    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompa Ciepła Peltiera 1kW
    Date: Wed, 20 Oct 2021 12:34:40 +0200

    On 20/10/2021 12:05, a a wrote:
    > W przypadku "heby" jest tylko głupawa logika:
    > a) kompresor nie drga

    Drga, ale poza problemem medycznym.

    > b) operatorzy młotów pneumatycznych nie chorują na chorobę wibracyjną

    Wręcz przeciwnie, znałem dwóch ludzi chorych na chorobę wibracyjną.

    > c) infradźwięki są zdrowe

    Nie, są niezdrowe.

    > d) wniosek: będziemy żyli dłużej

    Nie, tak wniosek nie istnieje.

    Istnieje inny wniosek: infradzwięki pochodzące z pomp ciepła sa
    nieistotne dla zagadnień medycznych.

    > Pompy ciepła Peltiera to kwestia najbliższych lat

    Peltiera znamy od bardzo dawna. Rewolucji nie zrobił. I nie zrobi. Jest
    gówniany w takich zastosowaniach.

    > gdyż są juz lodówki Peltiera do kuchni, pelnowymiarowe, a nie na 2 puszki coli

    To nie są lodówki, tylko chłodziarki. I to *bardzo* mizerne.

    > Sprawnośc Peltiera w funkcji grzania jest większa niż w funkcji chłodzenia

    Podobnie jak pompy ciepła.

    > bo jeżeli sprawnośc Peltiera to 50%
    > to z tych 50% to głównie emisja ciepła wynikająca z zasilania półprzewodnika
    > Czyli energia odzyskiwalna w funkcji grzania, ale strata w funkcji chłodzenia.

    Super, ale nie rzecz w tym, czy Peltier ma COP > 1 tylko O ILE ma > 1.
    Prawie o nic, w zastosowaniach grzewczych domu.

    > Temperatura strony gorącej modułu Peltiera sięga 90-95 st. C
    > czyli jest idealna do grzania wody

    To daje delta T jakies 100C+ zimą. Znakomita sprawność wtedy jest notowana.

    Moze zerknij na takie ładne wyjaśnienie:

    https://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/9
    289-ogniwa-peltiera-w-atm-ch%C5%82odziarkach/

    Tutaj też masz podobny wykres:

    https://peltiermodules.com/peltier.datasheet/TEC1-12
    705.pdf

    I zainteresuj się ile mocy przepompujesz przy delta-t >100C z podwórka
    zimą do garnka z wodą.

    Wychodzi że 0W. Czyli grzałka lepsza. A peltier, wychodzi tak na oko,
    COP==2, w *najlepszych* warunkach, czyli kompetnie niepraktycznych. W
    realnych, aż wstyd liczyć.

    Odmów temu chińczykowi te okrągłe peltiery. Narobi się chłop, a to psu
    na budę.