    Subject: Re: Mała studnia, fotowoltaika, wiatr
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: A S <a...@e...pl>
    Date: Thu, 25 Mar 2021 07:37:05 +0100

    W dniu 2021-03-24 o 21:16, LordBluzg(R) pisze:

    > Zależy jak było zaczynane, bo o tym trzeba pomyśleć w sumie przed kopaniem, potem
    są raczej problemy. Rozwiązań też jest kilka ale zależy czy rura była składana czy
    skręcana, z jakiego materiału...Jak nie ma trójnoga to jest drabina itd...albo w
    ogóle założyć na początku, że osłonowa zostaje (jak u mnie).

    Mam bardzo drobne błoto, jako oslone stosowalem (byly 2 podejscia) rure 160mm celując
    w ostateczne fi=110mm. Odcinki 2-metrowe łączyłem na kanalizacyjny wsuw i dawałem od
    zewnątrz kilka wkrętów, takich krótkich pchełek. W dół idzie jak po maśle, ale ani
    razu nie udało mi się wyciągnąć osłony mimo różnych tańców z maszynami prostymi. Np
    na całą noc nastawiłem dzwignię z potężnego pnia (ciąg z pół tony) aby mi wycmoknęło
    rurę z błota, a ta ani drgnęła.

    Teraz patrzę na te Twoje skręcane rury i myślę o trzecim podejsciu :) Jest też
    technika "anteny teleskopowej", czyli dolna osłona wstawiana w grubszą i na koniec
    wyciąganie nie jednej długiej rury a dwóch krotszych

    Pozostawienie osłony skutkuje zaciąganiem wody tylko przez denko. Mam dwa takie
    otwory i to jest nie do przyjęcia ze względu na wydajność. Wystarcza dla ręcznej
    abisynki i mam taką, nawet działa ale trzeba pilnować, aby nie ciągnąć za dużo, bo
    się zapowietrza.

    Mysle sobie że błędem mogło być obfite lanie wody w błoto. Błoto to wybierałem pompą
    membranową "ruską", studnia szła w dół jak cholera, (pamietam jak obróciłem się na
    pięcie, z otworu wystawało 2m rury do wprowadzenia, obracam sie spowrotem a rury nie
    ma!!! W absolutnej ciszy wlazła w błoto ledwie ją złapałem) ale mogło to spowodwać
    obsunięcie zewnętrznego gruntu i zakleszczenie plastikowych rur.

    W tym temacie dziekuje z góry za każdą informację.

    > Ta "moja" konstrukcja ma w założeniu 100W max ale przy sporym wietrze.

    Rozumiem, jednak szukam może nie większej ale regularnej mocy i nie mam wiatru.
    Dlaczego nie wiatr? Zbudowałem całkiem duży wiatrak VAWT i po roku go rozebrałem bo
    słabo pompował (pompka tłokowa). Podobał mi się, cichy, nieczuły na kierunek, ale
    wymaga skali. Zbudowałem też HAWT, pracuje do dziś, ale zaczynam drania się bać.
    Przynajmniej raz w roku trzeba wleźć na górę, coś tam dokręcić i naoliwić. A w końcu
    i tak przyjdzie huragan który go zniszczy. Jestem bardzo dumny z rozwiązania łopat,
    które przetrzymały niejedną wichurę przewracającą drzewa. Ze względu na wichury
    zrezygnowałem ze słabych wiaterków usuwając ogon i mocując go na wiatr dominujący.
    Ale i tak to się źle skonczy. Byłem na Malcie, lubią tam wiatraki, ale każdy miał
    jakieś obrażenia i właściwie żaden nie był pod parą. Pomniki epoki przedsolarnej.

    Panel foto powitałem na działce jak zbawienie. Montaż paralaktyczny (niestety ręcznie
    przestawiany ale pracuję nad tym), duży aku i naprostszy sterownik. Ułamek kosztu
    wiatraków, serwisowanie miód bez groźby połamania rąk czy spadnięcia na łeb. Stosuje
    pompki szeregowe o mocy łącznej ok 60W i w słoneczny dzień mam siurka na okrągło
    przez dobę czyli kilka m^3. Mysle o hodowli ryb.

    dzieki i pozdr serd
    --
    A S