  • 41. Data: 2018-02-28 21:19:41
    Temat: Re: Panele słoneczne
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 28 Feb 2018 19:48:59 +0100, ToMasz wrote:
    > Pozostaje jednak pytanie, dlaczego rozruchowego nie mozna rozładować
    > małym prądem. Zenek zaczął wyjaśniać, ale stworzył eksperyment
    > zabijający akumulator. Szach mat.

    Też mnie ta teza zaciekawiła, i niecierpliwie czekam aż ktoś to poprze
    jakimś faktycznym argumentem. Zdarzało mi się korzystać z akumulatorów
    samochodowych jako tanich źródeł prądu do małych poborów (rzędu kilku A -
    m.in. do UPSa, ale nie tylko) i nie zauważyłem efektu obniżenia
    pojemności. Ba, zgodnie z prawem Peukerta powinno być wręcz odwrotnie.

    Mateusz

  • 42. Data: 2018-02-28 22:24:55
    Temat: Re: nele słoneczne
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 28 lutego 2018 21:09:00 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:
> [...]
    swiec 50A x 20s = 1000As+400As= 1400As = 0,4Ah. W realu jest do czterech razy wiecej
    ale to w dalszym ciagu maly ubytek ponizej 1% pojemnosci nominalnej.

    > Nie załapaliście. Gdy wracam z pracy i wyłączam silnik, po 20 minutach
    > na akumulatorze jest napięcie 12,5 (czyli jest pełny) i systematycznie
    > spada (pobór prądu w aucie 0,1A). Następnego ranka mierzę przy -10C na
    > zewnątrz i ma 11,5V (czyli dość mocno rozładowany rzekłbym). Przy
    > rozruchu spada do 8,5V i...niemrawo ale odpala.
    >
    > Jak to nie jest cykl, to ja nie wiem co.

    No zajebiście. Udowadniasz tylko, że aku rozruchowy stracił praktycznie
    całą swoją pojemność i jest bezużyteczny do gromadzenia energii. Bo po
    co komu aku 1Ah? :-) Rozładuj 100 razy NOWY aku do 20%, sprawdź jego
    pojemność i podziel się wynikami.

    Ile ma ten aku? I czemu tak szybko padł mimo, iż był ciągle doładowywany
    do pełna ?;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 43. Data: 2018-02-28 23:13:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Akumulator olowiowy dziala bo zachodza w nim reakcje chemiczne. Zeby akumulator byl
    naladowany do pelna trzeba pod koniec ladowania miec na klemach ok 16,5V. W
    samochodzie maksymalnie jest 14,5V. Za malo zeby naladowac akumulator do pelna. Do
    16,6V laduje sie trakcyjne akumulatory olowiowe z pancernymi plytami. W pelni
    naladowany akumulator olowiowy ma bez obciazenia ok 13,2V.

  • 44. Data: 2018-03-01 10:57:43
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 28 Feb 2018 19:48:59 +0100, ToMasz

    > odpowiadam. akumulato rozruchowy, możesz ładować stałym napięciem w
    > okolicach 14.4V. Jaki prąd weźmie - taki mu daj.
    > Zadowolony? Masz inne zdanie?

    Czy ty umiesz czytać, pytam grzecznie ponownie? Pytałem do jakiej wartości
    można cyklicznie ROZładować akumulator rozruchowy bez utraty parametrów --
    a nie jakim prądem go ładować.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 45. Data: 2018-03-01 11:06:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 28 Feb 2018 21:08:54 +0100, Mateusz Bogusz

    > Jak to nie jest cykl, to ja nie wiem co.

    To jest zdezelowany akumulator.
    Z cyklem o jakim rozprawiamy nie ma to nic wspólnego.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 46. Data: 2018-03-01 14:30:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jesli to Twoj akumulator to do jakiej chcesz wartosci i ile razy chcesz mozesz
    ladowac i rozladowywac. Ale jak chcesz zeby akumulator rozruchowy zyl dlugo i
    szczesliwie to musisz mu zapewnic warunki pracy takie jakie sa w sprawnym
    samochodzie. Czyli zawsze naladowany w okolicach polowy pojemnosci i rozladowywany
    tylko przez pojedyncze sekundy rozrusznikiem i zaraz po tym doladowany o tyle co
    ubylo. Jak zapewnisz takie warunki pracy akumulatorowi rozruchowemu ale poza
    samochodem to wytrzyma ze dwadziescia lat pod warunkiem ze nie bedzie narazony na
    wstrzasy i bedzie w dodatniej temperaturze.

  • 47. Data: 2018-03-01 15:23:30
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 01.03.2018 o 10:57, Myjk pisze:
> [...]
    > można cyklicznie ROZładować akumulator rozruchowy bez utraty parametrów --

    Przepraszam, źle przeczytałem. nie odpowiem na to pytanie, bo obawiam
    się że zostanę postawiony przed murem i rozstrzelany, a w kwestii tematu
    wątku i róznicy cen akumulatorów, odpowiedź _nie_ jest istotna.
    przyznałem racje Zenkowi, rozruchowy nie nadaje się do pracy cyklicznej
    (szczególnie ładowany do w "zenkowy" sposób) Temat zamknięty, z
    wyjątkiem wyjaśnienia mechanizmów które zabiją rozruchowca

    ToMasz

  • 48. Data: 2018-03-01 21:25:18
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > bo pewnie nie doliczałeś kosztu agregatu i nie brałeś pod uwagę, że ma
    > skończoną żywotność :-)
    > Musisz odczytać jaką ma żywotność, ile czasu pracuje na pełnym baku (pod
    > obciążeniem znamionowym), jaki jest koszt paliwa. Dodatkowo oszacować ile
    > go godzin w roku będziesz używał. Jak to wszytko ustalisz może się okazać,
    > że co 2 lata trzeba będzie zrobić jego remont generalny lub wymienić na
    > nowy.

    Kosztów podłączenia i utrzymania przyłącza energetycznego też nie liczyłem:)
    Coś mi nie gra, bo kiedyś liczyłem agregaty i wychodziło sporo drożej niż z
    sieci, jak by nie było to elektrownia chodzi na węgiel a agregat na olej
    napędowy. Agregat 90% paliwa zużywa na produkcję ciepła, więc dziwne że mi
    teraz wychodzi taniej, muszą sprzedawcy mocno oszukiwać na parametrach,
    dopiero jak kupisz to się przekonasz jak jest naprawdę. Tak swoją drogą, to
    szkoda ze nie ma agregatów na węgiel i drewno:(

    > dziennie.
    > Wow! - skąd raptem te 5-10kW? :-) Na początku było jakieś 400W w szczycie.
    > Jak by nawet było 1kW w szczycie to obskoczy to mały cichy agregat taki
    > jaki podawałem.5-10kW to są zupełnie inne moce i koszta idą w kosmos.
    > UPS 8-10kVA to koszt powyżej 15k PLN.
    > Taniej będzie postawić jakieś małe pomieszczenie dla agregatu i je dobrze
    > wyciszyć, ba jak sam już doszedłeś, agregat i tak musi być :-)TG

    5-10 kW to najmniejsze agregaty dizla jakie znalazłem, 1KW - owych nie
    widać.
    Zresztą moja piła spalinowa ma silnik 4kW a to taki malutki silniczek
    jednocylindrowy.
    Faktycznie że system z agregatem wychodzi tanio, ale ten hałas nie
    przejdzie, ja słyszę nawet 50W pompę obiegową w piwnicy a siedzę na piętrze,
    o warkocie silnika zapomnij:)

  • 49. Data: 2018-03-01 21:32:43
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 01.03.2018 o 11:06, Myjk pisze:
    > To jest zdezelowany akumulator.

    To jest prawie czteroletnia Varta 60Ah 540A. Taki stan pojawił się z
    dnia na dzień miesiąc po gwarancji (na wyjeździe w górach, a jakże).
    Można powiedzieć, że produkt doskonały z punktu widzenia
    producenta/sprzedawcy :-) Wkurwiłem się i skoro w lato trzyma przez
    weekend, a w zimie podłączam w niedziele na noc, to używam dalej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 50. Data: 2018-03-01 21:36:13
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 28.02.2018 o 22:24, Adam Sz. pisze:
    > Ile ma ten aku? I czemu tak szybko padł mimo, iż był ciągle doładowywany
    > do pełna ?;)

    Skoro "naładowany" pokazuje te 12,5V to znaczy że żadna celna nie
    zwarła. A dlaczego pojemność nagle tak spadła, to nie wiem. Ładowanie
    mam ok, nie rusza od co najmniej zakupu aku.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz