  • 31. Data: 2011-02-19 13:04:03
    Temat: Re: Od prawie tygodnia slonce i
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 19 Lut, 12:02, Budyń <b...@g...pl> wrote:
    > U ytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisa w wiadomo
    cinews:2a726185-dce3-4ca9-821d-f02a1bbc84cc@q7g2000v
    bd.googlegroups.com...

    > 80m3 przemieszane z g st w ownica to b dzie duzo wiecej - a w zownica musi
    > taka by ze wzgledu na wady parafiny o kt rych pisa e .
    >
    > Ale sobie policz:
    > w 10m3 parafiny nagrzanej od 30 do 80 stopni zgromadzisz 2295MJ energii. W
    > tej samej obj to ci wody bedzie 2100MJ. Praktycznie tyle samo, a woda jest
    > tania a budowa zbiornika prosta.
    >
    > Wymiennik z parafin mia by z 20m3 i kosztowa by milion :-) Nie ma co m wi
    > o parafinie - sie nie nadaje.
    >
    > b.
    Cosik mi sie wyliczenia nie zgadzaja:

    Ciepło topnienia parafiny wynosi około 150 000 [J/kg]
    Ciepło właściwe wody to według moich tablic fizycznych :-) 4176 [J/
    kg*K].

    Czyli w 1m3 jest okolo 900kg parafiny. W 10 m3 9 ton.
    To daje (150 000+30*2100)*9*1000=1970MJ
    Zagrzanie wody od 40 do 80 (bo tylko w takim zakresie warto jej uzywac
    i magazynowac: 40*4176*10*1000= 1670MJ

    Wode bedzie duzo trudniej zaizolowac. Ale za to bedzie duzo tansza.
    Nad patentem na odzysk ciepla myslalem albo o odpowiednio gestej
    wezownicy albo nad sterownikiem ktory okresowo nagrzeje osadzona czape
    zestalonej parafiny z wezownicy i spowoduje jej opadniecie na dno. Ale
    oba rozwiazania maja swoje wady.

    Myslalem rowniez o jakiejs maszynie kostkujacej te parafine ale to ma
    wade taka ze potrzebuje elektryki by dzialac...
    Z drugiej strony inwestujac w taki zbiornik _pod_domem mamy podlogowke
    za darmo :)
    Jakie mogly by byc koszty takiego basenu pod domem zarojektowanego juz
    przy projekcie domu?

  • 32. Data: 2011-02-19 14:00:36
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-19 10:12, Budyń pisze:
    > Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości

    > a dlaczego 80, moze mamy juz 105 i podwyższone ciśnienie.

    Dlaczego mamy 105? Skąd ci wyszło, że uda się na solarze osiągnąć 105C?
    Musiałbyś utrzymać różnicę temperatur powietrze-solar (30C - 105C, czyli
    85C).

    M.

  • 33. Data: 2011-02-19 14:38:38
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Dlaczego mamy 105? Skąd ci wyszło, że uda się na solarze osiągnąć 105C?
    > Musiałbyś utrzymać różnicę temperatur powietrze-solar (30C - 105C, czyli
    > 85C).

    mnie sie juz nie chce - ja nie wiem - napisze ostatni raz to sam co
    przedtem. Maksymalna temperatura która osiągnie solar to jest temperatura
    stagnacji i marne 105 stopni osiągnie z palcem w dupie.
    Co jest niejasne jeszcze?

    b.

  • 34. Data: 2011-02-19 14:52:43
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...
> [...]
    >To daje (150 000+30*2100)*9*1000=1970MJ
    >Zagrzanie wody od 40 do 80 (bo tylko w takim zakresie warto jej uzywac

    po pierwsze uważam ze 30stopni wdody jeszcze sie nadaje do ogrzewania domu.
    Dlatego przyjąłem od 30 do 80. A nawet mozna by sie pokusic do grzania do
    90stopni - ciepło z solarów jest za darmo, czemu nie.
    No i jak chcesz porównywać nosniki to zastosouj taki sam zakres temperatur -
    dla wody masz 40, dla parafiny 30. Niby czemu.

    No ale gdybyś był producentem wymienników parafinowych to należy użyć
    zakresu temperatur od 50 do 70 stopni - wtedy parafina bedzie 2x lepsza niż
    woda. (koszt magazynu nadal powali na kolana ale cóż - cicho sza). Tylko ze
    z rzetelnoscią to nie bedzie miało nic wspólnego.

    Ale jesli przyjmiemy użytkowy zakres zakres temperatur jako 30-90 to woda
    bedzie miała 2520MJ, a parafina 2484MJ.
    Dlategoz uważam ze zbiornik wodny zalatwi sprawe w rozsadnych pieniądzach.

    b.

  • 35. Data: 2011-02-19 15:09:35
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-19 15:38, Budyń pisze:
> [...]
    > przedtem. Maksymalna temperatura która osiągnie solar to jest
    > temperatura stagnacji i marne 105 stopni osiągnie z palcem w dupie.

    Mnie interesuje na ile jest możliwe osiągnięcie tej temperatury w
    polskich warunkach i przy standardowym odbiorze ciepła. Temperatura
    stagnacji to 180-300C w zależności od rodzaju kolektora.

    M.

  • 36. Data: 2011-02-19 15:32:47
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > przy żadnym -mowimy o sytuacji gdy nie odbieramy ciepła. Tyle własnymi
    > ręcami zmierzyłem :) Za pomocą instrumentów pomiarowych rzecz jasna.

    No to nic nie rozumiem. Skad sie wzial zaden przeplyw?

    > a ten swoje :-) Przeciez rozważamy sytuacje "za duzych solarów". Pewnie ze
    > nie zdarza sie bo kazdy solar ma odpowiednio dobrany razem ze zbiornikiem.
    > Problem powstaje gdy ktos sobie zazyczy wspomagac ogrzewanie - i nabedzie
    > 50m2 solarów -jesienią, wiosną - bedzie ok. Tylko co latem -poza
    > mozliwoscią nagrzewania basenu :-) A jak braknie pradu?

    To ja stracilem watek. Moze Ty nie ze mna chciales rozmawiac? Jak pamietam
    rozmawialismy o zestawie trzech plaskich kolektorow z zasobnikiem 300
    litrow, ktory byles laskaw poddac pod watpliwosc. Skad wziela Ci sie ta cala
    stagnacja i 50m^2 solarow?
    A jak zabraknie pradu przy trzech plaskich kolektorach to co mialoby sie
    stac, jak to raptem ze 4 litry glikolu przy naczyniu przeponowym kilkanascie
    litrow? O tym juz kiedys bylo, wiec nie ma co sie powtarzac.

    Pozdro.. TK

  • 37. Data: 2011-02-19 15:32:51
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Mnie interesuje na ile jest możliwe osiągnięcie tej temperatury w polskich
    > warunkach i przy standardowym odbiorze ciepła. Temperatura stagnacji to
    > 180-300C w zależności od rodzaju kolektora.

    mój domowy "prawie-kolektor" wygotował kilka litrów wody a potem miał
    120stopni. Firmowe bedą lepsze :)

    b.

  • 38. Data: 2011-02-19 15:33:43
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Użytkownik "cuben" <c...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Możnaby podzielić solary na sektory i spuścić płyn z niepotrzebnych. Na
    > sucho niech sie grzeją (ale nie wiadomo jak długotrwałe 200stopni wpłynie
    > na farbe)

    Na sucho nie moga sie grzac.

    Pozdro.. TK

  • 39. Data: 2011-02-19 15:40:29
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    cała dyskusja wzieła sie stad z drugiego czy 3 postu pod twoim zaczynającym:
    >ale tego nikt nie neguje pozostaje tylko kwestia kosztów, oraz tego co
    >rozbic z nadmiarem ciepla w okresie letnim.

    w zawiazku z powyższym martwimy sie namiarem ciepła latem.

    > No to nic nie rozumiem. Skad sie wzial zaden przeplyw?

    Zaden, bo pompa wyłaczona, bo zasobnik wiecej ciepła nie przyjmie.

    > A jak zabraknie pradu przy trzech plaskich kolektorach to co mialoby sie
    > stac, jak to raptem ze 4 litry glikolu przy naczyniu przeponowym
    > kilkanascie litrow? O tym juz kiedys bylo, wiec nie ma co sie powtarzac.

    Wyłącz w sierpniu prąd w swoim układzie na jeden porządny słoneczny dzień -
    i zdaj relację - ja głosuje ze zafundujesz sobie awarie. Ale może nie mam
    racji :-) Jesli taki jestes pewny ze nic sie nie stanie to moze sie pokusisz
    o taki eksperymencik.

    b.

  • 40. Data: 2011-02-19 15:41:35
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Na sucho nie moga sie grzac.

    nie wiedzialem. No to kurtyna jakas - to nie moze być tanie.

    b.