    > suszenia ręczników od czasu do czasu :-)))

    Przy sprawnej wentylacji mechanicznej wystarczy zwykly wieszak i
    wszystko wysycha blyskawicznie - szczegolnie przy podlogowce, ktora
    ten recznik wiszacy metr nad ziemia tez skutecznie ogrzewa :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 53. Data: 2010-10-11 07:31:35
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 11 Paź, 00:02, "kiki" <k...@k...net> wrote:

    > No właśnie ja zaobserwowałem zjawisko inne. Krzywa grzewcza wcale nie jest
    > liniowa.
    > Jak się robi bardzo zimno na zewnątrz to zaczyna za mocno grzać. Idę obniżyć
    > krzywą. Za kilka dni jak mróz jest mniejszy to przestaje grzać w ogóle i
    > musze zejśc poprawic krzywą.
    > ta krzywa powinna byc wielopunktowa żeby dało sie ustawić "wzmocnienie" dla
    > różnych przedziałów temperatury zewnętrznej.

    Ze sterownikiem o ktorym pisalem wyzej mialbys wieksze mozliwosci
    ustawienia tego:

    http://www.sanitsystem.pl/pdf/UMS-4P-PL_8925.pdf

    Mozesz ustawic jakas krzywa, a potem ustawic przesuniecie
    charakterystyki pogodowej w jedna, czy druga strone (wybierasz sobie o
    ile C). Pozatym mozesz ustawic max. temp zasilania - czyli uciac
    troche krzywa przy najnizszych temp. na zewnatrz. IMHO z takimi
    opcjami spokojnie wyregulujesz wszystko perfekt :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 54. Data: 2010-10-11 08:32:49
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-10-2010 o 21:49:36 kiki <k...@k...net> napisał(a):

    > "janusz_kk1" <j...@o...pl> wrote in message

    > Mnie się wydaje, że to nie ma sensu. ja uważam, że wystarczy regulator
    > pogodowy. Do tego ustawić na piecu właściwą krzywą grzewczą i
    > przewidywaną temperaturę natomiast w pokojach niech każdy sobie ustawia
    > ile mu pasuje.
    > Nie ma na to rady. Krzywą grzewczą i własny sterownik ustaia się metodą
    > prób i błędów przez 2-3 sezony zaminim się pozna własny dom. To wszystko
    > zależy od zapotrzebowania i nie da sie wypisać uniwersalnej recepty.
    > Ogólnie tak trzeba ustawiac piec żeby grzejniki ustawiać na 3.5-4.5 w
> [...]

    Ale kiki ja pisałem o podłogówce to wtedy na mieszaczu się ustala rozpływ
    na pętle
    i koniec, to nie grzejniki które szybko reagują i tam faktycznie są
    p[otrzebne
    termostaty.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 55. Data: 2010-10-11 08:43:45
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-10-2010 o 23:22:16 robercik-us <r...@p...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]

    I zrób tam grzejnik, podłogówka w gara żu est troche bez sensu.
    Ja nie mam tam nawet grzejnika.

    oraz zastanawialem sie nad sypialnia,
    I ma rację, w sypialni można mieć chłodniej, dobrze się śpi
    a gorący grzejnik to tylko żródło kurzu który szczególnie
    w sypialni przeszkadza.

    bo miejsca szkoda ;)
    Estetyka pomieszczeń jest inna, nic nie szpeci ścian,
    ja mam grzejniki tylko w łazienkach i pom gosp.

    > Jeżeli natomiast chodzi o to, czy dawać sto procent podłogówki... No tu
    > się naczytałem i mądrzy ludzie zauważyli, że w pomieszczeniach, gdzie
    > się przebywa przez wiele godzin jednak lepiej sprawdza się kalaffior...
    Włąsnie tam gdzie się siedzi to podłogówka się sprawdza bo grzeje od dołu,
    przy grzejnikach podłoga jest zimniejsza.
    Zresztą Adam ci to samo napisał, ci co zrobili mieszane teraz żałują
    że nie poszli na całość.

    > Ale są ludzie, co mają sto proc podłogówki i sobie chwalą. Jednak choćby
    > ze względu na te drabinki w łazienkach, czy garaż i tak trzeba, jak to
    > nazwałeś, skomplikować instalację...

    Ale on i tak musi skomplikować bo musi dać albo obwód utrzymania temp w
    piecu (lodomat)
    albo zawór czterodrogowy. Tak że w instalacji i tak będzie miał obwód
    gorący do którego podłączy grzejniki i zbiornik CWU.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 56. Data: 2010-10-11 08:45:36
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-10-2010 o 21:58:50 kiki <k...@k...net> napisał(a):

    > "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> wrote in
    > message news:i8t200$p2t$1@inews.gazeta.pl...

    > Podłogówka jest fajna le nie wszędzie. Czasem od niej tach bucha
    > podczerwień, że aż nieprzyjemnie.

    To masz źle policzoną, za wysoka temp. Ktoś ci liczył
    czy hydraulik zrobił na oko bo tak zawsze robi.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 57. Data: 2010-10-11 08:46:38
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 11-10-2010 o 09:05:44 Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    napisał(a):

    > Łe, ja coprawda tylko jeden sezon ale w 100% podlogowce i mam zupelnie
    > inne spostrzezenia. Bucha "podczerwien" jak masz za duza temperature
    > podlog - ja mam obliczenia na max 30stC, podloga ma wtedy zapewne w
    > okolicy 25-26, a w pokojach 21. Nie ma zadnego uczucia buchania
    > ciepla :) A "neutralna" (bo nie mozna powiedziec, ze ciepla) podloga w
    > zime to jest to!! Szczegolnie polecam w lazience i w "brodziku" (ja
    > mam odplyw liniowy i "brodzik" z kafelek - tzn. poprostu podloga jest
    > brodzikiem) - najlepsze, co moglem zrobic :)
    Też tak mam, jest boooosko :)

    A niektorzy "brodzik"
    > omijaja przy ukladaniu podlogowki :( Nie wiem po co :)
    Głupota.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 58. Data: 2010-10-11 09:02:10
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-10-2010 o 22:43:58 RadekNet (www.rejsy-czartery.com)
    <r...@p...com.pl> napisał(a):

    > Stan zastany. Ojciec postawil sciany prawie 20 lat temu i taka wtedy
    > byla "moda" w okolicy.
    No to współczuję, zamknij górę ścian membraną paroizolacyjną i wełną tak
    aby z tej
    szczeliny nie wiało ale był wypływ pary, czyli na szczycie ściany, dajesz
    membranę,wełnę
    i membranę tak aby 'zamknąć' powietrze w szczelinie śiany, izolujesz
    ścianę z zew styro aż do
    samego dachu i jak masz ściany szczytowe to od środka nad poddaszem tak
    samo styro, aby ściana nie
    była mostkiem. Przyblizony rysunek

    ----------------------- dach
    z ------- membrana
    e S| wełna|S S-styropian w
    w S|------|S membrana e
    n S|______|S w
    ę S| |W| |S
    t S| |W| |S
    ^ tu jest te 5cm wełny co masz w ścianie
    ^ 10cm zewn muru
    ^ wew mur

    Ja dostawiam mala dobudowke i robie elewacje,

    Zostaw.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 59. Data: 2010-10-11 09:12:19
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Dnia 11-10-2010 o 09:05:44 Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    >Też tak mam, jest boooosko :)

    A ja tez tak mam i nie wiem co Was panowie podnieca, bo u mnie w tzw.
    brodziku jak i w reszcie domu ciepla podloga nie jest.

    Pozdro.. TK

  • 60. Data: 2010-10-11 09:16:57
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-10-2010 o 22:04:12 kiki <k...@k...net> napisał(a):

    > "janusz_kk1" <j...@o...pl> wrote in message

    > Jeszcze mała wpadka budowlana i cała ta izolacja pójdzie się walić :-)
    > Mojemu koledze tłumaczyli, że między murami musi być lekki przewiew żeby
    > wełna nie zgniła i ma w zimie plamy od mrozu mimo dodatkowego styropianu
    > na zewnątrz.
    No to niezły ma przewiew :)

    > Taki mur wielowarstwowy trzeba okrutnie dopilnować. Przy murowaniu z
    > porothermu będzie wiało przez pionowe zamki :-)
    Jak on był 20 lat temu murowany i stał do tej pory to ta wełna sie nie
    bęzie do
    niczego nadawała.
    Do autora, najlepiej by było zburzyć to ściankę zewnętrzną usunąć wełnę i
    kotwy oczyścić
    mur i zaizolować styropianem.

    --
    Pozdr