  • 1. Data: 2011-02-16 18:45:14
    Temat: Od prawie tygodnia slonce i
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    wody gazem nie grzeje w ogole. W taka pogode jak ostatnio w lutym solar
    zapewnia calkowite pokrycie zapotrzebowania na CWU przy temp. na zewnatrz
    blisko -10C. 300 litrow wody kazdego dnia przekracza 40C. Przy takich
    temperaturach zewnetrznych kolektor powyzej czterdziestu paru stopni nie
    bardzo chce sie rozgrzac, choc do czterdziestu idzie bardzo ladnie.
    Ktos tu kiedys pisal jedynie o wspomaganiu CWU solarem. W perspektywie
    calego roku na dobra sprawe moznaby tak uznac, ale mamy dopiero polowe
    lutego i w pogodne dni nie ma mowy tylko o wspomaganiu.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2011-02-17 09:38:42
    Temat: Re: Od prawie tygodnia slonce i
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Ktos tu kiedys pisal jedynie o wspomaganiu CWU solarem. W perspektywie
    > calego roku na dobra sprawe moznaby tak uznac, ale mamy dopiero polowe
    > lutego i w pogodne dni nie ma mowy tylko o wspomaganiu.

    formalnie, jesli w okresie rozliczeniowym musisz dołożyć do interesu choćby
    jednego dżula
    to już mamy wspomaganie solarami,
    może być nawet w proporcji 1E8:1, ale jest...

  • 3. Data: 2011-02-17 11:53:13
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 16 Lut, 19:45, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > calego roku na dobra sprawe moznaby tak uznac, ale mamy dopiero polowe
    > lutego i w pogodne dni nie ma mowy tylko o wspomaganiu.

    Znowu miod na moja klate.
    Ja bylem ten drugi. Ten co pisal ze mozna w okresie jesienno wiosennym
    nawet CO wspomagac solarami byle miec ich duzo.
    Ale co mi tam, na sucho sobie dywaguje :)

  • 4. Data: 2011-02-17 12:02:02
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ptoki wrote:

    > Znowu miod na moja klate.
    > Ja bylem ten drugi. Ten co pisal ze mozna w okresie jesienno wiosennym
    > nawet CO wspomagac solarami byle miec ich duzo.
    > Ale co mi tam, na sucho sobie dywaguje :)

    ale tego nikt nie neguje pozostaje tylko kwestia kosztów, oraz tego co
    rozbic z nadmiarem ciepla w okresie letnim.

  • 5. Data: 2011-02-17 13:12:24
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > formalnie, jesli w okresie rozliczeniowym musisz dołożyć do interesu
    > choćby jednego dżula
    > to już mamy wspomaganie solarami,
    > może być nawet w proporcji 1E8:1, ale jest...

    Dyskusja dotyczyla uzyskiwanych temperatur jako niewystarczajacych do
    nagrzania wody poza scislymi miesiacami letnimi i to na granicy. Dowodem
    mial byc link do instalacji kolegi ktory to takie temperatury uzyskiwal.
    Linku sie nie doczekalismy.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2011-02-17 22:39:42
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > ale tego nikt nie neguje pozostaje tylko kwestia kosztów, oraz tego co
    > rozbic z nadmiarem ciepla w okresie letnim.

    Jest taka cena systemu kolektorów ponizej ktorej inwestycja jest oplacalna bo
    nośnik jest darmo. Da sie ją wyliczyć. Ale według mnie wyjdzie że caly system
    musialby być tak tani ze niemożliwy do kupienia. Co z nadmiarem ciepla pytasz.
    Nic. Nie wykorzystywać nadmiaru. Nośnik darmowy czyli nic się nie traci jak z
    niego nie skorzystać. Gdyby się dało tanio zmagazynować. Ale tanio się nie da.

  • 7. Data: 2011-02-17 22:49:09
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:ijk83e$8du$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > jak z
    > niego nie skorzystać. Gdyby się dało tanio zmagazynować. Ale tanio się nie

    Tu chodzi o to, co zrobić by latem solary sie nie zagotowały i nie
    zniszczyły. Nadmiar ciepła jako taki to faktycznie mamy w nosie.

    b.

  • 8. Data: 2011-02-17 23:04:09
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >

    > Tu chodzi o to, co zrobić by latem solary sie nie zagotowały i nie
    > zniszczyły. Nadmiar ciepła jako taki to faktycznie mamy w nosie.

    To jest racja. Dla zasobnika 300 litrow nie powinno sie dawac wiecej jak
    przelicznik trzech kolektorow plaskich. Wychodzi na to, ze to optymalny
    system i jak widac po uzyskach to by sie zgadzalo. Kwestia dobrania jeszcze
    kata pochylenia, ale to do ustawienia raczej nie na dachu pochylym. Przed
    domem mozna sobie robic co sie chce, bo czesc kolektorow mozna przykryc w
    sloneczne dni. Moim zdaniem nie ma to wiekszego sensu, bo dopiero w polowie
    lutego przy najmniej tego roku pojawily sie jakies konkretne warunki dla
    wartosciowych uzyskow. Co prawda juz przez wiekszosc dni system cos tam
    popracuje, ale to raczej pomijalne wartosci. Dzis zaczal padac snieg i nawet
    gdyby jutro bylo slonce to przy -10C trudno bedzie odsniezyc kolektor.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2011-02-17 23:32:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:

> [...]
    > nadmiaru. Nośnik darmowy czyli nic się nie traci jak z niego nie
    > skorzystać. Gdyby się dało tanio zmagazynować. Ale tanio się nie da.

    i trzeba coś z nią zrobić...

    może chłodnie kominową zbudować :)

  • 10. Data: 2011-02-18 07:16:40
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > i jak widac po uzyskach to by sie zgadzalo. Kwestia dobrania jeszcze

    Nie jestem pewny, czy to jednak nie jest zbyt dużo. Rozmawiałem niedawno ze
    znajomym hydraulikiem. U niego pracują 3 płaskie cosmosun i grzeją zasobnik 300l
    + zasobnik 150l w kotle. Mimo, że to w sumie 450l, facet latem puszcza gorącą
    wodę na drabinki w łazience, aby schłodzić to co w zasobnikach.

    --
    Bartek