  • 21. Data: 2009-03-30 13:38:46
    Temat: Re: Palenie mokrym drewnem a bilans ciepla
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Tomasz wrote:
> [...]
    > najwolniej i jak najdluzej. Woda w mokrym drewnie sprawia wiec tylko role
    > spowalniacza. Przewod kominowy mam ze stali kwaso i zaroodpornej izolowanej
    > welna mineralna wiec o korozje ze skroplin nie mam sie co obawiac. Dodam ze
    > kominek (z wkladem) uzywam do ogrzewania domu a nie do celow dekoracyjnych.
    > Jesli bede potrzebowal dekoracyjnego palenia zaladuje oczywiscie drewnem
    > suchym.
    > Moze ktos bardziej uczony wyprowadzi mnie z bledu, ale nie widze powodu dla
    > ktorego nie powinienem palic mokrym drewnem.
    Powiem tak: można ale po co?
    Jak nie masz suchego drzewa to kup brykiety i nimi pal, a drzewo ci
    wyschnie i na następny sezon będzie w miarę ok.
    'Zalety' palenia mokrym ci już przedstawili, jak sam widzisz zalet nie
    ma same wady.
    Ja będąc zmuszonym też paliłem kiedyś mokrym drzewem, paliło się źle,
    szyba sie szybko zakopcałą no i najgorsze, komin zawalił mi się taką
    czarną pianką (pumeksem) bardzo trudnym do czyszczenia, a był zrobiony
    porządnie, wkłady z kamionki zaizolowane wełną i obudowany pustakiem.
    Tak że sie szybko nagrzewał ale to i tak nie pomogło, duża ilość wody i
    żywicy zrobiła swoje, przekrój komina się mocno zwężył.

    --
    -----
    Pozdr

  • 22. Data: 2009-03-30 19:31:26
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Ciut sie pomyliłeś, bo ciepło parowania wody to ok. 2500 kJ/kg
    Jacek

  • 23. Data: 2009-03-30 19:38:34
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Ciepło parowania wody (dla "humanistów" ciepło parowania to energia
    potrzebna do odparowania 1 kg wody) to ponad 2000 kJ/kg. Z grubsza licząc
    paląc mokrym drewnem połowa ciepła zawartego w drewnie tracona jest na
    odparowanie wody.
    Jacek

  • 24. Data: 2009-03-30 20:13:55
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek" <m...@w...pl> napisał

    > paląc mokrym drewnem połowa ciepła zawartego w drewnie tracona jest na
    > odparowanie wody.

    Ale ta goraca para przeciez nie znika z ukladu a swoje cieplo oddaje do
    otoczenia ktorym jest dom.
    Porownaj bilans ciepla z palenia mokrym i suchym drewnem, to jest dla mnie
    ciekawe.

    --
    Tomasz

  • 25. Data: 2009-03-30 20:45:12
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    Tomasz napisał(a):
    > Użytkownik "Jacek" <m...@w...pl> napisał

    > Ale ta goraca para przeciez nie znika z ukladu a swoje cieplo oddaje do
    > otoczenia ktorym jest dom.

    Mylisz sie. Zaczyna oddawac juz w kominie ale zdecydowana wiekszosc tej
    energii oddaje juz w atmosferze.

    > Porownaj bilans ciepla z palenia mokrym i suchym drewnem, to jest dla mnie
    > ciekawe.

    A co tu ciekawego? Im wiecej wody w drewnie tym mniej ciepla uzytkowego
    do wykorzystania.

  • 26. Data: 2009-03-30 21:25:16
    Od: M <M...@w...pl>

    mariusz pisze:
    > Jednak nie jest dobrze palić mokrym opałem.
    >
    > Tak na rozum to ja myślę, że temperatura spalania suchego drewna jest
    > wyższa, niż mokrego.
    >
    > W końcu "paląc" samą wodę nie uzyska się więcej niż 100 st.C. Paląc suche

    To zależy od ciśnienia. I nie paląc tylko podgrzewając. Możesz zresztą
    zrobić to sam w domu gotując wodę w szczelnie zamkniętym garnku. Dopóki
    nie przekroczysz temperatury krytycznej.

    Natomiast ciepło parowania wody jest bardzo duże - woda w postaci pary
    (czyli gazowej) wylatuje przez komin unosząc ze sobą część energii. Jest
    jej ok. 2500kJ/kg. To tak, jakbyś na kominku gotował wodę a wylot
    czajnika był poprowadzony bezpośrednio na zewnątrz. Albo jeszcze inaczej
    - różnica energii pomiędzy mokrym drewnem a suchym jest taka, jakbyś
    suchym drewnem oprócz ogrzewania domu podgrzewał jeszcze mokre drewno
    aby je osuszyć.

    M.

  • 27. Data: 2009-03-31 04:16:34
    Od: mirekm <m...@g...pl>

    Jacek pisze:
    > Ciut sie pomyliłeś, bo ciepło parowania wody to ok. 2500 kJ/kg

    Mocno się pomyliłem, jak zwykle z lenistwa i sklerozy. Chciałem
    oszczędzić sobie pisania zer, ale w trakcie oszczędzania zapomniałem
    zmienić k na M. I fakt to jakieś 2500 kJ/kg ale w okolicach 0 deg C. Ze
    wzrostem temperatury spada.

    pozdrawiam,

    mirek

  • 28. Data: 2009-03-31 06:23:30
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Tak jest! Drewno sprzedaje się niestety nie an tony tylko na "kubiki".
    Inteligentni chłopcy na składach opałowych też znają ten wzór ;-) i leją
    węgiel wodą z hydrantów (szczególnie dobrze udaje się to przy miale i weglu
    brunatnym). Nie dość, że zwiększa to masę "m", to jeszcze poprawia
    bezpieczeństwo p.poż "B" i ponadto zwiększa zawartość sakiewki "PLN".
    Jacek

  • 29. Data: 2009-03-31 09:03:59
    Od: robertr <r...@c...com.pl>

    On 29 Mar, 22:44, "Tomasz" <t...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Moze ktos bardziej uczony wyprowadzi mnie z bledu, ale nie widze powodu dla
    > ktorego nie powinienem palic mokrym drewnem.

    Witam
    Czy ktoś slyszał o pirolizie (czy jak to się pisze). Drewno powinno
    się spalać w bardzo wysokiej temperaturze. Następuje wtedy jego rozpad
    na metan, wodór i co tam jeszcze - skład drewna to węgiel, tlen wodór
    i trochę innych pierwiastków. Spalanie tej mieszanki daje dopiero
    dobry efekt. Prawdopodobnie w mokrym drewnie na skutek różnych
    czynników (też ciepła parowania wody ) raczej nie dochodzi do tego
    zjawiska. Doświadczyłem tego osobiscie, palę drewnem w zwykłym piecu
    węglowym. Odkąd nauczyłem się palić krótko a intensywnie, to na sezon
    wychodzi mi 5 - 6 m3 drewna. Kiedyś gdy optymalizowałem spalanie na
    długośc palenia to wychodziło 9 - 10 m3.
    Myślę że w kominku trudno jest tak palić. Palę drewnem co najmniej 2
    letnim - Ostatni raz kupowałem 6 lat temu.
    Pozdrawiam

  • 30. Data: 2009-04-03 10:56:15
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Dnia Sun, 29 Mar 2009 22:44:31 +0200, Tomasz napisał(a):

    > Zastanawiam sie co jest takiego zlego w paleniu mokrym drewnem.

    Liczne odpowiedzi juz dostałeś

    > Przeciez ilosc materialu palnego jest taka sama czy w mokrym czy w suchym.

    Prawda

    > W zwiazku z powyzszym po spaleniu klody drewna czy mokrej czy suchej
    > otrzymam taka sama ilosc energii tyle tylko ze w roznym czasie. Para

    Prawda (mniej-więcej)

    > wytworzona przy okazji tez jest przeciez goraca i oddaje cieplo do obudowy
    > kominka.

    Nieprawda. I z tej właśnie nieprawdy wynika cały wic. Część ciepła ze
    spalania musisz oddać na odparowanie nadmiaru wody. Para wodna ulotni się
    ze spalinami i skropli w atmosferze, dopiero tam oddając to ciepło, które
    zostało zużyte na jej odparowanie. Czyli o tyle właśnie jesteś w plecy.
    Oczywiście, część jej skropli się jeszcze w kominie, ale skoro komin jest
    dobrze izolowany, to raczej niewiele - większość ci spierdzieli razem ze
    znaczną częścią energii, za którą zapłaciłeś :)
    Gdybyś potrafił skroplić tę parę jeszcze w kominku, to w porządku -
    odzyskałbyś energię potrzebną na odparowanie tej wody. Ale nie potrafisz.

    > Moze ktos bardziej uczony wyprowadzi mnie z bledu, ale nie widze powodu dla
    > ktorego nie powinienem palic mokrym drewnem.

    Jeżeli nie przyjmujesz tego, co napisałem wyżej, to sie poddaję

    T.