  • 81. Data: 2022-01-12 22:53:16
    Temat: Re: Piec do pieczenia chleba/pizzy
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 12 stycznia 2022 o 20:33:17 UTC+1 WS napisał(a):
> [...]
    wypierdolil do śmietnika. Pizza to było jedzenie najbiedniejszych ludzi. To był
    placek w stylu polskiego podpłomyka upieczony na gorącym kamieniu i posmarowany
    rozciapanym pomidorem, bo pomidor był najtańszy.
    > Ale ja właśnie takie lubię, bez przesadnej ilości dodatków... ;) Taka cieplusia
    bułeczka z sosem pomidowowym + mozarellą ( + cebulka, czosnek i szynka parmeńska)
    > No i polane po upieczeniu ostra oliwą + troche zielonego...
    > Tradycyjne potrawy maja sporo zalet...
    > np. brat jakiś czas temu często kupował w Krk na Kleparzu tradycyjny gruziński:
    https://www.facebook.com/pg/GruzinskiChlebKrakowNowy
    Kleparz
    Głupi jesteś czy o drogę pytasz? Nie zezarl bys tradycyjnej pizzy z XIV wieku.
    Kotarski zrobił program o tym jak kiedys tuaj ludzie podróżowali. Na oko tak XV wiek.
    Przy traktach były ówczesne motele. Stołów szwedzkich w nich nie było. Były stoły
    polskie. Pamiętasz z misia blaszane talerze przykręcone do stołów. Tam było podobnie
    ale za talerze robiły wydłubane w stołach wgłębienia. Tradycyjne wtedy żarcie
    podawane w tych motelach tez było. Przyszła pani i nałożyła mu do wgłębienia czegoś.
    Nabrał na drewnianą łyżkę trochę tego czegoś. Wsadził do ust. Widać było jak cierpi
    żeby połknąć. I jak już mógł mówić to powiedział że już nie jest głodny. To coś do
    jedzenia to była kasza ugotowaną w wodzie bez soli. Tradycyjny polski bigos to była
    kapusta zwykła i/lub kiszona ugotowaną z grzybami razem z wielorazowym kawałkiem
    skóry. W latach 1935-1937 w Polsce spożycie mięsa było na poziomie 17 kilogramów
    rocznie na łeb. Teraz ok 80 kg na łeb.

  • 82. Data: 2022-01-13 08:43:52
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 12 stycznia 2022 o 22:53:17 UTC+1 4kogu... napisał(a):

    > Głupi jesteś czy o drogę pytasz? Nie zezarl bys tradycyjnej pizzy z XIV wieku.

    ;) To się zdecyduj co uważasz za tradycyjną... Bo o pomidorach (i to tanich) coś
    wspominałeś, a chyba z Ameryki do nas dotaerły, w XIVw raczej ich nie było ;)

    Ja mówię o takiej Neapolitańskiej, a czyli XVIIiw (albo i później), placki chlebowe
    to "od zawsze" były, ale pizzą bym ich nie nazywał... sól morską i sery też mieli...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pizza#Historia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomidor#Historia_wprow
    adzenia_pomidor%C3%B3w_do_Europy_i_rola_w_kulturze

  • 83. Data: 2022-01-13 08:45:12
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.01.2022 21:48, ąćęłńóśźż wrote:
    > Rozumiem, że kawę palisz sam, na patelni.

    Nie, ale mielę ją w młynku ręcznym, a wodę do tej kawy pobieram z
    własnej studni.

    Nie wiem czy widzisz absurd argumentu który podałeś, w porównaniu do
    wytworzenia zdecydowanie bardziej złożonego produktu jakim jest chleb
    czy pizza - gdzie pole "do popisu" jest znacznie większe, a zamieniając
    kupiony chleb na maszynę + gotową mieszankę to z całego procesu
    odejmujesz chyba spacer do piekarni tylko - IMO.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 84. Data: 2022-01-13 08:47:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.01.2022 19:50, Cavallino wrote:
    > O ile to nie jest jakaś pizzeria na zadupiu, to jednak samo ciasto z
    > reguły wyrabia maszyna.
    > Dopiero kręcenie kulek z niego odbywa się ręcznie.

    A to pewnie że przychodzi z kulką. Przecież bym się nie doczekał zanim
    by wyrosło :-P

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 85. Data: 2022-01-13 09:40:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > A to pewnie że przychodzi z kulką. Przecież bym się nie doczekał zanim
    > by wyrosło :-P

    No to też się właśnie zdziwiłem.
    Taki wyrabiacz do ciasta to właśnie ten etap PRZED zrobieniem kulki,
    więc to że PÓŹNIEJ pizzę ręcznie z kulki wykręca ma się do tego nijak.

  • 86. Data: 2022-01-13 12:39:08
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W czwartek, 13.01.2022 o 08:43, WS napisał:

    > placki chlebowe to "od zawsze" były, ale pizzą bym ich nie nazywał... sól morską i
    sery też mieli...

    Placek po nałożeniu nań sera, pomidora, kiełbasy i co tam jest w kuchni
    akurat pod ręką, automagicznie w piecu przemienia się w pizzę. Jest to
    swego rodzaju świeckie przeistoczenie.

  • 87. Data: 2022-01-14 08:24:59
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    narzekał ;) że już im został jeden dymiący "zakład", do tego w centrum, na rynku ;)
    więc moja kuzynka (ugodowy człowiek) zgodziła się przejść na drewno, co (chyba?) nie
    ma większego wpływu na jakość pieczywa (palenisko jest i tak oddzielnie), ale podnosi
    koszty... pewnie można by i gazem grzać, ale to już większa przeróbka, a w obecnych
    czasach tradycyjna piekarnia to naprawdę ciężki kawałek chleba :( kuzynka już kilka
    razy była bliska rezygnacji :( lockdowny tez mocno dały w d... np. padła sprzedaż do
    szkół, które były idealnym klientem - nie wymagały przyjmowania zwrotów jak większość
    sieciowych sklepów...
    > Coś kit wciskasz albo to eksperymentalny piec do pieczenia chleba. Nie jestem
    użyszkodnikiem i nie napiszę ze widziałem trzysta pieców chlebowych. Widziałem z
    kilkanaście takich opalanych paliwem stałym. Żaden nie miał oddzielnego paleniska i
    przestrzeni do pieczenia. We wszystkich najpierw trzeba rozpalić ogień w przestrzeni
    w której odbywa się pieczenie. Po nagrzaniu ścianek pieca usuwa się dopalające sie
    paliwo i na jego miejsce wkłada się chleby do upieczenia. Piec o jakim napisałeś nie
    miałby najmniejszego sensu energetycznego.

    "Srają muchy będzie wiosna ..."

    Nawet piekarze z kilkudziesięcioletnim stażem nie widzieli kilkunastu
    pieców chlebowych, a ty kur.... widziałeś ich kilkanaście i do tego
    wszystkie bez paleniska i bez przestrzeni do pieczenia. Idź wciskać te
    banialuki dzieciakom w przedszkolu, może któryś z tych dzieciaków będzie
    na tyle, mało rozgarnięty, że uwierzy w twoje bujdy, "miszczu" od
    wodnego chleba. Zenuś, a może ty widziałeś akwaria, a nie piece? Wszak
    jesteś specjalistą w pieczeniu wodnego chleba. W końcu zdradzisz ten
    przepis na wodny chleb?

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    http://www.avg.com

  • 88. Data: 2022-01-14 08:31:51
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 12.01.2022 o 12:50, Mirek Ptak pisze:

    > Zweryfikuj swoje "rewelacje"
    >
    > Pozdrawiam

    Daj spokój, bo to kolejny typek pokroju zenusia, co to gówno wie, ale
    się wymądrza. Jak mu wytkniesz, że głupoty pisze to Cię opluje i wyzwie,
    a później będzie za Tobą latał po grupach dyskusyjnych i ciągle opluwał.

  • 89. Data: 2022-01-14 08:33:52
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    (Żywieckie) nie ma szans kupić od rolnika - jeśli ktoś coś chowa, to tylko na własne
    potrzeby :(
    dojrzewające... W sumie łatwiej, nie trzeba inwestować ;) mięcho do soli, cukru,
    przypraw i tyle... w bloku można produkować
    > Jak gówno nie umie pływać to twierdzi że woda za rzadka. Chciałeś zabłysnąć
    wiadomościami o mięsie i gówno z tego wyszło. Dobre mięso rozpoznaje się po
    przerobieniu. Na przykład w szynkowarze. Mielonka z szynkowara. Kilogram mięsa
    mielonego z marketu, szynka + łopatka lub karkówka. 20 g peklosoli. Szczypta gałki
    muszkatołowej. 10 gramów pieprzu mielonego. Plask łyżeczka od herbaty żelatyny. Jeśli
    po zrobieniu w szynkowarze pojawi się niewielka ilość żółtej galaretki to mięso było
    bardzo dobrej jakości. Jeśli galaretka jest wodnista, szara i jest jej dużo to mięso
    było bardzo niskiej jakości. Dziwnym zbiegiem okoliczności mięso z marketów spełnia
    pierwszy warunek a z rynków i podobnych miejsc z małymi sklepami drugi. Mięso z uboju
    gospodarskiego tak jak mleko prosto od krowy to gatunek mięsa którego nie kupił
    przemysł. Zwierzęta przy skupie lub z polecenia weterynarza zostały wyłączone z
    obrotu że względu na choroby zwierząt. Choroby takie jak gruźlica, nowotwór albo ze
    względu na zbyt duży poziom antybiotyków. Wędzarnia na poltorakilogramowy kawałek
    schabu czy szynki albo połówki albo na kilka udek lub piersi z kurczaka kosztowała
    mnie 0 złotych. To trzy puszki trzykilogramowe po ogórkach konserwowych. Puszki z
    odzysku z knajpy. Wedze w domu pod okapem. Na półtoragodzinne standardowe wędzenie
    wychodzi łyżka stołowa zrębków wędzarniczych.

    No proszę, zenuś - specjalista od wodnego chleba, a teraz specjalista od
    mięs :)

  • 90. Data: 2022-01-14 08:37:29
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 12.01.2022 o 19:44, WS pisze:
> [...]
    utwardzony olej palmowy lub podobne gówno.
    > do zwykłego chleba na zakwasie tłuszczu się nie dodaje, do ciasta pizowego tez nie
    (czasem do pizzy polecaję "odrobine" oliwy, zwłaszcza przy piekarnikach o niższej
    temp., bo mniej wysycha, ale std. receptury nie przewidują...)

    > hm... jak dla mnie to już jest mocno niejednoznaczne, najczęściej uzywam "drożdzży
    babuni" 42g, ale jak nie ma to na 99% są take 2-3x większe... która jest "typowa"?

    > Chleba nie robię, ale przy pizzy na 640g mąki daję 1.8g drożdzy świeżych i to
    wystarcza...

    Co Ty się tu wymądrzasz? Zenuś jest fachowiec od wszystkiego - od
    wodnego chleba i chleba na smalcu. :)