    From: alberciq <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompa ciepła czy biomasa?
    Date: Tue, 23 Oct 2018 15:16:23 +0200

    W dniu 23.10.2018 o 14:27, k...@g...com pisze:
    > OK, wiem więcej. Prawdę mówiąc PC była moim liderem. Trudniej już dobór producenta
    i ceny o których nie za bardzo mam wiedzę. Bryła domu możliwie najprostsza. Bez wnęk,
    załamań, ascetycznie, może nie stodoła, ale subtelna koperta na dachu. Mostki
    termiczne ograniczone na maksa. Czyli nacisk na efektywność energetyczną.
    Powierzchnia użytkowa max 120m2, parterowy, ale z możliwym do zaadoptowania poddasza
    (kiedyś). Jesteście w stanie dla tak lakonicznego opisu wstępnie ocenić jaki typ
    pompy (model) oraz szacunkowy budżet zaplanować?

    Pompa pewnie koło 7kW(koniecznie inwerter) mocy grzewczej, ogrzewanie
    podłogowe co ~20cm. Ale zaraz ktoś tu będzie krzyczał że trzeba
    dokładnie policzyć bo może się okazać że potrzebujesz tylko 6,7kW i
    rurki co 21,3cm...

    ja mam zakopane w ziemi ~750m rury pe32 na obszarze około 400m^2 na
    głębokości około 2m, na tej głębokości końcy sie piasek a zaczyna glina,
    poza okresami suszy jest tam cały czas migrująca woda bo teren jest
    lekko pochyły. Zapięte to mam do 13kW pompy HEWALEX. Grzałem poprzedni
    sezon do ~19st, ale jeszcze nie mieszkałem - ogrzewanie kosztowało mnie
    jakieś 600zł.

    rury pod ziemie + koparka + glikol + uzbrojenie rozdzielacza kosztowało
    mnie jakieś 6tys
    wyposażenie kotłowni (pompa, zbiornik na CWU, pompki, armatura) pisząc z
    pamięci chyba około 25tys
    podłogówka - rury + rozdzielacze ~5..6tys

    P.S. pompę mam przewymiarowaną(powinna być około 9..10kW - jakieś 250m^2
    ogrzewanych podłóg), bo taką miałem okazje dostać w bardzo dobrej cenie,
    jest to inwerter więc nie mam obaw z tym związanych.