    From: Jacek <k...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ogrzewanie pelletem domu
    Date: Fri, 2 Oct 2015 00:03:34 +0200

    > Chuje kroja na równo. Zwłaszcza ze ponoć w Polsce węgla do palenia w domowych
    piecach i kotlqch praktycznie się nie wydobywa.
    > Prawie wszystko to węgiel energetyczny do spalania przemysłowego.
    Zanim napiszesz taką bzdurę, to nie troszeczkę doucz:
    1. nie każdy czarny kamień to węgiel
    2. węgiel kamienny występuje w wielu typach i sortymentach, a te z kolei
    są w różnych klasach w zależności od wartości opałowej
    https://pl.wikipedia.org/wiki/W%C4%99giel_kamienny#T
    ypy_w.C4.99gla_kamiennego
    Tak więc węgiel węglowi nie równy. Żeby dać przykład, to piwo, cydr,
    wino, okowita, rakija, sake, wódka, szampan i spirytus to wszystko
    napoje alkoholowe, ale jest między nimi "drobna" różnica.
    3. Parametry węgla w Rotterdamie:
    https://www.globalcoal.com/Brochureware/standardTrad
    ingContract/specifications/
    Na pierwszy rzut oka to miał o wilgotności do 15% i zawartości popiołu
    też do 15% i granulacji poniżej 50 mm, czyli tak jakby miał dość
    przeciętnej jakości.
    4. tu masz ceny polskiego węgla:
    https://www.kwsa.pl/sprzedaz_wegla/oferta_handlowa/c
    eny_wegla/mialy_odbior_samochodowy
    zauważ, że odbiór samochodowy ma inny (wyższy) cennik od odbioru w
    wagonach. No i uwzględnij jeszcze "drobne" 30 zł/tonę akcyzy.

    \Podsumowując: powiedzieć, że węgiel w Rotterdamie jest po 50 Euro, a w
    Polsce po 900 zł to tak samo, jakby powiedzieć, że w Pcimiu jest butelka
    alkoholu po 6 zł (mamrot) a u mnie w sklepie wołają 20 zł za pół litra.

    Ale trzeba zapaskudzić opinię górnikom, żeby można było opylić kopalnie
    jakiemuś ciapatemu "inwestorowi" tak jak się opyliło pół energetyki,
    banki i co lepsze zakłady.
    Jacek