  • 11. Data: 2009-12-09 19:31:56
    Temat: Re: Klej UHU plus 300 kg epoxy - Re: mocny klej do drewna
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 9 Gru, 20:13, Mamut <c...@g...com> wrote:
    > otóż wikol nie trzymał, po 24h schnięcia listewka odlamywała sie po
    > leciutkim nacisnieciu palcem. a naprawde mocno to bylo spiete
    > zaciskami i super dopasowane.

    Albo to była jakaś kiepska podróba wikolu albo coś jednak źle
    zrobiłeś, bo to nieprawdopodobne.
    Dobry klej typu wikol dobrze przygotowane drewno z drewnem klei tak,
    że spoina jest bardziej wytrzymała od samego klejonego drewna, pisałem
    wcześniej o robionych przeze mnie próbach: dwa sklejone ze sobą
    sosnowe klocki (przed klejeniem po prostu przeszlifowane, na czas
    schnięcia kleju ściśnięte ściskiem stolarskim) rozłamałem dopiero w
    imadle żabką do rur i pękła nie spoina, a rozwarstwiło się drewno
    obok.

    > Skleilem to ostatecznie klejem o nazwie
    > technicoll.
    > taki jak tuhttp://www.allegro.pl/item839932226_klej_kontaktow
    y_20ml_technicoll.html

    To wariacja n/t butaprenu. Zupełnie wystarczający do takiego zadania,
    ale uważam, że sklejenie tego wikolem (dobrym, dobrze) byłoby
    solidniejsze.

    J.

  • 12. Data: 2009-12-09 19:43:29
    Od: Mamut <c...@g...com>

    > To wariacja n/t butaprenu. Zupełnie wystarczający do takiego zadania,
    > ale uważam, że sklejenie tego wikolem (dobrym, dobrze) byłoby
    > solidniejsze.

    nie wiem jakiej jakosci to Wikol był, po prostu świeżo kupiona tuba z
    napisem: "Wikol -klej do drewna" :)
    Ale to nie pierwszy raz kiedy mnie zawiódl dlatego powstał ten wątek.
    Dobrze ze nie kleilem wszystkich listewek tylko jedną na próbe. Mniej
    czyszczenia miałem.

  • 13. Data: 2009-12-09 20:49:08
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 9 Gru, 20:43, Mamut <c...@g...com> wrote:

    > nie wiem jakiej jakosci to Wikol był, po prostu świeżo kupiona tuba z
    > napisem: "Wikol -klej do drewna" :)

    Wikol niestety nie jest zastrzeżoną nazwą handlową, dlatego produkuje
    taki klej mnóstwo producentów, każdy na swój sposób, jedni tak, żeby
    było dobrze, inni tak żeby było tanio. I może naciąłeś się po prostu?

    Radziłem wcześniej kupić Wikol w sklepie za rogiem i w sumie moje
    niedopowiedzenie, bo mogłem uściślić, żeby ten wikol kupić jakiś
    "markowy" (w sensie, że znanego producenta).
    Naprawdę świetny Wikol kupiłem kiedyś w Castoramie jako "Klej do
    paneli drewnianych", z nim właśnie robiłem te próby, o których
    wspominałem. On się nawet nie nazywał wikol tylko jakoś z niemiecka,
    ale wyglądał jak wikol, pachniał jak wikol i zasychał do postaci
    takiej samej jak wikol, więc dla mnie to był wikol :)

    J.

  • 14. Data: 2009-12-09 23:15:55
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    Mamut wrote:
    > otóż wikol nie trzymał, po 24h schnięcia listewka odlamywała sie po
    > leciutkim nacisnieciu palcem. a naprawde mocno to bylo spiete
    Wiec albo te elementy sa lakierowane/woskowane albo ten Wikol do kitu ;)
    Pewny ktory polecam (i niestety drozszy niz 3 zl ;)) to Pattex "klej do
    drewna" f-my Henkel.
    Jest takze wersja wodoodporna.

    Artur Lew
    arturdotlewatgmaildotcom

  • 15. Data: 2009-12-11 12:51:58
    Od: Jakub Tarczewski <a...@g...pl>

    > Tak jak powiedzial Jarek - zywica prawie wogole nie nadaje sie do drewna
    > (m in mala nasiakliwosc, zbyt sztywna).

    powiedz to szkutnikom...
    Akurat epoksyd prawie zawsze idealnie współpracuje z drewnem, pod
    warunkiem, że nie jest zatłuszczone; istnieje nawet bardzo interesujący
    system budowy jachtów z drewna nasycanego i klejonego epoksydem (WEST).
    Z doświadczeń szkutniczych właśnie (a są to wymagające zastosowania...)
    wynika, że spoina epoksydowa drewno-drewno jest najmocniejsza, ledwo
    dorównują jej najlepsze kleje poliuretanowe, następny w kolejności jest
    klej kostny (ale nie jest wodoodporny...) i żywice mocznikowe, a dopiero
    potem emulsje w rodzaju Wikolu.

  • 16. Data: 2009-12-11 21:25:31
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    Jakub Tarczewski wrote:
    > powiedz to szkutnikom...
    Fakt, ale i ja niedokladnie sie wyrazilem.
    Zywice w postaci dwuskladnikowego "cusia" ktore dostaniesz w sklepie
    charakteryzuje sie zbut duza lepkoscia i totalnym brakiem elastycznosci
    i po prostu odpadnie.
    Sprawdzalem na drewnie i grubej nierdzewce (chcialem przykleic zawias).
    Sprawdzalem wersje i z dodatkowymi wypelniaczami i bez nich.

    > Akurat epoksyd prawie zawsze idealnie współpracuje z drewnem, pod
    Mowisz o wersji ktora sie leje jak woda i kupujesz ja w puszkach ;)
    Wtedy drewno po prostu tym przesiaka i tworzy sie laminat.

    > wynika, że spoina epoksydowa drewno-drewno jest najmocniejsza, ledwo
    > dorównują jej najlepsze kleje poliuretanowe, następny w kolejności jest
    Hmm, a tutaj chetnie bym zobaczyl jakies opracowania.
    W praktyce badzmy szczerzy - zakup czy zywicy czy ultra
    specjalistycznego (i toksycznego) kleju nie ma sensu do malej listewki.
    Do takich zastosowan wlasnie jest klej typu Wikol.

    > klej kostny (ale nie jest wodoodporny...) i żywice mocznikowe, a dopiero
    Przy dobrym sklejeniu wikolem na pewno zlamanie nie nastapi w spoinie
    kleju tylko w drewnie.