  • 11. Data: 2012-05-25 12:56:42
    Temat: Re: Oświetlenie: oczywiście 3x1,5...
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 25 maja 2012 12:02:37 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    > W kuchni bez najmniejszego problemu przekroczysz w wielu momentach ta >wartosc. 16A
    = 3,7kW. Wlaczysz czajnik 2kW i dowolne inne urzadzenie :
    >piekacz, mikrowela, mikser, piecyk do chleba, w tle bedzie chodzic lodowka czy
    >zmywarka) i 16A wybite :)

    Teoretycznie niby masz racje, praktycznie od kiedy mieszkam w domu nie zdarzyło sie
    aby wybiło mi zabezpieczenie 16A. W kuchni piekarnik, lodówka, mikrofala, młynek do
    kawyt mikser, opiekacz itp. Czajnika brak;)

    > Ja sie nigdzie nie szczypalem ale miedz teraz poszla tak do gory ze tez bym >sie
    chyba zastanowil.

    Teraz warto 1 groszówki na skup złomu zanieść. Wg wiki 1 groszówka wazy 1,64gr.
    10.000 monet waży już jednak 16,4 kg.
    Mosiąz na skupie to chyba ok 15zł. 10 000 monet(100zł) na skupie "warte" ponad 200zł
    Ponad 100% przebicia;)

  • 12. Data: 2012-05-25 13:10:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Lagod wrote:

    > Oczywiście do oświetlenia używa się przewodów 3x1,5 bo tak.

    3x1,5 jest bez sensu, ale z innej przyczyny: 4x1,5 jest od niego
    niewiele od niego droższy, a daje znacznie większe możliwości
    w zakresie sterowania oświetleniem. Jak będziesz chciał kiedyś
    w tym samym miejscu dać kinkiet/żyrandol dwuobwodowy, to będziesz
    soczyście klął dawniejsze "oszczędności". No chyba, że jak wielu
    "fachowców" drugi obwód zasilisz przewodem ochronnym -- przecież
    nim i tak żaden prąd nie płynie, więc po co się ma "marnować"... :-/

    > http://obrazki.elektroda.net/51_1256137813.jpg

    Co tabelka, to inne prądy dopuszczalne. Ja widziałem takie,
    które pozwalały puszczać przewodem 1,5 prądy ~12A i to wydaje
    mi się rozsądne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2012-05-25 15:20:45
    Od: Ariusz <a...@g...pl>

    W dniu 2012-05-25 08:50, Lagod pisze:
> [...]
    > doświadczonych fahovcuf.
    >
    > Oczywiście do oświetlenia używa się przewodów 3x1,5 bo tak.
    > Wszyscy tak robią bo tak się robi bo takie są 'standardy'.
    > Ktoś zamierza oficjalnie zakwestionować ten nawyk i zmienić jakąś
    > odpowiednią normę?
    > Przecież przeciętna *moc zainstalowana* oświetlenia w przeciętnym domu
    > nie przekracza 500W, a kablem 3x1,5 można puścić nawet 16A
    > http://obrazki.elektroda.net/51_1256137813.jpg
    > Z czego wynika to ładowanie ton miedzi i ciągnięcie 100 krotnie
    > przewymiarowanego kabla do pojedynczego wypustu?

    Ja bym powiedział, że już dziś są możliwości i technologie by instalację
    jeszcze bardziej zubożyć i zrobić bardziej funkcjonalna - przynajmniej w
    zakresie oświetlenia- nawet jednym przewodem i włącznikami podłączonymi
    szeregowo do centrali można by zarządzać całym oświetleniem w domu. Choć
    mamy już "inteligentne" instalacje to jeszcze brakuje nam porządnych
    specjalistów. No i nie wiedząc czemu wychodzi to tak drogo

    Ariusz

  • 14. Data: 2012-05-25 16:14:32
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Lagod wrote:

    > No właśnie: to drugi temat. 3x2,5 BO TAK. Spokojnie wystarczy 3x1,5
    > poza niewielkimi wyjątkami: jakie urządzenia w domu pobierają
    > długotrwale ponad 16A? Pompa ciepła, kucheka elektryczna. ups-ale
    > one
    > sa na 400V. A z tą niewielką różnicą w kasie to ja słyszę od
    > fundamentów po
    > kalenicę. Tylko później jakoś budżet się nie zamyka i na żebry do
    > banku trzeba chodzić.
    > A jak za projekt trzeba zapłacić, to się okazuje że każda złotówka
    > jest jakoś wyjątkowo cenna...

    zapomniałeś o wytrzymałości zwarciowej, zdolności do szybkiego
    wyłączenia obwodu
    jeśli układ niewydoli to będziesz musiał wstawić bezpieczniki np. 10A
    na gniazdka lub nikt uczciwie nie wystawi protokołu z pomiarów.

    jeffrey

  • 15. Data: 2012-05-25 16:22:59
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Ariusz wrote:

> [...]
    > całym oświetleniem w domu. Choć mamy już "inteligentne" instalacje
    > jeszcze brakuje nam porządnych specjalistów. No i nie wiedząc czemu

    daj spokój, nie o specjalistów tu chodzi bo średnio rozgarnięty
    elektryk zrobi inteligentną instalację (no może delikatnie powyżej
    średniej), ale o ceny. Jak na podjeździe nie stoi przynajmniej
    najnowszy merc i dwa kolejne w garażu to nie podejmuję tematu bo
    szkoda mojego czasu ( ja się narobię nad ofertą a klienta i tak nie
    stać!)

    jeffrey

  • 16. Data: 2012-05-25 16:30:37
    Od: <news>

    Użytkownik "Lagod" napisał:
    > A cena jest tylko niewiele wyższa od 1mm2.
    >
    > Ten argument mnie przekonuje. A dlaczego nie można stosować linek?

    Linki można stosować, ale linka jest droższa i dlatego się to nie opłaca,
    zresztą nieprawdą jest też że różnica w cenie jest niewielka, bo miedź jest
    droga, jeśli będzie jej 100 krotnie więcej to i cena też pędzie około 100
    razy większa, nie daj sobie takich bajek wciskać!

  • 17. Data: 2012-05-25 16:34:44
    Od: <news>

    Użytkownik "Jeffrey" napisał:
    > jeśli układ niewydoli to będziesz musiał wstawić bezpieczniki
    > np. 10A na gniazdka lub nikt uczciwie nie wystawi protokołu
    > z pomiarów.

    Ale czego ma niby nie wydolić? 1,5mm2 spokojnie wydoli 16A prądu i to
    ciągłego, a chwilowego zwarciowego to i sporo więcej a bezpiecznik i tak
    dasz max 16A, więs o so chozi?

  • 18. Data: 2012-05-25 18:00:42
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    W dniu 2012-05-25 12:56, Kris pisze:
> [...]
    10.000 monet waży już jednak 16,4 kg.
    > Mosiąz na skupie to chyba ok 15zł. 10 000 monet(100zł) na skupie "warte" ponad
    tylko ze złomowanie środków płatniczych jest w polsce karalne

    michal

  • 19. Data: 2012-05-25 20:31:52
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > tylko ze złomowanie środków płatniczych jest w polsce karalne

    nawet kiedyś jakiś gość beknął, bo aluminiowych złotówek używał jako
    podkładki do papiaków, taniej wychodziło, w tefałenie mówili (a może
    wcześniej, jak tefałenu jeszcze nie było...)

    pozdrawiam
    s_13

  • 20. Data: 2012-05-25 20:36:57
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

    > Ale czego ma niby nie wydolić? 1,5mm2 spokojnie wydoli 16A prądu i
    > ciągłego, a chwilowego zwarciowego to i sporo więcej a bezpiecznik i
    > tak dasz max 16A, więs o so chozi?

    a jeśli z pomiarów pętli zwarcia wyniknie że bezpiecznik 16A nie
    wyłączy układu w wymaganym czasie to kto się pod tym podłoży ?
    oczywiście sam możesz w domu robić co ci się podoba bo to zdaje się
    jest legalne, ale jak przy tym spłonie chałupa albo ktoś zginie to już
    nie jest tak przyjemnie i nie jest to warte 200-400zł oszczędności

    jeffrey