  • 1. Data: 2012-05-04 23:50:34
    Temat: Pojemnościowy wymiennik ciepła
    Od: marsel <marcin@pl>

    Mam gaz, więc zdecydowałem się już na piec jednofunkcyjny z zasobnikiem
    na wodę, dodatkowo piec na paliwo stałe, najlepiej żeby można było palić
    wszystkim. Trzeba to jakoś pożenić, jestem więc na etapie wyboru
    wykonawcy, ale co człowiek to trochę inne podejście do tematu.
    Szukając opisów w sieci na rozwiązanie mojej kotłowni natknąłem się na
    to, http://www.wymienniki-ciepla.pl/pytania.html
    Czy ktoś używa tego wymiennika ciepła, czy faktycznie jest w stanie
    zastąpić z powodzeniem kilka innych urządzeń występujących w
    "tradycyjnych" rozwiązaniach? Bo cena jest trochę bolesna.
    Ale może faktycznie rekompensuje wszystko?

    P.S.
    Wszyscy okoliczni wykonawcy proponują mi dla czteroosobowej rodziny
    zasobniki na wodę o pojemności 120-140 litrów, tu na forum, jak czytam
    to czym więcej to tym lepiej i zbiornik 200-300 litrów to raczej norma.
    Jak to jest, co lepsze?

  • 2. Data: 2012-05-05 00:29:40
    Temat: Re: Pojemnościowy wymiennik ciepła
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 4 maja 2012 23:50:34 UTC+2 użytkownik marsel napisał:

    > "tradycyjnych" rozwiązaniach? Bo cena jest trochę bolesna.

    O rany boskie 7k pln za buforek 700l? Oszaleli? :)

    http://allegro.pl/zbiornik-akumulacyjny-buforowy-100
    0l-i2304569675.html

    Tu masz uzywke za 1k pln, a tutaj nowke za 2,5k pln juz z izolacja:

    http://allegro.pl/zbiornik-akumulacyjny-buforowy-100
    0-l-z-izolacja-i2303043492.html

    Oba 1000l. Bez izolacji da sie kupic za 1,7-1,8k pln plus wysylka, wychodzi te 2k
    pln. Izolacje sobie z welny zrobisz za pare dych.

    Uzywam od 3 lat i chwale - mam podpiety pod taki bufor kociolek elektryczny, kominek
    z plaszczem i pompe ciepla. Kociol elektryczny juz praktycznie nieuzywany, kominek
    palony od swieta. Nie daj sie nabrac na zabawke za parenascie tysiakow... :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2012-05-05 06:40:22
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "marsel" <marcin@pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasobniki na wodę o pojemności 120-140 litrów, tu na forum, jak czytam to
    > czym więcej to tym lepiej i zbiornik 200-300 litrów to raczej norma.

    Bojler 140 l będzie wystarczający dla 3-4 osobowej rodziny tylko i wyłącznie
    w przypadku korzystania z natrysku. Jeżeli masz dwie łazienki i wannę to 300
    litrów jest optymalne i możesz utrzymywać nieco niższą temeperaturę niż przy
    zbiorniku 140 l, (np 50-55 st C w dużym baniaku vs 70 stC w małym) - będą
    mniejsze straty.

    Bufor ciepła jest dobry gdy masz kilka źródeł ciepła _o_różnej_wydajności_ i
    odbiorniki ciepła _o_różnym_poborze. Przykładowo masz np pompę ciepła,
    solary i kominek z płaszczem wodnym po stronie żródeł ciepła a po stronie
    odbiorników grzejniki, podłogówkę i nagrzewnicę powietrzną. W takim
    przypadku wszyskie źródła oddają z różną wydajnością ciepło do bufora, który
    je "uśrednia" a odbiorniki sobie z niego ciepło pobierają, przy czym pobór
    ciepła w sensie przepływu medium (wody) jest dla grzejników, podłogówki i
    nagrzewnicy całkowicie różny. Gdyby trzy tak różne odbiorniki odbierały
    ciepło z ogrzewania przepływowego gdzieś mogłoby tego ciepła brakować gdzieś
    mógłby być jego nadmiar. Bufor taki powinien być odpowiednio pojemny - wtedy
    jego stabilność cieplna będzie zachowana, tzn gdy ruszą wszystkie
    odbiorniki - nie spowodują natychmiastowego wychłodzenia bufora. Do tego
    potrzebne jest jeszcze odpowiednie sterowanie.

    Zastosowanie bufora ma też sens przy ogrzewaniu kotłem elektrycznym w
    rozliczaniu dwutaryfowym. W niskiej taryfie grzejesz bufor a w wysokiej
    pobierasz z niego ciepło.

    W Twoim przypadku widzę to tak; masz kocioł gazowy z zasobnikiem c.w.u. i
    kocioł węglowy. Jeżeli nie masz jakichś totalnie różnych odbiorników, np
    masz tylko jeden rodzaj ogrzewania, to możesz bufora w ogóle nie
    potrzebować. Sprzęg kotłów możesz zrobić na zwykłym wymienniku
    przepływowym - płytowym lub rurowym. Natomiast dobrze byłoby gdyby Twój
    zasobnik cwu miał dwie wężownice - wtedy będziesz mógł go ogrzewać także
    kotłem stałopaliwowym

  • 4. Data: 2012-05-05 15:27:54
    Od: marsel <marcin@pl>

    Dziękuję, trochę mi rozjaśniłeś sprawę.

> [...]
    > przepływowym - płytowym lub rurowym. Natomiast dobrze byłoby gdyby Twój
    > zasobnik cwu miał dwie wężownice - wtedy będziesz mógł go ogrzewać także

    No, odbiorniki to będą raczej różne, częściowo podłogówka i częściowo
    grzejniki, do tego wanna i prysznic. Nie bardzo się w tym orientuje, ale
    już trzy osoby/firmy polecają mi podłogówkę, grzejniki większe niż to
    wynika z projektu, żeby zasilić je niższą temperaturą, i do tego piec
    kondensacyjny.
    Piec gazowy i kocioł na paliwo stałe mają być sprzęgnięte wymiennikiem
    płytowym i do tego właśnie 120-140 litrowy zbiornik na ciepłą wodę.
    Podobno kocioł gazowy o mocy 20-22 kW ogrzeje taki zbiornik w mig i
    ciepłej wody nie zabraknie.
    Nie wiem czy to taki lokalny "folklor", że wszyscy proponują to samo
    rozwiązanie.
    Ja planuję jeszcze w przyszłości jakiś solar lub PC, więc może od razu
    rzucić się na większy bufor z trzema wężownicami? Miejsca mam dosyć.
    Rozumiem, że taki bufor, sterownik i kotły, odpowiednio dobrane, poradzą
    sobie z ogrzaniem 160m2 i ciepłą wodą dla 4 osób.
    A jaki sterownik mógłby tym wszystkim zarządzać, możesz podać jakiś
    przykład?

  • 5. Data: 2012-05-06 00:38:42
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]
    > sobie z ogrzaniem 160m2 i ciepłą wodą dla 4 osób.
    > A jaki sterownik mógłby tym wszystkim zarządzać, możesz podać jakiś

    Zdaj się na tych co Ci to będą robić. Nie ma sensu doktoryzować się z
    abstrakcyjnych zagadnień.

  • 6. Data: 2012-05-06 08:55:24
    Od: Sebastian Rusek <s...@r...eu>

    Jackare wrote:

    > Użytkownik "marsel" <marcin@pl> napisał w wiadomości

    > Zdaj się na tych co Ci to będą robić. Nie ma sensu doktoryzować się z
    > abstrakcyjnych zagadnień.

    Problem w tym, że zwykle niedoktoryzujący się inwestor może zdać się albo na
    hydraulików, którzy umieją rury łączyć i niewiele więcej albo na firmy,
    które dadzą gotowe rozwiązania typu piec gazowy, zbiornik cwu, zbiornik
    buforowy, elektronika za 30kzl. Przy tej drugiej opcji jest niestety tak, że
    najwięcej kasują za piec (zawsze ten sam argument, że piec to jakiś
    mądrzejszy musi być) i elektronikę.

    Ja po moim już prawie półrocznym doktoryzowaniu się z tego do czego w ogóle
    jest CO mam tak:
    - piec gazowy
    - kominek (jeszcze nie zamontowany, ale będzie podpięty do zbiorników przez
    dodatkowe wężownice więc tylko dla niego będę miał układ otwarty)
    - zbiornik cwu 200l i buforowy 800l - niska piwnica więc kombinowany nie
    wszedłby mi
    - ogrzewanie podłogowe
    - grzejniki
    - 1-wire ;-) - na razie wszystko połączone i sterowane ręcznie, w trakcie
    pisania logiki do włączania/wyłączania pomp.

    Przy czym ten ostatni element wymaga komputera jako sterownika, ale nie
    podnosi o 10kzł kosztów całej instalacji.
    Teraz uważam, że niepotrzebnym wydatkiem w tym wszystkim był gaz, bo
    zbiorniki mam duże więc prawdopodobnie udałoby się grzać prądem na taniej
    taryfie, przyłącze i tak mam 17KW więc jedyny koszt przy inwestycji to kabel
    z rozdzielni do piwnicy (~7m) i grzałki do zbiorników (albo tylko do
    akumulacyjnego) a nie projekt instalacji gazowej, udrażnianie kominów,
    wkłady, pozwolenie na budowę instalacji, przyłącze gazowe, piec i w ogóle
    ten cały cholerny gaz ;P

    Marsel, jak masz miejsce zainteresuj się zbiornikami kombinowanymi - taki
    zbiornik cwu w zbiorniku buforowym. Są opcje z wężownicą w tym zbiorniku
    wewnętrznym do szybkiego grzania cwu. Całą resztę zapinasz do buforowego
    bezpośrednio za wyjątkiem pieca na paliwo stałe, który musi być w układzie
    otwartym - przez wężownicę.

    Jakbyś był zainteresowany rozwiązaniem ze sterowaniem przez 1-wire to
    zapraszam na prv. Na razie jeszcze nie mam tego zautomatyzowanego, ale już
    niedługo... ;)

    --
    Pozdr
    Sebastian Rusek

  • 7. Data: 2012-05-06 17:43:29
    Od: marsel <marcin@pl>

> [...]
    > bezpośrednio za wyjątkiem pieca na paliwo stałe, który musi być w układzie

    Możesz podać jakiś link jak taki zbiornik kobninowany mniej więcej
    wygląda? Bardzo to się różni od tego pojemnościowego wymiennika ciepła?

    > Jakbyś był zainteresowany rozwiązaniem ze sterowaniem przez 1-wire to
    > zapraszam na prv. Na razie jeszcze nie mam tego zautomatyzowanego, ale już
    > niedługo... ;)

    Jakoś to nadmiaru elektroniki i skomplikowanego sterowania nie jestem
    przekonany. Widziałem taki mocno zautomatyzowany dom u znajomego, fajnie
    to wygląda i działa, ale w przypadku zaniku zasilania, a u niego
    stosunkowo często to się zdarza, wychodzi mała tragedia. Facet musiał
    zainwestować jeszcze w kilka UPSów, żeby dało się mieszkać.

  • 8. Data: 2012-05-06 18:36:50
    Od: Sebastian Rusek <s...@r...eu>

    marsel wrote:

    > Możesz podać jakiś link jak taki zbiornik kobninowany mniej więcej
    > wygląda? Bardzo to się różni od tego pojemnościowego wymiennika ciepła?

    Jeden z pierwszych linków:
    http://www.ib-forum.net/showthread.php?tid=83&pid=33
    1#pid331

    Zbiorniki mają bardzo różne ceny zależne od producenta, pojemności itp.
    Ja mam zbiornik buforowy firmy http://hot.wroc.pl/, niestety nie produkują
    kombinowanych ani nawet takich w których wężownice są przystosowane do
    grzania przepływowo cwu - wszystko robią ze stali czarnej.

> [...]
    > stosunkowo często to się zdarza, wychodzi mała tragedia. Facet musiał
    > zainwestować jeszcze w kilka UPSów, żeby dało się mieszkać.

    W CO zawsze masz jakąś pompę, która powinna być sterowana elektroniką.
    Oczywiście różnica jest czy to w sumie będzie 100W czy 300W, ale od prądu
    nie uciekniesz inaczej niż robiąc instalację grawitacyjną albo piec w każdym
    pomieszczeniu. Chyba żadnej z tych opcji nie chcesz? ;)

    Moje sterowanie będzie działać bardzo prosto na warunkach ze zmiennymi
    temperaturami, np: jeżeli w płaszczu kominka cieplej niż w buforze to włącz
    pompę kominek -> bufor, jeżeli w podłodze temperatura spada poniżej zadanej
    to włącz pompę bufor -> podłoga. Zrobienie tego na komputerze daje mi
    możliwości dodatkowego pobawienia się w monitoring: zbieranie temperatur (i
    robienie wykresów) na poszczególnych obiegach, alerty jeśli jest coś nie
    tak, w szczególności jeśli temperatura w płaszczu wodnym za bardzo wzrasta
    (tu jest całe spektrum możliwości wysyłania powiadomień: e-mail, SMS,
    czerwona żarówka nad kominkiem czy odegranie "przestań palić!" na głośnikach
    kina domowego;).

    --
    Pozdro
    Sebastian Rusek