  • 31. Data: 2020-11-24 22:48:20
    Temat: Re: Ocieplenie dachu
    Od: Pilocik <p...@n...pl>

    W dniu 22.11.2020 o 13:51, Budzik pisze:
> [...]
    > krokwiach, najczesciej wełna przymocowana jakimis sznurkami.
    > Niektore maja ocieplenie połozone na stropie.
    > Ktore rozwiazanie jest lepsze?
    > Instynktownie powiedziałbym ze pierwsze bo jezeli powierzchnie miedzy
    > dachem a stropem chcemy wykorzystac na cokolwiek to zawsze bedzie tam
    > troche przyjemniej. Ale moze sa inne przesłanki?
    >

    > Drugie pytanie - czy to normalne, ze dach buduje sie w ten sposób ze sa
    > krokwie, na to połozona jakas wartstwa przypominajaca gruba
    > agrowłóknine (pewnie to jakas membrana), a na to poziome łaty i
    > dachówka? Nie pokrywa sie dachu deskami?

    Nie będe opowiadał co lepsze, nie wiem, powiem ja ja to zrobiłem:
    Mam dwa pełne piętra i dwa lane stropy (terriva - jeśli to kogoś
    interesuje) jakoś krzywe ściany do mnie nie przemawiały ;)

    Nad piętrem jest strych-graciarnia a ocieplenie jest położone na
    stropie, styro 12cm, równo docinane kanthalem, dodatkowo położony klej
    do styro z puszki na wszystkich możliwych krawędziach i po całości również.
    Na to położyłem na zakładkę 8cm styro, również z klejem.
    Jako podłoga robi płyta OSB 6mm, przyklejona do styro tym samym klejem.
    Żadnej klatki schodowej nie ma, są schody opuszczane, dodatkowo jednak
    zrobiłem dodatkowe zabezpieczenie tych schodów od góry - też ocieplone
    12cm styro

    Montaż ocieplenia na stropie banalnie prosty, zrobiony własnoręcznie,
    zachowanie odpowiednie dokładności nie jest problemem, klej-pianka
    niweluje ewentualne błędy cięcia.
    Od paru lat zamieszkiwania jeszcze nigdy nie było tam ujemnej
    temperatury, fakt ze jest tam sporo elektroniki typu modemy, routery,
    switche, multiswitche itp, to jak widać wystarcza zimą by utrzymać
    dodatnią temperaturę.
    Jest pełne deskowanie, papa i dachówka, to też pomaga.
    Na początku zamieszkiwania był plan by to dodatkowo nieco docieplić
    pomiędzy krokwiami, lecz plan upadł, nie ma takiej potrzeby

    Nieco gorzej jest latem, sauna, dołożenie wentylatorów sterowanych
    temperaturą nieco pomogło ale to już chyba temat tego wątku

  • 32. Data: 2020-11-25 11:44:39
    Od: collie <c...@v...pl>

    W wtorek, 24.11.2020 o 22:48, Pilocik napisał:

> [...]
    >
    > Nieco gorzej jest latem, sauna, dołożenie wentylatorów sterowanych
    > temperaturą nieco pomogło ale to już chyba temat tego wątku

    Mam podobnie, z tym, że mój śp. Budownik wyłożył cały strop wełną,
    tudzież między krokwie też tę wełnę pod deskami dał i oblicował od
    środka twardą płytą pilśniową, przybijaną do krokwi. Jeśli z tym
    podwójnym ociepleniem - dachu i stropu - to nie był głupi pomysł,
    to ocieplanie stropu wełną było zupełną głupotą. Jeszcze za swego
    życia Budownik zadeptał część tej wełny, łażąc po strychu, a później
    ja nie miałem co począć z przydasiami, choć strych ogromny. Chcąc nie
    chcąc zacząłem wymieniać tę wełnę na styropian. Samoróbka do termicznego
    cięcia styro (po to m.in. ma się przydasie) plus pianka oraz płyta OSB
    na wierzch i jest super - i ciepło, i chodzić można. Pocieszę Cię, że
    ocieplenie dachu nic w lecie nie daje: jest tak samo gorąco na strychu
    jak pod dachem z gołymi deskami.

    --
    Miarą człowieczeństwa jest stosunek do zwierząt.
    Kot może zostać? Nie. Kot musi zostać.

  • 33. Data: 2020-11-25 20:00:20
    Od: - <s...@g...com>

    wtorek, 24 listopada 2020 o 09:48:44 UTC-6 Budzik napisał(a):
    > Użytkownik Mateusz Bogusz m...@o...pl ...

    > No ale dlaczego za 80% ceny?

    100% ceny - wykonczenie mieszkalne tego poddasza
    80% ceny - wykonczenie aby miec warsztat ale tak aby nie wbic sie w klopoty potem
    (wilgoc, halas, ogrzewanie czy co tam sie trafi na tym poddaszu)

    > Ogladałem dom. Zeby coś fajnego zrobic na poddaszu które ma na oko
    > minimum 50 metrów2 do wygospodarowania - potrzebowałbym włozyc 20 tys.
    > No powiedzmy 30.

    Do standardu mieszkalnego czy tak aby bylo na warsztat?

    > W tej cenie liczyłem oczywiście ocieplenie dachu metoda DIY.
    >
    > Gdzie mozna kupic 50 metrów za 30 tysiecy?

    Co kupic? Mieszkanie czy garaz blaszany?

    > Garaz oczywiście tez mozna postawić ale to jednak zabiera miesjce na
    > działce a ceny ziemi powariowały.

    Ty sie nie fiksuj na rozwiazaniach. Ty miej w glowie mozliwosci i zgrubne koszty i
    charakter kazdego rozwiazania. Jak bedziesz ogladal oferty to sobie ocenisz czy dana
    nieruchomosc sie nadaje pod takie czy inne rozwiazanie.

    Temat nie jest skomplikowany ale latwo "drobnym" detalem se napsuc humoru.

    Jak na to poddasze bedziesz wchodzic? Schody wewnatrz czy z zewnatrz? Czy drabina?
    To wplywa na to jak potem ewentualnie te poddasze moze sie rozwijac, bo jak drabina
    to dolicz koszt schodow jakbys jednak tam chcial mieszkac kiedys, a jakbys chcial
    mieszkac to i wode trzeba pociagnac.

    Inicjalnie ci w takie detale nie wchodzilem bo pytanie bylo proste ale jak sam
    widzisz w tle pojawiaja sie kolejne pytania bo za 30% ceny mozna miec blaszak a za
    50% mozna miec cieple ale problematyczne poddasze, a za 80% ceny mozna miec poddasze
    warsztatowe. 100% to cena zrobienia tego tak ze mozna tam tesciowa umiescic jak
    przyjedzie.

    Ale po wydaniu tych 100% pojawiaja sie watpliwosci bo jakos tam wejsc trzeba, przez
    wejscie albo moze wiać albo trzeba bedzie nieco te poddasze grzac i tak dalej...

    Dlatego zapytalem o powod ktorego nie podales. Zalozylem ze to ma byc warsztat i
    skladzik. Skladzik zrobisz za 80pln (kupujac drabine) a warsztat za 5 czy 8 k kupujac
    blaszak.

    Jak kupisz tycia dzialke to jest to samo w sobie problemem.

    A co do inicjalnego pytania:
    Wełna w dachu to dziadostwo. Od zawsze tak uwazalem a teraz majac z nia troche do
    czynienia uwazam tak tym bardziej.
    Jest tak nie dlatego ze jest sama w sobie zla. Jest tak w przypadku problemow. Jak ci
    sie nie trafi problem, jest git. Jak sie trafi to masz koszta i rozgrzebana
    przestrzen zyciowa.
    Ale to moje zdanie. Pewnie trafi sie ktos kto nie widzi problemu w welnie i jej
    charakterze.

    Jesli ja mialbym zrobic sam sobie to wogole bym temat zaadresowal inaczej. Albo bym
    na strychu zrobil skladzik z styro na podlodze (tak aktualnie mam), albo jakbym mial
    kase i potrzebowal miejsca to bym dodal scian, podniosl dach, zrobil tam strop i
    oblozyl go styro i na niego folie luzem. Bez zadnych skosow i tego typu cyrkow.

    Zdecydujesz jak uwazasz.

  • 34. Data: 2020-11-25 21:34:49
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik - s...@g...com ...

    > 100% ceny - wykonczenie mieszkalne tego poddasza
    > 80% ceny - wykonczenie aby miec warsztat ale tak aby nie wbic sie
    > w klopoty potem (wilgoc, halas, ogrzewanie czy co tam sie trafi na
    > tym poddaszu)

    Ok, przystosował sobie kumpel coś takiego na taki mini warsztat i
    zobacze jak mu sie to bedzie sprawowac.
    Ogolnie, zakładajac ze zrobiłoby sie nawet na jakies fajne wykonczenie,
    nie wiem skad miało by wziac sie jakies ogromne koszty.
    Co takiego mialoby sprawic zeby wykonczenie takich 50 metrow kosztowało
    200 tysiecy?

    > Do standardu mieszkalnego czy tak aby bylo na warsztat?

    > Co kupic? Mieszkanie czy garaz blaszany?

    A niechby i nawet garaz :)

> [...]
    > zgrubne koszty i charakter kazdego rozwiazania. Jak bedziesz
    > ogladal oferty to sobie ocenisz czy dana nieruchomosc sie nadaje

    wiadomo, to jest zdecydowanie temat poboczny.

> [...]
    > poddasze moze sie rozwijac, bo jak drabina to dolicz koszt schodow
    > jakbys jednak tam chcial mieszkac kiedys, a jakbys chcial mieszkac

    no własnie sie zastanawiałem i pomyslałem ze ze wzgledu na charakter to
    mogłyby być jakies krete schody.
    Ale kumpel wchodzi przez ta uchylana klape ze scohdami i tez
    zadowolony.
    Ale widze ze za 3-4 tysiace mozna juz coś kupić.

> [...]
    > problematyczne poddasze, a za 80% ceny mozna miec poddasze
    > warsztatowe. 100% to cena zrobienia tego tak ze mozna tam tesciowa

    To zdecydowanie nie byłoby pomieszczenie dla tesciowej, bardziej coś w
    stylu meskiego klubu. Moze coś ala kino. Moze biuro.

    > Ale po wydaniu tych 100% pojawiaja sie watpliwosci bo jakos tam
    > wejsc trzeba, przez wejscie albo moze wiać albo trzeba bedzie
    > nieco te poddasze grzac i tak dalej...

    Jasne.

    > Dlatego zapytalem o powod ktorego nie podales. Zalozylem ze to ma
    > byc warsztat i skladzik. Skladzik zrobisz za 80pln (kupujac
    > drabine) a warsztat za 5 czy 8 k kupujac blaszak.

    Ale w blaszaku czy w jakiejs drewnianej chatce postawionej na ogrodzie
    tez bedzie goraco latem a zima jeszcze zimniej niz na poddaszu.
    Pomijam to ze gdyby taki dach ocieplic to dogrzanie nie stanowiłoby
    jakiegoś wielkiego kłopotu.

    > Jak kupisz tycia dzialke to jest to samo w sobie problemem.

    Zdefiniuj tycią. :)
    Tam gdzie chce kupić za działke 1200 metrów chca prawie 300 tysiecy.
    Nie stać mnie. A za 700 metrów chca 180 tysiecy. Co mnie wkurwia. :)

    jasne, dzieki

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jeżeli nawet OE nie widzi żadnych załączników, to ich nie ma ;)

  • 35. Data: 2020-11-25 22:17:03
    Od: - <s...@g...com>

    środa, 25 listopada 2020 o 14:34:52 UTC-6 Budzik napisał(a):
> [...]
    > nie wiem skad miało by wziac sie jakies ogromne koszty.
    > Co takiego mialoby sprawic zeby wykonczenie takich 50 metrow kosztowało

    Kerowniku, czy ty czytasz co sie do ciebie pisze?
    Najpierw se wymysliles 50m za 30 tysiecy, teraz jakies 200. Ja z twoimi urojeniami
    nie umiem dyskutowac. Moze napij sie kawy, przeczytaj jeszcze raz cos ie do ciebie
    pisze i przyjdz z pytaniami nie z dupy.

    > no własnie sie zastanawiałem i pomyslałem ze ze wzgledu na charakter to
    > mogłyby być jakies krete schody.

    Ta, bedziesz tam piwo pic czy np. deski rżnąć? Jak te deski tam wniesiesz? A piłe?
    Bedziesz wiory stamtad znosic po tych schodach?
    Spawarke tam sobie moze zamontujesz? Usiadz spokojnie i zamiast dumac jak poeta spisz
    sobie zalozenia i potrzeby.

    Bo narazie to masz fiksacje na "warsztat" jak nie przymierzajac kobieta ktora nie wie
    co chce...

    > Ale kumpel wchodzi przez ta uchylana klape ze scohdami i tez
    > zadowolony.

    Wnoszenie gratow po takich castoramowych schodkach na takie polpietro to takie se
    jest. Wydasz te kase i potem bedziesz sie certolic z tym wszystkim zamiast miec
    wszystko w blaszaku na podworku...

    > Ale widze ze za 3-4 tysiace mozna juz coś kupić.

    Schody? Tak. Zeby wejsc i piwo tam pic? Tak. Zeby wniesc elektro narzedzie nieco
    ciezsze (30-40kg)? Tak se. Zeby wniesc szafke kuchenna? Tak se...

    > To zdecydowanie nie byłoby pomieszczenie dla tesciowej, bardziej coś w
    > stylu meskiego klubu. Moze coś ala kino. Moze biuro.

    Biuro? Spoko. Ale wtedy musisz tam miec ogrzewanie i prad. Jak bedziesz grzal to
    ocieplenie musisz miec uczciwe. Okna pewnie trzeba bedzie wsadzic - koszta. Jak ci
    sie okno polaciowe wymysli - kolejne koszta. Juz nie wspomne o potencjalnej klimie na
    lato.
    Nie chce mi sie juz pisac. Tanio nie bedzie. Zrobisz se poddasze z dziadowskimi
    schodkami za kupe kasy i bedzie gorsze jako warsztat niz blaszak i gorsze od
    normalnego poddasza a wydasz 80% ceny uczciwego poddasza.

    > Jasne.

    > Ale w blaszaku czy w jakiejs drewnianej chatce postawionej na ogrodzie
    > tez bedzie goraco latem a zima jeszcze zimniej niz na poddaszu.

    Nie. Bo otworzysz wrota i bedzie ok. A jak bedzie cieplo to sobie wyciagniesz
    maszyne/stol na zewnatrz i tez podlubiesz. Na poddaszu bedzie 3RAZY cieplej
    (temperatury lekko dochodza do 80-90 stopni jak masz pecha).

    Zagrzac taki warsztat jest prosto, trociniak i dluga rura. Napalisz i w 15-20 minut
    masz cieplo.

    > Pomijam to ze gdyby taki dach ocieplic to dogrzanie nie stanowiłoby
    > jakiegoś wielkiego kłopotu.

    Tak, 80% kosztow adaptacji poddasza.

    > Zdefiniuj tycią. :)

    Tycia to taka gdzie wkolo domu nie ma 10m odstepu do plota.

    > Tam gdzie chce kupić za działke 1200 metrów chca prawie 300 tysiecy.
    > Nie stać mnie. A za 700 metrów chca 180 tysiecy. Co mnie wkurwia. :)

    No to musisz szukac albo wiecej oszczedzac, albo zmienic lokacje. No albo przyjac do
    wiadomosci ze cie nie stac...
    To juz jest aspekt poza tematem. Temat brzmi: Co zrobic sensownie z poddaszem.
    Odpowiedz: Albo zaadoptowac uczciwie albo zrobic graciarnie z ocieplona
    podloga/stropem.

    > jasne, dzieki
    Spoks. Masz czas to se poplanuj. Powodzenia.

  • 36. Data: 2020-11-26 12:56:13
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik - s...@g...com ...

> [...]
    > twoimi urojeniami nie umiem dyskutowac. Moze napij sie kawy,
    > przeczytaj jeszcze raz cos ie do ciebie pisze i przyjdz z

    No skoro piszesz o 100% ceny to 50metrów to bedzie własnie jakies 200
    tysiecy.
    Chyba ze te 100% od czegoś innego liczysz?
    Alternatywa jest taka:
    - masz 50 metrów poddasza i nic z nimi nie robisz.
    - wykorzystujesz je i wtedy zyskujesz dodatkowy metraz oczywiscie
    okupiony pewnymi niedogodnosciami i wymagajacy pewnego wkładu
    finansowego.

> [...]
    > Spawarke tam sobie moze zamontujesz? Usiadz spokojnie i zamiast
    > dumac jak poeta spisz sobie zalozenia i potrzeby.

    Warsztat to kazdy moze róznie rozumiec chociaz ja bym tam warsztatu nie
    planował własnie ze wzgledu na ograniczenia o ktorych piszesz.
    Do takich wymagan musiałby byc zdecydowanie coś z dobrym dostepem.
    Kumpel zrobił sobie warsztat - ale informatyczny i to juz jest całiem
    ok bo to co tam wnosi to kompy, laptopy itp.

    > Bo narazie to masz fiksacje na "warsztat" jak nie przymierzajac
    > kobieta ktora nie wie co chce...

    Ale zeby była jasnosc - to nie ja pisałem o warsztacie.

> [...]
    > polpietro to takie se jest. Wydasz te kase i potem bedziesz sie
    > certolic z tym wszystkim zamiast miec wszystko w blaszaku na

    Na podwótku to jak juz to postawiłbym sobie coś drewnianego.
    Ale przeciez jedno nie wyklucza drugiego.

    > Schody? Tak. Zeby wejsc i piwo tam pic? Tak. Zeby wniesc elektro
    > narzedzie nieco ciezsze (30-40kg)? Tak se. Zeby wniesc szafke
    > kuchenna? Tak se...

    Otoz to. Schody zeby wejsc, nie schody techniczne zeby latac po nich ze
    100kilogramowym ciezarem w te i we wte.

> [...]
    > dziadowskimi schodkami za kupe kasy i bedzie gorsze jako warsztat
    > niz blaszak i gorsze od normalnego poddasza a wydasz 80% ceny

    Prąd to akurat nie problem.
    Ogrzewanie - trzebaby ale podłaczenie dodatkowego grzejnika to nie jest
    na etapie budowania ani jakis wielki koszt ani jakis wielki problem.
    Tak mi sie przynajmniej wydaje :)))
    Okno - zgoda.

    No ale spoko - widze plusy i minusy - dzieki

> [...]
    > aspekt poza tematem. Temat brzmi: Co zrobic sensownie z poddaszem.
    > Odpowiedz: Albo zaadoptowac uczciwie albo zrobic graciarnie z

    A co to znaczy zaadoptowac uczciwie?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ("""""""""")

  • 37. Data: 2020-11-26 23:06:41
    Od: - <s...@g...com>

    czwartek, 26 listopada 2020 o 05:56:16 UTC-6 Budzik napisał(a):
    > Użytkownik - s...@g...com ...

    > No skoro piszesz o 100% ceny to 50metrów to bedzie własnie jakies 200
    > tysiecy.
    > Chyba ze te 100% od czegoś innego liczysz?

    No nizej pisalem. 100% to koszt adaptacji do warunkow mieszkalnych.
    Ile by cie nie wyszedl to 80% bedzie kosztowac zrobienie tam warsztatu/pracowni.

    > Alternatywa jest taka:
    > - masz 50 metrów poddasza i nic z nimi nie robisz.

    Nie. Masz 50 metrow i trzymasz tam graty potrzebne tylko w zime, tylko w lato.
    Koszty to minimum drabina. Lub dodatkowo jakies regaly.

    Jesli zakladasz ze masz poddasze i nic zupelnie z nim nie robisz to znaczy ze wogole
    nie mamy o czym rozmawiac. To nie jest alternatywa, to jest zupelnie zle podejscie.

    > - wykorzystujesz je i wtedy zyskujesz dodatkowy metraz oczywiscie
    > okupiony pewnymi niedogodnosciami i wymagajacy pewnego wkładu
    > finansowego.

    Juz lepiej. Tak, ale miedzy adaptacja mieszkalna za XXPLN a warsztatem jest niewielka
    roznica. Te szacunkowe 20%. No chyba ze odwalisz maniane i jak juz pisalismy
    wczesniej, zmarzniesz zima a ugotujesz sie latem albo sobie zafundujesz wilgoc to
    bedzie taniej.

    I dla formalnosci trzecia opcja to wykonczyc na gotowo. Kosztuje wiecej ale mozna
    tesciowa tam wsadzic albo dziecioka wyekspediowac na pietro zeby nie paletal sie na
    dole...

> [...]
    > Kumpel zrobił sobie warsztat - ale informatyczny i to juz jest całiem
    > ok bo to co tam wnosi to kompy, laptopy itp.

    Spoko. Ale nadal to nie warsztat tylko skladzik. W warsztacie przebywasz i pracujesz.
    Skladzik robi sie tanio. Warsztat kosztuje.

    > Ale zeby była jasnosc - to nie ja pisałem o warsztacie.

    Zeby byla jasnosc to ja wiem ze ty sam nie wiesz co chcesz :)
    A warsztat to jedna z niewielu alternatyw ktore sie czymkolwiek od siebie roznia. Bo
    masz albo nic (co jest glupie), albo skladzik (co jest tanie i zupelnie ok), albo
    warsztat/pracownie (co jest drozsze i bliskie kosztom pelnego wykonczenia) albo pelne
    wykonczenie i jako wisienka na torcie: wykonczenie na cycus glancus.

    > Na podwótku to jak juz to postawiłbym sobie coś drewnianego.
    > Ale przeciez jedno nie wyklucza drugiego.

    Ano nie. Blaszak jest synonimem warsztatu na zewnatrz. Taniego ale nadal
    pozytecznego. Drewniany czy kryty eternitem tez moze byc (to podpucha dla colliego ;)
    )

    > Otoz to. Schody zeby wejsc, nie schody techniczne zeby latac po nich ze
    > 100kilogramowym ciezarem w te i we wte.

    Widze ze zaczynasz czaic dlaczego blaszak tanszy a rownie dobry od tego odpicowanego
    na warsztat poddasza. Dodaj ocieplenie dachu, okna, elektryke, (o wodzie nie
    wspominam, zakladamy ze to nie ma byc wypas), jakas wykladzine czy deski i sie robia
    koszty. A dokladajac nieco robi sie warunki mieszkalne. Sory ze przynudzam. Ale to
    jest sedno tematu.

> [...]
    > Tak mi sie przynajmniej wydaje :)))
    > Okno - zgoda.
    >
    > No ale spoko - widze plusy i minusy - dzieki

    Spoko. Jak bedziesz ogladal oferty to sobie na szybko w castoramie policz to i owo,
    albo zapytaj tu ile ludzie wydali na m2 ocieplenia tego czy owego albo okna czy
    schody.
    Ocenisz jak twoj budzet sie zepnie.

    > A co to znaczy zaadoptowac uczciwie?

    Oj, to jest pytanie warte flejma ;)
    To zalezy kogo spytasz.
    Jesli ja mam powiedziec to: Sedno adaptacji uczciwej brzmi: Wydac pieniadze i nie
    musiec poprawiac drugimi pieniedzmi marnujac czesc tych wsadzonych za pierwszym
    razem.
    Uczciwie oznacza ze juz za swojego zycia nie bedziesz poprawial a za zycia dzieciaka
    moze niech zrobi raz remont za 1/3 wartosci nowego.

    Co w przypadku poddasza oznacza nominalne ocieplenie z wszystkimi przegrodami (folie,
    deski, itp) - to moze oznaczac zdjecie dachu i zrobienie od nowa (moze z
    wykorzystaniem tego cos sie zdjelo).
    Oznacza to tez ze w zaleznosci od metrazu dalbym tam tez wode i kanalizacje, bo moze
    dom stanie sie dwurodzinny (rodzina i dziadki) albo stanie sie siedziba firmy
    (fryzjer, katering, przedszkole) wtedy na pietrze sie mieszka a na dole pracuje i
    ludzi wpuszcza...
    To nie koniecznie oznacza makabryczne koszty ale jak juz robic to zrobic tak zeby nie
    rozgrzebywac ponownie.
    Do kompletu w zaleznosci od konfiguracji (rozmiar samego domu i rozlozenie
    pomieszczen) albo schody na zewnatrz albo uczciwe wewnetrzne.
    I tak dalej.

    Oczywiste jest ze czasem taka aranzacja sie po prostu nie oplaca bo zyskuje sie
    dodatkowe 50-60m2 na ktorych mozna stac wyprostowany a kosztuje 80kpln (przykladowo)
    wiec lepiej miec tam skladzik a kase wsadzic w przybudowke bo za 80kpln mozna
    zbudowac niewielka budke na rzeczone przedszkole czy kuchnie kateringowa czy warsztat
    elektroniczny, slusarski czy co tam badz...

    I zeby sie troche zsolidaryzowac: Ja podobna sciezke przeszedlem. I w sumie nie
    zaluje bo zrobilem dobrze i niedrogo. Sporo ludkow mnie krytykowalo, krecili nosami
    ale wyszlo dobrze, nie za drogo. Koszta mialem na biezaco, zero kredytu.
    Mialem podobne decyzje do podjecia. I metode rozumowania mialem prosta:
    Jak wiem co dana rzecz ma robic to budowalem ja dobrze. Jak nie bylem pewien po co mi
    to to robilem dobrze ale tylko do postaci ogolnej. Tak aby latwo mozna bylo potem
    adaptowac dalej. No i jak koszty byly male albo wrecz zerowe (bo kawalek rury juz
    mialem albo ostalo sie jakichs plytek to szykowalem elementy na przyszlosc. A to
    rurka w posadzce tu, a to kabelek tam, a to jakis przepust ktory potem zaslepilem
    gazeta i gipsem. I po paru latach wracalem i juz mialem naszykowane bo jednak sie
    okazalo ze to co przewidywalem sie ziscilo.

    Z drugiej strony widzialem sporo przekombinowanych inwestycji gdzie ktos budowal bo
    "nie zgnije" a potem stalo i nie bylo uzywane.

    Wazne abys mial plan. Oczekiwania i plan. Wymagania, oczekiwania i plan.
    A potem sobie to na spokojnie przykladal do tego co jest na rynku i na co cie stac.

    Tyle pisaniny i madrzenia sie. Powodzenia!

  • 38. Data: 2020-11-27 08:36:44
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.11.2020 12:56, Budzik wrote:
    > Ogrzewanie - trzebaby ale podłaczenie dodatkowego grzejnika to nie jest
    > na etapie budowania ani jakis wielki koszt ani jakis wielki problem.
    > Tak mi sie przynajmniej wydaje :)))

    Ogrzewanie elektryczne, to żaden problem. Ale jak piszesz o np.
    podpięciu do reszty w domu np. wodnego, to już problemem nie staje się
    możliwość zamarznięcia?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 39. Data: 2020-11-27 16:44:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik - s...@g...com ...

    > Tyle pisaniny i madrzenia sie. Powodzenia!

    Dzieki

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 40. Data: 2020-11-27 16:44:42
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Mateusz Bogusz m...@o...pl ...

    > Ale jak piszesz o np.
    > podpięciu do reszty w domu np. wodnego, to już problemem nie staje
    > się możliwość zamarznięcia?

    Nie rozumiem

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Aniołom łatwo być aniołami. Nie jedzą i są bezpłciowi."