  • Data: 2019-06-11 22:32:17
    Temat: Re: Podłogówka - jak sterowanie ?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-06-10 o 23:58, Hans Kloss pisze:
    > "Jak duże grzejniki musiałby mieć, aby przy tak niskiej temperaturze wody
    > w obiegu ogrzać grzejnikami pomieszczenia? "
    > Nie odnosząc się do przypadku kolegi "Anglika", w jednym znanym mi domu zostawiono
    po termomodernizacji stare grzejniki żeliwne. Częsciowo wymieniono na stalowe
    płytowe. Kocioł gazowy, kondensacyjny, temperatura zasilania 35 stopni a kociol w
    zimie i tak sie wyłącza, bo spokojnie ustawione 21 stopni w pomieszczeniach osiąga.
    Grzejniki i żeliwne i płytowe nie są przesadnie wielkie. Płytowe typ 22, długość 1,0,
    1,2m. Także ten...

    Tyle, że te 35'C w grzejnikach nagrzeje dom do 21'C, kiedy na zewnątrz
    jest +10'C, a w przypadku autora wątku 35'C w podłogówce będzie
    potrzebował przy -10'C czy nawet przy -15'C na zewnątrz.

    To, że ktoś tam gdzieś tam ma zmodernizowany dom i przy temperaturze
    wody w CO 35'C grzejniki grzeją ma się nijak do sytuacji o której jest
    tu dyskusja.

    Ja też mam starą instalację z grzejnikami żeberkowymi, zasilaną kotłem
    gazowym i przez większość sezonu temperatura w obiegu 35-45'C.
    Sporadycznie dochodzi do 50'C. Aby kocioł ją podniósł do 60'C to
    temperatura na zewnątrz musiałaby spaść do -25'C. Tyle, że od czasu,
    kiedy używam kotła gazowego jeszcze się nie zdarzyła taka temperatura
    ani razu.

    Dla przypomnienia: autor wątku wymienił/chce wymienić część starych
    grzejników, które do tej pory były zasilane wodą o temperaturze rzędu
    60-65'C na podłogówkę. Część instalacji jeszcze pozostanie stara. Autor
    wątku chce całość zasilić jedną pompą wbudowaną w kocioł gazowy.

    Temperatura wody w podłogówce nie może przekraczać 40-42'C ponieważ
    podłogówka może ulec uszkodzeniu. Ta temperatura 40'C może być
    osiągnięta tylko wtedy, kiedy na zewnątrz będzie najniższa występująca
    temperatura dla tego regionu. W tym samym czasie grzejniki będą
    potrzebowały przynajmniej 50'C. Ponadto weź pod uwagę przepływy.