  • 11. Data: 2012-12-20 13:26:50
    Temat: Re: Pleśń/Grzyba na ścianie
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Na spokojnie po zastanowieniu chyba to jest przemarzanie.
    > Pytanie co mogę/powinnienem zrobić?

    Pierwsze to kupić higrometr, a drugie to wietrzyć.

    Miałem podobny problem kiedyś w wynajmowanym mieszkaniu. Przez dziesiątki
    lat wcześniej było dobrze, a później "nagle" pojawiła się pleśń. Oczywiście
    to "nagle" to była wymiana okien. Kupiłem higrometr i okazało się, że
    wilgotność w tym mieszkaniu prawie nigdy nie spada poniżej 60%, więc nic
    dziwnego, że się skrapla na najzimniejszych elementach = w twoim przypadku
    jest to przemarzająca ściana.

    Przemarzająca ściana sama z siebie nie powoduje jeszcze grzyba - do tego
    trzeba zbyt dużo wilgoci.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 12. Data: 2012-12-20 14:37:50
    Od: Franc <s...@w...pl>

    Dnia Thu, 20 Dec 2012 13:26:50 +0100, Ergie napisał(a):

    > Przemarzająca ściana sama z siebie nie powoduje jeszcze grzyba - do tego
    > trzeba zbyt dużo wilgoci.
    Nie do końca. Masz coś takiego jak punkt rosy - jak będziesz miał
    przemarzanie (mostek cieplny), to masz dużą szansę pojawienia się kropelek
    wody w rogu. Nie ma bata - pojawi się i grzyb/pleśń.

    Wietrzyć, wietrzyć. Sprawdzić przy okazji poziom wilgotności w
    pomieszczeniach - jak więcej niż 60% to już za wiele.
    Można dokupić mechaniczny wywiewnik z czujnikiem wilgoci i władować w
    wywiewnik - ale to może być problematyczne przy kontroli kominiarskiej. Ja
    mam tego pecha, że mieszkam na ostatnim piętrze i wentylacja u mnie już nie
    ma wystarczającej mocy... Wg przepisów powinni być tak, że od kratki do
    krawędzi komina na dachu powinno być min. 3 metry. Ja tego już nie mam.

    --
    Franc

  • 13. Data: 2012-12-20 14:51:33
    Od: <news>

    Użytkownik "Bolko" napisał:
    > Na spokojnie po zastanowieniu chyba to jest przemarzanie.
    > Pytanie co mogę/powinnienem zrobić?

    Skoro to przemarzanie to jest mostek konstrukcyjny mostek cieplny i jego
    usunięcie może być niemożliwe. Co można zrobić? Najlepiej zeskrobać tą pleśń
    razem z podłożem na którym ona rośnie i zamalować to wapnem. Wilgoć nadal
    będzie się tam skraplała, ale grzyb rosnąć nie będzie:)

  • 14. Data: 2012-12-20 15:05:17
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Franc" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    >jak będziesz miał
    > przemarzanie (mostek cieplny), to masz dużą szansę pojawienia się kropelek
    > wody w rogu. Nie ma bata - pojawi się i grzyb/pleśń.

    Franc nie kombinuj :-)))
    Teraz powiedz mi dlaczego np. bramie garazowej nie mam grzyba plesni
    notorycznie przy mrozach powyzej minus 10stopni mi przemarza, takich
    przykladow
    mozna by mnozyc w nieskoczonosc (nieogrzewane pomieszczenia, cale budynki),
    to ze cos przemarza albo jest mokre to jeszcze nie znaczy ze jest grzyb czy
    pleśn.

    Ja nie twierdze ze ze nie masz racji, ale zeby pojawil sie grzyb
    (o plesni nie wspominajac najczesciej na scianie mogą byc tzw. wykwity solne
    ale
    to nie jest pleśn) to trzeba solidnie zaniedbac chałupe.

    pozdrawiam
    Adams

  • 15. Data: 2012-12-20 15:08:18
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Franc" napisał w wiadomości grup
    et...

    > Nie do końca. Masz coś takiego jak punkt rosy - jak będziesz miał
    > przemarzanie (mostek cieplny), to masz dużą szansę pojawienia się kropelek
    > wody w rogu. Nie ma bata - pojawi się i grzyb/pleśń.

    Jak będzie sucho to się nie pojawi. To czy woda się skropli zależy od
    temperatury ściany i wilgotności powietrza. Przy suchym powietrzy woda się
    nie skropli nawet na zimnej ścianie i odwrotnie przy bardzo wilgotnym
    skropli się na byle czym.

    Temperatura ściany raczej się nie zmieniła w stosunku do poprzednich zim,
    dlatego skoro teraz pojawił się grzyb to znaczy, że zwiększyła się
    wilgotność.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 16. Data: 2012-12-20 15:35:21
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Bolko" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    Czesc ;-)

    >Ze względu na synów jest ciepło i wilgotno (pranie + gotowanie)
    >Więc pierwsze pomyślałem o pleśni

    http://www.zagrzybienie.pl/index.php?option=com_tag&
    tag=wykwity%20solne&Itemid=1

    >Na spokojnie po zastanowieniu chyba to jest przemarzanie.
    >Pytanie co mogę/powinnienem zrobić?

    Podaj moze cos wiecej, budynek ma piec lat i do tej
    pory nie bylo problemow, od dwoch dni sa slady w rogu
    mieszkania.
    A jaka masz pogode na dworze, gdzie mieszkasz.

    Moze byc tak ze nieszczelnosc powstala
    w ostatnim czasie ktora dodatkowo wplywa na
    na te plamy.
    Sasiedzi maja rozmaite pomysly, wieszali
    lampki i np. uszkodzili elewacje, oczywiscie daleki
    jestem od obarczania winą sasiadow, ale bez rozmowy
    i wizji lokalnej sie nie obejdzie.

    Ja napisze tak, bez znalezienia przyczyny tego stanu nic nie zrobisz.

    Jesli ma mokre rogi to czy po drugiej strony sciany
    tez masz w rogu wilgoc ?

    W skrocie cieple powietrze unosi sie do gory i znajduje sobie
    ujscie w rogach mieszkania po taki jest obieg-ciąg powietrza w pokoju.
    Cieple powietrze moze byc suche, a moze zawierac zbyt duzo wilgoci.
    Szczelne okna, brak wentylacji owszem to moze doprowadzic
    do warunkow gdzie moze sie rozwinąc grzyb ale tak nie jest
    zawsze (na szczescie sa to sporadyczne przypadki)
    i nie jest to jedyny warunek.
    Wietrzenie jest ok ale w normalny sposob, bez wydziwiania,
    chyba nie masz zaparowanych szyb i na parapecie kaluz wody.

    pozdrawiam
    Adams

  • 17. Data: 2012-12-20 15:39:59
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "ZbyszekZ" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    >- postawić w strategicznych punktach pochłaniacze wilgoci.

    IMHO, to dobry pomysl.

    pozdrawiam
    Adams

    --
    ZZ@private

  • 18. Data: 2012-12-20 15:55:44
    Od: "Marcin Ł" <k...@g...pl>

    > chyba nie masz zaparowanych szyb i na parapecie kaluz wody.

    Bolko moze nie ale ja mam...szczegolnie rano i przy mrozie na zewnatrz...
    mieszkanie wietrzone, wentylacja itd. dziala. cos grozi mieszkaniu? temp. w
    mieszkaniu raczej standard 19-20-21 st.

  • 19. Data: 2012-12-20 15:56:17
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Wietrzenie jest ok ale w normalny sposob, bez wydziwiania,
    > chyba nie masz zaparowanych szyb i na parapecie kaluz wody.

    Właśnie sprawdziłem:
    Mam w oknach zamontowane wywietrzniki. Były zamknięte.
    Okna mam mokre.
    Pranie gotowanie no i ostatnio włączyliśmy nawilżacz bo synowie chorują.
    A żona mówi że za sucho za sucho.

    Myślę że to jest powód.

    Zastanawia mnie tylko jedno jestem z Krakowa.
    Teraz jest w miare zimno.
    Ale większe mrozy były wcześniej wiec dlaczego teraz a nie wcześniej.

  • 20. Data: 2012-12-20 15:56:41
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Czesc ;-)

    > Z powietrza, wody, oddechu, ciała - to wszędobylskie stworzenie.
    > A grzyb nawet nie widoczny może "wędrować" po ścianie

    Piszesz ze "grzyb moze byc nie widoczny" :-))))
    No nie wiem ;-)
    Przede wszystkim to grzyb moze i byc niewidoczny
    ale smierdzi stosunkowo mocno i specyficznie,
    nawet nie wprawiony nos wyczuje grzyba w pomieszczeniu
    Przebywajac dluzej w tami pomieszczeniu nasiakają zapachem
    ubrania.
    Mam nadzieje ze kolega Bolko tak nie ma.

    pozdrawiam
    Adams