  • 1. Data: 2018-02-24 15:29:28
    Temat: Panele słoneczne
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    Znajomy pytał mnie się o system solarny składający się z panela słonecznego,
    akumulatora i inventera ładującego ten akumulator i zasilającego z niego
    sieć 230V.
    Dawno temu gdy się tym, interesowałem, to policzyłem sobie że to żadnego
    sensu ekonomicznego nie ma, bo więcej się za taki system zapłaci, niż on
    wyprodukuje energii, obecnie nie wiem czy jakie są ceny i czy cś w tej
    materii się zmieniło, ale znajomemu nie chodzi o ekonomię, tylko o prąd na
    działce bez dostępu do sieci energetycznej.
    Ogólnie sprawa wygląda tak że w Polsce średnie roczne nasłonecznienie wynosi
    1000kWh/m2 z czego 80% przypada na okres wiosenno-letni, sprawność ogniw
    słonecznych to jakieś 15%, wiec z metra kwadratowego panela, uzyskamy
    rocznie 150kWh, czyli niecałe 100zł. Zauważyłem że są obecnie dostępne
    inventery potrafiące nawet oddawać energię do sieci energetycznej, ale niem
    wiem czy to się opłaca. Ile obecnie energetyka płaci z 1kWh wpompowaną do
    ich sieci?

    Pytanie jest takie, żeby dobrać taki system solarny, czyli moc paneli, moc
    incentera, oraz pojemność akumulatorów (oczywiście akumulatory muszą być
    niklowo kadmowe, czyli te drogie, bo ołowiowe się do takich systemów nie
    nadają.
    Znajomy chce mieć możliwość korzystania z komputera, telefonu, telewizora,
    oraz oświetlenia, czyli pewnie moc 300-400W przez kilka godzin na dobę, wiec
    jaki system solarny powinien zmontować, żeby zaspokoiły jego potrzeby?

  • 2. Data: 2018-02-24 15:43:48
    Temat: Re: Panele słoneczne
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Agregat za 800-900 zł pracujący na upsa 1-2 kVA.
    > Do tego zestawu oczywiście kanisterek 20l Pb. TG

    Zapomniałem napisać że ma to być system solarny ze względu na uciążliwy
    chałas agregatów i systemów wiatrowych.

    A jaką wydajność energetyczną ma ten agregat za 900zł, oraz jaka jest jego
    żywotnosć ?
    Ile kosztuje taki UPS 1-2kVA ?
    Jaki jest koszt 1kWh z agregatu?

  • 3. Data: 2018-02-24 16:33:53
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

  • 4. Data: 2018-02-24 16:45:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 24 Feb 2018 15:29:28 +0100, Bob Budowniczy napisał(a):

    > wiec z metra kwadratowego panela, uzyskamy
    > rocznie 150kWh, czyli niecałe 100zł.
    Albo inaczej z panela 100 W masz energii za 50 zł rocznie.
> [...]
    > wiem czy to się opłaca. Ile obecnie energetyka płaci z 1kWh wpompowaną do
    Tak ale jeśli posiadacz paneli nie spełnia minimalnych wymagań na moc to
    nie podpiszą umowy. A cena zbytu energii nie powala. Najlepiej w tym
    celu zadzwonić do lokalnego dystrybutora energii. Poza tym, przy
    deklarowanym poborze mocy i obecności sieci fotowoltaika nie kalkuluje
    się w ogóle. Na dodatek zaraz mu ukradną te panele z działki.
    To ma sens tylko przy braku sieci i dobrze pilnowanej działce (patrole,
    ubezpiecznie). A pojemność aku i wydajność paneli łatwo sobie wyliczyć
    zakładając co i jak długo ma być używane. Jeśli to ma byc laptop, mały
    OTV i radio czy telefon to nawet nie trzeba stosować transformacji
    energii do 220 V co upraszcza i potania sprawę.
    No i na koniec, nie niklowo-kadmowe tylko litowo-jonowe :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2018-02-24 17:16:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A dlaczego niklowo kadmowe sa zle. One na razie jesli idzie o zywotnosc, jesli
    zachowany jest wlasciwy rezim pracy, sa najlepsze. Olowiowe trakcyjne tez sa bardzo
    dobre zwlaszcza ze zrobili juz hermetyczne trakcyjne olowiowe. Napisz ile kosztuje
    100Ah 12V w litowych. W olowiowych mozna tyle miec za osiemset- tysiac zlotych.

  • 6. Data: 2018-02-24 18:37:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie z panela 100W tylko z panela co rocznie wytworzyl 100kWh.

  • 7. Data: 2018-02-24 18:50:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2018 o 15:43 Bob Budowniczy <P...@x...wp.pl> pisze:

    > Zapomniałem napisać że ma to być system solarny ze względu na uciążliwy
    > chałas agregatów i systemów wiatrowych.

    Jak ma być cicho to są hondy 2kW po 4-5kPLN. Za 9 stów są lepsze "no name"
    o mocy 2-4kW, ale ciche nie są.

    Agregat odpalisz i masz prąd zawsze, Ups jest po to aby chronić odbiorniki
    przed skokami napięcia. Najlepszy byłby pełny sinus. Koszt to 1-2k PLN w
    zależności od mocy. Za 1k kupisz przyzwoity UPS 1000W.

    Agregat możesz przywieść ze sobą w bagażniku. Panele mogą szybko zmienić
    właściciela - jak okolica "niespecjalna".

    Ja w domek na działce odwiedzany sporadycznie nic bym specjalnie nie
    inwestował.

    Co do kosztów - nie liczyłem, można je pewnie z rozsądnym przybliżeniem
    oszacować. Każdy producent podaje czas pracy z obciążeniem nominalny
    (pojemność baku i koszt paliwa jest znana).

    TG

  • 8. Data: 2018-02-25 23:26:15
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > telewizora, oraz oświetlenia, czyli pewnie moc 300-400W przez kilka
    > godzin na dobę, wiec jaki system solarny powinien zmontować, żeby
    ups, apc1000. do tego zwykłe akumulatory samochodowe. bo? Bo są tanie.
    teraz jest promocja i akumulator rozruchowy kosztuje 100zł. masz w nim
    chyba 40aH. za 100zł możesz kupić 5 dobrych ogniw 18650 i mieć 6ah. albo
    podobne wartości przy innych akumulatorach. jak tego samochodowego nie
    rozładujesz do zera - będzie żył
    czyli mamy już jakieś 300zł. za resztę paneli słonecznych, używanych i
    chińskie urządzonko step down (albo i kilka) zmieniajace napięcie stałe
    z iluś tam na (ok)24v. Tyle w tej sprawie. jeśli nie klasnął w dłonie i
    nie krzykną hura, to zapomnijcie o tym co napisałem, kupcie gotowca za
    10 razy tyle zł.

    ToMasz

  • 9. Data: 2018-02-26 00:55:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To po chuj robia piec razy drozsze akumulatory trakcyjne jak rozruchowe dobre i
    tanie?

  • 10. Data: 2018-02-26 09:29:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 25 Feb 2018 23:26:15 +0100, ToMasz

> [...]
    > chyba 40aH. za 100zł możesz kupić 5 dobrych ogniw 18650 i mieć 6ah. albo
    > podobne wartości przy innych akumulatorach. jak tego samochodowego nie

    Ty dalej te swoje teorie oderwane od rzeczywistości snujesz? Jeszcze ci się
    to nie znudziło? Gdyby to było takie proste jak twierdzisz, to by tak
    właśnie produkowali wszystkie UPSy, samochody elektryczne itd. Ale tego NIE
    ROBIĄ ponieważ akumulatory rozruchowe się do tego NIE NADAJĄ. No i po co
    kupować 40Ah jak nie można z tego skorzystać? Ile można tak w ogóle wg
    ciebie wykorzystać pojemności takiego akumulatora rozruchowego (20, 30,
    50%?) i kto będzie pilnował aby nie przekroczyć tej granicy?

    --
    Pozdor
    Myjk