  • 31. Data: 2021-02-08 07:58:40
    Temat: Re: Monitoring na działkę
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/02/2021 13:22, ToMasz wrote:
    > a jak ktoś lubi rzeźbić samodzielnie to tu masz kamerę wifi za 5 usd.
    > https://www.youtube.com/watch?v=MKiITEsOwRA

    Dwie drobne uwagi:

    1) kamery te mają bardzo kiepski zasięg. Takie Pi Zero ma kilkukrotnie
    większy na wbudowanej antenie. Co gorsza, ESP32-CAM w wersji z
    gniazdkiem na antenę, ma ją najczęsciej niepodłaczoną (trzeba
    przelutować rezystor)

    2) do kamery wrzuca się jakieś darmowe oprogramowanie. Na razie
    sprawdziłem 3 i każde ma wady dyskwalifikujące z jakiegokolwiek użycia
    jako kamery security (absurdalne błedy w logice zabezpieczeń albo brak
    zabezpieczeń).

    A poza konkursem to co zawsze: obraz ma tragiczny framerate, jest
    skrajnie zaszumiony a najtańsze moduliki mają kamery o fatalnej optyce
    (blur sprzętowy ;).

    To bardziej ciekawostka dla osób bawiących się w robotykę, niż cokolwiek
    sensownego. Głipie Pi Zero z kamerą dawało znacznie sensowniejszy obraz.

  • 32. Data: 2021-02-08 08:35:20
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    za cenne rady dziękuję, ale:
    > A poza konkursem to co zawsze: obraz ma tragiczny framerate, jest
    > skrajnie zaszumiony a najtańsze moduliki mają kamery o fatalnej optyce
    > (blur sprzętowy ;).
    czyli dobrze napisałem. w 100% dobrze

    pomyślcie. ile razy widzieliście ogłoszenie - pomóżcie znaleźć osobnika
    widocznego na nagraniu. a tam jakaś postać, oglądana z 5 metrów, raczej
    facet, bo twarz ma wielkości ikonki "mój komputer"
    ja mam kamery w futrynie. prawdopodobnie tego typu, blur sprzętowy
    framerate ustawione na 5fps. ale twarz nagrywanej osoby ma wielkość pół
    ekranu.
    Nie sprzętem, a sprytem.

    ToMasz

  • 33. Data: 2021-02-08 09:21:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/02/2021 08:35, ToMasz wrote:
    > ja mam kamery w futrynie.

    Nie zawsze ma to sens. Na przykład dla wifi nie ma, podobnie gsm będzie
    sie dławił w środku jakiegoś drewna czy metalu. Ja mam kamery na kablach
    i nie widzę sensu uzywania wifi, ale rozumiem że sporo ludzi nie myślało
    podczas budowy o okablowaniu pod security i dla nich wifi ratuje tyłek.

    Sensowna kamera security o rozsądnej rozdzielczości to koszt około 80zł.
    Będzie i paszczę widać z 2m a i framerate sensowny.

    > Nie sprzętem, a sprytem.

    Nie zawsze są do tego możliwosci, stąd kamery FullHD,a obecnie coraz
    częsciej 4k (które to 4k na razie jest wirtualne, ale to kwestia czasu
    jak będzie optyczne, za grosze).

    Problemem w normalnych kamerach jest chyba głównie jakość nagrań. Nawet
    jeśli kamera dobra, to tanie rejestratory nie powalają na kolana
    kompresją obrazu. A twarz się świetnie rozmywa.

    PS. Jeśli to ma być jakaś odległa lokacja to bym poszedł w jakiś czujnik
    ruchu na zewnątrz, zapalający światło w środku. Żula czy niezłomnego
    spłoszy. W wersji delux może być z odtwarzaniem głosu z gatunku "Andrzej
    wstawaj, słyszałeś, ktoś chyba chodzi na zewnątrz, dzwoń na policję" +
    plus siłownik do ruszania firanką ;)

  • 34. Data: 2021-02-08 14:08:55
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.02.2021 o 09:21, heby pisze:

    > Problemem w normalnych kamerach jest chyba głównie jakość nagrań. Nawet
    > jeśli kamera dobra, to tanie rejestratory nie powalają na kolana
    > kompresją obrazu. A twarz się świetnie rozmywa.

    Piszesz chyba o rejestratorach z ubiegłego wieku lub totalnej
    chińszczyźnie VGA. Obecne rejestratory mają dobre algorytmy, dobrą
    kompresję i jakość. Nawet zapis na karcie SD może jest minimalnie gorszy
    od pierwowzoru ale specjalnie nie odbiega. Od 2 Mpix do 10 metrów od
    kamery zapis jest idealny.

> [...]
    > spłoszy. W wersji delux może być z odtwarzaniem głosu z gatunku "Andrzej
    > wstawaj, słyszałeś, ktoś chyba chodzi na zewnątrz, dzwoń na policję" +

    To już lepsza jest kamera z głośnikiem i powiadomieniem o ruchu. OK,
    trzeba też znaleźć czas na reakcję ale można pokrzyczeć przez głośnik
    :). U mnie na działce, kiedy zamontowałem kamery, dałem tablice o
    monitorowaniu skończyły się wycieczki po działce (kiedyś były).
    Prewencja też jest wskazana.

    Jeden z ciekawski wlazł ale jak mu pokazałem jego samego z nagrania, z
    pytaniem czy poznaje kto to jest, to nie poznał siebie samego :D (a był
    widoczny 100% z twarzy)...no to mu powiedziałem, że pójdę zapytać
    sąsiadów...natychmiast bardzo mnie przeprosił a fama poszła że
    przeglądam nagrania a kamery to nie atrapy :] Efekt taki, że wszyscy
    omijają działkę, nawet jak tam jestem. Przynajmniej mam spokój.

    Takie zabiegi mocno wspomagają system :D
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 35. Data: 2021-02-08 14:30:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/02/2021 14:08, LordBluzg(R) wrote:
    > Piszesz chyba o rejestratorach z ubiegłego wieku lub totalnej
    > chińszczyźnie VGA.

    Piszę o tanich rejestratorach na scalakach Hixxx które znajdzie się na
    allegro w cenach 200-400zł. Przykładowy spec:

    tinyurl.com/hp855cij

> [...]
    > kompresję i jakość. Nawet zapis na karcie SD może jest minimalnie gorszy
    > od pierwowzoru ale specjalnie nie odbiega. Od 2 Mpix do 10 metrów od

    To że coś produkuje H.264/5 nic nie znaczy. Istotne jest ile ficzerów
    tego H... wykorzystuje i na ile poświęca jakość aby zyskać prędkość.
    Hixxxx, jak również same kamery nie mają parcia na jakośc, to co z nich
    wylatuje jest kiepskiej jakości. Psute dodatkowo z uwagi na kiepski
    enkoder w samej nagrywarce. Pal sześć, jesli nagrywarka najzwyczajniej
    zrzuca strumień, ale jesli coś do niego dokłada i przepakowuje ...

    Zrób porównanie. Strumień z kamery vs ten sam strumień z taniej
    nagrywaki na Hixxxx, przepakowany przez hardware. Różnicy *prawie* nie
    ma. Gorzej jak chcesz odczytać tablicę rejestracyjną z wiekszej
    odległości ... ja po tym eksperymencie zrzucam wprost strumienie z
    kamery na dysk, zintegrywanym nagrywarkom już podziękowałem.

  • 36. Data: 2021-02-08 15:12:36
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.02.2021 o 14:30, heby pisze:

    > Piszę o tanich rejestratorach na scalakach Hixxx które znajdzie się na
    > allegro w cenach 200-400zł. Przykładowy spec:
    >
    > tinyurl.com/hp855cij

    Coś Ci nie działa. Ja piszę o rejestratorach:

    np:
    https://allegro.pl/oferta/rejestrator-4-kanalowy-5w1
    -6mpx-bcs-xvr0401e-iv-8993084697

    Jego jakość nagrywania (hybryda) znaczy nagrywa IP i analog, za 370zł
    jest wystarczająca.

> [...]
    > enkoder w samej nagrywarce. Pal sześć, jesli nagrywarka najzwyczajniej
    > zrzuca strumień, ale jesli coś do niego dokłada i przepakowuje ...

    Coś mieszasz. Nie piszę o jakichś gównach chinskich lecz o niedrogich
    cenowo rozwiązaniach w czołówce obecnego CCTV (rankingi-popularność)

    Masz jakiś przykład filmu? Mogę podać. To co pisałem wyżej, z kamery
    2Mpix do 10 metrów bez problemu pokazuje nr rejestracyjny.

> [...]
    > odległości ... ja po tym eksperymencie zrzucam wprost strumienie z
    > kamery na dysk, zintegrywanym nagrywarkom już podziękowałem.

    Jakość FHD z obecnych rozwiązań jak dotąd zadowala praktycznie
    wszystkich, skoro jakość nagrań jest często lepsza niż wzrok
    oglądającego. Nawet na "cyfrowym" zoomie widać szczegóły, których okiem
    (szczególnie krótkowidza, nawet w okularach) nie widać. Oczywiście,
    jeśli ktoś ma wymagania oglądania muchy w sąsiednim województwie to już
    inna sprawa.

  • 37. Data: 2021-02-08 15:40:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/02/2021 15:12, LordBluzg(R) wrote:
    > Coś Ci nie działa.

    https://www.hisilicon.com/-/media/Hisilicon/pdf/Surv
    eillance_mobilecam/Hi3521AV100.pdf

    > Ja piszę o rejestratorach:
    > np:
    > https://allegro.pl/oferta/rejestrator-4-kanalowy-5w1
    -6mpx-bcs-xvr0401e-iv-8993084697

    W środku siedzi prawdopodobnie Hixxxx.

    > Jego jakość nagrywania (hybryda) znaczy nagrywa IP i analog, za 370zł
    > jest wystarczająca.

    Jeśli rekompresuje strumień (zazwyczaj to robi aby dodać overlay) to
    wynik jest gorszy niż bezpośredni strumień z kamery. Robiłem takie
    "porównanie" i na strumieniu z kamery potrafiłem w określonej granicznej
    odległości odczytać tablicę, z pliku zrzuconego przez rejestrator - nie.
    Była nie tyle rozmazana, co zawierała dużo artefaktów uniemozliwiajacych
    odczyt liter. Jakośc kodeka w Hixxxx jest mierna, bo musi zajmować się 9
    strumieniami na raz i pobierać 3W mocy.

    > Coś mieszasz. Nie piszę o jakichś gównach chinskich lecz o niedrogich
    > cenowo rozwiązaniach w czołówce obecnego CCTV (rankingi-popularność)

    Nie wiem co siedzi w pudełku które podrzuciłeć bo sprzedawca się nie
    chawili, ale prawie na pewno to jest jakiś scalak Hixxxx których na
    pęczki we wszystkich tańszych rejestratorach, sądzę po opisie
    parametrów. Róznią się głównie firmware, ale hardware to samo (czasami z
    analogowym wejściem, a czasami wszystko cyfrowe). W przypadku CCTV
    analogowego, to już w ogóle nie masz wyjścia, scalak musi kompresować. W
    przypadku kamer onvif przynajmniej jest szansa nagrywać wprost to co
    wysyła kamera.

    > Masz jakiś przykład filmu?

    Testowałem to ponad 2 lata temu i rejestratora już nie mam, ani próbek z
    nagrań. Obecnie mam "rejestrator" zrobiony na ffmpeg bez rekompresji,
    druciarstwo na jakimś linuxie. Obraz jest taki jaki dają kamery - czyli
    lepszy nie będzie. Jak miałem rejestrator na Hixxxx to był gorszy, choć
    z gapienia się na ekran cieżko to było wywnioskować.

    > Mogę podać. To co pisałem wyżej, z kamery
    > 2Mpix do 10 metrów bez problemu pokazuje nr rejestracyjny.

    Moja też. Róznica jest na tej granicy kiedy strumień z kamery jeszcze ma
    widoczny numer, ale nagranie z rejestratora już ma uszkodzony do stopnia
    w którym nie ma co wnioskować.

    > Jakość FHD z obecnych rozwiązań jak dotąd zadowala praktycznie
    > wszystkich, skoro jakość nagrań jest często lepsza niż wzrok
    > oglądającego.

    W monitoringu nie chodzi o jakość wzroku, tylko o jakośc powiększeń.
    Dlatego w monitoringu bywają i kamery 8k wyświetlane u ciecia na
    monitorze PAL.

  • 38. Data: 2021-02-08 16:25:21
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.02.2021 o 15:40, heby pisze:

    [...]
    > W środku siedzi prawdopodobnie Hixxxx.

    Przy okazji sprawdzę.

> [...]
    > Była nie tyle rozmazana, co zawierała dużo artefaktów uniemozliwiajacych
    > odczyt liter. Jakośc kodeka w Hixxxx jest mierna, bo musi zajmować się 9

    Nie będę się spierał o piegi na nosie z odległości 30m od kamery.
    Różnica oczywiście istnieje ale nie jest taka jaką opisujesz. Wszystko
    zależy od założeń. Jeśli mam mieć 100% numeru z 10m to w praktyce jest
    to nawet 20m i tyle. Jesli ktoś chce mieć nr ze 100m to inna kamera
    najwyżej i możliwości rejestratora. Ten co podałem ma 6Mpx i wystarczy
    do 50m odległości od pojazdu, wspomagany kamerą ok 4mpix. Więcej to już
    idziemy w profeskę a ta nie jest tania. Chyba logiczne? Pisałem o
    realnych potrzebach a nie militarnych :)

> [...]
    > analogowego, to już w ogóle nie masz wyjścia, scalak musi kompresować. W
    > przypadku kamer onvif przynajmniej jest szansa nagrywać wprost to co

    Masz parametry jakie nagrywa. Obraz zapisany 6Mpx możesz porównać do
    jakości zwykłego smartfona z + dla rejestratora bo zapis w sumie jest
    lepszy niż na telefonie z 6Mpx i co ciekawe to "waga" pliku też jest
    lepsza (inna metoda kompresji)

> [...]
    > lepszy nie będzie. Jak miałem rejestrator na Hixxxx to był gorszy, choć
    > z gapienia się na ekran cieżko to było wywnioskować.

    https://youtu.be/XpESVgkzfJU (teraz nagrane z aplikacji PC i wrzutka na YT)

    Masz podane kilka aut i doskonale widać numery z 10m przy kamerze 2mpx
    (analog CVI) i rejestratorze podobnym do w/w Ten zestaw ma 5 lat i
    działa bezawaryjnie.

    > Moja też. Róznica jest na tej granicy kiedy strumień z kamery jeszcze ma
    > widoczny numer, ale nagranie z rejestratora już ma uszkodzony do stopnia
    > w którym nie ma co wnioskować.

    Jak widać na filmie, gdzie doszła jeszcze kompresja YT nr rejestracyjny
    widoczny jest nawet z 20m. W oryginale nagrania widać jeszcze numer tego
    przed busem. Na podglądzie lokalnym z monitora, ten bus na końcu jest
    ledwie widoczny na monitorze poprawnie (numery).

    > W monitoringu nie chodzi o jakość wzroku, tylko o jakośc powiększeń.
    > Dlatego w monitoringu bywają i kamery 8k wyświetlane u ciecia na
    > monitorze PAL.

    No to stosuje się sprzęt lepszy, powyżej 5mpix z rejestratorem i tyle.

  • 39. Data: 2021-02-08 17:05:59
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > analogowego, to już w ogóle nie masz wyjścia, scalak musi kompresować. W
    > przypadku kamer onvif przynajmniej jest szansa nagrywać wprost to co

    jakiego analogowego? My tu mówimy o wifi, ewentualnie lan. czyli masz
    sygnał 100% cyfrowy i ten Hi xxxx ogarnia tylko zapis tego co daje
    kamera na dysk. jasne ze jakość jest gorsza, ale nie wiem czy to
    zauważysz w ślepym teście. Szczególnie że jakość analogu jest
    zdecydowanie gorsza. zdecydowanie, a nie troszkę. Tak jak pisałem parę
    lat temu, na anlogu (kamera widzi klienta i kasę) było widac że dostał
    paragon i banknot czy monetę. na IP widać jaki nominał. KAmery 4k na
    parking? A nie wystarczą dwie sztuki 720p, z tym ze jedna widzi parking
    a druga każdą kamere tak aby wypełniała cały ekran? Po co na siłę szukać
    połączenia młotka z ze śrubokrętem, jak dwa osobne narzędzia działają
    lepiej i taniej.
    ToMasz

  • 40. Data: 2021-02-08 17:22:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/02/2021 17:05, ToMasz wrote:
    > jakiego analogowego?

    LordBluzg podrzucił rejestrator z wejsciami AV.

    > My tu mówimy o wifi, ewentualnie lan.

    Ten sam Hixxxx go obsługuje, może w innej wersji, ale rdzeń ten sam.

    > czyli masz
    > sygnał 100% cyfrowy i ten Hi xxxx ogarnia tylko zapis tego co daje
    > kamera na dysk.

    Nie tylko. Dodatkowo rekompresuje strumnień.

    > jasne ze jakość jest gorsza, ale nie wiem czy to
    > zauważysz w ślepym teście.

    U mnie było widoczne. Na rejestratorze Hixxxx. Jak bym wiedział że mam
    udowadniać oczywistości to bym próbki zachował. Obecnie rejestrator jest
    u zadowolonego użytkownika i sprawdza się tam wystarczająco. Ja mam
    własny rejestrator wydłubany na komputerze za 10zł i też jestem
    zadowolony, bo daje lepszą jakość unikajac ponownej kompresji obrazu,
    ponadto działa z każdą kamerą, nawet tą ESP32-CAM, a te rejestratory za
    Hixxxx bardzo wybrzydzają, szczególnie na nowsze wersje onvif, zać
    update firmware ze świecą szukać.

    > Szczególnie że jakość analogu jest
    > zdecydowanie gorsza.

    Jak masz analog, to nie masz wyjścia.

    Jak masz IP to masz podwójną kompresję. Raz w kamerze i raz w
    rejestratorze (nie wiadomo po co). Pomijam tą drugą ponieważ powodowała
    dostrzegalne artefakty z powodu żałosnej jakosci enkodera w Hixxxx.
    Ogólnie doceniam koncept (zgrabne pudełko i zimny scalak) ale Hixxxx to
    jednak mocno kompromisowy enkoder.

    > połączenia młotka z ze śrubokrętem, jak dwa osobne narzędzia działają
    > lepiej i taniej.

    Ja niczego nie szukam. Jestem zadowolony z mojego rozwiazania. Ja tylko
    zwracam uwagę że tani *rejestrator* na Hixxxx jest dodatkowym detalem
    pogorszającym jakość już i tak kiepskich kamer. A to czy pogarsza w
    danym zastosowaniu znacząco - nie mnie oceniać. U mnie pograszał
    znacząco i dlatego wyleciał.

    Podpowiem też: najwięcej widać kiepskości w enkoderze hixxxx w nocy.
    Kiedy kamery szumią. Nie daje sobie rady i wycina detale, normalnie
    widoczne na gołym strumieniu z kamery. Po prostu sprętowy enkoder jest
    kiepski, ale za to tani i ciągnie mało mocy. Co kto woli.