    From: Fragi <s...@o...pl>
    Subject: Re: Odp: Skraplacz klimy wisi na scianie u sasiada
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Date: Wed, 19 Aug 2015 09:03:48 +0200

    Dnia Tue, 18 Aug 2015 00:49:59 +0200, Ikselka napisał(a):

    > Tak, owszem, mury z dobrej ceramiki oraz dobrze izolowany cieplnie sufit
    > nad piętrem (mamy blaszany dach, więc strych bardzo się nagrzewa) mają
    > bardzo dobre właściwości. Teraz, w te upały, wystarcza schładzanie domu
    > przez otwieranie wszystkich okien na noc i zamykanie wcześnie rano tych,
    > które są od wschodu - po czym sukcesywnie kolejnych, które słońce oświetla
    > w miarę przemieszczania się.

    Też robię podobnie.

    > Przy zachowaniu dobrej wentylacji (trzeba robić to z głową - wiedzieć, co
    > otworzyć, na ile i z której strony) wieszam mokre prześcieradła (duża
    > powierzchnia parowania) na sznurze rozpiętym na wewnętrznej klatce
    > schodowej; daje to bardzo dobry efekt schładzania i jednocześnie
    > optymalnego nawilżenia powietrza.

    Podobno to dobra metoda te prześcieradła. Stosowana m.in. w Indiach i
    innych krajach o gorącym klimacie. Sama nie stosowałam. Od lat mam klimę i
    życia sobie bez niej nie wyobrażam, niestety. Ostatnio źle znoszę upały.

    > Skoro styropian, to wnętrze nie powinno się tak strasznie nagrzewać. Gdyby
    > tylko ludzie kojarzyli to, co piszę wyżej, potrafiliby temu zapobiec
    > otwierając i zamykając okna o właściwej porze, zamiast w upały trzymać je
    > otwarte od rana do wieczora - najbardziej nagrzewa się wnętrze od gorącego
    > powietrza wchodzącego z zewnątrz właśnie przez ciągle otwarte okna. A oni
    > myślą, że jak okna otwarte, to schładzają.

    Nie no, trzeba być totalnym głupkiem, żeby w upał otwierać i odsłaniać
    okna :) Ja jakoś wokół siebie tego nie zaobserwowałam. Okna pozamykane,
    rolety opuszczone. W nocy otwierają.

    --
    M.