  • 41. Data: 2010-10-10 20:43:35
    Temat: Re: Dom inteligentny a Xcomfort
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości
    news:i8t5cc$av5$1@opal.futuro.pl...

    > W pewnych pomieszczeniach 4 będzie za ciepło, w innych za zimno. Więc ciut
    > więcej dajemy na piecu, te ciepłe pokoje przykręcamy na 3.5, i patrzymy
    > czy ten zimniejszy z ustawieniem 4 jest już OK.
    > No i krzywa grzewcza plus inne parametry sterownika. Nie ma na to sposobu
    > jak testy przez całe miesiące.

    Ja Ci dam prostszy sposob. Krzywa grzewcza powinna zapewnic stala zakladana
    temp. To tak jakbys z grzejnikow odkrecil glowice termostatyczne a krzywa
    sprawia, ze obliczeniowa temp. sterownika nie bedzie ani za wysoka ani za
    niska. Innymi slowy niezaleznie od temp. zewnetrznej w domu masz te sama
    temp. Teraz jak przeniesc to w praktyce do Twojego domu gdzie rozne
    pomieszczenia maja rozne zapotrzebowania na cieplo? Wybierasz pomieszczenie
    najzimniejsze i bez glowicy albo jak kto woli z maksymalnie otwarta,
    ustawiasz temp. wylacznie dobierajac krzywa grzewcza. Jak znajdziesz
    wlasciwa to bedzie koniec regulacji krzywej. W reszcie pomieszczen
    przykrecasz glowice tyle ile trzeba i wiecej tego nie dotykasz. Tydzien to
    max na takie ustawienia.

    Pozdro.. TK

  • 42. Data: 2010-10-10 20:43:58
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 10.10.2010 20:57, janusz_kk1 pisze:

    > Masz już wybudowane czy dopiero budujesz?
    > bo masz to strasznie przekombinowane i kosztowne
    > a zysków z tego nie masz żadnych. Ścianę 3W
    > robi sie aby mieć łądną elewację i jak sie ma kasę
    > bo droga, ty ją zrobiłeś/zrobisz i całe zyski zmarnujesz
    > ocieplając ją dodatkowo styropianem, w takim
    > wypadku ten mur 10cm masz wyrzucony w błoto.
    > Jak już ci ktoś tak doradził to trza się było
    > dopytać do końca i dać tam sensowną izolację a
    > nie 5cm wełny.

    Stan zastany. Ojciec postawil sciany prawie 20 lat temu i taka wtedy
    byla "moda" w okolicy. Ja dostawiam mala dobudowke i robie elewacje,
    kladac pod nia syropian.

    Kolejny temat to czy mam wymieniac okna zalozone na poczatku lat 90tych.
    Sa to plastiki, z tego co mowi ojciec jak na owe czasy dobrej klasy
    cieplnej. Wolalbym je zostawic (kasa), ale jesli maja byc mocno
    nieekonomiczne...

    > Do tego rekuperator z GWC, no i ta nieszczesna
    > No i bardzo dobrze, zobaczysz nie będziesz
    > żałował, mam i sobie chwalę.

    Trzymam za slowo ;)

    > A kaloryferów i tak nie ominiesz bo np grzejnik
    > drabinka się w łazience przydaje.

    Planujemy elektryczny.

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 43. Data: 2010-10-10 21:01:47
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 10.10.2010 20:12, Adam Szendzielorz pisze:

    > Nie mozesz zrobic trzech, petle max 70-80mb. Totalne maksimum to juz
    > 100mb ale lepiej zrobic wiecej mniejszych obwodow. W duzym salonie
    > wyjda Ci 2-3-4 petle.

    Jeden z wykonawcow znaleziony w sieci dziwil sie bardzo, ze w domu 130m2
    chce miec 11 stref grzewczych. Z tego co piszecie - powinienem szukac
    innego wykonawcy i na ilosci stref nie oszczedzac.

    > Przydalby sie projekt, bo tak na oko to sobie mozesz tylko zrobic
    > kuku :) Najpierw przeliczenie OZC (zapotrzebowanie na cieplo budynku i
    > kazdego z pomieszczen osobno), a potem ew. projekt podlogowki na
    > podstawie tych danych LUB ostatecznie wedlug kisanowych tabelek dobrac
    > odpowiedni rozstaw w kazdym pomieszczeniu. Podlogowka sporo bledow
    > wybaczy, lepiej minimalnie zagescic (bedzie mozna grzac czynnikiem o
    > nizszej temp.).

    Tak, tak, projekt z obliczeniami bedzie robiony! Na razie pytam, zeby
    wiedziec czego moge chciec od projektanta. Jak dla mnie to im wiecej
    stref tym lepsza mozliwosc zarzadzania ogrzewaniem.

    > Przy podlogowce sterownik pokojowy ? Po co ? :) Przy podlogowce i przy
    > mocno akumulacyjnym domu sprawdza sie najlepiej sterowanie pogodowe,

    OK, przekonaliscie mnie :)
    To teraz pytanie czy musi to byc oddzielny sterownik czy nie da sie tego
    zaprogramowac w plc? Kociol bede miec na ekogroszek, wiec po mojemu to
    jeden obieg dla kotla, zeby pracowal na optymalnej mocy, sprzeglo
    hydrauliczne i obieg podlogowki z zaworem trojdroznym. Czyli sterownik
    pogodowy bedzie sterowac zaworem trojdroznym, a kociol bedzie miec swoj
    standardowy sterownik. Dobrze mysle?
    A CWU chyba lepiej zrobic na PLC niz kupowac bardziej skomplikowany
    sterownik pogodowy?
    Czy warto miec sterownik pogodowy z czujnikiem temperatury wewnetrznej?
    Tzn czy warto kupic mozliwie zaawansowany czy taki najtanszy spelni
    swoja funkcje?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 44. Data: 2010-10-10 21:22:16
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik RadekNet (www.rejsy-czartery.com) napisał:

    > Tak na dobra sprawe tylko w garazu chcialbym miec grzejnik (czasami w
    > zimie fajnie miec +15 a nie +3) oraz zastanawialem sie nad sypialnia,
    > ale zona krzyczy, ze podlogowka wszedzie, bo miejsca szkoda ;)

    Czyżbyś mieszkał teraz w bloku z wielkiej płyty...? :-DDD.
    Tam występuje 'syndrom szukania miejsca' za wszelką cenę :-)))

    Myślę, że jak nie budujesz domku 80 m2 po podłodze, a ciut większy, to
    się tym brakiem miejsca nie przejmuj.

    Ja zrobiłem podłogówkę w holu, wiatrołapie, salonie, kuchni i
    łazienkach. W łazienkach ponadto założyłem po drabince - dla komfortu
    suszenia ręczników od czasu do czasu :-)))

    > Podobno 100% podlogowka to mniejsze skomplikowanie instalacji grzewczej?
    > Czy to nie ma znaczenia przy kotle na ekogroszek?

    Ta komplikacja będzie dla Ciebie absolutnie nieodczuwalna - może będą
    ciut wyższe koszty wykonania takiej instalacji, bo dochodzi pompa,
    sterownik podłogówki, dodatkowe zawory mieszające i trochę rurek, a poza
    tym sam alu-pex.
    Jednak skoro rozważasz takie bajery jak yntelygientny dom, to chyba nie
    zamierzasz oszczędzać na samej instalacji...? :-DDD.

    Co do kotła na ekogroszek, to nie ma żadnego problemu, po prostu dobrze
    zrobiona instalacja radzi sobie i tyle.

    Jeżeli natomiast chodzi o to, czy dawać sto procent podłogówki... No tu
    się naczytałem i mądrzy ludzie zauważyli, że w pomieszczeniach, gdzie
    się przebywa przez wiele godzin jednak lepiej sprawdza się kalaffior...
    Do tego się zastosowałem, ale nie mówię, że tak jest na pewno, po prostu
    zrobiłem to z ostrożności :-). Zatem sypialnie, i pracownie powinny być
    wyposażone raczej w kalafiory, a nie w podłogówkę.

    Ale są ludzie, co mają sto proc podłogówki i sobie chwalą. Jednak choćby
    ze względu na te drabinki w łazienkach, czy garaż i tak trzeba, jak to
    nazwałeś, skomplikować instalację...

    pozdr
    robercik-us

  • 45. Data: 2010-10-10 21:31:03
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i8t9m1$n0o$1@inews.gazeta.pl...
    >>> 2 - Lazienka

    > Jeden z wykonawcow znaleziony w sieci dziwil sie bardzo, ze w domu 130m2
    > chce miec 11 stref grzewczych. Z tego co piszecie - powinienem szukac
    > innego wykonawcy i na ilosci stref nie oszczedzac.

    >>> 2 - Salon
    >>> 3 - Korytarz
    >>> 4 - Wiatrolap

> [...]
    > jeden obieg dla kotla, zeby pracowal na optymalnej mocy, sprzeglo
    > hydrauliczne i obieg podlogowki z zaworem trojdroznym.

    Dla jednego obiegu sprzeglo raczej nie potrzebne.

    >Czyli sterownik pogodowy bedzie sterowac zaworem trojdroznym, a kociol
    >bedzie miec swoj standardowy sterownik. Dobrze mysle?

    Wlasnie tak. Kociol powinienes utrzymywac mniej wiecej w temp. 60C zeby nie
    dopuszczac do kondensacji pary wodnej wewnatrz kotla co sprzyja jego
    korozji. Podlogowka sterowana bedzie obliczeniowa temp. w oparciu o
    nastawiona krzywa grzewcza.

    > A CWU chyba lepiej zrobic na PLC niz kupowac bardziej skomplikowany
    > sterownik pogodowy?

    Nie wiem jak wyobrazasz sobie sterowanie CWU, ale przy groszku wiekszego
    znaczenia to i tak miec nie bedzie. Wazne, zeby rur nie klasc bezposrednio
    na betonie a na ociepleniu. Ewentualne straty cyrkulacji beda ogrzewaly dom
    a to lepsze jak otrzewanie gruntu pod domem. Cyrkulacje mozesz zorganizowac
    na czujkach PIR koniecznych i dla PLC, wiec tu znaczacych roznic nie bedzie.
    Suma sumarum inteligencja domu ograniczy sie do sterowania oswietleniem i
    cos tam przy wyjsciu z domu.

    > Czy warto miec sterownik pogodowy z czujnikiem temperatury wewnetrznej?
    > Tzn czy warto kupic mozliwie zaawansowany czy taki najtanszy spelni swoja
    > funkcje?

    Parametr wplywu temp. wewnetrznej niejako przsuwa krzywa grzewcza w dol i w
    gore. Nachylenie jej sie nie zmienia, ale uwzglednienie temp. wewnetrznej
    powoduje zmiane temp. zasilania. Im cieplej w domu tym temp. zasilania beda
    nizsze, ale nachylenie krzywej sie nie zmieni. To jest parametr jakby
    dopelniajacy calosc tj. ustawienie krzywej nie musi byc az tak bardzo
    precyzyjne. Czy warto placic wiecej? Zalezy ile. :-) Teoretycznie wystarczy
    wlasciwe dobranie krzywej by wszystko dobrze dzialalo. Jak bedziesz mial
    dodatkowo kominek w poblizu sterownika to wplyw temp. wewnwtrznej bedzie
    tylko zaburzal obraz calego domu, bo w pomieszczeniach oddalonych od kominka
    bedzie znacznie chlodniej z powodu niedogrzania przez kociol a wlasciwie
    przesunieta krzywa w dol.

    Pozdro.. TK

  • 46. Data: 2010-10-10 22:02:21
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote in message

> [...]
    > masz te sama temp. Teraz jak przeniesc to w praktyce do Twojego domu gdzie

    No właśnie ja zaobserwowałem zjawisko inne. Krzywa grzewcza wcale nie jest
    liniowa.
    Jak się robi bardzo zimno na zewnątrz to zaczyna za mocno grzać. Idę obniżyć
    krzywą. Za kilka dni jak mróz jest mniejszy to przestaje grzać w ogóle i
    musze zejśc poprawic krzywą.
    ta krzywa powinna byc wielopunktowa żeby dało sie ustawić "wzmocnienie" dla
    różnych przedziałów temperatury zewnętrznej.

  • 47. Data: 2010-10-11 06:55:32
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Paź, 20:48, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Ja mam cyrkulacje podciagnieta pod sama baterie, przeplyw moge regulowac
    > zaworami na kazdej "nitce". Odkrecam zawor i wode mam po sekundzie.

    Ja tez mam cyrkulacje pociagniete pod baterie. Ale poniewaz mam wode w
    systemie rozdzielaczowym, to i cyrkulacja jest w systemie
    rozdzielaczowym - w zwiazku z czym mam ~5 niezaleznych obwodow
    cyrkulacyjnych pociagnietych pod same baterie, ktore moge sobie
    indywidualnie wlaczac / wylaczac (np. wylaczyc cyrkulacje w calej
    piwnicy :) Zwieksza to niestety dlugosc / pojemnosc cieplna calego
    ukladu cyrkulacyjnego i jeszcze bardziej wydluza czas zanim pompa
    "dopompuje" cieplo pod baterie ale dziala to b. dobrze!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 48. Data: 2010-10-11 07:01:24
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Paź, 20:50, "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"
    <r...@p...com.pl> wrote:

    > Tak na dobra sprawe tylko w garazu chcialbym miec grzejnik (czasami w
    > zimie fajnie miec +15 a nie +3) oraz zastanawialem sie nad sypialnia,

    A co za problem zrobic podlogowke w tym garazu ? Krotsza petla, mniej
    rurki. Jeden punkt w rozdzielaczu wiecej. Moze 200-300 pln drozej
    wyjdzie. Tyle kosztuje normalny grzejnik, a zeby go podlaczyc tez
    musialbys miec dodatkowy punkt w rozdzielaczu i pociagnac tam
    instalacje ;) Wiec tak naprawde roznica w cenie miedzy tym
    grzejnikiem, a podlogowka to roznica miedzy PEXem jaki polozysz w
    garazu do tej podlogowki, a cena grzejnika. IMHO PEX bedzie tanszy.

    Ja mam absolutnie 100% podlogowki. W garazach (obu - w piwnicy mam
    drugi), korytarzach, wszystkich piwnicach, na poddaszu. W sumie ponad
    350m2 podlogowki :-)

    > ale zona krzyczy, ze podlogowka wszedzie, bo miejsca szkoda ;)

    I dobrze krzyczy. Kaloryfery to tylko miejsce zajmuja, brzydko
    wygladaja (chyba ze kupisz designerskie takie po 2-3k za sztuke;)) i
    sie kurza.

    > Podobno 100% podlogowka to mniejsze skomplikowanie instalacji grzewczej?

    Tak. Zdecydowanie. Szczegolnie pod wzgledem pozniejszej regulacji
    tego. Bo zrobic to nie problem. Ale wyregulowac tak, zeby jednym
    sterownikiem (np. pogodowym) grzac i w pomieszczeniach z grzejnikami
    nie miec zimniej to juz trudno :) Trzeba stosowac dodatkowe czujki w
    tych pokojach. Niepotrzebna komplikacja!!

    > Czy to nie ma znaczenia przy kotle na ekogroszek?

    Zrodlo ciepla nie ma znaczenia.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 49. Data: 2010-10-11 07:05:44
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Paź, 21:58, "kiki" <k...@k...net> wrote:
    > Podłogówka jest fajna le nie wszędzie. Czasem od niej tach bucha
    > podczerwień, że aż nieprzyjemnie.
    > Ja bym sie zastanowił nad podłogówką wszędzie byle nie w pokojach.
    > Lub nawet zrobić niedowatowaną podłogówkę żeby tylko ciut podnosiła
    > temperaturę do chodzenia na boso ale też kaloryfer.
    > Uwierz mi, mam już kilkuletnie spostrzeżenia :-)

    Łe, ja coprawda tylko jeden sezon ale w 100% podlogowce i mam zupelnie
    inne spostrzezenia. Bucha "podczerwien" jak masz za duza temperature
    podlog - ja mam obliczenia na max 30stC, podloga ma wtedy zapewne w
    okolicy 25-26, a w pokojach 21. Nie ma zadnego uczucia buchania
    ciepla :) A "neutralna" (bo nie mozna powiedziec, ze ciepla) podloga w
    zime to jest to!! Szczegolnie polecam w lazience i w "brodziku" (ja
    mam odplyw liniowy i "brodzik" z kafelek - tzn. poprostu podloga jest
    brodzikiem) - najlepsze, co moglem zrobic :) A niektorzy "brodzik"
    omijaja przy ukladaniu podlogowki :( Nie wiem po co :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 50. Data: 2010-10-11 07:06:48
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Paź, 21:59, "kiki" <k...@k...net> wrote:
    > "Maniek4" <r...@l...pl> wrote in message

    > Moja pompa 8 minut potrzebuje żeby na koniec instalacji wtłoczyć na piętro
    > :-(

    Aaaa yyy no musze sie przyznac, ze na pietrze jeszcze CWU nie uzywam i
    nie wiem jak tam z cyrkulacja bedzie. Ale nie wiem na jakim poziomie
    masz swoja pompe, bo ja w piwnicy, wiec na parter tez ma "pietro
    wyzej" :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.