  • 31. Data: 2010-06-21 21:09:37
    Temat: Re: Mole jak skowronki.
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości
    news:4c1fcaa2$0$17093$65785112@news.neostrada.pl...

    > Myślę że nie wiesz. :)

    Jeśli wieża ma 20m, basen stoi powiedzmy na wysokości mniej więcej morza, a
    nie w Kopalniach Króla Salomona położonych w głębi niezmierzonej i i mówimy
    o wsysaniu wody przez pompę stojącą na szczycie tejże wieży, to myślę, że
    jednak wiem :-) Przeciętny absolwent podstawówki "starego obrządku", który
    nie spał na lekcjach o ciśnieniu atmosferycznym, również powinien wiedzieć.

    > Kiedy okryto próżnię zabijano dla efektu małe zwięrzęta. Po prostu
    > przestawały się ruszać bez żadnych eksplozji, ani wypadających oczu. Płuca
    > i wszystkie wypełnione gazami przestrzenie mają połączenia na zewnątrz i
    > nie powstanie podczas odpompowania żadna siła rozrywająca.

    A z jaką prędkością je "dekompresowano"? Bo w temacie ewentualnego
    rozerwania przez gazy to by było decydujące.
    A co do wypełnionych gazem przestrzeni jeszcze - głupie gazy jelitowe... one
    nie zawsze się znajdują tuż przy "ujściu", że tak powiem, gotowe do zepsucia
    nastroju wokół pacjenta. Jelita co prawda zniosą dużo i akurat ich nie
    podejrzewałbym o rozpęknięcie się w próżni, niemniej jednak fakt pozostaje
    faktem.

    No i druga sprawa - co z gazami rozpuszczonymi w płynach ustrojowych i ich
    gwałtownym wydzielaniem?

    J.

  • 32. Data: 2010-06-21 21:11:03
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > Nie będzie wrzenia.

    A co będzie? I z jakim skutkiem?

    J.

  • 33. Data: 2010-06-21 21:20:23
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    > Będzie. Uwalnianie się gazu w postaci pęcherzyków mozna porównać z
    > wrzeniem
    > cieczy.

    Nie.

    Gaz z przestrzeni wewnątrz po prostu wyleci, bo każda przestrzeń ma
    połączenie na zewnątrz.

    Pęcherzyki tworzące się w układzie krwionośnym urosną, ale ich wzrost
    zostanie powstrzymany przez tkankę łączną. Nie wiem ile, ale wiem, że
    wytrzymałość np płuc na rozrywanie to ciśnienie około 0,2 atmosfery. Zatem
    gdyby reszta ciała miała podobną wytrzymałość, to objętość pęcherzyków
    wzrośnie około pięciokrotnie.

    Można to łatwo sprawdzić pakując próżniowo mięsko. Nic nie wrze.
    :-)

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 34. Data: 2010-06-21 21:24:40
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

> [...]
    > myślę, że jednak wiem :-) Przeciętny absolwent podstawówki "starego
    > obrządku", który nie spał na lekcjach o ciśnieniu atmosferycznym, również

    Niby tak, ale robisz z tego tajemnicę... Zatem prawdopodobnie nie wiesz.

    > A z jaką prędkością je "dekompresowano"? Bo w temacie ewentualnego
    > rozerwania przez gazy to by było decydujące.

    Nic nie rozerwie. Co najwyżej barotrauma płuc jeśli by np człowiek celowo
    wstrzymał oddech.

> [...]
    > zepsucia nastroju wokół pacjenta. Jelita co prawda zniosą dużo i akurat
    > ich nie podejrzewałbym o rozpęknięcie się w próżni, niemniej jednak fakt

    Poddawałem swoje jelita (i gazy jelitowe chyba też?) sprężaniu np do 6 i
    więcej atmosfer i następnie rozprężałem do 1 atmosfery. Żyję.

    > No i druga sprawa - co z gazami rozpuszczonymi w płynach ustrojowych i ich
    > gwałtownym wydzielaniem?

    Jak gwałtownym?

  • 35. Data: 2010-06-21 21:26:09
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    > Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości

    > A co będzie? I z jakim skutkiem?

    Powietrze wyleci, a rozpuszczone gazy stworzą mikropęcherzyki, a po paru
    minutach połączą się one w większe i przestaną rosnąć kiedy ich ciśnienie
    zostanie zrównoważone siłą tkanki łącznej.
    Pacjent umrze z powodu niedotlenienia mózgu.

  • 36. Data: 2010-06-21 21:27:10
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > A co będzie? I z jakim skutkiem?

    Sam sobie odpowiadam, bo oczywiście w internecie jest wszystko:

    http://www.geoffreylandis.com/vacuum.html

    Przeczytałem na szybko, super orłem z angielskiego nie jestem, więc być może
    coś z tego tekstu źle rozumiem, ale w skrócie: faktycznie nic nie wybucha,
    nic się nie rozsadza w sensie filmowym, reszta natomiast jest całkiem
    interesująca, od dużego prawdopodobieństwa rozerwania pęcherzyków płucnych
    począwszy, na problemach "brzusznych" skończywszy.

    J.

  • 37. Data: 2010-06-21 21:32:05
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > Niby tak, ale robisz z tego tajemnicę... Zatem prawdopodobnie nie wiesz.

    Po prostu nie chcę Ci psuć zabawy.
    Post wyżej jednak wymieniłem chyba dokładnie wszystkie czynniki (może prócz
    ciężaru właściwego wody jedynie) warunkujące takie a nie inne rozwiązanie,
    jeśli to Ci nie wystarczy za dowód, że wiem, to proszę bardzo: odpowiedź
    brzmi: żadna z wymienionych.

    J.

  • 38. Data: 2010-06-21 22:03:35
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> wrote in message
    > Użytkownik "Panslavista" <p...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Wytłumacz mi jaka siła ma wypchnąć treść pancerzyka na zewnątrz?
    >
    > Podpowiem, że nie ma czegoś takiego jak siła podciśnienia. Wybuchające w
    > próżni gałki oczne na filmach s-f, to fikcja.

    I rozszczelnione statki Sojuz i Apollo to fikcja.

  • 39. Data: 2010-06-21 22:09:43
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    > Nie żebym broniła siły ssącej odkurzacza działającej wybiórczo na bebechy
    > roztoczy i moli, zamiast na nie całe hurtem, ale ogólnie: nagła zmiana
    > ciśnienia na znaaaaaaaaaaacznie niższe robi swoje całkiem wyraźnie, daje
    > też nieźle po oczach... vide kłopoty panów nurków lub skrajnie
    > wysokogórskich wędrowniczków...

    On jest po rozedmie płuc.
    A te małe gadziny są pod ciśnieniem atmosferycznym wewnątrz. I ono je
    zabija - gazy, pary i ciecze przeciskając się przez przechtlinki unicztożają
    stwora. To jest moja wiedza jeszcze z podstawówki, czyli gdy miałem około
    12 - 14 lat, czyli mająca około 50lat, więc sprawdziłem w wiki.

  • 40. Data: 2010-06-21 22:11:33
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    > Mylisz chorobę dekompresyjną lub niedotlenienie z filmami SF.
    >
    > Zadanie.
    > Mamy na dole w ogródku plastikowy basen dziecięcy napełniony wodą. W
    > wodzie jest zanurzony koniec półcalowej pionowej rury stalowej długości 20
    > metrów. Na jej górnym końcu, na wieży o wysokości 20 metrów jest
    > zamontowana wysokiej klasy pompa ssąca. Zadanie polega na zassaniu wody do
    > wiaderka znajdującego się na tej wieży. Jaka mniej więcej moc silnika jest
    > potrzebna do zassania wody tą pompą? Mniej niż 200W, 2000W czy 20000W?

    Pobierze z głębokości 7 m, bez wzgledu na moc, jeżeli rura ssawna jest
    szczelna nad lustrem wody.
    Nie pajacuj Jasiu.