  • 41. Data: 2021-04-06 09:48:17
    Temat: Re: Mała studnia, fotowoltaika, wiatr
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.04.2021 o 09:40, collie pisze:

    > I własny łańc ma. No, w rzeczy samej - pełnia szczęścia.

    Gdzie tam widzisz łańcuch?

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 42. Data: 2021-04-06 10:07:37
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > I własny łańc ma. No, w rzeczy samej - pełnia szczęścia.

    To jest haczyk do drzwi :D
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/d2cc9b73b3b002c2

    Haczyk jest po to, że jeśli pies miałby być zamknięty (bo są różne
    sytuacje a wiązać go nie chcę) to mogę go zamknąć w tej budzie na
    chwilę. Buda ma okna więc może sobie patrzeć.
    Tu masz jeszcze fotkę z basztą (jak składałem budę) ale basztę usunałem,
    bo pies lubi sobie wskoczyć na dach :)
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/0632624d7c70b58b

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 43. Data: 2021-04-06 11:18:50
    Od: collie <p...@b...pl>

    W wtorek, 6.04.2021 o 09:48, LordBluzg(R) napisał:

    > Gdzie tam widzisz łańcuch?

    A ten drut nad budą w poprzek gumna to do czego? Do suszenia prania?
    Gdzieś mi tu mignął wpis wynalazcy łańca zaczepionego do rozciągniętego
    nad gumnem drutu. To nie Ty o tym wynalazku dla psa pisałeś? Bo nie chce
    mi się szukać (lecz jak będzie mi się chciało, to znajdę). Ale jeśli nie
    Ty, to zwracam honor.

  • 44. Data: 2021-04-06 11:44:16
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.04.2021 o 11:18, collie pisze:

    > A ten drut nad budą w poprzek gumna to do czego? Do suszenia prania?

    To jest antena teleskopowa od radia :D

> [...]
    > nad gumnem drutu. To nie Ty o tym wynalazku dla psa pisałeś? Bo nie chce
    > mi się szukać (lecz jak będzie mi się chciało, to znajdę). Ale jeśli nie

    Nie, nie ja :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 45. Data: 2021-04-06 13:26:12
    Od: collie <p...@b...pl>

    W wtorek, 6.04.2021 o 11:44, LordBluzg(R) napisał:

    > To jest antena teleskopowa od radia :D

    No fakt, dopiero po powiększeniu zdjęcia nie ma wątpliwości:
    https://zapodaj.net/4c4cc0ccc24c0.jpg.html

    Pardon.
    https://zapodaj.net/03c9684d2676e.jpg.html

  • 46. Data: 2021-04-06 18:36:52
    Od: Kubuś Puchatek <k...@k...org>

    W dniu 06.04.2021 o 00:58 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

    > https://www.fotosik.pl/zdjecie/f1d7ca48a455f533 Ma własny panel solarny
    > i słucha radia, ładowanego z panelu :) w tle zdemontowany kojec jako
    > część ogrodzenia działki (rok 2020).

    Masz grzecznego psa, bo ten płot dla niego to tylko taka sugestia, aby nie
    wychodził. Bo na pewno nie przeszkoda.

    Kamil

  • 47. Data: 2021-04-06 19:24:33
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.04.2021 o 18:36, Kubuś Puchatek pisze:

    > Masz grzecznego psa, bo ten płot dla niego to tylko taka sugestia, aby
    > nie wychodził. Bo na pewno nie przeszkoda.

    Płot ma wysokość wysokość 1m20cm a pies waży 16,8kg i nie skacze wyżej
    niż 70cm :) Nie przeskoczy nawet z rozbiegu. Przetestowane. Inna sprawa,
    że pies jest grzeczny i nie jest agresywny.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 48. Data: 2021-04-12 22:58:21
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 25.03.2021 o 10:41, LordBluzg(R) pisze:
    [...]
> [...]
    > down ale ponieważ to dość długi opis to sobie podaruję. Podpowiem tylko,
    > że chcąc mieć już zysk z 20 obr/min to im większy wiatr tym większy opór
    > fizyczny prądnicy a im większy opór, to nie wrastają specjalnie obroty a
    > co za tym idzie to częstotliwość prądu. Sam amperaż jest już OK ale przy
    > niskim napięciu 5A powoduje spore straty i zaczynają się paradoksy.
    > Efektem końcowym ma być wyważenie elektroniczne, które zapewni
    > elastyczne rozwijanie obrotów, żeby korzystać lepiej z wiatraka ale
    > wiąże się to również z przeróbką (przewijaniem) wirnika.

    Przewijanie wirnika okazało się jednak następnym paradoxem :)
    Im więcej zwoi, tym większe napięcie ale moc w sumie mniejsza.

    To wynikowe/doświadczalne odczucie. Jak ktoś będzie chciał, to rozwinę.

    Wróciłem do opcji sinika BLDC z przekładnią satelitarną (większa
    częstotliwość obrotów wirnika )i drutem 1mm2 ale...zastosowałem znacznie
    lepszą i sprawniejszą przetwornicę stepUP.

    Wynik taki, że do 5A (70W) ładowania działa przetwornica, która już od
    napięcia 2,8V na wiatraku potrafi ładować, co przekłada się na wiatr o
    sile 1m/s (czyli praktycznie nie wieje ale wiatrak ma minimalne obroty i
    w sumie małą siłę, bo 1m/s to siła raczej nie jest) i ładuje na poziomie
    5W. Powyżej napięcia samej prądnicy pod obciążeniem, czyli ok 10,5V-11V
    następuje przełączenie bezpośrednie, ponieważ przetwornica wytrzymuje 5A
    max (jedną 4A już spaliłem) a inne/mocniejsze nie działają przy 2,8V.

    Chodzi głównie o to, że spory wiatr potrafi rozkręcić ten wiatrak do
    stanu, że siła odśrodkowa zaczyna wyginać rury PCV w beczkę więc większa
    prędkość obrotowa niż 200rpm musi być tłumiona, wobec czego połączenie
    bezpośrednie przy tych obrotach daje obciążenie na poziomie 10A/14V
    (140W) co jest siłą hamującą dla wiatraka obecnie mierzone do 15m/s.
    Jeśli będą jakieś huragany, muszę pomyśleć nad prawie-zwarciem co da
    obciążenie ok 250W (maksymalna wydolność tej prądnicy). Mam nadzieję że
    się wiatrak nie rozleci (rama daje mu fizyczny opór jakbyco :) No nic,
    cała zabawa jeszcze przede mną ale efekt doładowania akumulatorów w dni
    bezsłoneczne ale wiejące już uzyskałem :) Zastosowałem miernik mocy i
    mierzę watogodziny. W ciągu 2 dni uzyskałem 120Wh przy wietrze 5m/s i
    bez słońca.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 49. Data: 2021-04-14 16:03:06
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-04-12 o 22:58, LordBluzg(R) pisze:

    > Chodzi głównie o to, że spory wiatr potrafi rozkręcić ten wiatrak do stanu, że siła
    odśrodkowa zaczyna wyginać rury PCV w beczkę więc większa prędkość obrotowa niż
    200rpm musi być tłumiona...

    Sorry ale ten Twój wiatrak jak i każdy inny amatorski musi sie rozlecieć przy
    pierwszym huraganie i oby komuś nie dał w łeb żelazem. A osiągi słabe w porównaniu z
    solarem za 100 zl. Serwisowalność nie do porównania. Wlasnie wylicytowalem 170W za
    170 zl wraz z transportem. Przy całkowitym zachmurzeniu komórke naładuje, a ile
    jeszcze wody naciągnie.

    Czy w Twoich kłopotach z porywami nie pomogłoby koło zamachowe z betonu? (Zdaje sie
    ze dawalem link). Pokladam duże nadzieje w tym wynalazku, co prawda nieco inne
    zastosowanie - woda

    pozdr serd
    --
    A S

  • 50. Data: 2021-04-14 20:25:56
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.04.2021 o 16:03, A S pisze:

    > Sorry ale ten Twój wiatrak jak i każdy inny amatorski musi sie rozlecieć
    > przy pierwszym huraganie i oby komuś nie dał w łeb żelazem.

    Spokojnie, nie rozleci się :) Zabezpieczenie już dostał więc czekam na
    huragan.
    > A osiągi
    > słabe w porównaniu z solarem za 100 zl.

    To zależy. Solar w nocy nie działa.

    > Serwisowalność nie do
    > porównania.

    Tam nie ma co serwisować. Jeśli klęknie łożysko to koło wymieniam w 20
    minut (komplet z położeniem i podniesieniem). Wymiana łożyska to też
    pikuś bo pasowane są na zero i schodzą palcami. Właśnie to zakładał
    projekt, żeby dostęp do czegokolwiek był maksymalnie prosty.

    Gdybym kombinował z własnym ułożyskowaniem, wykonywaniem własnej cewki z
    magnesami to oglądając różne projekty, nie jest to proste serwisowanie.

    > Wlasnie wylicytowalem 170W za 170 zl wraz z transportem.
    > Przy całkowitym zachmurzeniu komórke naładuje, a ile jeszcze wody
    > naciągnie.

    Właśnie mierzyłem 100W solar w pochmurny dzień. 0,5A i nic więcej. Tyle
    mam z wiatraka przy 1m/s. W pochmurne dni wieje więcej często więc solar
    odpada tym bardziej że to przetestowałem przez poprzednie 1,5 roku. Zimą
    to już w ogóle porażka bo 5 godzin nawet maksymalnego słońca nie jest
    wstanie naładować akumulatora, z którego czerpane jest przez pozostały
    czas czyli 19 godzin. Pytasz po co mi kamery zimą i alarm. No jest
    potrzebny i tyle :) Obecnie dołożenie wiatraka zaspokoiło całkowicie
    moje potrzeby i wypełniło lukę w dostawie prądu. Na dodatek, gdybym
    zastosował więcej solarów to jest szansa że ktoś je ukradnie zwyczajnie :)

    Latem sobie tam nocuję więc używam równolegle pełnego oświetlenia altany
    a w planie jest pompka i filtr do oczka, co oczywiście znów obciąża
    zasilanie nocą, kiedy słońca nie ma ale wieje :)

    > Czy w Twoich kłopotach z porywami nie pomogłoby koło zamachowe z betonu?

    Nie. Poszedłem w zupełnie inną stronę. Chodzi o lekkość konstrukcji,
    która właśnie wykorzystuje mikropodmuchy. Koło zamachowe całkowicie
    odpada z uwagi na dużą bezwładność i mikropodmuch go nie ruszy. Obecnie
    mikropodmuch rozkręca ten wiatrak i daje prąd większy. Jak wspomniałem,
    cały (sam) wiatrak waży ok 20kg więc wyhamowanie go przy huraganie nie
    jest wielkim problemem.
    Wystarczyło obciążyć go żarówkami 200W w momencie przekroczenia pewnych
    obrotów, co nie pozwoli mu osiągnąć wysokich obrotów. 200W to już siła
    hamująca na tyle duża że ręką tego nie ukręcisz. Uzwojenia fabryczne
    drutem 1mm mogą nawet dostać pełnego zwarcia w przypadku przekroczenia
    siły wiatru i możesz mi wierzyć ale koła 28' z pełnym zwarciem jedną
    ręką nie obrócisz z prędkością 1obr/s (60rpm) przez minutę. Nie ma
    takiej możliwości nawet Pudzian, tak duży opór daje prądnica. Wykonałem
    układ elektroniczny, który nad tym czuwa i jak dotąd działa
    doskonale...ale czekam na huragany :) Mogę jeszcze wykonać bez problemu
    hamulec mechaniczny. Co innego, gdybym zakładał konstrukcję większą i
    większej mocy czy HAWT (2kW). Ten wiatrak ma to do siebie, że nie
    pokręci się szybciej niż prędkość wiatru jak "Darrieus"
    (https://pl.wikipedia.org/wiki/Turbina_Darrieusa) i w sumie był tworzony
    do najmniejszej siły wiatru (naprawdę sporo się nakopałem po
    rozwiązaniach i porobiłem kilka prototypów różnych wiatraków nim
    dokonałem wyboru i wyliczyłem jego możliwości aerodynamiczne).

    > (Zdaje sie ze dawalem link). Pokladam duże nadzieje w tym wynalazku, co
    > prawda nieco inne zastosowanie - woda

    Tak, masz zupełnie inne zapotrzebowanie i czas dla Ciebie jest mniej
    ważny a u mnie jest potrzeba ciągłości energii na poziomie 15W. Ja
    raczej wolę szybciej wykonaną czynność, nawet z wodą i jeśli cokolwiek
    miałbym napełniać to wolałbym robić to dość szybko a energię gromadzić
    powoli. Właśnie wtedy eliminujesz wszelakie awarie bo jesteś raczej
    obecny przy danej akcji (napełnianie zbiorników) Dodatkowo jest znacznie
    większa kontrola nad całością. Po czasie/niedawno okazało się że mam
    dostęp do akumulatorów o pojemności 250Ah, które nie są idealnie sprawne
    (upalone klemy) ale mają bardzo dobre parametry więc mogę sobie
    ewentualnie dołożyć jeszcze jeden solar co będzie bardziej balansować w
    przypadku 2 tygodni bez słońca.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>