  • 11. Data: 2018-02-26 19:56:57
    Temat: Re: Panele słoneczne
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    do zenka i myjka
    jak Wam się coś nie podoba, to nie czytajcie, nie piszcie. jak ja
    popełniam kardynalny błąd, to napiszcie gdzie, jaki, dlaczego. nie mnie,
    ale innym, którzy czytają te posty.
    ja niemam nic przeciwko innym akumulatorom niż rozruchowe. nie twierdze
    że rozruchowe się nadają do wszystkiego. twierdzę jedynie że są tanie.
    Na serio widziałem reklamę akumulatora rozruchowego, zakładam że minimum
    30ah miał i kosztował 99zł. oczywiście że pozostawienie go rozładowanym
    do zera, bardzo mu szkodzi. ale dla trakcyjnemu to też nie pomaga. Kto
    będzie pilnował? Pytanie debilne. a kto będzie tego pilnował w innych
    akumulatorach? Rozładujesz akumulator żelowy lub trakcyjny do
    absolutnego zera? Po kija takie pierdoły piszesz. w każdym przypadku ups
    tego będzie pilnował. obojętnie jakie masz akumulatory ups apc będzie
    działał, bo to sprawdzałem ja, i wielu innych ludzi, którzy takie
    akumulatory kupili. A kupili i używają właśnie z powodu ceny. bo dobry
    akumulator 12 ah do upsa też koło stówy kosztuje. więc za te same
    pieniądze mają kilka razy większą pojemność, kilka razy dłuższy czas
    pracy. mają jeszcze jedno. prąd rozładowania który dla żelka jest na
    granicy życia i śmierci, dla 5 razy większego akumulatora, tym bardziej
    rozruchowego jest delikatnym rozładowaniem. TAkie warunki pracy, pozwolą
    mu żyć dłużej niż przeciętnym samochodzie. w samochodzie padnie od
    udarowych prądów serwowanych przez dogorywający rozrusznik.

    Teraz Wasza kolej na wytłumaczenie, dlaczego akumulator rozruchowy jest
    zły, w KONTEKŚCIE CENY!!!

    ToMasz

  • 12. Data: 2018-02-26 20:19:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W kontekscie ceny chcesz. Prosisz i masz. Akumulator rozruchowy zostal zaprojektowany
    do uruchamiania silnika spalinowego. Charakteryzuje sie skrajnie niska rezystancja
    wewnetrzna. Umozliwia to wyduszenie pradu potrzebnego do uruchomienia silnika nawet
    jak poostalo mu ok 10% pojemnosci nominalnej. Normalnym stanem dla akumulatora
    rozruchowego jest naladowanie do ok 50% pojemnosci jaka mozna by uzyskac przy pelnym
    naladowaniu. Akumulator rozruchowy nie jest przeznaczony do pracy cyklicznej czyli
    ladowanie do pelna, rozladowanie do minimalnego bezpiecznego napiecia, ladowanie do
    pelna. Akumulator rozruchowy w czasie pracy bardziej przypomina kondensator niz
    magazyn energii. Znosi bardzo duze prady rozladowania ale trwajace bardzo krotko.
    Akumulator trakcyjny jest typowym magazynem energii przeznaczonym do pracy
    cyklicznej. Nie szkodzi mu ladowanie do 110% pojemnosci i glebokie rozladowanie. Ma
    kilka razy wieksza od akumulatora rozruchowego rezystancje wewnetrzna. Nie da sie z
    akumulatora trakcyjnego pobierac tak duzych pradow z jednostki pojemnosci jak z
    akumulatora rozruchowego. Akumulator trakcyjny dobrego producenta wytrzyma ok tysiaca
    pelnych cykli zanim uzyteczna pojemnosc spadnie do ok 80% pojemnosci nominalnej.
    Pracujacy w rezimie pracy akumulatora trakcyjnego akumulator rozruchowy maksymalnie
    po stu pelnych cyklach bedzie sie nadawal do recyklingu. Przez ponad dziesiec razy
    wieksza zywotnosc trzy razy drozszy od rozruchowego akumulator trakcyjny jest dwa
    razy tanszy w uzytkowaniu.

  • 13. Data: 2018-02-27 19:47:40
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Pracujacy w rezimie pracy akumulatora trakcyjnego akumulator rozruchowy maksymalnie
    po stu pelnych cyklach bedzie sie nadawal do recyklingu.
    a my tu o czymś innym dyskutujemy
    > Przez ponad dziesiec razy wieksza zywotnosc trzy razy drozszy od rozruchowego
    akumulator trakcyjny jest dwa razy tanszy w uzytkowaniu.
    no to po co ta cała dyskusja? Ja zaproponowałem tańsze rozwiązanie, nikt
    go nie zmodyfikował, tylko jest hejt bo akumulatory nie takie. no to
    prosze zastosować jenox marine 100Ah za 390zł. gdyby nie promocja o
    której wspominam, to można w przybliżeniu powiedziec że cena ta sama, w
    przeliczeniu na Ah. po kija piszesz że są 5 razy droższe? Bo gdyby były,
    to ja podtrzymuje to co napisałem, czyli wisisz mi wyjaśnienie, co się
    stanie jak wezmę wspomniany akumlator, rozładuje go w 80 % prądem 1/10 i
    naładuje. ile takich cykli wytrzyma akumulator rozruchowy.

    ToMasz

  • 14. Data: 2018-02-27 20:18:23
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

> [...]
    > przed skokami napięcia. Najlepszy byłby pełny sinus. Koszt to 1-2k PLN
    > w zależności od mocy. Za 1k kupisz przyzwoity UPS 1000W.
    > Agregat możesz przywieść ze sobą w bagażniku. Panele mogą szybko
    > zmienić właściciela - jak okolica "niespecjalna".
    > Ja w domek na działce odwiedzany sporadycznie nic bym specjalnie
    > nie inwestował.
    > Co do kosztów - nie liczyłem, można je pewnie z rozsądnym przybliżeniem
    > oszacować. Każdy producent podaje czas pracy z obciążeniem nominalny
    > (pojemność baku i koszt paliwa jest znana). TG

    Dzisiaj rozmawiałem ze sprzedawcą paneli na temat doboru akumulatorów, to mi
    normalnie ręce opadły i stwierdziłem że lepiej nie pchać się w to gówno,
    więc pewnie faktycznie lepiej kupić generator, tylko trudno mi sobie
    wyobrazić kilka kW silnik co by cicho chodził. Szukałem dizli i w ofercie są
    5-10kW, to na pewno wyją jak ciężarówka, na dodatek pewnie trzeba to trzymać
    w pomieszczeniu, bo raczej to nie lubi rozruchów w ujemnych temperaturach.
    Na razie agregaty są zbyt hałaśliwe, tego nie idzie wytrzymać, ale nadal nie
    znam kosztu kWh z agregatu, bo sprzedawcy widocznie coś kręcą z podawaniem
    parametrów, bo jak liczyłem to wychodziło mi taniej niż z energetyki a to
    raczej nie realne, wiec może ktoś się zna i powie ile średnio wychodzi koszt
    kWh z agregatu?
    Powiedz mi jeszcze jak wygląda dobór pojemności akumulatora do agregatu
    5-10kW? Bo raczej nie ma sensu żeby taki agregat odpalał się kilka razy
    dziennie.
    Teraz podzielę się z wami czego się dowiedziałem od sprzedawców paneli
    słonecznych. Sprzedawcy twierdzą że jeśli jest dostęp do sieci to nie ma
    sensu kupować drogich akumulatorów, bo teraz jest taki rządowy program, że
    energetyka ma obowiązek odebrać od ciebie energię (na przykład w dzień, czy
    latem) i ją przechować, żebyś mógł ją odebrać (na przykład w nocy, czy
    zimą). Problem w tym że to nie ma żadnego sensu, bo jeśli mamy dostęp do
    sieci, to prąd z sieci jest zawsze wielokrotnie tańszy od prądu z solarów,
    wiec po co go przechowywać w energetyce, skoro można z sieci pobrać od razu
    tani prąd kiedy się chce. Tak więc widzę że biznes zadłużania ludzi bez
    sensu idzie pełną parą.

  • 15. Data: 2018-02-27 20:25:40
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

> [...]
    > deklarowanym poborze mocy i obecności sieci fotowoltaika nie kalkuluje
    > się w ogóle. Na dodatek zaraz mu ukradną te panele z działki.
    > To ma sens tylko przy braku sieci i dobrze pilnowanej działce (patrole,
    > ubezpiecznie). A pojemność aku i wydajność paneli łatwo sobie wyliczyć
    > zakładając co i jak długo ma być używane. Jeśli to ma byc laptop, mały
    > OTV i radio czy telefon to nawet nie trzeba stosować transformacji
    > energii do 220 V co upraszcza i potania sprawę.
    > No i na koniec, nie niklowo-kadmowe tylko litowo-jonowe :)

    Widzę że chcesz liczyć trochę od nie właściwej strony, bo to są panele
    słoneczne a nie agregat co go odpalasz kiedy chcesz.
    Masz na przykład panek o mocy 1kW, nie wiem ile z niego energii uzyskam w
    słoneczny dzień latem a może być tak że będzie jeden słoneczny a dziesięć
    pochmurnych, wiec raczej idzie o zmagazynowanie całej wyprodukowanej przez
    panel energii i pobieranie już tego co masz. Więc mamy panel 1kW, to jakiej
    pojemności należy dobrać akumulatory trakcyjne, żeby nam tą energię
    gromadził w całości? Z wykorzystaniem zgromadzonej energii nie ma żadnego
    problemu, uruchomimy sobie pralkę, zamrażarkę, kuchenkę elektryczną, bojler
    i każda energia pójdzie.

  • 16. Data: 2018-02-27 20:36:40
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > ups, apc1000. do tego zwykłe akumulatory samochodowe. bo? Bo są tanie.
    > teraz jest promocja i akumulator rozruchowy kosztuje 100zł. masz w nim
    > chyba 40aH. za 100zł możesz kupić 5 dobrych ogniw 18650 i mieć 6ah. albo
    > podobne wartości przy innych akumulatorach. jak tego samochodowego nie
    > rozładujesz do zera - będzie żył ToMasz

    Na razie nie idzie o koszta, tylko o ustalenie całkowitych kosztów systemu
    solarnego, czyli panele, akumulatory i inventer, oraz dobranie tego systemu
    tak żeby nie produkował dużo więcej energii niż wykorzystamy, bo się
    zmarnuje. Działka nie ma sieci, jest w lesie.
    Akumulatory samochodowe się zupełnie do tego nie nadają, bo one mogą
    pracować zaledwie na 20% swojej pojemności, więc musiał byś kupić ich 5 razy
    więcej niż trakcyjnych. Akumulatory samochodowe samo rozładowują się w
    miesiąc czasu, więc tracisz na upływności większość zmagazynowanej energii,
    co zupełnie dyskwalifikuje je do magazynowania energii.

    Problem w tym że obecnie większość sprzedawanych akumulatorów trakcyjnych to
    akumulatory ołowiowe, więc nie wiem, czy technika tak poszła do przodu, czy
    to tylko chodzi o nabijanie kasy na naiwniakach, sprzedając akumulatory
    ołowiowe pod inną nazwą za cenę 10 razy wyższą?

  • 17. Data: 2018-02-27 22:56:17
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2018 o 20:18 Bob Budowniczy <P...@x...wp.pl> pisze:

    > bo jak liczyłem to wychodziło mi taniej niż z energetyki a to raczej nie
    > realne, wiec może ktoś się >zna i powie ile średnio wychodzi koszt kWh z
    > agregatu?

    bo pewnie nie doliczałeś kosztu agregatu i nie brałeś pod uwagę, że ma
    skończoną żywotność :-)
    Musisz odczytać jaką ma żywotność, ile czasu pracuje na pełnym baku (pod
    obciążeniem znamionowym), jaki jest koszt paliwa. Dodatkowo oszacować ile
    go godzin w roku będziesz używał. Jak to wszytko ustalisz może się okazać,
    że co 2 lata trzeba będzie zrobić jego remont generalny lub wymienić na
    nowy.

    > Powiedz mi jeszcze jak wygląda dobór pojemności akumulatora do agregatu
    > 5-10kW? Bo raczej nie ma sensu żeby taki agregat odpalał się kilka razy
    > dziennie.

    Wow! - skąd raptem te 5-10kW? :-) Na początku było jakieś 400W w szczycie.
    Jak by nawet było 1kW w szczycie to obskoczy to mały cichy agregat taki
    jaki podawałem.
    5-10kW to są zupełnie inne moce i koszta idą w kosmos. UPS 8-10kVA to
    koszt powyżej 15k PLN.
    Taniej będzie postawić jakieś małe pomieszczenie dla agregatu i je dobrze
    wyciszyć, ba jak sam już doszedłeś, agregat i tak musi być :-)

    TG

  • 18. Data: 2018-02-27 23:38:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Maksymalnie 100 cykli. Oczywiscie mozesz wstawic historyjke ze takie cos robiles. Ale
    nie musze Ci wierzyc.

  • 19. Data: 2018-02-27 23:47:13
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 27.02.2018 o 20:36, Bob Budowniczy pisze:

> [...]
    > systemu solarnego, czyli panele, akumulatory i inventer, oraz dobranie
    > tego systemu tak żeby nie produkował dużo więcej energii niż
    powyższe napisałes o 20:36

    natomiast 11 minut wcześniej pisałeś:

    > Z wykorzystaniem zgromadzonej energii nie ma żadnego problemu,
    > uruchomimy sobie pralkę, zamrażarkę, kuchenkę elektryczną, bojler i

    no to się face zdecyduj jak jest.

    > Akumulatory samochodowe się zupełnie do tego nie nadają, bo one mogą
    > pracować zaledwie na 20% swojej pojemności,
    wow. Dać Ci link do filmu, gdzie widać jak facet (fachowiec) sprawdza
    pojemność akumulatora rozruchowego, profesjonalną rozładowalnicą?

> [...]
    > się w miesiąc czasu, więc tracisz na upływności większość zmagazynowanej
    > energii, co zupełnie dyskwalifikuje je do magazynowania energii.
    JAsne. nie mów tego samochodom które stoją pare miesięcy, potem
    odpalają. no i oczywiście sam w sobie argument zajebisty. baterie
    słoneczne działające w zależności od pogody, wiec źródło takie sobie.
    ale na bank, w miesiąc będziesz miał parę słonecznych dni, wiec o
    samorozładowaniu akumulatorów możesz zapomnieć, bo naładują się napewno.

    > sprzedając akumulatory ołowiowe pod inną nazwą za cenę 10 razy wyższą?
    Zenek najpierw miał 5 razy wyższą, potem tylko 3 razy, Ty masz 10x.
    sprawdzałeś cenę jenox marine?
    Chciałbym Ci jak najlepiej doradzić. niestety odnoszę wrażenie ze nie
    dotarło do Ciebie co pisałem. jak chcesz mieć profesjonalnie - to cene
    znasz. jak obniżysz swoje wymagania do 80% tego co chciałeś, to
    zrealizujesz pragnienie za 50% ceny. Obojętnie czy postawisz panele, czy
    wiatrak czy generator. Naj mniej problemu będzie z generatorem. a
    mozecie go wsadzić w dziurę w ziemi, zrobić wlot i wylot powietrza i dać
    wentylator. Mało tego. jak coś "nie wypali" najłatwiej będzie go
    odsprzedać.
    ToMasz

  • 20. Data: 2018-02-27 23:54:26
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Maksymalnie 100 cykli. Oczywiscie mozesz wstawic historyjke ze takie cos robiles.
    Ale nie musze Ci wierzyc.

    Lubie czytać co piszesz, bo nie głupi facet jesteś, ale dość ochoczo
    krytykujesz a skąpo argumentujesz. Teraz też jasno nie zażądałem
    argumentów, wiec rozmowa nam się nie klei. Ty masz swoje doświadczenia,
    ja mam swoje. i razem wiemy ze precyzyjne stosowanie się do zaleceń
    producenta, nie zawsze jest wymagane. napisz więc o swoich
    doświadczeniach z akumulatorem rozruchowym. albo co w nim takiego złego
    sie dzieje ze nie można go używać w trybie nie rozruchowym.

    ToMasz