  • 141. Data: 2023-03-27 07:05:43
    Temat: Re: Instalacja P.C.
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 26-03-2023 o 22:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Cavallino C...@k...pl ...

    > Gaz kosztuje obecnie 24gr za kwh.

    Pisałem "w taryfie", a nie w zamrożeniu.
    Zobacz sobie do cennika - koszt to coś koło 80 groszy.
    I tyle zabulimy od nowego roku, jak nic się nie wydarzy....

    > A prad powyzej 2MWh kosztuje 1,30.

    W taryfie koło 1,50.

    I o takich właśnie wartościach pisałem, a nie o tych które są po
    zamrożeniach.

    Zamrożony na 2023 prąd opłaca się mniej od zamrożonego gazu, ale to inny
    temat.

  • 142. Data: 2023-03-27 07:07:46
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 27-03-2023 o 00:59, Budzik pisze:

    > Co do pogrzewania wody - ile cie to kosztowało i jak to technicznie
    > wyglada?
    > Obecnie mam zasobnik podłączony do kotła gazowego ale ze mam spory
    > nadmiar pradu z paneli to mysle zeby zaczac grzac wode własnie
    > grzałkami

    Mnie bojler elektryczny kosztował ponad 1000 zł rocznie - taki zwrot
    dostałem po jego wyłączeniu, a zawsze miałem niedopłaty....

  • 143. Data: 2023-03-27 10:26:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-27 o 00:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Niby mowia ze klima jest najwydajniejszym zrodłem bo nie ma strat
    > wymiany miedzy pc a woda ale moze rzeczywiście coś jest na rzeczy.
    Zawsze są straty, obojętne co czynnik (freon) grzeje, wodę czy powietrze,
    różnice są w wielkości wymiennika.

    > Ale tak jak napisałem - za duzo zmiennych zeby to oszacowac.
    No ja mam trochę prościej bo zbiornik taki sam 140L.

    > Co do pogrzewania wody - ile cie to kosztowało i jak to technicznie
    > wyglada?
    Koszty niewielkie, do istniejącego zbiornika 140L CWU kupiłem grzałkę 3F
    4.2kW
    taką
    https://allegro.pl/oferta/grzalka-do-bojlera-eliko-g
    rb-3x1400w-u-6-4-polska-12653584061

    zrobiłem skrzynkę rozdzielczą czyli bezpieczniki, stycznik, kontrolka,
    wyłącznik, do tego dojdzie sterownik, na razie ręcznie steruję. Dlatego
    że nie grzeję cały dzień bo nie ma takiej potrzeby wię zwykły termostat
    to za mało, a na dodatek jeszcze chcę wykorzystać PV i grzać z nich
    dlatego chcę jeszcze mieć w sterowniku śledzenie energii z paneli.

    > Obecnie mam zasobnik podłączony do kotła gazowego ale ze mam spory
    > nadmiar pradu z paneli to mysle zeby zaczac grzac wode własnieDokładnie tak samo
    mam.

    > grzałkami albo kupić pompe ciepła do podgrzewania wody.
    Nie opłaca się, temp wody musi być dość wysoka co obniża COP a jednocześnie
    bardzo mała pojemność cieplna układu powoduje taktowanie PC, też miałem taki
    plan ale zrezygnowałem z niego, z PC będę tylko grzał dom.
    > Tyle ze przy PC to jednak spory wydatek a gazu na grzanie wody zuzywam
    > ponizej 100zł miesiecznie. Wychodzi ze cała operacja bedzie sie spłacać
    > minimum 4 lata.
    Mi średnio wychodziło 1m3 dziennie, czyli tez około 100zł/miesiąc.
    w lecie oczywicie więcej bo wtedy 1m3 gazu kosztuje więcej.

    > Chetnie bym zobaczył jak to działa u ciebie,
    Nie ma problemu, zapraszam do Bielska :)

    --
    Janusz

  • 144. Data: 2023-03-27 10:34:48
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 27-03-2023 o 10:26, Janusz pisze:

    > Mi średnio wychodziło 1m3 dziennie, czyli tez około 100zł/miesiąc.
    > w lecie oczywicie więcej bo wtedy 1m3 gazu kosztuje więcej.

    Dlaczego?

  • 145. Data: 2023-03-27 11:03:49
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 24 Mar 2023 17:34:32 +0100, Mateusz Bogusz

    > Rozwodzisz się nad tym jakby to jakiś zapis z ustawy był. A takie
    > zalecenia (lub wymogi) to co najwyżej dla gwarancji się pojawiają. Tak
    > samo jak mogą być "wymogi" wymiany anody co roku (obojętne czy się ona
    > zużywa czy nie), robienia przeglądów serwisowych (czy potrzebne czy nie)
    > i cała masa innych. PC nie istnieją od kilku lat, a kilkudziesięciu. A
    > moda na separatory magnetyczne jest od 2-3 lat dopiero.

    Ta "moda" jest od 3 lat właśnie dlatego, że teraz pełną parą
    ruszyły modernizacje. Do nowych instalacji, do których były
    głównie PC wcześniej, montowanie separatora nie ma większego
    sensu.

    > Dobrze mieć choćby siateczkowy filtr na powrocie, a niewątpliwie
    > separator będzie jeszcze skuteczniejszy jeżeli instalacja dotyczy
    > remontu w instalacji już istniejącej - niezależnie czy podłączamy PC,
    > kocioł gazowy czy jakikolwiek inny wymiennik.

    No więc właśnie, a my tutaj o czym piszemy jak nie o modernizacji?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 148. Data: 2023-03-27 20:59:56
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Cavallino C...@k...pl ...

    > Pisałem "w taryfie", a nie w zamrożeniu.
    > Zobacz sobie do cennika - koszt to coś koło 80 groszy.
    > I tyle zabulimy od nowego roku, jak nic się nie wydarzy....

    No własnie sie zastanawiałem co miałes na mysli.
    Tez mam obawy ze niedułgo gaz znów mocno podrozeje, dlatego w zeszłym
    roku przeszedłem na grzanie pradem.

    ok

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Mężczyzna musi trzy rzeczy w życiu zrobić...

  • 146. Data: 2023-03-27 20:59:56
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Koszty niewielkie, do istniejącego zbiornika 140L CWU kupiłem
> [...]

    Ja mam zbiornik acv chyba 120litrów.
    Tego typu grzałki sa uniwersalne i beda pasowały do kazdego zasobnika?
    Bo jezeli tak to byłby to niewielki koszt nawet jakby do tego dorobic
    logike sterujaca.

    Ta konkretna widze ze by u mnie nie pasowała bo pisza ze do zbiorników
    minimum 300litrów i ze nie stosować do stali nierdzewnej a wydaje mi
    sie ze moj zasobnik jest własnie z nierdzewki.

    Dzieki za trop, moze zapytam bezposrednio w acv.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Każdy samochód będzie ci mógł służyć do końca życia

  • 147. Data: 2023-03-27 20:59:56
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Cavallino C...@k...pl ...

    > Mnie bojler elektryczny kosztował ponad 1000 zł rocznie - taki zwrot
    > dostałem po jego wyłączeniu, a zawsze miałem niedopłaty....

    Teraz gaz tez mnie kosztuje w tych granicach.
    A prądu mysle ze bede miał taka nadprodukcje ze pokryje z nawiazką.

    Ale pytajac o koszt, miałem na mysli koszt instalacji.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Krowa w sklepie: 'Poproszę mączkę kostną. 20 kilo, jak szaleć, to szaleć!'

  • 149. Data: 2023-03-27 22:57:26
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-27 o 10:34, Cavallino pisze:

    > Dlaczego?
    Co dlaczego, masz gaz? to przelicz sobie rachunek za zimę podziel kwotę
    przez m3 i zobacz ile cię kosztuje m3 i zrób to samo z letnim rachunkiem.
    Mnie w ostatnim wyszło 3.12zł/m3 a ostatni letni z 07/2022 wyszło 3,49.

    --
    Janusz

  • 150. Data: 2023-03-27 23:11:28
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-27 o 20:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    rb-3x1400w-u-6-

    > Ja mam zbiornik acv chyba 120litrów.
    > Tego typu grzałki sa uniwersalne i beda pasowały do kazdego zasobnika?
    Sa różne średnice, trzeba zmierzyć, ja się tak naciałem na anodzie
    magnezowej, kupiłem na oko 1" bo tak mi się wydawało że taką mam, a
    okazało się że mam mniejszą :( i niestety nie sprawdziłem zaraz potem
    zapomniałem i 14 dni na zwrot mi przeleciało.

    > Bo jezeli tak to byłby to niewielki koszt nawet jakby do tego dorobic
    > logike sterujaca.
    Dokładnie, najdroższa była grzałka, stycznik kosztował 30zł, 4 metry
    kabla 5*2,5mm2 36, bezpieczniki B10 21zł, lamka 7, skrzynka 1x12 40, do
    tego konektorki włącznik.

    > Ta konkretna widze ze by u mnie nie pasowała bo pisza ze do zbiorników
    > minimum 300litrów
    Wg mnie bzdura, ja mam w 140L nic się nie dzieje bo i co ma się dziać.

    i ze nie stosować do stali nierdzewnej a wydaje mi
    > sie ze moj zasobnik jest własnie z nierdzewki.
    No to masz, specjalnie wyszukałem
    https://allegro.pl/oferta/grzalka-nierdzewna-do-wody
    -4-5kw-6-4-340mm-13125044490

    --